Главният архитект на София Здравко Здравков: Трябват законови промени, за да се запазят знакови сгради

Главният архитект на София Здравко Здравков: Трябват законови промени, за да се запазят знакови сгради

© Юлия Лазарова



Здравко Здравков спечели конкурса за главен архитект на София с амбицията да направи реформа в Направление "Архитектура и градоустройство" и да превърне столицата в зелен град. Той беше избран за наследник на Петър Диков от 13-членно жури като победи единствения останал негов конкурент Влади Калинов - директор на "Контрол по строителството", с 0.24 точки след няколко кръга на състезанието.


"Дневник" разговаря с главния архитект три месеца след назначаването му.


Г-н Здравков, вече сте на поста главен архитект от 3 месеца. Каква е равносметката Ви досега?




- В конкурса за главен архитект на София основната част от въпросите бяха свързани с реформата в Направление "Архитектура и градоустройство". През тези месеци подготвих промяната в структурата на база на концепцията, с която кандидатствах. На последната сесия на Общинския съвет бяха приети предложените от мен реформи и те вече са в сила. Създадох ново звено за управление на проекти, което съм нарекъл "Градско и пространствено планиране". Обект на неговата дейност ще бъде обезпечаването на градската политика на Столична община – изработване на планове, технически проекти и комуникация с външни организации.


Заедно с Камарата на архитектите създадохме Експертна банка. В нея освен архитекти участват и експерти от специалности, свързани с всички проблеми, които възникват при изграждането на високи сгради, анализ на трафика, обследване на сградите като влияние към средата. Този екип от експерти ще помага за разрешаването на конкретни проблеми и имат опит в изграждането на градската среда.


Подготвяме софтуер за издаване на индивидуалните административни актове на районните архитекти. В ход е работата по изменение на подробните устройствени планове, които през тази година трябва да обезпечим. Голям проблем се оказва липсата на точна регламентация на терени с публично ползване и възможностите за застрояване там. Работим и по промяна в Закона за устройство и застрояване на Столична община (ЗУЗСО) и определянето на това къде може да се строят високи сгради.


Какъв път трябва да извърви София, за да стане "зелена столица"?


- Зеленият град не е само зеленина и дървета, а поредица от стъпки. Той трябва да е пешеходно и велосипедно ориентиран. В тази връзка работим усилено за промяна на начина на предвижване. Нашата цел е да намалее пътуването с автомобил от врата на врата. Това може да се постигне с качествени велосипедни трасета, които да бъдат обвързани, а не да стигат донякъде и по този начин да губят предназначението си.


Изследваме пешеходните пространства като линии и достъп до спирките на градския транспорт, за да може гражданите да променят начина си на придвижване. Изграждането на третия метродиаметър ще послужи за основа за изменение на Общия устройствен план.


Как велоалеите ще свържат кварталите с центъра на София. По кои булеварди предвиждате такива алеи?


- Направихме работна група към общинския съвет, която да изясни обвързаността на велотрасетата. Неразумно е да искаме успоредно на всеки булевард да има обособено велотрасе. Например не е нужно изграждането на велотрасе по бул. "Черни връх", когато може да се направи по протежението на река Драгалевска, което да бъде продължено до Околовръстния път и да стига до Витоша. Велотрасе може да започва от квартал "Слатина", да минава през зала "Арена Армеец", да пресича "Цариградско шосе", квартал "Изгрев" гара "Пионер" и да стига до Симеоновско шосе.


Работим в посока обвързване на трасетата, а не обособяването на велоалеи на парче. Заедно със зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев правихме проучване дали има възможност за велоалея по бул. "Владимир Вазов", но търсим алтернатвно решение по за създаване на условия за велосипеден транспорт по "Ботевградско шосе".


Задължително първо трябва да се създаде схемата, тоест да има една опорна мрежа, върху която да работим, за да може когато се извършва ремонт на даден булевард, да сме наясно дали има необходимост от велотрасе. Велосипедната мрежа трябва да е обвързана. Планът ще е готов до 2 месеца.


Жителите на квартал "Младост" искат мораториум върху застрояването на зелените площи и преразглеждане на подробните устройствени планове. Вие сте се заели да разгледате всички частни терени с право на строеж в квартала. Какво е решението?


- Подробните устройствени планове на квартал "Младост" са преминали през две обществени обсъждания и гласуване в Общинския съвет през 2009 г. Този план е публикуван на сайта на Направление "Архитектура и градоустройство" и е публичен. Неоснователни са обвиненията , че подробните устройствени планове не са представени и са правени скришом.


Междублоковите пространства са реституирани през 90-те години, впоследствие за тях е предвидено застрояване. Разбира се, от обществен интерес е там да не се строи. При влезли в сила подробни устройствени планове, собствениците имат пълно право да поискат обезщетение за за загубите. Подхождам индивидуално към всеки един от случаите, за да намеря решение. Не трябва да се спекулира с искането на мораториум, защото това означава спирането на всякаква инвестиционна инициатива. За пример давам подробния устройствен план на квартал "Дружба", който се изработваше 8 години. За този период не се издаваха строителни разрешения. Тогава срещнахме съпротива и напрежение от страна на собствениците.


Защо законът не защитава терените, които се намират в непосредствена близост до жилищните блокове?


- Според мен е било грешка възстановяването на земи в жилищните комплекси, но за мен и г-жа Фандъкова това положение е заварено. Защита на терените в междублоковите пространства е възможна и това е нашата цел. В квартал "Дружба" процедирахме по този начин и обявихме голяма част от терените за зелени територии. Превръщането на един парцел в терен за публично ползване и зелена територия не означава обаче, че собствениците не могат да го оспорят в съда. Ние живеем в демократична държава и правото на собственост има голяма сила.


Какво е заложено в подробния устройствен плана на парк "Въртопо", върху който работите в момента?


- Парк "Въртопо" е изключително голяма територия, преминава през кварталите "Мусагеница", "Младост" и "Дървеница". По общия устройствен план е възможно застрояване само по периферията. Ще има обществено обсъждане и разглеждане от Общинския съвет. В парк "Въртопо" няма да бъде допуснато високо строителство. Както в Борисовата градина се избра най-консервативният по отношение на застрояване проект, така и тук ще следваме същия принцип.


Подготвяте промени в Закона за устройството и застрояване на Столична община. Предвиждат ли се по-строги изисквания към големите строителни обекти, които оказват влияние в градската среда?


- Такъв жилищен комплекс има до сградата на Българската национална телевизия
Той е с 500 паркоместа и генерира голям автомобилен поток. В бъдеще за подобни сгради или търговски обекти ще изискваме още в проекта да се доказва безпроблемността на паркирането за околните сгради. Не редно сгради, които генерират огромен трафик, да се обслужват от няколко малки улици, както е в този случай. Ще създадем изисквания към сградите с голямо привличане на автомобилен поток в проекта им да има симулация на този трафик, за да може преди да бъде одобрена и да е издадено разрешение за строеж, да се види дали сградата е безпроблемна за градска среда.


Как ще бъде гарантирана независимостта на новото звено "Градско и пространствено планиране". Кога ще бъдат избрани директор и експертен съвет?


- Това звено ще се занимава с чисто административни и мениджърски функции. Също така ще се занимава с организацията за изготвянето на плановете и ще комуникира с външни експерти. Новото е, че с Експертната банка ще експериментираме как работи тя, като изтеглим експерти на случаен принцип.


Кой ще бъде следващият ход ако Върховният апелативен съд отхвърли жалбата Ви срещу отказа на министерството на културата да обяви хотел "Маринела" за културна ценност?


- Ако не бъде уважена жалбата, която подадох, ще бъде потвърдено решението на министерството на културата, че сградата не влиза в културното наследство на столицата. Все пак разчитам, че професионалните организации като Камарата на архитектите и Съюза на архитектите и българите, участвали в екипа на Кишо Курокава, ще успеят да защитят тази сграда.


Японският хотел има знаково значение за София. През 1974 държавата тегли 24 млн. лева кредит, дава се най-хубавото място – Лозенския хълм или мястото, наречено Кръста. Архитектът на хотела Кишо Курокава е световно име и не всички европейски столици могат да се гордеят с негови сгради. Хотелът определено може да се определи като такава със знаково местно значение. Вместо тази сграда да бъде използвана за привличане на дивиденти, в момента ние се борим да я защитим и да докажем, че тя означава нещо.


Защитата на сгради с подобен статут може да стане възможна с промени в Закона за културното наследство. Има много знакови сгради в София от епохата на медернизма, но те не се ползват с привилегии. В момента разчитаме на отношението на собствениците им към към архитектурното богатство.


Предвиждате ли създаването на общ стандарт как да изглеждат обществените сгради в София?


- За да създам тази наредба в Закона за устройство и застрояване на Столична община трябва да има задължителни изисквания по отношение на цялостната визия. Например за територията около улиците "Граф Игнатиев", "Шишман", "6 септември" и "Солунска", които ще се ремонтират по европейски проекти, съм възложил да се направи 3D сканиране на фасадите, за да може да се съставят цялостни визии. На ул. "Граф Игнатиев" скоро ще имаме готови решения за фасадите, които ще важат като готов проект и за собствениците на магазини. Проектът за тази знакова улица, освен ремонт на трамвайното трасе, предвижда полагане на паваж от бетонови павета.


Напоследък изходите на метростанциите водят към частни търговски обекти? Каква е обществената полза тук и използват ли се публични средства за това?


- Освен при метростанция "Витоша", възможност да се свърже търговски обект с метростанция има и в Мега мол в квартал "Люлин", и за търговския комплекс "Сити Център" . С построяването на всяка метростанция се оставя възможност за такъв изход и това е масова практика по света. За изходите към частни търговски обекти финансирането е от собствениците на обекта, за тази цел не се изразходват публични средства.


Как ще изглежда след 2 години най-големият парк в София Борисовата градина?


- След две години Борисовата градина ще бъде с влязъл в сила подробен устройствен план. По него в момента се работи. Той ще бъде разгледан на обществено обсъждане. Припомням, че за Борисовата градина беше приета концепцията на архитекти Ковачеви, в която е заложена публичната функция на парка като място за отдих. Ще има публично представяне на проекта. В момента там има ремонт на част от алеите и детската площадка.

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2995 Любопитно

    На коя институция авторката вика "Върховният апелативен съд", какъвто липсва в българския правен мир.

    Учено в "Моите университети" от М. Горки?

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1719 Неутрално

    МУТРИТЕ, закон ги НЕ СПИРА. Мутрите палят, взривяват, събарят и въобще имат ОГРОМЕН АРСЕНАЛ от мерки и теглилки с което да постигнат своето.

  3. 3 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2345 Неутрално

    добри предложения ,само дето никой няма да ги осъществи в този прекрасен вид ,в който ни ги поднасят

  4. 4 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4168 Неутрално

    Лицемер, КОЙ издава разрешителните за строеж в междублоковите пространства?? Кметовете на ГЕРБ!

    Любовта ще спаси света!!!
  5. 5 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 824 Гневно

    Трябват осъдителни решения по предходни разрешения!

  6. 6 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 794 Любопитно

    Закон ограничаващ собствеността на разпореждане винаги ще бъде прегазван, ако:
    1. Сградата обявена за архитектурна ценност не се отчужди срещу обезщетение за собственика и да стане публична общинска или държавна собственост.
    2. Ако ще остава частна, то да има финансови стимули за частика, за да запази сградата.
    Например 50% намаляване на данък сграда и прочие.
    Сега съгласно закона, ако сграда частна собственост се обяви за архитектурна/културна ценност, собственика е натоварен с безброй режими на контрол имного повече разходи.

    В момента държавата "с чужда пита, помен прави".
    Това трябва да престане, иначе ще има умишлено бутане, палене, взривяване и прочие методи за разрушаване.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  7. 7 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 794 Весело

    До коментар [#4] от "hope":

    след като земята е реституирана и по общ устройствен план е за жилищно строителство и търговски обекти, няма как ако собственика е изпълнил закона, да бъде отказано издаването на разрешително за строеж.

    Въпросът е, КОЙ реституира земи в жилищни квартали ?!

    СДС ли беше, Софиянски кмет ли беше ?

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  8. 8 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 1386 Любопитно

    [quote#7:"ironhorse"]Въпросът е, КОЙ реституира земи в жилищни квартали ?!

    СДС ли беше, Софиянски кмет ли беше ? [/quote]
    Търсиш кого да обвиниш че е върнал ограбените земи на собствениците ли?

    Разбираемо е че на живеещите в блоковете хич не им е приятно че "реститут" строи нещо на площ където 2-30 години е имало градинка (или живеещите са си е паркирали талигите там). От друга страна тези площи не са собственост на живеещите в блоковете. АДЕ ДЕ?!?

    Казусът хич не е прост за решение
    До коментар [#7] от "ironhorse":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  9. 9 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    "Изследваме пешеходните пространства като линии и достъп до спирките на градския транспорт, за да може гражданите да променят начина си на придвижване. "

    >>> Пример за мярка, която не струва кой знае колко, ще донесе огромен ефект, но е блокирана от години изцяло по електорални съображения. Защото това значи да се разкарат 50 батки, които си паркират откак ги е майка родила по тротоарите около спирката или си държат амбалажа в бракувани бусове и каравани, качени на 4 тухли. Но реши ли някой да ликвидира тази изродщина, арх. Здравков ще разбере за стотици телефонни разговори зад гърба му:

    "Бате к*ре, ън тфа архитектче ъ му каеш ъ посмАли малко....50 каляски = 50 педали грозни. дОбави са по още ееена скочубра и 2 млади гейчета - 4 гласа станАха. А смЕтни са - 50 бангии - 200 гласа. МинАлите изори ги зехме со 120...Начи некои раоти бай ти х*й ги глАси 10 гоини, некой и иска ънкраа ъ му се изпИка ън трудо!"

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  10. 10 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    Промяна на закона не е достатъчна - нужна е морална промяна и облагородяване на населението и управниците му!

  11. 11 Профил на stttt
    stttt
    Рейтинг: 488 Неутрално

    ми те доста хора могат да говорят хубави неща и да баламосват публиката, но досега почти никой на нашта територия не е показвал сериозни действия. Има основни безумия в София, но наистина за да не станем като грозен истамбулски квартал трябва да се спре строителното безумие и крачка 2 е най-накрая да има по-сериозни забрани за паркиране кой където си иска.. , второто е свързано с контрола на трошляците задръстващи улиците

  12. 12 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2995 Неутрално

    Не разбирам защо не трябвало да се строи в реституирани земи в т.нар. междублокови пространства. Някой ще обясни ли?

  13. 13 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Трябва? Нищо не трябва. Оказахме се недостоен стопанин за културно-историческото ни наследство. В следствие от това, то си заминава. За сметка на това новите кооперации и молове никнат като гъби. Заслужено!

  14. 14 Профил на pantarea
    pantarea
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Molja mnogo vnimavajte pri podbora na firma za betonnite blokova na Graf Ignatiev. Edin dobqr primer e nastilkata na Kaertner Strasse vqv Viena, dqlgo stroena, no solidna i krasiva! Inache pak shte stradame ot netqrpimija shum i prah na nashata uliza!
    Edna dobra idea, dano da bqde i dobre realizirana! Uspeh!

  15. 15 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    84 депутата има герб, и 23-мата на рб биха ги подкрепили в законова промяна, задължаваща общини и минкулт да опазват и частично финансират съхраняването на все още неунищоженото. Та хайде стига приказки, ами действайте, нали взехте всички големи кметства, е не става само с далавери, малко и отговорност е нужна.
    *Защитата на сгради с подобен статут може да стане възможна с промени в Закона за културното наследство. Има много знакови сгради в София от епохата на медернизма, но те не се ползват с привилегии. В момента разчитаме на отношението на собствениците им към към архитектурното богатство.*

  16. 16 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4168 Неутрално

    До коментар [#7] от "ironhorse":

    Не знам защо сте срещу реституцията, а не срещу общия устройствен план?
    Тази земя е била насилствено иззета, защо да не им я върнат? Като не им разрешат строителство, данъкоплатците ще ги компенсираме със земя в други райони.

    Любовта ще спаси света!!!
  17. 17 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 794 Неутрално

    До коментар [#16] от "hope":

    Ами иззета е земеделска земя, а се връща земя в очертаният а на града с ОУП.
    Най-справедливо щеше да е обезщетение със земеделска земя, а не реституция в реални граници.

    Впрочем Вие го съзнавате, защото сте го написали.

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  18. 18 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 794 Весело

    До коментар [#8] от "Мойше! Толкоз!!!":

    Да им бяха върнали пак земеделски земи.
    Реституцията в реални граници, не винаги е добра.
    Иззети са земеделски земи, а се реституират земи със сменен статут ?!
    Логика 0 !

    Реституирането в реални граници на иззети земи, в градските зони, е толкова умно, колкото заменките на гори от вътрешността на страната с такива до морето.

    Както казваше едно цигане: "КражбА брате и те т'ва е".

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8572 Неутрално

    Как е възможно да имаме толкова калпави закони, че за всеки проблем, да трябва да се приема нов закон.

  20. 20 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1013 Весело

    тоз човек изглежда като да е с акъла си...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  21. 21 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Стига с тези закони!!!!!!! Нито един от съществуващите закони не се прилага, и още промени трябват. По кой закон е оставена да се руши къщата на арх. Фингов? Или по-точно приложена ли е поне 1/10 част от съществуващите закони, да се спаси този уникален за София паметник архитектурата? Все риторични въпроси, все законите са им криви.

  22. 22 Профил на pantarea
    pantarea
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#18] от "ironhorse":

    "Реституцията в реални граници, не винаги е добра."-казваш! Но според ironhorse логиката излиза : да вземеш на хората имотите в реални граници е винаги добре. Ето един пример: заможен човек с доста деца си купува имот през 30-те години за да си построи дом при сегашния парк-хотел Москва (още така ли се казва?). Идват другарите отнемат му имота, отнемат му и апартамента, пращат го по лагери, разпиляват му семейството, а отнетият парцел го поделят на "нуждаещи наши другари", които издигат в последствие по една 3-4 етажни къщи. За зла участ, при реституцията се оказва, че е останало едно малко парче от стария имот, което връщат на предишните собственици, ноооо сегашните наследници на "нуждаещите наши другари" не са съгласни да се разреши на хората, реституирали парчето земя, да правят каквото и да е него, защото им нарушавало "зелената площ". Е, каква е логиката тук?

  23. 23 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 658 Неутрално

    До коментар [#22] от "pantarea":

    Колегите говорят за имоти, които са били ниви.

  24. 24 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1180 Неутрално

    До коментар [#23] от "dokoro":

    Частната собственност е неприкосновенна! Ако този принцип се наруши - следва разруха! Да, били са ниви, но са били отнети за поне половин век и не са ползвани от законният собственост. В ушите ми като малка соната звучи "обезщетение за пропуснати ползи". А в Германия има и обезщетение "душевен тормоз", който тук може е бил и физически.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  25. 25 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 1546 Разстроено

    Да припомним на гл. архитект, че ОГП на София беше приет при кмет Й.Фандъкова и беше изготвян по време на кметуването на безгрешния Б. Борисов с помощта на арх. Диков, толкова за "завареното положение".
    В крайна сметка виновна е кметицата на Младост, която по това време управляваше поликлиниката в Младост.

  26. 26 Профил на pantarea
    pantarea
    Рейтинг: 434 Неутрално

    За вело-алеите и пешеходните зони, както за велосипедистите и пешеходците. Някой наблюдавал ли е какъв ад е по Графа, където по тясната улица се движат забързани пешеходци, вихрещи се колоездачи, раздрънкани трамваи и нагли в нарушаване на правилник леки коли. Какво ще се постигне с новия проект, ако само сменят сегашните калпави бетонни плочи с още по-калпави бетонни "павета", ако сменят сегашните трамвайни релси, по които трамваите направо подскачат, с подобна конструкция, а не се въведе строг ред: пешеходната зона - само за пешеходци!

  27. 27 Профил на petranica
    petranica
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Здравко ми докарва на калинка.

    Любов и светлина!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK