ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът и активността са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник"

Главният архитект на София Здравко Здравков: Трябват законови промени, за да се запазят знакови сгради

Главният архитект на София Здравко Здравков: Трябват законови промени, за да се запазят знакови сгради

© Юлия Лазарова



Здравко Здравков спечели конкурса за главен архитект на София с амбицията да направи реформа в Направление "Архитектура и градоустройство" и да превърне столицата в зелен град. Той беше избран за наследник на Петър Диков от 13-членно жури като победи единствения останал негов конкурент Влади Калинов - директор на "Контрол по строителството", с 0.24 точки след няколко кръга на състезанието.


"Дневник" разговаря с главния архитект три месеца след назначаването му.


Г-н Здравков, вече сте на поста главен архитект от 3 месеца. Каква е равносметката Ви досега?




- В конкурса за главен архитект на София основната част от въпросите бяха свързани с реформата в Направление "Архитектура и градоустройство". През тези месеци подготвих промяната в структурата на база на концепцията, с която кандидатствах. На последната сесия на Общинския съвет бяха приети предложените от мен реформи и те вече са в сила. Създадох ново звено за управление на проекти, което съм нарекъл "Градско и пространствено планиране". Обект на неговата дейност ще бъде обезпечаването на градската политика на Столична община – изработване на планове, технически проекти и комуникация с външни организации.


Заедно с Камарата на архитектите създадохме Експертна банка. В нея освен архитекти участват и експерти от специалности, свързани с всички проблеми, които възникват при изграждането на високи сгради, анализ на трафика, обследване на сградите като влияние към средата. Този екип от експерти ще помага за разрешаването на конкретни проблеми и имат опит в изграждането на градската среда.


Подготвяме софтуер за издаване на индивидуалните административни актове на районните архитекти. В ход е работата по изменение на подробните устройствени планове, които през тази година трябва да обезпечим. Голям проблем се оказва липсата на точна регламентация на терени с публично ползване и възможностите за застрояване там. Работим и по промяна в Закона за устройство и застрояване на Столична община (ЗУЗСО) и определянето на това къде може да се строят високи сгради.


Какъв път трябва да извърви София, за да стане "зелена столица"?


- Зеленият град не е само зеленина и дървета, а поредица от стъпки. Той трябва да е пешеходно и велосипедно ориентиран. В тази връзка работим усилено за промяна на начина на предвижване. Нашата цел е да намалее пътуването с автомобил от врата на врата. Това може да се постигне с качествени велосипедни трасета, които да бъдат обвързани, а не да стигат донякъде и по този начин да губят предназначението си.


Изследваме пешеходните пространства като линии и достъп до спирките на градския транспорт, за да може гражданите да променят начина си на придвижване. Изграждането на третия метродиаметър ще послужи за основа за изменение на Общия устройствен план.


Как велоалеите ще свържат кварталите с центъра на София. По кои булеварди предвиждате такива алеи?


- Направихме работна група към общинския съвет, която да изясни обвързаността на велотрасетата. Неразумно е да искаме успоредно на всеки булевард да има обособено велотрасе. Например не е нужно изграждането на велотрасе по бул. "Черни връх", когато може да се направи по протежението на река Драгалевска, което да бъде продължено до Околовръстния път и да стига до Витоша. Велотрасе може да започва от квартал "Слатина", да минава през зала "Арена Армеец", да пресича "Цариградско шосе", квартал "Изгрев" гара "Пионер" и да стига до Симеоновско шосе.


Работим в посока обвързване на трасетата, а не обособяването на велоалеи на парче. Заедно със зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев правихме проучване дали има възможност за велоалея по бул. "Владимир Вазов", но търсим алтернатвно решение по за създаване на условия за велосипеден транспорт по "Ботевградско шосе".


Задължително първо трябва да се създаде схемата, тоест да има една опорна мрежа, върху която да работим, за да може когато се извършва ремонт на даден булевард, да сме наясно дали има необходимост от велотрасе. Велосипедната мрежа трябва да е обвързана. Планът ще е готов до 2 месеца.


Жителите на квартал "Младост" искат мораториум върху застрояването на зелените площи и преразглеждане на подробните устройствени планове. Вие сте се заели да разгледате всички частни терени с право на строеж в квартала. Какво е решението?


- Подробните устройствени планове на квартал "Младост" са преминали през две обществени обсъждания и гласуване в Общинския съвет през 2009 г. Този план е публикуван на сайта на Направление "Архитектура и градоустройство" и е публичен. Неоснователни са обвиненията , че подробните устройствени планове не са представени и са правени скришом.


Междублоковите пространства са реституирани през 90-те години, впоследствие за тях е предвидено застрояване. Разбира се, от обществен интерес е там да не се строи. При влезли в сила подробни устройствени планове, собствениците имат пълно право да поискат обезщетение за за загубите. Подхождам индивидуално към всеки един от случаите, за да намеря решение. Не трябва да се спекулира с искането на мораториум, защото това означава спирането на всякаква инвестиционна инициатива. За пример давам подробния устройствен план на квартал "Дружба", който се изработваше 8 години. За този период не се издаваха строителни разрешения. Тогава срещнахме съпротива и напрежение от страна на собствениците.


Защо законът не защитава терените, които се намират в непосредствена близост до жилищните блокове?


- Според мен е било грешка възстановяването на земи в жилищните комплекси, но за мен и г-жа Фандъкова това положение е заварено. Защита на терените в междублоковите пространства е възможна и това е нашата цел. В квартал "Дружба" процедирахме по този начин и обявихме голяма част от терените за зелени територии. Превръщането на един парцел в терен за публично ползване и зелена територия не означава обаче, че собствениците не могат да го оспорят в съда. Ние живеем в демократична държава и правото на собственост има голяма сила.


Какво е заложено в подробния устройствен плана на парк "Въртопо", върху който работите в момента?


- Парк "Въртопо" е изключително голяма територия, преминава през кварталите "Мусагеница", "Младост" и "Дървеница". По общия устройствен план е възможно застрояване само по периферията. Ще има обществено обсъждане и разглеждане от Общинския съвет. В парк "Въртопо" няма да бъде допуснато високо строителство. Както в Борисовата градина се избра най-консервативният по отношение на застрояване проект, така и тук ще следваме същия принцип.


Подготвяте промени в Закона за устройството и застрояване на Столична община. Предвиждат ли се по-строги изисквания към големите строителни обекти, които оказват влияние в градската среда?


- Такъв жилищен комплекс има до сградата на Българската национална телевизия
Той е с 500 паркоместа и генерира голям автомобилен поток. В бъдеще за подобни сгради или търговски обекти ще изискваме още в проекта да се доказва безпроблемността на паркирането за околните сгради. Не редно сгради, които генерират огромен трафик, да се обслужват от няколко малки улици, както е в този случай. Ще създадем изисквания към сградите с голямо привличане на автомобилен поток в проекта им да има симулация на този трафик, за да може преди да бъде одобрена и да е издадено разрешение за строеж, да се види дали сградата е безпроблемна за градска среда.


Как ще бъде гарантирана независимостта на новото звено "Градско и пространствено планиране". Кога ще бъдат избрани директор и експертен съвет?


- Това звено ще се занимава с чисто административни и мениджърски функции. Също така ще се занимава с организацията за изготвянето на плановете и ще комуникира с външни експерти. Новото е, че с Експертната банка ще експериментираме как работи тя, като изтеглим експерти на случаен принцип.


Кой ще бъде следващият ход ако Върховният апелативен съд отхвърли жалбата Ви срещу отказа на министерството на културата да обяви хотел "Маринела" за културна ценност?


- Ако не бъде уважена жалбата, която подадох, ще бъде потвърдено решението на министерството на културата, че сградата не влиза в културното наследство на столицата. Все пак разчитам, че професионалните организации като Камарата на архитектите и Съюза на архитектите и българите, участвали в екипа на Кишо Курокава, ще успеят да защитят тази сграда.


Японският хотел има знаково значение за София. През 1974 държавата тегли 24 млн. лева кредит, дава се най-хубавото място – Лозенския хълм или мястото, наречено Кръста. Архитектът на хотела Кишо Курокава е световно име и не всички европейски столици могат да се гордеят с негови сгради. Хотелът определено може да се определи като такава със знаково местно значение. Вместо тази сграда да бъде използвана за привличане на дивиденти, в момента ние се борим да я защитим и да докажем, че тя означава нещо.


Защитата на сгради с подобен статут може да стане възможна с промени в Закона за културното наследство. Има много знакови сгради в София от епохата на медернизма, но те не се ползват с привилегии. В момента разчитаме на отношението на собствениците им към към архитектурното богатство.


Предвиждате ли създаването на общ стандарт как да изглеждат обществените сгради в София?


- За да създам тази наредба в Закона за устройство и застрояване на Столична община трябва да има задължителни изисквания по отношение на цялостната визия. Например за територията около улиците "Граф Игнатиев", "Шишман", "6 септември" и "Солунска", които ще се ремонтират по европейски проекти, съм възложил да се направи 3D сканиране на фасадите, за да може да се съставят цялостни визии. На ул. "Граф Игнатиев" скоро ще имаме готови решения за фасадите, които ще важат като готов проект и за собствениците на магазини. Проектът за тази знакова улица, освен ремонт на трамвайното трасе, предвижда полагане на паваж от бетонови павета.


Напоследък изходите на метростанциите водят към частни търговски обекти? Каква е обществената полза тук и използват ли се публични средства за това?


- Освен при метростанция "Витоша", възможност да се свърже търговски обект с метростанция има и в Мега мол в квартал "Люлин", и за търговския комплекс "Сити Център" . С построяването на всяка метростанция се оставя възможност за такъв изход и това е масова практика по света. За изходите към частни търговски обекти финансирането е от собствениците на обекта, за тази цел не се изразходват публични средства.


Как ще изглежда след 2 години най-големият парк в София Борисовата градина?


- След две години Борисовата градина ще бъде с влязъл в сила подробен устройствен план. По него в момента се работи. Той ще бъде разгледан на обществено обсъждане. Припомням, че за Борисовата градина беше приета концепцията на архитекти Ковачеви, в която е заложена публичната функция на парка като място за отдих. Ще има публично представяне на проекта. В момента там има ремонт на част от алеите и детската площадка.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK