Еврокомисар Тибор Наврачич: Личната конкурентоспособност може да се развие още в детската градина

Тибор Наврачич

© Европейска комисия

Тибор Наврачич



В интервю за "Дневник" европейският комисар по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич говори за проблемите и предизвикателствата пред образованието в Европа. Миналата седмица той присъства на годишната конференция за иновации на Европейския институт по иновации и технологии в Будапеща, където бяха отличени най-добрите стартиращи компании на млади учени-предприемачи за тази година.


Кой според вас е най-големият проблем в образованието в Европа?


- За мен най-големият проблем е несъответствието между нуждите на пазара на труда и резултатите от образованието. Това е голям проблем не само в България, но и в много европейски страни. Затова ние се опитваме да преориентираме образованието в Европейския съюз (ЕС) към система, която повече се стреми да развива умения. Образователните системи трябва да бъдат по-практически насочени - от детската градина до университета включително. Определен набор от умения вече са изискуеми от ранните години на образованието. Затова Европейската комисия (ЕК) насърчава и подпомага страните членки да развиват предучилищното образование колкото се може повече. Например в Унгария то е задължително за деца на 3 години. В други страни възрастта е по-висока, но пък има достатъчно предучилищни занимания. Повечето от социалните умения и т.нар. меки умения, които са основа за личностната конкурентоспособност, могат да бъдат развити още в детската градина. Разбира се, дигиталните и предприемаческите умения също са много важни, както и т.нар. хоризонтални умения. Елементи от тези умения трябва да се изучават по различни предмети по време на образователния процес. Страните членки възприемат тази концепция и се опитват да я приложат по най-добрия начин, но ние можем да им помогнем чрез създаване на интернационални образователни корпорации. Чрез европейските образователни проекти, които ще продължат до 2025 г., нашата амбиция е да създадем интензивна мрежа от национални образователни системи. Идеята е да има по-големи възможности за мобилност както за ученици и студенти, така и за преподаватели; да се изучават чужди езици и дигитални умения на по-високо ниво.




Достатъчно ли ще е това за по-добро и ефективно образование? Днес трябва да подготвяме децата за един свят, който не знаем как точно ще се променя благодарение на новите технологии и иновациите.


- Това също е огромен проблем. Когато обсъждаме бъдещите предизвикателства с бизнес общността, има консенсус, че най-вероятно трябва да предефинираме сегашната концепция за професиите, за работните места. В бъдеще вероятно трябва да наблегнем повече на т.нар. хоризонтални умения и на личностното развитие, защото се нуждаем от повече гъвкавост. Ученето през целия живот също може да помогне на хората да подобрят знанията си и да развият нови умения, но в тази непостоянна икономическа обстановка се нуждаем от повече гъвкавост и мобилност и образованието може да допринесе за това чрез обучението в хоризонтални умения.


Какво имате предвид по-конкретно?


- Имам предвид, че трябва да се заложи на обучение в хоризонтални умения, като например изучаването на чужди езици и придобиването на дигитални умения. Кодирането, писането на код, например вече не е специфична професия. То трябва да е умение, тъй като е необходимо почти във всяка сфера. Например и на изследователите, и на механиците, и на учителите са им необходими дигитални умения, за да могат да си вършат работата. Същото важи и за предприемаческите умения. Способността да живееш отговорен живот в демократичното общество и да допринасяш за неговото развитие също са от значение. И всякакви други меки умения като работа в екип, постигане на консенсус, насърчаване на рационална дискусия и др. Те най-вероятно се придобиват още в семейната среда, но днес стават задължение на училищното образование.


В същото време обаче се изправяме пред друг проблем - няма учители или пък са прекалено възрастни...


- Или не са достатъчно мотивирани. Европейските страни се намират в изключително лоша демографска ситуация. И образованието не прави изключение. Затова трябва да насърчаваме обученията за учители, да ги правим по-атрактивни. Но по-важното според мен е да мотивираме за промяна учителите, които в момента работят. Това е трудно, особено по отношение на дигиталните умения. Понякога учениците имат по-добри умения или използват по-нови технологии от учителите си. В следващия програмен период в програмата "Еразмус" ще поставим ударение на тренингите за учители и тяхното професионално развитие.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на v.surovina
    v.surovina
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Сбъркал си драги, в детската градина децата трябва да бъдат учени как да са здрави, щастливи, споделящи и отговорни човешки същества, а не как да се конкурират помежду си.

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4020 Неутрално

    Едно време като развиваше умения го отрекохте като остаряло и ненужно. Сега ПАК откривате колелото и топлата вода и се правите на големи иноватори.
    Много лековато ми седят подобни корифеи дето ни "учат" на ум и разум.
    Освен това в детската градина децата бързо и лесно учат но също толкова бързо бързо и лесно забравят наученото. Затова и впоследствие образованието продължава поне още десетилетие а след това идва практиката от още неизвестен брой години докато се изгради един специалист с трайни умения, квалификация и трудови навици. Трябва и нужната мотивация - финансова и социална иначе няма да има резултати.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4020 Неутрално

    До коментар [#1] от "v.surovina":

    Голям мерак ги гони за чуждите деца . Почвам да имам основателни притеснения.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10390 Весело

    Всеки човек - програмист; всяко бебе - състезател :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3749 Неутрално

    ми и антикорупция ще развиваме . с песнички

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  6. 6 Профил на Иван   К
    Иван К
    Рейтинг: 2872 Весело

    Лична конкуренция между децата е имало от времето когато се е зародил живота на планетата. Но сега е важно кое чиновниците ще нарекат лична конкуренция.
    Малките на птичите семейства се бият за храна и ческо оцелява само едно от тях.
    В моето детство на всяка улица си имаше водач на местната банда.

    подпис
  7. 7 Профил на Иван   К
    Иван К
    Рейтинг: 2872 Весело

    Днес възрастните всячески притъпяват конфликтите между децата за да ги придпазят от отрицателни емоции. Така не само подтискат конкуренцията но и деца израстват безволеви и депресивни.

    подпис
  8. 8 Профил на Deinio
    Deinio
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Бизнесът се нуждае от по-добри работници. Хайде въвеждайте базовия доход и да идват роботите

  9. 9 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    Я да видим какво казва един известен американски психиатър по повод съвременните общества и психичното здраве в тях:

    "От безброй поколения хората са живели в малки групи, изградени от 40 до 150 души, повечето от които са били тясно свързани един с друг и са живеели като общност. Дори през 1500 г. средностатистическата семейна група в Европа се е състояла приблизително от 20 души, чийто живот е бил тясно свързан всекидневно. Към 1850 г. обаче този брой е спаднал на 10 души, живеещи в близост, а през 1960 г. броят е само пет. През 2000 г. средният размер на домакинството е по-малко от четири и шокиращите 26% от американците живеят сами.

    С напредването на технологията все повече се отдалечаваме от средата, за която еволюцията ни е оформила. Светът, в който живеем днес, е биологично непочтителен: той не взема предвид много от най-базисните ни човешки потребности и често ни отдалечава от здравословните дейности, а ни приближава до тези, които са вредни. Моята област за съжаление е част от тази тенденция.

    От години психично-здравните професионалисти учат хората, че могат да бъдат психично здрави и без социална подкрепа, че „ако не обичате сами себе си, никой друг няма да ви обича“. На жените се казваше, че нямат нужда от мъже, и обратното. Хора без никакви връзки се възприемаха като също толкова здрави, колкото и тези, които се женят. Тези идеи противоречат на фундаменталната биология на човешкия биологичен вид: ние сме социални бозайници и никога нямаше да оцелеем без дълбоко взаимосвързания и взаимозависим човешки контакт. Истината е, че не можете да обичате себе си, ако не сте били и не сте обичани. Способността за любов не може да се изгради в изолация.

    Вярвам, че сме в преходен етап от историята, в който хората осъзнават, че съвременните общества са изоставили много от фундаменталните елементи, нужни за оптималното човешко психично здраве. Можем да видим проблема във видимо неумолимото повишаване на случаите на депресия по света, които не могат да се обяснят единствено с по-добрата терапия и диагностика. Човек, роден през 1905 г., е имал само 1% вероятност да страда от депресия към 75-годишна възраст, но до 24-тия рожден ден 6% от онези, родени през 1955 г., са имали един тежък депресивен епизод. Други изследвания сочат, че процентът на юношеската депресия се е увеличил с невероятен фактор през последните десетилетия. Можем да разпознаем тази тенденция в променящите се модели на брака и развода, в трудностите, които хората споделят в откриването на удовлетворяващи романтични връзки, в непрекъснатата борба, която семействата от целия икономически спектър водят в опит да открият баланс между работата и домашния живот. Разкъсването на връзката между онова, от което имаме нужда, за да бъдем психично здрави, и това, което съвременният свят предлага, може да се види и в непрекъснатия дискомфорт, изпитван от родителите – заради интернет, медиите, дрогата, насилниците и хищниците, педофилите, икономическото неравенство и най-вече ценностите на нашата култура, които оформят реакциите ни на тези проблеми. От десния до левия край на политическия спектър никой като че ли не вярва, че настоящият ни начин на живот е здрав, макар и да не сме съгласни точно какво не е наред и какво би трябвало да се направи за това." -- Брус Д. Пери (https://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_D._Perry )

    Едва ли смисълът на живота е в развитието на конкурентоспособността в името на просперитета на корпорациите, представян като развитие на икономиката.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  10. 10 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4148 Неутрално

    Корпорациите и въобще компаниите по света имат нужда от изпълнителни и безкомпромисни винтчета на машините си. Хората, от друга страна, имаме нужда от по-добро управление на времето и ангажиментите си, така щото да намираме удовлетворение както в професионалните, така и в личните си въжделения.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  11. 11 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2756 Неутрално

    С тази "конкурентноспособност" американците успяха да побъркат и невротизират децата си, хайде МОЛЯ да не правим тази грешка и ние...

  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4020 Неутрално

    До коментар [#11] от "selqnin":

    +++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    Кажи кои градини че да не си пращам детето. Неща немски робот у насс, мерси

  14. 14 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    Кодирането, писането на код, например вече не е специфична професия. То трябва да е умение, тъй като е необходимо почти във всяка сфера.

    Да бе, всички да не стават Ай Ти специалисти.
    Не се бъркайте там, където не ви е работата.
    Нека поне малко децата да са си деца и да се радват на игрите.

  15. 15 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Моя позната, чиято дъщеря е в пети клас, ми се обади леко притеснена, че дъщеря и е започнала да учи "някъкъв нов" предмет "технологии и предприемачество". Успокоих я като и казах, че малката ми дъщеря, която е в ПЪРВИ клас има същия предмет в програмата. Още ваднъж - "технологии и предприемачество" . В първи клас. Което не е нищо друго освен старото но с не толкова помпозно име - "трудово обучение".
    Уникална българска чиновническо - образователна простотия. За която учителите нямат вина. Децата с които МОН експериминтира всяка година с различни, коя от коя по - конгениални идеи, също. Като това, че основното образование вече ще се завършва в 7 клас. А успехът от дипломата за 7 клас ще е средноаритметичен от оценките в 5, 6, и 7 клас.

  16. 16 Профил на Умнокрасив
    Умнокрасив
    Рейтинг: 1457 Неутрално

    Не се бъркайте там, където не ви е работата.Нека поне малко децата да са си деца и да се радват на игрите.
    —цитат от коментар 14 на НеКой


    Че каква е твоята работа да се бъркаш ти? Да не би да ти влиза в работата какво правят децата и на какво се радват?

    No Pain No Gain
  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  18. 18 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2912 Неутрално

    Това няма как да стане централизирано.

    Може да стане ако средното образование се децентрализира. Както Валерката веднъж каза. На София и трябват програмисти, на Добруджа трактористи. С един учебен план приеман в София трудно ще ги създадете.

  19. 19 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1169 Неутрално

    Предполагамл че в различни страни личната конкурентоспособност изисква различни качества. В България първото, на което трябва да ги научим, е да си крадат играчките...

  20. 20 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4020 Неутрално

    До коментар [#16] от "Умнокрасив":

    - - -

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  21. 21 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    Я да видим какво казва един известен американски психиатър по повод съвременните общества и психичното здраве в тях: "От безброй поколения хората са живели в малки групи, изградени от 40 до 150 души, повечето от които са били тясно свързани един с друг и са живеели като общност. Дори през 1500 г. средностатистическата семейна група в Европа се е състояла приблизително от 20 души, чийто живот е бил тясно свързан всекидневно. Към 1850 г. обаче този брой е спаднал на 10 души, живеещи в близост, а през 1960 г. броят е само пет. През 2000 г. средният размер на домакинството е по-малко от четири и шокиращите 26% от американците живеят сами.С напредването на технологията все повече се отдалечаваме от средата, за която еволюцията ни е оформила.
    —цитат от коментар 9 на baba_zozolana


    ,,Цивилизацията е напредък към общество с неприкосновен личен живот.Дивакът прекарва целия си живот заедно със себеподобните си и съществуването му се подчинява на законите на племето.Цивилизацията е процес на освобождаване от другите хора.,, ,,...Хората са свободни да избират своите ,,социални връзки,, -тоест да решават с кого ще се обвържат.Те не са затворени в семейството,племето,кастата,квартала , като в тъмница.Те избират кого да ценят,с кого да се сприятелят,с кого да сключват сделки,в какви отношения да влязат.Това предполага и налага отговорността на човека да прави независими оценъчни съждения.Това предполага и налага също така заключението,че човекът трябва да заслужи социалните взаимоотношения,които желае.,,"
    Натаниъл Брандън - канадско-американски психотерапевт и писател, известен с трудовете си за психологията на самоуважението.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK