Абдулменаф Беджети, бивш македонски министър: Коридор №8 се неглижираше по икономически причини

Абдулменаф Беджети в разговор с "Дневник", август 2017 г.

© Николай Дойчинов

Абдулменаф Беджети в разговор с "Дневник", август 2017 г.



Критиките към Северна Македония, че неглижираше Коридор №8, са основателни, но тя бе много по-свързана със Сърбия и Хърватия и нямаше как оста север-юг да не е приоритет. Днес обаче това не е оправдано от стратегическа гледна точка и има нужда от промяна, каза за "Дневник" бившият македонски транспортен министър Абдулменаф Беджети.


След като потърси, но не получи коментар от две водещи стопански организации в Северна Македония по темата за отражението на политическия спор върху бизнеса, "Дневник" се обърна към един от македонските политици, някога свързани с опитите да се изгради инфраструктурата между София и Скопие, която все повече става част от диалога между двете страни.


Абдулменаф Беджети завършва икономика в Прищина през 80-те години. В края им е финансов инспектор в държавно преприятие, по-късно става заместник-директор на приходната агенция на страната и директор - между 1995 и 1996 г. След това е министър на развитието, а през 1997-1998 г. - министър на транспорта, строителството и екологията в кабинета на Бранко Цървенковски. От 2018 г. е ректор на Югоизточноевропейския университет в Тетово, където преподава от основаването му преди почти 20 години.




Г-н Беджети, отразява ли се политичекото напреение на бизнеса между двете държави?


- Не очаквам сегашната ситуация да влияе на бизнес отношенията. Бизнесът е прагматична дейност, такива са и бизнесмените по природа. Обемите на сътрудничеството между България и Република Северна Македония, ако гледаме данните отпреди 15 години - имаше огромна разлика в търговския баланс между двете страни и това бе 3 към 1. Вносът бе около 60 млн. евро, износът - 188 млн. евро в полза на България. Тази разлиак в последните години е изравнена и се вижда сходно ниво между двете страни и малък търговски дефицит (последните данни вижте тук). Предвид това и други дейности на бизнес общността не очаквам противопоставянето в политически план да се прехвърли на бизнес отношенията в частния сектор, а това е най-важно.


Ако обаче говорим за общите инвестиции, за общи проекти, в които участва публичният сектор - ако продължи напрежението между двете държави, вероятно ще има определено влияние. Например в крупните инвестиции. Може да се влоши, но все пак очаквам да се намери решение догодина.


Северна Македония вече се отказа временно от бъдещата си инвестиция в АЕЦ "Белене" и погледна към газовата централа в Александруполис. Само икономическа ли е логиката - поглежда се към "по-реалния" гръцки проект - или има и политически момент, имайки предвид момента, в който се взе решението?


- Може да се тълкува и като политически мотивирано. Доколкото ми е известно обаче, самата България не е решила окончателно за "Белене" и поради това нашите власти са изявили, че не могат да чакат такава нерешителност от българска страна дали тази капиталова инвестиция от нас ще се осъществи. Затова се променя и позицията на властите се променя.


В общи линии мисля, че в решенията за публичните капиталови инвестиции би имало влияние напрежението. Виждам обаче и промени в интензитета за "Коридор №8", не само жп пътя, а и пътната мрежа. Докато двете страни са окопани в позициите си, ще се влияе и на проектите. Но в случая с "Белене" става дума за обръщане към обществеността заради динамиката на реализация на "Белене".


Все по-често се чуват критики от България, че не се е направило нищо за Коридор №8. От македонска страна основателни ли са тези критики - не само жп пътя, а и магистралния? Винаги се казва, че "няма пари", но затова ли се не осъществява проектът?


- Смятам, че констатацията може да е вярна, ако се има предвид историята и динамиката на реализацията и не само заради жп пътя, по който се работи 25 години, а и за другата инфраструктура, пътна, енергийна и друга.


Северна Македония я прекосяват два основни паневропейски коридора - 8 и 10, изток-запад и север-юг. Ако гледаме как се е осъществявал досега, виждаме абсолютно, че е вярно. Няма пропорционална динамика в осъществяването на двата проекта. Интензитетът бе няколко пъти по-изразен за завършване на инфраструктурата на Коридор №10. По това време, когато решихме за Коридорите 8 и 10, случайно бях министър за транспорта. Знам, че това бе с определен приоритет за инвестиции в осмицата - декларативно, но де факто много малко се направи, по-скоро нищо - и в пътната, и в жп инфраструктурата.


Не мога да кажа, че е само заради парите. Не можем да очакваме ние да имаме същия капацитет за реализация. България като член на ЕС от 2007 г. има възможност да привлече европейски инвестиции за коридора. Ние нямахме. Но и тази, която имахме, беше повече за Коридор 10.


"В заключение - да, вярно е, Коридор 8 бе неглижиран, но и сеганшните политически отношения, трябва да се имат предвид. Ако твърдата позиция от българска - а ако искате, и от македонската - остане така, с напрежение, окопани в миналото и историята, вероятно ще влияе на проекта."



По времето, когато бяхте министър, имаше ли интерес в Северна Македония да се работи повече по Коридор №10, отколкото по Коридор №8?


- В известен смисъл - да. Това е точна констатация. Икономическата структура на Северна Македония бе много по-свързана и зависима от Коридор 10. Бяхме обща държава (преди разпадането на Югославия - бел. ред.) и икономическото развитие бе насочено към Коридор 10, защото бяхме насочени към Сърбия и Хърватия. А и към Гърция, въпреки блокадата по това време. Факт е, че тези съотношения водят до това транспортът по Коридор 10 да е много по-интензивен по този по 8. През 1996-19997 г. имахме и изследване на икономическата целесъобразност за Коридор 8. Ако се изчисляваше на базата на натовареността на трафика между (Северна) Македония и България, нямаше обосновка за реализация - обменът бе малък. Но ако се има предвид транзитът, връзката между Черно и Адриатическо море, тогава е обоснован.


"Краткосрочно погледнато, такъв приоритет за Коридор 10 бе икономически оправдан, но не и стратегически. Особено в момент на блокада от южния съсед не биваше страната да е зависима от само един такъв коридор."



Погледът към бъдещето променя нещата. Трябва да схване и България - действията от миналото не са само само с политическа преференция. И днес икономическият обмен със Сърбия е двойно колкото този с България. Но приоритетите трябва да се базират не само на стокообмен.


Какво трябва да стане, за да се осъществи този проект?


- Трябва да се смята за приоритет и от Европейската комисия и да се поддържа страната. Ако инвестицията се довърши само с възможностите на държавата, няма да може да стане.


Казахте, че бизнесът е прагматичен. В България човек остава с впечатлението, че и след договорите с двете държави Северна Македония продължава да се сближава много повече с Гърция, отколкото с България. Защо е така?


- Краткосрочно, в последните две години, е така. Значително се подобриха отношенията с Гърция и покрай смяната на властта с Гърция. Не направиха нито крачка назад (след Преспанския договор, сменил името на Северна Македония - бел. ред), докато в България, смята се тук, всичко се прави със сметки за изборите догодина. Действително Северна Македония се сближава много повече с Гърция, но мисля, че нещата ще си дойдат на мястото, ако се намери решение и се преодолеят проблемите и се увеличи значението на икономическото сътрудничество - не само за инфраструктура, а и за инвестиции. Имаме сериозни български инвеститори, които работят по проекти в Северна Македония. Има светлина в края на тунела. Ако обаче продължи напрежението, създадено в последните месеца, то не води никъде.


А защо са толкова малко македонските инвестиции в България? Премерът Заев каза, че заявените български в Северна Македония тази година са 12, а македонските - едва две и при това уточни, че дори тези две са изключителна рядкост.


- Това е само на икономическа основа - въпросът е доколко македонските инвеститори могат да са конкурентни на българския пазар. България е много по-напред в някои производства, в които имаме доста износ. Инвестициите не се насочват на приятелска основа, там има обосновка, конкурентност и икономически анализи. Не мисля и че нещо може да се промени краткосрочно, дори повече македонски инвеститори да се ориентират към България.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 528 Неутрално

    Ми то също се неглижира и от България за коридора 8, ама айде за всичко е виновна Македония. Така ли?

  2. 2 Профил на jord bond
    jord bond
    Рейтинг: 382 Любопитно

    Да не сме ептен валат... "Брюксел потвърди българските формулировки за Р Северна Македония

    Българските искания относно "погрешното тълкуване на историята" и използването на пълното име Република Северна Македония са приети." https://t.ly/P80s

  3. 3 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Ми то също се неглижира и от България за коридора 8, ама айде за всичко е виновна Македония. Така ли?
    —цитат от коментар 1 на georgi_pulevski


    От наша страна жп линията стига до самата граница. Да, остаряла е и трябва да се рехабилитиа. Но я има.

    А от страната на СМ жп линията свършва на над 100 км от границата - край Куманово.

    Хайде, жп линията е скъпа. Ама и магистрала няма от страна на СМ. И тя е на над 100км от границата.

    От страна на БГ също няма магистрала, но най-близката е на 70км.

    Както и да гледаме, БГ е завършила работата по К8 в много по-голяма степен.

    Но, хайде, К8 ще го оправдаем с липса на пари в СМ. Ама липса на пари ли е дето кара макетата да пишат, че цар Самуил и Гоце не са българи?

    Другаде Ви стяга чепика. Не са парите.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  4. 4 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    Бившият македонски министър е изрекал една лъжа.

  5. 5 Профил на Nikolay
    Nikolay
    Рейтинг: 410 Неутрално

    Подкрепяма българската позиция относно членството на С. Македония, въпреки че не съм напълно съгласен с нея.
    По отношение на икономическите и инфраструктурни измерения на договора за приятелство не виждам на каква основа се крепят нашите претенции. България не си мръдна пръста да положи целенасочени усилия да увеличаване на стокообмена между двете държави, което е първо и задължително условие за политическо сближаване. Нещо повече - кампанийно се пречи активно на вноса от СМ заради конюктурни интереси на разни изпаднали български селяни (говоря за вноса на агнешко, плодове и зеленчуци).
    За България никога не е било приоритет да се свърже инфраструктурно със западните си съседи. След влизането ни в НАТО и ЕС значително се подобри свързаността Север-Юг, но нищо не се направи дори за 30 км пътна връзка със Сърбия, което си е срам за народа ни при положение, че една фалирала Сърбия първа построи магистрала до нашата граница. Същото положение с Македония - отсреща хората поне си рехабилитираха пътя. От нашата - нищо.
    Що се отнася до ж.п. връзката - България има само на хартия ж.п. инфраструктура. Погледнете колко пъти се пуска и спира влака до Солун. Линията до Гюешево е построена 1910 г. В началото на ХХI век максималната допустима скорост на отсечката от Кюстендил до Гюешево е 25 км./ч. Да си говорим за ж.п. свързаност при това положение е смешка.
    Нормалните държави (като Полша, например) имат специални фонодве за инвестиции и развитие в държави, които приемат за "близка чужбина" (в случая с Полша това са Беларус, Украйна и Молдова). Къде спа нашата умряла държава досега? Политика се прави с пари. Всичко останало е "на гол тумбак - чифте пищови".

  6. 6 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    Хубава статия, хубаво интервю, браво Дневник!
    Колко добре се справяте, когато не бичите платена от Шорош левашка пропаганда, а свършите нещо сами!

  7. 7 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Коридор №8 не се неглижира. Той се съботира от страна на РСМ с цел шанташ и умишлено липса на икономически интерес за РСМ. Даже транспортът до Албания е изграден (има магистрала). Или с други думи коридор № 8 е изградин между Скопие и Дурас, но мяма да бъде изграден до София. РСМ не иска да търгува на изток, защото ще се свърже икономически и политически със София, а това не е в интерес на Сърби, Русия и сърбоманите в РСМ

  8. 8 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    До коментар [#5] от "Nikolay":

    Много грешни констатации за ж.п линията до Гюешево. Цар Борис я направи, но Сърбия загради границата с Вардарска бановина с ограждения, ровове и вълчи ями, остатъци от които може да се видя и сега. Ние не правим тази линия, защото отсреща няма нищо.

  9. 9 Профил на kah48576898
    kah48576898
    Рейтинг: 218 Неутрално

    След Ветото на България, най-добре е минимални отношения между Македония и България. Никкави жп линии и магистрали.
    Македония си знае добрите съседи: Гърция и Турция инвестицират в нея, Сърбия е с голям внос. Цяло Косово пазарува в Скопие. Албанците от Албания и сърбите идват все почесто на туризъм в Охрид и Скопие наред с другите.
    Щях да сложа и българи и България обаче нито българите трябва да идват като туристи в Македония щом са най-големите врагове и мислят лошо на македонцоте нито България има какво да се набутва на македонците с магистрали като македонците смятат че Бг води враждебна политика към нея. Така че Македония чудесно се справя и още по-добре ще се справя с истински приятели а не с тези който зариват й ножа в гърба.

  10. 10 Профил на kah48576898
    kah48576898
    Рейтинг: 218 Неутрално

    След Ветото на България, най-добре е минимални отношения между Македония и България. Никкави жп линии и магистрали.
    Македония си знае добрите съседи: Гърция и Турция инвестицират в нея, Сърбия е с голям внос. Цяло Косово пазарува в Скопие. Албанците от Албания и сърбите идват все почесто на туризъм в Охрид и Скопие наред с другите.
    Щях да сложа и българи и България обаче нито българите трябва да идват като туристи в Македония щом са най-големите врагове и мислят лошо на македонцоте нито България има какво да се набутва на македонците с магистрали като македонците смятат че Бг води враждебна политика към нея. Така че Македония чудесно се справя и още по-добре ще се справя с истински приятели а не с тези който зариват й ножа в гърба.

  11. 11 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    До коментар [#10] от "kah48576898":
    Правилно, северняк! Никакви фондове от ЕС. Сърбия и Русия ще ви пращат оръжие (въпреки че сте в НАТО), а вие ракия и келави ябълки. Даже и медът ви е все още радиокативен. Само чакай Косово, Тетово и Албания да ви ... Гледай и колко ще станат тези с български паспорти. Ние си имаме коридор през Румъния и Гърция. Също и на юг и изток. Чак пък да сме припаднали по вашия коридор. Тито изби българите, но не мисли че всички при вас са сърби.

  12. 12 Профил на STRATOR38
    STRATOR38
    Рейтинг: 271 Неутрално

    Мотрисата е много удобна, пътувам Сф-Перник, като в самолет, само стюарда с таблата липсва :)
    Зимата топло, лятото хладно, широко, тоалетна, безопасно...

  13. 13 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2545 Неутрално

    Коридор номер 8 може да се превърне в антисръбска стена, затова е бойкотиран от сърбофилите. Жалко че министъра от албански произход не вижда важната роля за прекъсване на сръбската хегемония.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  14. 14 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3818 Неутрално

    ВИИ Марк имени В.И.Лелина

    Този странник не е в ред.

    Научната политикономия стои преди политиката
    и, разбира се, преди икономии.

    Поради такива пишман антиевро "експерти" не можеме
    да изнасяме за Адриатическо море и от там световно
    FIAT Лада Нива, матрьошки и артитули от магазин Берьозка

    "Абдулменаф Беджети,
    бивш македонски министър:
    Коридор №8 се неглижираше по икономически причини"

  15. 15 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    Първо:
    Коридор Н8 НЕ Е за да свързва България с БЮРМ, те не искат, а и стокообменът е малък. Коридор Н8 е за да даде на България достъп до Адриатика и на Албания достъп до Черно море и София трябва да работи с Тирана по този въпрос. Тогава и политици от типа на Беджети ще разберат по-добре нещата.
    Гърция има основен интерес Н8 да не се случи, защото сега основния трафик отива към Игуменица, което са едни 300+ км, а заради липсата на конкуренция цените на ферито са убийствени. Атина от години саботира този проект на всички нива (най-много дипломатическо и политическо) и ще продължи с това. Сърбите също нямат интерес от това - те работят за тяхната магистрала Белград-Бар, която също удължава пътя към Адриатика. Това са основните външни спънки, вътрешните ги знаем.

    https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU
  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7562 Неутрално

    До коментар [#5] от "Nikolay":

    А, ние на Сърбия построихме тръба за 3 млрд.

  17. 17 Профил на БГА Балкан
    БГА Балкан
    Рейтинг: 603 Неутрално

    "бивш македонски министър: Коридор №8 се неглижираше по икономически причини"

    Верни на принципа си - нито ден без антибългарска пропаганда в Икономедия.

    И в морето ми е до колене .....................
  18. 18 Профил на Nikolay
    Nikolay
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#16] от "Роси":

    Не на Сърбия, на Русия я построихме.

  19. 19 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3070 Неутрално

    Абдул ясно, ама Менаф според македонската езикова норма ли е?

  20. 20 Профил на pon01565019
    pon01565019
    Рейтинг: 43 Неутрално

    До коментар [#10] от "kah48576898":

    Приятелю, можеш да си пишеш и на твоя си - македонски език. Тук имаме свободни форуми. При вас няма. Службите ви спряха коментарите под изданията. За да не си говорим. Така ни държаха разделени десетилетия, така мислят, че ще бъде вечно. Но историята има друга логика. Не си прав, че не е нужна магистрала, защото се мразим. Тази магистрала ще е най-краткият път между две морета. А тях си ги има след Тито, ще ги има и след УДБА...

  21. 21 Профил на cnh9646O653
    cnh9646O653
    Рейтинг: 0 Неутрално

    От страна на БГ също няма магистрала, но най-близката е на 70км.
    —цитат от коментар 3 на Николов

    Най-близката е на 20 км - при Благоевград, а от македонска страна на 50 км от границата завършват скоростен път Щип-Кочани. Така че, при малко повече воля и разум в двете държави могат да свържат магистралите Струма и Скопие-Щип с един скоростен път на първо време.

  22. 22 Профил на cnh9646O653
    cnh9646O653
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Коридор номер 8 може да се превърне в антисръбска стена, затова е бойкотиран от сърбофилите.
    —цитат от коментар 13 на Корки

    Празни приказки, това е един мъртвороден коридор. Затова и транспортните връзки по него се правят на парче, просто за никоя държава коридорът не е приоритет.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  24. 24 Профил на shrek
    shrek
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Цървулманаф като вече е никакъвзащо се изхожда на метеното?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK