Еврокомисар Тибор Наврачич: Личната конкурентоспособност може да се развие още в детската градина

Тибор Наврачич

© Европейска комисия

Тибор Наврачич



В интервю за "Дневник" европейският комисар по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич говори за проблемите и предизвикателствата пред образованието в Европа. Миналата седмица той присъства на годишната конференция за иновации на Европейския институт по иновации и технологии в Будапеща, където бяха отличени най-добрите стартиращи компании на млади учени-предприемачи за тази година.


Кой според вас е най-големият проблем в образованието в Европа?


- За мен най-големият проблем е несъответствието между нуждите на пазара на труда и резултатите от образованието. Това е голям проблем не само в България, но и в много европейски страни. Затова ние се опитваме да преориентираме образованието в Европейския съюз (ЕС) към система, която повече се стреми да развива умения. Образователните системи трябва да бъдат по-практически насочени - от детската градина до университета включително. Определен набор от умения вече са изискуеми от ранните години на образованието. Затова Европейската комисия (ЕК) насърчава и подпомага страните членки да развиват предучилищното образование колкото се може повече. Например в Унгария то е задължително за деца на 3 години. В други страни възрастта е по-висока, но пък има достатъчно предучилищни занимания. Повечето от социалните умения и т.нар. меки умения, които са основа за личностната конкурентоспособност, могат да бъдат развити още в детската градина. Разбира се, дигиталните и предприемаческите умения също са много важни, както и т.нар. хоризонтални умения. Елементи от тези умения трябва да се изучават по различни предмети по време на образователния процес. Страните членки възприемат тази концепция и се опитват да я приложат по най-добрия начин, но ние можем да им помогнем чрез създаване на интернационални образователни корпорации. Чрез европейските образователни проекти, които ще продължат до 2025 г., нашата амбиция е да създадем интензивна мрежа от национални образователни системи. Идеята е да има по-големи възможности за мобилност както за ученици и студенти, така и за преподаватели; да се изучават чужди езици и дигитални умения на по-високо ниво.




Достатъчно ли ще е това за по-добро и ефективно образование? Днес трябва да подготвяме децата за един свят, който не знаем как точно ще се променя благодарение на новите технологии и иновациите.


- Това също е огромен проблем. Когато обсъждаме бъдещите предизвикателства с бизнес общността, има консенсус, че най-вероятно трябва да предефинираме сегашната концепция за професиите, за работните места. В бъдеще вероятно трябва да наблегнем повече на т.нар. хоризонтални умения и на личностното развитие, защото се нуждаем от повече гъвкавост. Ученето през целия живот също може да помогне на хората да подобрят знанията си и да развият нови умения, но в тази непостоянна икономическа обстановка се нуждаем от повече гъвкавост и мобилност и образованието може да допринесе за това чрез обучението в хоризонтални умения.


Какво имате предвид по-конкретно?


- Имам предвид, че трябва да се заложи на обучение в хоризонтални умения, като например изучаването на чужди езици и придобиването на дигитални умения. Кодирането, писането на код, например вече не е специфична професия. То трябва да е умение, тъй като е необходимо почти във всяка сфера. Например и на изследователите, и на механиците, и на учителите са им необходими дигитални умения, за да могат да си вършат работата. Същото важи и за предприемаческите умения. Способността да живееш отговорен живот в демократичното общество и да допринасяш за неговото развитие също са от значение. И всякакви други меки умения като работа в екип, постигане на консенсус, насърчаване на рационална дискусия и др. Те най-вероятно се придобиват още в семейната среда, но днес стават задължение на училищното образование.


В същото време обаче се изправяме пред друг проблем - няма учители или пък са прекалено възрастни...


- Или не са достатъчно мотивирани. Европейските страни се намират в изключително лоша демографска ситуация. И образованието не прави изключение. Затова трябва да насърчаваме обученията за учители, да ги правим по-атрактивни. Но по-важното според мен е да мотивираме за промяна учителите, които в момента работят. Това е трудно, особено по отношение на дигиталните умения. Понякога учениците имат по-добри умения или използват по-нови технологии от учителите си. В следващия програмен период в програмата "Еразмус" ще поставим ударение на тренингите за учители и тяхното професионално развитие.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK