Димитър Илиев: За да излезе истината за катастрофата с автобуса, е нужно много експертно разследване

Димитър Илиев: За да излезе истината за катастрофата с автобуса, е нужно много експертно разследване

© Дневник



Състоянието на пътната маркировка и сигнализацията на мястото, където стана инцидента с автобуса от Северна Македония, е възможно да има сериозна роля за катастрофата. Това мнение изрази в свое видео осемкратният рали шампион на България и организатор на обучения за пътна безопасност Димитър Илиев. Сред притеснителните неща за него са подвеждащата и износена пътна маркировка, амортизираните "котешки очи" по мантинелите, които нощем не очертават контурите на пътя, липса на табела, която предупреждава, че има отбивка, и т.н.
Пред "Дневник" Димитър Илиев коментира инцидента и състоянието на пътищата в България.


Направихте един анализ на пътната маркировка и сигнализацията в района на инцидента с автобуса от Северна Македония. На база видяното можете ли да кажете, че това може да е причината за катастрофата?


- Опитах се да дам една различна гледна точка - през очите на човек, който пътува, и това, по което може да се ориентира. В никакъв случай не казвам, че това е причината. В подобен тип тежки инциденти причините най-вероятно са няколко, имаме съвкупност от много причини. Затова се води разследване, затова се правят експертизи. Не е лошо обаче, когато има толкова тежък инцидент, да се видят всички гледни точки, защото ние като шофьори се ориентираме по това - по маркировката и пътните знаци, да се огледат от всички страни нещата.




Какво все пак е притеснително от това, което видяхте? Ако сте шофьор, пътувате по тъмно, по непознат път, с мокър асфалт, който поглъща светлината на фаровете, ориентирите, които могат да се използват в тези условия, в добро състояние ли са?


- Това, което ми направи много силно впечатление, е, че няма предупредителен знак за тази отбивка (мястото за почивка - бел. авт.). Тя се намира в крива, като радиусът на завоя крие нейното присъствие. Реално има възможност човек да се подведе и да се обърка накъде точно да хване. Освен това маркировката, която е преди отбивката, е поизносена. Има я, но не знам доколко функционира. Затова има разследващи органи, които да проверят и да кажат дали се вижда, дали не се вижда през нощта. В крайна сметка това е огромна човешка трагедия и аз държа да излезе истината, това, което точно е станало.


Какво всъщност е видял шофьорът според вас и какъв би бил евентуалният сценарий на катастрофата?


- Не искам да коментирам, защото това са хипотези. Инцидентът може да е станал по хиляда други причини - може човекът да се разсеял, може да е заспал. Ние няма как да знаем какво точно се е случило.


Видеото ви стана доста популярно. Има ли вече някаква реакция от институции?


- До момента никоя институция не се е свързала с мен. Аз не съм го направил и за да има такава реакция. Видях, че вчера в продължение на 18 часа преди да направя видеото, никой не говореше за това какво има на пътя преди инцидента, а за това какво има на самото място. При такива тежки инциденти има значение и какво е имало преди това


Ако избягаме от частния случай и отидем към по-общия, доколко в България магистралите са обезопасени? Пътували сме по света, виждали сме какви са магистралите там. Общото ви впечатление какво е?


- На мен ми е интересен начинът, по който ми задавате въпроса. Питате ме и ми отговаряте. За мен любим пример е Словения, която, като влезе в ЕС, нямаше пътища. Сега има едни от най-хубавите магистрали в Европа и се пътува безопасно. Не е нужно да си експерт, за да кажеш колко хубави са нашите пътища. Но не това е темата сега.


По-скоро трябва да се обединим около това да излезе истината за този инцидент. Това може да стане с много експертно разследване.


Като цяло кое в България куца най-много, ако говорим за пътната безопасност - състоянието на пътищата, организацията на движението, маркировката и сигнализацията, контролът?


- Има една много интересна статистика, че 90% във всички инциденти с фатален край по пътищата на Европа стават заради човешка грешка - човешкият фактор. Ние, хората, сме устроени да допускаме доста грешки. На ден допускаме десетки грешки. Въпросът е, че някой път когато допуснем грешка зад волана, то много трудно се поправя. Така че най-важен е човешкият фактор. А вече пътна инфраструктура - да, това е нещо, което със сигурност има много накъде да се подобрява.


В интервю за националната телевизия казахте, че в цялата страна има пътни капани - места, където има възможност да стане инцидент. Тези места се знаят, а мерки не се взимат. Чисто потребителски бихте ли ни казали кои са най-опасните от тях?


- Аз съм ги отбелязал още през 2019 г. Специално на магистралите това са местата, където преминават течащи води. Там има риск от аквапланинг. Реално тези места се знаят - от полицаите, от пътните помощи, от доста голяма част от шофьорите. Част от тях са сигнализирани със знаци, други не са. В общи линии обаче сега тези места трябва да се локализират и да бъдат отремонтирани. И това трябва да е основен приоритет. Реално при всеки дъжд на тези места стават инциденти. Ясно е, че катастрофи стават и в държавите с най-хубави пътища именно заради човешката грешка, и сферата, в която най-много трябва да се работи, е именно тази.


Хората, обучението и подготовката.


- И най-вече самосъзнанието. Защото едно от пропуските в нашата психика е, че с лека ръка неглижираме отговорността да шофираме. Можем, докато караме, да си говорим по телефонче, да си ровим в телефонче, да си мислим някакви неща... Самото каране някак си минава по между другото. А реално това е нещо много, много отговорно и много опасно. Така че човек трябва да му се отдаде изцяло ментално.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на elena_pipilota
    elena_pipilota
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Да се доверим на специалиста за първопричината за инцидента.
    Но причината за многото жертви е някъде другаде. В това, което кара автобуса да пламне като факла и да изгори за минути, в едно с десетки млади и жизнени хора.

  2. 2 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1824 Неутрално

    Тоя са като какъв се изживява от няколко дена? Много експертно разследване. Колко да е експертно? Двама ядрени физици стигат ли? От какво се е запалил автобуса ще се установи, защо е горял толкова силно и бързо - също. Защо е катастрофирал ще бъдат догадки. Дали шофьорът е заспал, дали е бил уморен и маркировката го е подвела, дали е спукал гума или друга техническа неизправност може само да се гадае. Настилката със сигурност не е причина, що се отнася до пътя, въпросът е защо тоя остров е изграден там по толкова нелеп начин.

  3. 3 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4816 Весело

    Някой може ли да ми "преведе" заглавието, или може би от Дневник са забравили да публикуват някой липсващи думи? 😂😂😂

    "Димитър Илиев: За да истината за катастрофата с автобуса е нужно много експертно разследване"

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  4. 4 Профил на drill
    drill
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    "организатор на обучения за пътна безопасност Димитър Илиев."

    Заради такива пишман обучители сме на първо место по катастрофи в Евкопа !!!
    Когато липсва знак за отбивка човек я пропуска , а не се нанизва в мантенелата на която ома знак и светлоотразител !

  5. 5 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    До коментар [#3] от "padrino": И аз стигнах до заглавието само и се отказах да чета експертното мнение!

  6. 6 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2486 Неутрално

    "Ако сте шофьор, пътувате по тъмно, по непознат път, с мокър асфалт, който поглъща светлината на фаровете, ориентирите, които могат да се използват в тези условия, в добро състояние ли са?"

    Засега не е яно доколко водачът е познавал пътната обстановка.

    I Want To Believe
  7. 7 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 725 Неутрално

    А не е ли възможно някой да е поставил бомба,защото казаха,че е имало взрив,с цел тази трагедия на наша територия да накара политиците да отстъпят за приемането на македонците в ЕС.От Америка натиска вече е огромен.

  8. 8 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4816 Неутрално

    До коментар [#3] от "padrino": И аз стигнах до заглавието само и се отказах да чета експертното мнение!
    —цитат от коментар 5 на angeles


    Защо? Забавата е голяма, дава ти малко материал за смях преди да си легнеш 😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  9. 9 Профил на Resurrection
    Resurrection
    Рейтинг: 2077 Весело

    До коментар [#3] от "padrino":

    ,,излезе” липсва

  10. 10 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4816 Весело

    А не е ли възможно някой да е поставил бомба,защото казаха,че е имало взрив,с цел тази трагедия на наша територия да накара политиците да отстъпят за приемането на македонците в ЕС.От Америка натиска вече е огромен.
    —цитат от коментар 7 на Сд


    Ти определено четеш ФБ денонощно 😂😂😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  11. 11 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4816 Весело

    До коментар [#3] от "padrino":,,излезе” липсва
    —цитат от коментар 9 на Resurrection


    Вече не, поправиха се 😂😂😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  12. 12 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1142 Весело

    До коментар [#10] от "padrino": Е Нема начин да не е бомба!))))

  13. 13 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1142 Весело

    До коментар [#11] от "padrino": След дъжд качулка,важното е че ни поразвеселиха😉

  14. 14 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 725 Неутрално

    [quote#10:"padrino"][/quote]

    А ти защо не се преместиш някъде на топло,да речем в Испания.В Шотландия е шибан климата

  15. 15 Профил на kwy38371721
    kwy38371721
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Защо „експерта“Димитър Илиев не обели и дума за първите три автобуса,които са минали нормално и безопасно по тази отсечка при същите условия?
    Явно на тях не им е попречило,че няма предупредителен знак,че маркировката е износена и че вали дъжд.
    Просто са карали внимателно и са се съобразявали с пътните условия.

  16. 16 Профил на hgg21387465
    hgg21387465
    Рейтинг: 250 Неутрално

    Със сигурност причините се дължат на комплексни фактори. В този участък пътят е ужасен и не знам, кой проектант си е сложил подписа под този проект. Наклоните са убийствени, виражите са обратни, асфалтът е под всякаква критика, тъй като не е качествен и не отговаря на европейските и национални норми за качество, пътна маркировка липсва (вертикална и хоризонтална). С една дума,едно сбъркано проектантско и инженерно съоръжение. Крайно време е немарливите проектанти да си понесат отговорността. Иначе Илиев е напълно прав. Причината за катастрофата е възникнала много преди физическия сблъсък на автобуса с мантинелата.

  17. 17 Профил на nix1130
    nix1130
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Експерти бол. Файдъ йок!

  18. 18 Профил на hgg21387465
    hgg21387465
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#2] от "uq":

    Най-малкото това е професията на човека. Цял живот това е правил. Има школа за обучаване точно на такива дървени философи като теб. Дори си направи труда да направи следствен експеримент, на който показа нагледно къде са разположени критичните точки на пътя и какво е предизвикало най-вероятно инцидента. Със сигурност експерти на място ще трябва да направят повторен, вече официален следствен експеримент. Човек, загинали са 46 души... Какви ги плещиш. Всичко трябва да се разнищи - от маркировката, до качеството на асфалта, наклоните, проектирането, изпълнението и поддръжката на пътя. ПИСНА МИ ВСЕКИ ПЪТ ДА СЕ ИЗМИВАТ РЪЦЕТЕ С ОПРАВДАНИЕТО, ЧЕ ИНЦИДЕНТИТЕ СА ПРЕДИЗВИКАНИ ОТ НЕСЪОБРАЗЕНА С ПЪТНИТЕ УСЛОВИЯ СКОРОСТ. А, КОЙ ЩЕ МИ КАЖЕ КАКВИ СА ПЪТНИТЕ УСЛОВИЯ, КАТО АЗ НЕ ГИ ЗНАМ. ЗАТОВА СЕ ПРАВЯТ СТАНДАРТИ, ПО КОИТО ДА СЕ ОПРЕДЕЛЯ КОЙ Е ВИНОВЕН И КОЙ НОСИ ОТГОВОРНОСТТА!!!!!!!!

  19. 19 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3503 Неутрално

    не, за да излезе истината е достатъчно само едно: добросъвестен подход в търсене именно на истината, а не на политически удобни версии

    например тук сума ти "патриотично настроени граждани" призоваваха да не "плюем инфраструктурата", понеже това щяло да даде повод на македонците да ни обвиняват, съдят и тънъ.
    Очевидно този тип "граждани" не се интересува от истина, а от целесъобразност в полза на това, което смята за "свято" (а то НЕ Е)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  20. 20 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 4816 Весело

    [quote#10:"padrino"]
    —цитат от коментар 14 на Сд
    А ти защо не се преместиш някъде на топло,да речем в Испания.В Шотландия е шибан климата[/quote]

    Ти явно НИКОГА не си стъпвал в Шотландия, но това не ти пречи да изказваш "експертното" си мнение 😂😂😂

    Orgoglioso di essere metà Italiano 🇮🇹 e metà Bulgaro 🇧🇬
  21. 21 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    До коментар [#7] от "Сд":

    А преди това един самолет е наръсил кемтрейлс, един рептил е чакал на завоя и близките антени са увеличили мощността на 5Г на макс. Направо са изключили шофьора и автобуса от мрежата.

  22. 22 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3503 Неутрално

    До коментар [#16] от "hgg21387465":

    фразата "комплексни причини" и подобни й фрази се наричат шикалкавене

    винаги има ЕДНА КЛЮЧОВА причина
    останалите "фактори" я усилват или ослабват

    ключовата причина в случая (за гибелта на хората) е наличието на леснозапалимо вещество в автобуса, на което не му е мястото било там
    и е очевидно, че инфраструктурните недомислици са допринесли аварията да се случи, небрежността на шофьора именно в шофирането не извинява факта, че ГОДИНИ НАРЕД службите на една мутра не са се погрижили за безопасността, а в последните 8-9 месеца една друга мутра бе заета да хленчи за "тежко минало" и "героично" да "чегърта" това минало, но кой знае защо не е чегъртала това, което трябва - нередностите по пътищата, предпоставките за ПТП

    та оттук, ако ще приказваме в категории за "вина", то на първо място вината е на малоумника или малоумниците, натоварили опасен товар в автобуса, на второ място - на шефовете на държавните институции, които уж са отговорни за пътищата, контрола над превозните средства и за спазването на правилата за движение

    и понеже първите виновни комай изгоряха и така платиха за глупостта си, остава да набучим на някоя (надали ще се наложи много да търсим) опасна мантинела виновниците номер две
    т.е. бихме ги набучили, ако у нас на власт бе Влад Цепеш - единственият държавник, спазвал "обществения договор", ама поради психическото си разстройство, докато нормалните държавници се придържат към Макиавелевския метод

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  23. 23 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3503 Неутрално

    До коментар [#15] от "kwy38371721":

    сума ти народ минават на косъм от някоя беля
    което не е повод да оставим белята непоправена
    нали?

    може да има скъсана жица под напрежение на тротоара
    всички ще я прескачат
    няма проблем, а?

    нормално ли е пътищата и изобщо средата около нас да мяза за полоса за тренировка на сървайвъри, ъ?

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  24. 24 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3503 Неутрално

    До коментар [#7] от "Сд":

    кой филм си гледал преди да ти хрумне това гениално предположение?

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  25. 25 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4510 Неутрално

    До коментар [#2] от "uq":
    "Тоя са като какъв се изживява от няколко дена? "

    Тоя може да се изживява като всякакъв "експерт" , но защо медиите го рекламират? Дневник за втори път му дава думата да повтаря вече казаното от него вчера. Че пътищата ни не са в добро състояние го знаем всички , но конкретно за тази катастрофа, не това е причината.

  26. 26 Профил на ozerix
    ozerix
    Рейтинг: 15 Неутрално

    До коментар [#4] от "drill":

    Знаците са важни, защото дават информация за пътя. Когато си пътува 5 часа и си изморен, вали даъжд, тъмно е, пътят не се вижда, и те заслепяват отсреща, и изведнъж пътя се раздвоява. може да отнеме време да прецениш, кое е път, кое е отбивка.

  27. 27 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 725 Неутрално

    [quote#20:"padrino"][/quote]


    3 пъти съм бил в Шотландия.Виж в интернет,в момента в Глазгоу е -1 градуса,а във Валенсия е 10 градуса.

  28. 28 Профил на regular_observer
    regular_observer
    Рейтинг: 869 Неутрално

    "организатор на обучения за пътна безопасност Димитър Илиев."

    Заради такива пишман обучители сме на първо место по катастрофи в Евкопа !!!
    Когато липсва знак за отбивка човек я пропуска , а не се нанизва в мантенелата на която ома знак и светлоотразител !


    Има хора, които са в състояние всичко да обяснят.
    Дори когато не го разбират добре.
    Ама обясняват и ругаят други, които разбират и обясняват спокойно и разумно..
    Според Вас е нормално да има отбивка, но знакът за отбивката да се валя край пътя от май месец насам. И светлоотразителие отдавна да са сдали багажа.

    Просто пропускате отбивката и си карате.

  29. 29 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4334 Неутрално

    Важното е истината да установи и виновните да понесат своята отговорност.

  30. 30 Профил на Dean Dimov
    Dean Dimov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#2] от "uq":

    Димитър Илиев е осемкратен рали шампион на България и сега ръководи Сейфти Драйвинг Академия https://www.sda.bg/
    Аз лично съм преминавал три обучения. Няма да коментирам хейта, само казвам че г-н Илиев си разбира от работата.

  31. 31 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 1290 Неутрално

    До коментар [#15] от "kwy38371721":

    Защо този автобус е изостанал от другите три карали внимателно? Той по какви причини не ги е следвал на малко разтояние така внимателно?

  32. 32 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 1290 Неутрално

    Да не излезе накрая някаква далаверджийска мъст между компании за превоз?

  33. 33 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1824 Неутрално

    До коментар [#30] от "Dean Dimov":

    1) Ралито и безопасността на движение а още повече пък организацията на движението нямат нищо общо
    2) Сейфти драйвинг ..... пълно шарлатанство според мен. Сейфти драйвинг е да се спазва закона и институциите да се грижат за останалото. Сейфти драйвинг не е да реагираш на ситуации а да не попадаш в такива. А реагирането...за това се казва реагиране, защото е реакция, не се учи, освен чрез постоянно многократно повторение на същата ситуация, докато не стане рефлекс, а пътните ситуации са толкова разнообразни, че няма как да се и ат всички.
    Ама вие си давайте парите де, нема лошо, Димитър Илиев харесва това.
    Аааа и за протокола, първата първата...колко да е първата? Бяхме правили такива неща още преди 30 год. със симулация на понижено сцепление и т.н.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK