Надежда Йорданова: Парламентът трябва да приеме антикорупционния закон и заради парите от Брюксел

Министърът на правосъдието в оставка Надежда Йорданова посочи, че работата по законопроекти продължава активно и през юли.

© Георги Кожухаров

Министърът на правосъдието в оставка Надежда Йорданова посочи, че работата по законопроекти продължава активно и през юли.



Само няколко дни след като парламентът гласува вот на недоверие, а днес кабинетът "Кирил Петков" официално подаде оставка, "Дневник" потърси за разговор министъра на правосъдието Надежда Йорданова - за равносметката за свършеното и недовършеното от правителството и министерството до момента, какво предстои и има ли изгледи за съдебна реформа при липсата на мнозинство в парламента, което да подкрепи законодателни промени.


Правителството вече е в оставка, а към момента единственото от коалиционното споразумение в сферата на правосъдието, което беше постигнато, е закриването на специализираното правосъдие - спецсъдилищата и спецпрокуратурите. То обаче също като че ли е под въпрос, тъй като тече процедура в Конституционния съд. Как и защо се стигна дотук и в какво състояние оставяте съдебната система и правосъдието?


- Безспорно, едно от изпълнените предизборни обещания, с които "Демократична България" се явява на три поредни парламентарни избора, беше закриването на специализираното правосъдие - специализираните съд и прокуратура. Законопроектът беше приет в сравнително бързи темпове от това Народно събрание, атакуван съвсем очаквано от главния прокурор пред Конституционния съд, Министерството на правосъдието вече изрази становище по това конституционно дело и очаквам в следващите седмици да се произнесе Конституционният съд. Аз нямам притеснения от гледна точка на конституционосъобразност на съответните текстове, особено в частта, които бяха предложени от Министерството на правосъдието.




Тоест да разбираме, че очаквате Конституционният съд да го допусне?


- Да, становището на Министерството на правосъдието е, че така приетият закон не съответства изцяло на конституцията. Тук въпросът, който се поставя, е какви организационни действия предприемат съответно закриваните съдебни органи и пленумът на Висшия съдебен съвет, така че да се обезпечи прилагането на този закон. Виждаме съпротива, виждаме и някои действия във връзка с организиране на прилагането на така приетия закон. Нека да припомним, че жалбата в Конституционния съд не спира прилагането на приетия закон.


С други думи, всички тези дейности трябва да се случат в срок, без значение какво ще реши КС?


- Да, всички тези дейности трябва да се случат в срок до 28 юли тази година. Искам да отбележа, че диалогът между мен, моя екип, пленума на Висшия съдебен съвет, закриваните съдилища и прокуратура, приемащите съд и прокуратура съответно продължава и изслушваме съвсем задълбочено и с внимание всяко едно от техните притеснения и ако има основание, търсим решение.


Настоящото правителство, а и вие самата дадохте заявка и за смяна на главния прокурор Иван Гешев, на председателя на антикорупционната комисия, както и да приемете серия от важни законодателни промени, които да гарантират нов Висш съдебен съвет с по силно съдийско представителство. Нищо от това обаче не е свършено. Защо не успяхте?


- В качеството си на министър на правосъдието съм предприела всички възможни към настоящия момент действия в посока предсрочното освобождаване на главния прокурор Иван Гешев, защото той със своите действия и бездействия уронва престижа на съдебната власт и нарушава конституцията. Така че от тази гледна точка е направена една решителна стъпка. Както виждаме, пленумът на Висшия съдебен съвет всячески се противопоставя на действия в тази посока.


Що се отнася до антикорупционното законодателство, тук, за съжаление, трябва да се съглася с вас, че управляващото мнозинство се забави. Забави се по различни причини. Все пак имаме един законопроект, внесен в Народното събрание. Очаквам да се разгледа от депутатите, защото това е един от ключовите закони, които трябва да бъдат приети до края на септември, и е едно от условията за първото и второто плащане по Националния план за възстановяване и устойчивост.


Министерството на правосъдието все пак обяви, че следващата седмица ще представи проект за механизъм за ефективно разследване на главния прокурор. Какво предвижда този законопроект?


- Това е един от ключовите законопроекти пак по плана за възстановяване и устойчивост. Той обхваща две големи групи проблеми. От една страна, създаване на условия за ефективно разследване и търсене на наказателна отговорност на главния прокурор и на неговите заместници и също така поредица от мерки за по-ефективно досъдебно производство. Това са системни проблеми в нашата система, констатирани по решения на Европейския съд за правата на човека по делото "Колеви" и делото "С. З.". Между другото Комитетът на министрите на съвета на Европа само преди дни отново постави този въпрос пред България.


Какво предвижда специално механизмът за разследване и за търсене на наказателна отговорност на главния прокурор и неговите заместници?


Предвижда създаване на механизъм при настъпване на законен повод за разследване на главния прокурор и неговите заместници да бъде избиран ад хок прокурор. Изборът ще става по обективен, независим начин, въз основа на софтуер, измежду съдиите от наказателната колегия на Върховния касационен съд. В този случай тогава, когато се избере съдия от наказателната колегия на ВКС, веднага ще бъде съобщавано на пленума на Висшия съдебен съвет, който ще бъде задължен да назначи така избрания съдия за ад хок прокурор. Този ад хок прокурор ще има ролята да ръководи разследването срещу главния прокурор и неговите заместници, съответно да повдига и поддържа обвинения в случаи на установени данни за престъпление.


Има и поредица от мерки, с които, за хода на разследването и съответно при повдигане на обвинение, главният прокурор или неговия заместник, спрямо който се води това производство, да бъде отстранен временно от длъжност.


Няма ли да има опасност за този съдия, който ще действа като прокурор, след като приключи производството, все пак бъде оказано влияние върху кариерното му развитие?


- Неслучайно е определен кръгът от потенциални съдии, които да бъдат ад хок прокурори. Тогава, когато си на такова високо ниво в служебното си развитие, възможностите на главния прокурор да влияе върху твоето кариерно развитие са по-малки. Разбира се, обсъждат се и поредица от други защитни мерки.


Какво предвиждате да се случи с този законопроект при липсата на действащ редовен кабинет?


- Това е едно от обстоятелствата, които будят безпокойство у мен. Така или иначе България е поела този ангажимент. Тя е в неизпълнение повече от десетилетия за въвеждането на такъв механизъм, така че, докато аз съм министър на правосъдието, ще следвам начертаните стъпки, а именно: обявяваме до края на седмицата така изготвения законопроект за обществено обсъждане и ще настоявам за много широк дебат по него.


След това в рамките на първите дни на юли ще изпратя законопроекта заедно с мотивите към Венецианската комисия, защото това е един от ангажиментите, които сме поели - че този закон ще бъде приет след консултации и съобразяване на становището на Венецианската комисия. Следващата сесия на Венецианската комисия е на 15 октомври. Така че, за да можем до края на годината да приемем този закон, ние трябва да придвижим законопроекта своевременно към Венецианска комисия, за да може да се обследва там от колегите и да изготвят становища, съответно да се приеме и българското правителство да го съобрази.


Независимо от смяната и турбуленциите, които в момента вървят, законопроектът трябва да да върви напред и това е национално отговорно поведение.


Но ще има ли все пак мнозинство в парламента, което да го приеме?


- Нека да видим как ще се завърти политическата въртележка следващата седмица, какви ще бъдат резултатите от следващите избори.


Аз не мога да не бъда обезпокоена от факта, че при едни очертаващи са предсрочни избори, парламентът ще бъде още по-фрагментиран и още по труден за постигане на консенсус. Но наша задача, на политическите сили, представени в парламента, е да работим, да търсим диалог и да правим всичко възможно за постигане на консенсус по такива въпроси от наистина национален интерес.



Процедурата за отстраняване на главния прокурор по вашето искане все още не е приключила. Отчитате ли като грешка това, че искането за производството срещу Гешев беше удавено първоначално в процедура и процедурни въпроси? Вие самата също се съгласихте още в началото на отлагане.


- Нека да припомним какво се случи. Това, което се случи, е, че пленумът на Висшия съдебен съвет отказа да разгледа част от основанията, които поставих пред тях като основание за предсрочно освобождаване на главния прокурор, като част от тях бяха изключително сериозни по своя характер. Аз като министър на правосъдието счетох, че това решение е незаконосъобразно. Аз не мога да приема и да се съобразя с незаконосъобразно решение, по мое становище, без да съм минала по съдебната процедура, която да установи с влязло в сила решение дали то е законосъобразно или не. Както видяхме, част от така основанията бяха допуснати от Върховния административен съд. Очаквам и произнасяне от петчленен състав на Върховния административен съд и очаквам това да се случи тези дни, освен ако ВАС не реши да бави процедурата. А дали пленумът на Висшия съдебен съвет е решил да удави разглеждането на това предложение с незаконосъобразни свои решения, със създаване на незаконосъобразни пречки - това е тяхна отговорност.


Какво очаквате да се случи с това искане, а и с предходното на предшественика ви проф. Янаки Стоилов, ако все пак бъдат разгледани?


- Очаквам дебат по същество. Очаквам пленумът на Висшия съдебен съвет да изясни стандарта, по който ще съди дали главният прокурор нарушава конституцията или не. Няма да пророкувам края на една процедура, преди да е приключила, но безспорно аз съм реалист и виждам сигнали, че пленумът на Висшия съдебен съвет е склонен да влезе в този дебат с предварително решение.


Което ще бъде в какъв смисъл?


- Аз не виждам промяна в становищата на членовете на Висшия съдебен съвет, които избраха Иван Гешев за главен прокурор.


Според вас можеше ли с искане за тълкуване до КС да се потърси възможност настоящият състав на ВСС да бъде сменен заради непълния си, а според юристи по тази причина и незаконен състав?


- Възможни са различни линии на действия. Аз съм коментирала и преди в публичното пространство. Проблемът не е толкова в прекратяването на мандата на действащия Висш съдебен съвет. Мандатът му така или иначе и изтича в началото на октомври. Проблемът е във формирането на следващия Висш съдебен съвет, как и какви лица ще бъдат избрани като негови членове. Виждаме, че в Народното събрание и към настоящия момент разговорите за това как да бъде избрана парламентарната квота не се водят, и мен това ме притеснява. Така че при едни предсрочно прекратени мандати на пленума на Висшия съдебен съвет какво точно щеше да се случи без избран нов Висш съдебен съвет? И съответно тогава съвсем нямаше да може да се разгледа предложението за предсрочно освобождаване на главния прокурор, а е важно този дебат да бъде воден.


Една от вашите амбиции беше промени в законодателството, с които да се променят начинът за избиране и съставът на Висшия съдебен съвет. Това също не се случи.


- Все пак това, което аз съм предприела, е, че още през месец април, веднага след като получих препоръки от службата по изпълнение на решенията на Европейския съд по правата на човека за това в парламентарната квота да не бъдат избирани действащи прокурори като една от мерките за ограничаване на фактическата власт на главния прокурор в прокурорската колегия, съответно в пленума на ВСС, аз веднага ги препратих към Народното събрание и във всеки един възможен момент припомням за тях и настоявам Народното събрание да се съобрази с тях.


В момента във Висшия съдебен съвет тече процедура по избор на нови членове от професионалната квота. Какво ще се случи, ако на практика бъде избран наполовина обновен състав, но няма кой да избере останалата половина от парламентарната квота?


- Това е възможна хипотеза и за съжаление, все по-реалистична изглежда от днешна гледна точка. Това е лоша ситуация, защото ще създаде правна несигурност. Много въпроси ще трябва да търсят своя отговор, включително и в Конституционния съд. В този смисъл предстоящото решение относно това дали с изтичането на срока на мандата се прекратяват правомощията на Инспектората на Висшия съдебен съвет е от изключително важно значение и от гледна точка на съдбата на ВСС.


Ще ви върна отново на въпроса за антикорупционната комисия, тъй като това беше една от основните заявки на този кабинет. Сотир Цацаров сам подаде оставка, като по този начин, да кажем, че ви улесни. "Има такъв народ" ли спъна законите за разделяне на антикорупционната комисия и ако това е така, защо тогава скрихте проблема?


- Както казах, с антикорупционното законодателство се забавихме. Аз и друг път съм коментирала, че "Демократична България" имаше готов законопроект още в края на януари. Тогава на коалиционен съвет се взе решение да бъдат изработени два нови закона, а не да се върви в посока изменение на действащия закон, пак, разбира се, с разделяне на две отделни комисии. Тогава колегите от "Има такъв народ" направиха свои искания за това как да е конструирана антикорупционната комисия. Предложиха с единодушие да се вземат по-голямата част от част от решенията. Това, разбира се, създаваше определени трудности и поставяше определени въпроси.


Същевременно аз съм казвала многократно, като институционален човек, никога не бих изнесла от кухнята спорове, коментари и дебати, преди да сме стигнали до съответното решение, особено когато има вариант в дебат да се вземе подобно решение.


Има ли други причини за провала на антикорупционната реформа освен тези несъгласия с "Има такъв народ"?


- Както казах, има законопроект в Народното събрание. Народните представители, ако искат, и според мен трябва да проявят желание, да го разгледат. Нека да си припомним и още едно обстоятелство, което като че ли лятното време, лятото и оптимизмът, който идва с лятото, ни карат да го забравим. В края на февруари в Европа започна война. През март и април правителството и мнозинството имаше да решава изключително сериозни въпроси. Реакцията спрямо войната, кризата с газа и нарастващите цени на различни важни продукти. Така че нека да не вземаме един проблем и да го изваждаме, без да гледаме общата картина.


Има ли опасност според вас специализираното правосъдие евентуално да възкръсне при следващо управление?


- Аз първо спокойно бих изчакала решението на Конституционния съд - такава, каквато си е конституционната процедура. Оттам нататък дали в следващия парламент ще има формирани нови мнозинства с други политически решения предстои да видим. Все пак, както видяхме, дори в това Народно събрание се случват странни мнозинства.


Вие сте министър на правосъдието, но може ли все пак да кажете защо изобщо не се стигна до процедура за избор на нов Инспекторат към ВСС, както и на двама конституционни съдии? Инспекторатът е с отдавна изтекъл мандат и легитимността на решенията му е поставяна многократно под въпрос. Дейността на КС пък има опасност да бъде блокирана заради непълния му състав.


- Както много правилно отбелязахте, аз като министър на правосъдието нямам преки правомощия в нито една от тези процедури, защото те са в компетенциите на Народното събрание и съответно се инициират по предвидения там ред от народни представители или от парламентарни групи.


Според мен тези примери илюстрират част от нашите бележки, които имахме относно действието на управляващата коалиция. Включително и Христо Иванов, нееднократно е казвал, че е време ние да намерим формат, в който да вземаме ефективно решения и съответно ефективно да ги прилагаме. Забавянето на тези решения донякъде се дължи и на това и на още едно обстоятелство. Висшият съдебен съвет и инспекторатът трябва да бъдат избрани с мнозинство от 2/3 от народните представители, то е с минимум 160 гласа. Конституционният формат изисква конституционно мнозинство.



Ние продължаваме да считаме, че разговорите за това как да бъде избран Висшия съдебен съвет, какви хора да бъдат избрани в него, как да бъде избран и Инспекторатът към ВСС и конституционните реформи трябва да бъдат гледани заедно, защото това са елементи от един и същ пъзел, а именно как да направим съдебната система по-независима и по-добра за нашето общество.


А какво ще се случи с измененията, свързани с Европейската прокуратура у нас?


- Надявам се да бъдат приети възможно най-бързо. Аз не мога да разбера защо поредна седмица след приемането им от правна комисия на първо четене, между другото и в още две комисии на първо четене, все още не са в пленарна зала. Българското общество иска справедливост за престъпленията с евросредства. За да се стигне до справедливост, някой трябва да разследва тези престъпления, да внесе обвинителен акт в съда, за да може съдът да се произнесе има или няма виновни. За да се случи цялата тази поредица от действия, ни трябват ефективно действащи делегирани европейски прокурори в България.


Какви са приоритетите в последните дни от мандата?


- Мога да кажа кои са ми приоритетите до края на юли, дали ще бъдат последни дни като министър предстои да видим. Така или иначе с оглед конституционната процедура правителството ще работи поне до края на юли. Изключително важно е да вървят със същата скорост законопроектите, които са в много напреднал етап на развитие. Например наредбата за придобиване на висше образование по право - приключи общественото обсъждане. Това е изключително наложителен нормативен акт, за да се модернизира юридическото образование. Очаквам през юли тя да бъде приета от Министерския съвет.


Законопроектът за изменение и допълнение на Търговския закон в частта несъстоятелност и производство по стабилизация, която включва и предприемачите, приключи общественото обсъждане. Този закон трябва да мине през Министерския съвет и дай Боже, при разум от народните представители, надявам се да мине през пленарна зала. Това е един от 23-те законопроекта, които са условие за първо и второ плащане от плана за възстановяване и устойчивост. Законопроектът за защита на лицата, подаващи сигнали, приключи общественото обсъждане, подготвя се за Министерски съвет. Той също е от тези законопроекти.


Законопроектът за домашното насилие - изключително чакан и важен за обществото законопроект - приключва в края на тази седмица общественото обсъждане и се надявам отново да мине през Министерски съвет и при добро желание от народните представители и в пленарна зала. Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за правната помощ, с която разширяваме правната помощ до повече хора. Това пак е в един от 23-те законопроекта по националния план за възстановяване и устойчивост, така че юли ще бъде много наситен.


При перспективата да остане сегашният конституционен модел на прокуратурата и сегашният статут на главния прокурор вие каква възможна съдебна реформа виждате?


- Възможностите са по-ограничени. Аз искам по-амбициозна съдебна реформа и тя рано или късно ще се случи. В момента Гешев и мнозинството около него крадат историческо време на нашия народ, на нашите деца, на нашите родители. Това, което е възможно в тази конституционна рамка, са няколко неща. Съдебният контрол върху отказите за образуване на досъдебни производства, създаването на допълнителни условия за по-ефективно досъдебно производство, по което работим, по-ефективни европейски делегирани прокурори, които да направят разликата как работят наистина автономни професионалисти, без да бъдат потискани - това също ще даде един тласък и разбира се, един по-широк и по-добър достъп до правосъдие.


Не остана време да коментираме, че работим върху намаляване на съдебните такси, така наречената 4% пропорционална такса, която много затруднява достъпа до правосъдие за определени видове дела; повече правна помощ, защото много уязвими групи за съжаление не могат да стигнат до правосъдие, и по-модерен търговски закон с по-добро производство за несъстоятелност. И много важно, пропуснах да отбележа възможности за втори шанс, особено в случаите на стартъпи и иновации. Понякога започваш бизнес, не сработва нещо, появява се криза. Това, че не ти е сработила бизнес идеята, не означава, че ти не се справяш като предприемач, и затова ти трябва да имаш втори шанс.


Как оценявате работата на това правителство и каква е оценката ви лично за вашата работа?


- Това правителство работи в безпрецедентна обстановка, криза след криза. Нека да си припомним, че това е първото правителство десетилетия, което работи при условията на война в Европа. Аз считам, че то се справи със задачата да преведе страната сравнително спокойно през първите седмици и месеци на войната и доказа, че България може да се справя и без руски газ. Много силно работи за своите приоритети в пенсиите и другите социални сфери. В моята област, в сферата на правосъдието постигнахме една от задачите в предизборната програма, напът сме да постигнем и друга, дай Боже, за наредбата за висшето образование. Работим в изключително интензивен порядък. Ние имаме разработени 30 проекта на нормативни актове, 25 от които са проекти на закони, част от тях изцяло нови.


А какви грешки отчитате?


- Коментирахме една, тя разбира се, е в по-обхватен мащаб от гледна точка на това как управляващата коалиция вземаше решение и ги прилагаше там. От гледна точка на това, което се случи в Министерството на правосъдието, това, което отчитам като грешка, е, че допуснах дебатът около един от елементите по законопроекта за изменение и допълнение на закона за домашното насилие да го забави с няколко седмици. Можехме да развием този процес поне с 3-4 седмици по-бързо.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK