Димитър Илиев: За да излезе истината за катастрофата с автобуса, е нужно много експертно разследване

Димитър Илиев: За да излезе истината за катастрофата с автобуса, е нужно много експертно разследване

© Дневник



Състоянието на пътната маркировка и сигнализацията на мястото, където стана инцидента с автобуса от Северна Македония, е възможно да има сериозна роля за катастрофата. Това мнение изрази в свое видео осемкратният рали шампион на България и организатор на обучения за пътна безопасност Димитър Илиев. Сред притеснителните неща за него са подвеждащата и износена пътна маркировка, амортизираните "котешки очи" по мантинелите, които нощем не очертават контурите на пътя, липса на табела, която предупреждава, че има отбивка, и т.н.
Пред "Дневник" Димитър Илиев коментира инцидента и състоянието на пътищата в България.


Направихте един анализ на пътната маркировка и сигнализацията в района на инцидента с автобуса от Северна Македония. На база видяното можете ли да кажете, че това може да е причината за катастрофата?


- Опитах се да дам една различна гледна точка - през очите на човек, който пътува, и това, по което може да се ориентира. В никакъв случай не казвам, че това е причината. В подобен тип тежки инциденти причините най-вероятно са няколко, имаме съвкупност от много причини. Затова се води разследване, затова се правят експертизи. Не е лошо обаче, когато има толкова тежък инцидент, да се видят всички гледни точки, защото ние като шофьори се ориентираме по това - по маркировката и пътните знаци, да се огледат от всички страни нещата.




Какво все пак е притеснително от това, което видяхте? Ако сте шофьор, пътувате по тъмно, по непознат път, с мокър асфалт, който поглъща светлината на фаровете, ориентирите, които могат да се използват в тези условия, в добро състояние ли са?


- Това, което ми направи много силно впечатление, е, че няма предупредителен знак за тази отбивка (мястото за почивка - бел. авт.). Тя се намира в крива, като радиусът на завоя крие нейното присъствие. Реално има възможност човек да се подведе и да се обърка накъде точно да хване. Освен това маркировката, която е преди отбивката, е поизносена. Има я, но не знам доколко функционира. Затова има разследващи органи, които да проверят и да кажат дали се вижда, дали не се вижда през нощта. В крайна сметка това е огромна човешка трагедия и аз държа да излезе истината, това, което точно е станало.


Какво всъщност е видял шофьорът според вас и какъв би бил евентуалният сценарий на катастрофата?


- Не искам да коментирам, защото това са хипотези. Инцидентът може да е станал по хиляда други причини - може човекът да се разсеял, може да е заспал. Ние няма как да знаем какво точно се е случило.


Видеото ви стана доста популярно. Има ли вече някаква реакция от институции?


- До момента никоя институция не се е свързала с мен. Аз не съм го направил и за да има такава реакция. Видях, че вчера в продължение на 18 часа преди да направя видеото, никой не говореше за това какво има на пътя преди инцидента, а за това какво има на самото място. При такива тежки инциденти има значение и какво е имало преди това


Ако избягаме от частния случай и отидем към по-общия, доколко в България магистралите са обезопасени? Пътували сме по света, виждали сме какви са магистралите там. Общото ви впечатление какво е?


- На мен ми е интересен начинът, по който ми задавате въпроса. Питате ме и ми отговаряте. За мен любим пример е Словения, която, като влезе в ЕС, нямаше пътища. Сега има едни от най-хубавите магистрали в Европа и се пътува безопасно. Не е нужно да си експерт, за да кажеш колко хубави са нашите пътища. Но не това е темата сега.


По-скоро трябва да се обединим около това да излезе истината за този инцидент. Това може да стане с много експертно разследване.


Като цяло кое в България куца най-много, ако говорим за пътната безопасност - състоянието на пътищата, организацията на движението, маркировката и сигнализацията, контролът?


- Има една много интересна статистика, че 90% във всички инциденти с фатален край по пътищата на Европа стават заради човешка грешка - човешкият фактор. Ние, хората, сме устроени да допускаме доста грешки. На ден допускаме десетки грешки. Въпросът е, че някой път когато допуснем грешка зад волана, то много трудно се поправя. Така че най-важен е човешкият фактор. А вече пътна инфраструктура - да, това е нещо, което със сигурност има много накъде да се подобрява.


В интервю за националната телевизия казахте, че в цялата страна има пътни капани - места, където има възможност да стане инцидент. Тези места се знаят, а мерки не се взимат. Чисто потребителски бихте ли ни казали кои са най-опасните от тях?


- Аз съм ги отбелязал още през 2019 г. Специално на магистралите това са местата, където преминават течащи води. Там има риск от аквапланинг. Реално тези места се знаят - от полицаите, от пътните помощи, от доста голяма част от шофьорите. Част от тях са сигнализирани със знаци, други не са. В общи линии обаче сега тези места трябва да се локализират и да бъдат отремонтирани. И това трябва да е основен приоритет. Реално при всеки дъжд на тези места стават инциденти. Ясно е, че катастрофи стават и в държавите с най-хубави пътища именно заради човешката грешка, и сферата, в която най-много трябва да се работи, е именно тази.


Хората, обучението и подготовката.


- И най-вече самосъзнанието. Защото едно от пропуските в нашата психика е, че с лека ръка неглижираме отговорността да шофираме. Можем, докато караме, да си говорим по телефонче, да си ровим в телефонче, да си мислим някакви неща... Самото каране някак си минава по между другото. А реално това е нещо много, много отговорно и много опасно. Така че човек трябва да му се отдаде изцяло ментално.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK