Радан Кънев: Няма промяна на модела "Пеевски", а концентриране на мафиотска власт

Радан Кънев: Няма промяна на модела "Пеевски", а концентриране на мафиотска власт

© Цветелина Белутова, Капитал



"Дневник" разговаря с Радан Кънев след Националното събрание на ДСБ, което се проведе тази събота и на което той беше преизбран за председател на партията за втори мандат.


Започнахте изказването си на събранието на ДСБ със случващото се в Турция. Какви са рисковете за България? Има ли капацитет настоящето управление и съотвените ресорни министри и служби да се справят с тях?


- Аз смятам, че е прекалено рано за каквито и да е било заключения. Информацията, която идва, е динамична и противоречива, а не съм от хората, които обичат да се изказват, без да имат достатъчно информация. Очевидно е, че българската национална сигурност е изправена пред криза и че положението в Турция е изключително сериозно. Искам да отбележа, че това, което се случи, показва важността на демократичните средства за смяна на властта, дори когато тя не се оценява като изцяло демократична.




На изборите през 2015 година Ердоган на два пъти не получи особено висока подкрепа от турските граждани, докато в момента вследствие на този опит за преврат ще консолидира значително по-голяма и значително по-недемократична власт в себе си. При всяко положение най-малко предвид на броя на бежанците от Сирия, които живеят в Турция, несигурността и евентуални граждански конфликти са огромен риск за българската сигурност. Това показва колко несъстоятелно е да си приказваме за яхти, лодки и чайки в Черно море в момент, в който от двете му страни ситуацията е, меко казано, силно разклатена.


В изказванията си на събранието на ДСБ поне два пъти споменахте "нов политически субект" с участието на ДСБ. Защо трябва да е нов субект? Има ли потенциал ДСБ като самостоятелен политически субект?


- ДСБ има достатъчен потенциал като самостоятелна политическа сила и като единствена реална опозиция в настоящия момент. Да не говорим, че е очевидно единствената алтернатива вдясно на управлението. Има достатъчен капацитет да бъде представена самостоятелно в следващо Народно събрание. Може би и да участва в следващи коалиционни форми. Но моята трезва преценка, която очевидно се споделя от актива на партията, от нейното национално събрание, е, че ДСБ, без да привлече широк кръг от авторитетни личности от национално до общинско, до ниво населено място, не може да изгради капацитет, за да бъде силата, за да може да донесе реална промяна в България.


Ние се намираме в ситуация, в която на идейно ниво политическият дебат се води върху нашата програма, върху нашите предложения. Мога да кажа, върху нашите политически битки, но на организационно ниво не е уплътнен този политически успех. Така че ДСБ има нужда както от много вътрешна организационна работа, така и от това да привлече на практика всеки българин, който иска наистина страната да се промени коренно в основните направления – в правосъдието, администрацията, самата философия на управлението, в образованието, което изнесохме като втори основен приоритет с правосъдието.


Подобно обединение върви по два начина – през коалиране с политически партии със сходна политическа насоченост и през привличане на активни граждани и граждански групи, които са извън политическите партии. Реформаторският блок тръгна по двата начина едновременно, като на думи даде приоритет на гражданския си съвет, но на практика го задуши и превърна коалиционното си битие в една много недостойна конкуренция за властови порции. Конкуренция, която се осъществява на дивана на падишаха. Това превърна от своя страна ГЕРБ в доминиращ партньор, а Борисов в де факто лидер на Реформаторския блок.


Националното събрание на ДСБ изрази много ясна воля да се даде приоритет на гражданското начало. Т.е. гражданите и гражданските общности да бъдат основата на нов политически проект, а ДСБ да бъде заедно с тях в тази инициатива. Ако ще се присъединяват политически партии, което би било добре, то тези партии трябва да се присъединяват при ясни условия, ясна програма, ценности и лидерство. Това, което липсваше до момента на Реформаторския блок. Искам да кажа, че няма партии и политици в блока, за които нашата врата да е затворена, но всеки, който се включва, ще е наясно, че този път трябва да си изпълни условията от 2013 г., които бяха грубо погазени.


Това означава ли, че според вас Реформаторският блок е изчерпан проект?


- Реформаторският блок е отдавна изчерпан. Първия път, когато използвах тези думи, беше през юли 2015 г. Минала е една цяла година от момента, в който стана ясно, че способността на Реформаторския блок да налага обещаните на избирателите политики е изхабена. Тя е изхабена по две прости причини, първата е, че няма лидерство, което да преговаря с ГЕРБ, а втората е, че няма общи червени линии и възможност за общ ултиматум. По-малкият партньор не може да наложи политиката си, ако не може да даде достоверен ултиматум към по-големия.


Очевидно е, че блокът към 2016 г., както и през 2015 г. е напълно неспособен да има такова поведение. За мен подкрепата на Реформаторския блок в цялост за една обща, силна и независима президентска кандидатура би била голямо предимство на този кандидат, но в никакъв случай не мога да кажа, че е абсолютно необходимо условие.


Следващото предизвикателство е президентският вот. Зависи ли бъдещето на блока от резултатите на изборите? Ще има ли общ кандидат? Вече прескачат искри след предлагането на Трайчо Трайков и Гроздан Караджов...


- Не обръщам внимание на искрите. Добра цел е да има такъв кандидат и аз отново повтарям формулировката, която не е моя, а на нашето национално събрание - РБ заедно да подкрепи един наистина независим от ГЕРБ, алтернативен кандидат, който да има и широка гражданска подкрепа извън блока. Защото нашата цел е второто място, а блокът няма тези сили.


Ние трябва да си дадем сметка, че нашата роля трябва да бъде подкрепяща, а не да утвърждаваме политическа коалиция или политическа марка. Това не интересува хората. Тях ги интересува ще има ли силен коректив на едноличното управление на Бойко Борисов. Такъв коректив може да надделее над левицата на първи тур, може да бъде сериозен участник на втори тур. А оттам нататък кой какви партийни сметки си прави, за да си заплюе терен на президентските избори, е безкрайно безинтересно на избирателя.


Да се върнем в парламента. Образуват се странни коалиции при гласувания на различни закони. Докога смятате, че би изкарала такава конструкция?


- Като технология 43-ият парламент може да изкара мандата си без проблем.


Цветанов показа, че може да прави всякакви мнозинства, освен мнозинство, което да прокара реформи. Парламентът може да изкара мандата си, но е напълно неспособен да променя страната и да подобрява положението на нейните граждани и нейния бизнес. По тази причина прогнозата ми е, че по-скоро няма да го изкара. Който не прави реформи в България, не може да се справи с икономиката и финансите и ГЕРБ очевидно не се справя.


Акцент в политиката ви е съдебната реформа, ще се случи ли тя в този парламент?


- Отговорът е не. Този парламент още през декември 2015 г. показа, че отказва да прокара съдебна реформа. Той събра огромно мнозинство, за да провали конституционната реформа. Последиците от това са, че всички последващи проекти за законодателство в съдебната сфера са все по-слаби и по-слаби. В момента тече между първо и второ четене законът за съдебната власт. Тече според най-лошите ни прогнози. Малкото добри неща в законопроекта на Екатерина Захариева в момента се изменят в лоша посока.


Този парламент не може да проведе съдебната реформа и това е най-тежката присъда върху неговата политика и това, с което ще остане в историята. Той се конституира с обещание да я проведе и ще се разпусне, без да я е провел.


Моделът "Пеевски" напусна ли наистина България, както се изрази премиерът Бойко Борисов?


- Дали Делян Пеевски е напуснал България не знам. Не знам и дали е напуснал бизнесите, с които беше известен. Знам обаче, че моделът е непроменен. След спирането на някои обществени поръчки от премиера Бойко Борисов и след демонстративното оттегляне на Пеевски от публични позиции резултатът е, че "Хидрострой" погълна "Водстрой". Една от фирмите, които печелеха обществени поръчки, погълна друга. Това е концентрация на мафиотска власт, не смяна на модела.


Миналата седмица поискахте оставката на министър Вежди Рашидов и се заканихте за последващи действия, но Борисов го защити. Следващата стъпка?


- Следващата стъпка ще бъде адресирана директно към Борисов и ще бъде през следващата седмица. Засега мога да кажа толкова.


Между въпросите за Рашидов и Пеевски има и една обща тема - това са медиите. От една страна, поддържаните от Пеевски медии се използват срещу всеки политически или бизнес противник, а от друга страна, от страна на Рашидов прозвуча разбирането, че обществените медии са на държавна ясла. Какво е състоянието на медиите и може ли нещо да се промени според вас?


- Състоянието на медиите е малко по-лошо от периода, в който са първите ми спомени - от втората половина на 80-те. Тогавашните български медии при активен тоталитарен режим си позволяваха повече свобода и от това следваха по-малки наказания, отколкото в момента. Естествено не трябва да пренебрегваме културното ниво на медийния ни свят, което е драматично по-ниско от когато и да е било в българската история. Аз лично се опитвам да гледам на това през очите на децата, които израстват. Както казах, какво помня от 80-те, така се ужасявам от това, което виждат днешните 13-14-годишни в медиите и как това се отразява на техния бъдещ живот.


Пълният провал в установяването на повече свобода в медиите, на повече конкуренция на медийния пазар, на повече независимост на обществените медии е един от тежките провали на това управление.


Чувствате ли лична вина, че водената от вас партия помогна за конструирането на това парламентарно мнозинство, което издигна и държи реално на власт ГЕРБ?


- Аз не съжалявам, че влязохме във втория кабинет на Борисов. По две причини. Първо - нашето условие то да бъде оглавено от нов премиер беше компрометирано от съюзниците ни в деня на изборите и следващите дни, така че нашата възможност за преговори беше силно ограничена. Връщам се на ролята на Реформаторския блок като разпокъсана формация, това е показателно. Ние имахме едно общо условие и го пропиляхме по тази причина, че нямаше лидер, който да го удържа. На второ място - кабинетът "Борисов" беше избран с една програма, която ни струваше 45 дни денонощни преговори, докато я постигнем.


На въпроса: Да. Чувствам вина за това, че в периода на първите месеци на правителството, когато то още се опитваше да следва програмата си, не можах да наложа механизми, по които Реформаторският блок да има общ ултиматум и съответно да представлява реална заплаха, ако правителството се отметне. Никой разумен човек не е мислел, че Борисов наистина иска реформи.


Въпросът беше има ли инструмент, който да го насочва по пътя на реформите. Разпокъсаният блок се оказа, че не е такъв инструмент. Чувствам силна вина за още нещо и това е опитът да компенсирам липсата на такъв инструмент със създаване на инструмент за пряк контакт с Борисов с надеждата, че по този начин той би могъл да бъде насочен по пътя на реформите. Аз създадох такъв контакт, поддържах го дълго време. Последната ни среща от този тип беше ден и половина преди провала на конституционната реформа. Крайният резултат от този опит е провал. Аз не можах по този начин да постигна успех.


От днешна гледна точка си давам сметка, че това е сбъркан модел за правене на политика. Той затвърждава едноличната власт за сметка на институциите и отговорността на партиите. Това са нещата, за които чувствам вина и чувствам дълбоко лично разочарование, че ДСБ като партия не можа единно да устои червената си линия и да спази ултиматума си. Партията напусна властта, но най-малко трима нейни представители – един министър, един областен и един заместник областен управител, не я последваха, което нанесе тежки щети както на партията, така и на каузата.


Как се чувствате в тази ситуация, хем сте в Реформаторския блок, който е коалиционен партньор на ГЕРБ, хем сте опозиция в него?


- Чувствам се зле. Цялата партия се чувства зле и това е причината този период да не продължи още дълго.


Какво означава това?


- Реформаторският блок или ще излъчи единно лидерство преди президентските избори, или ще изчерпи споразумението си в деня на президентските избори.


Ще се разпадне?


- Ще престане да съществува в сегашния си вид.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK