Гражданите вече могат да променят персоналния си код от НАП

Гражданите вече могат да променят персоналния си код от НАП

© Юлия Лазарова



Гражданите, които разполагат с персонален идентификационен код (ПИК) от Националната агенция за приходите (НАП) вече могат да го променят, съобщиха от приходната администрация.


След първата регистрация за ползване на е-услугите на НАП с ПИК, данъкоплатецът може да променя кода си толкова пъти, колкото пожелае. Единственото ограничение е, че новият ПИК трябва да е с дължина между 8 и 12 символа като последните 4 задължително трябва са цифри.


Увеличават се и услугите, които могат да се ползват с ПИК. Освен декларацията за облагане на доходите, осигурителните декларации 1 и 6, с ПИК вече може да се подава и справката за изплатени доходи на физически лица (по чл. 73 от ЗДДФЛ). В близките седмици чрез персонален код ще може да се подаде и декларацията за авансови данъци (по чл. 55 от ЗДДФЛ), която се изисква от самоосигуряващите се и наемодателите всяко тримесечие.




От началото на март персоналните кодове вече се връчват на клиентите в запечатани пликове, което подобрява сигурността. Друга промяна, въведена през март е, че ползването на е-услуги с ПИК става след задължително еднократно въвеждане на валиден имейл адрес и потвърждаване чрез него на достъпа до е-услуги.


ПИК се издава в офиса по постоянен адрес на физическите лица безплатно и безсрочно. До момента са издадени  220 000 персонални кода на физически лица. Най-често клиентите на НАП проверяват с ПИК своите задължения. От началото на годината до сега тази услуга е ползвана 2 325 000 пъти. На следващо място по популярност е справката за извършени плащания, като тази услуга е ползвана 1 222 000 пъти.


От НАП напомнят още, че всеки, който подаде декларацията си за облагане на доходите до 31 март 2015 г. по електронен път с ПИК, ще ползва отстъпка от 5% от данъка за довнасяне, ако към този момент клиентът няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения и внесе в срок до 30 април дължимия по декларацията данък. От приходната агенция съветват всеки клиент, който подава декларацията с ПИК, за да ползва отстъпката, преди това да провери онлайн за неплатени стари задължения.


Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата или да се подадат на място в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер.


Срокът за подаване на годишните данъчни декларации за облагане на доходите изтича на 30 април, като в същия срок трябва да бъде заплатен и дължимия данък за довнасяне. Всички данъци се плащат по една банкова сметка. При превод на пари към бюджета се попълва код за вид плащане - 11 00 00 "Данъци и други приходи за централния бюджет".


Подробна информация за декларирането и плащането на данъци и осигуровки можете да получите от сайта на НАП www.nap.bg. Телефонни консултации се правят на цената на градски разговор в кол центъра на приходната агенция. Номерът е 0700 18 700. 

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    Най-често клиентите на НАП проверяват с ПИК своите задължения..........

    Смартфоните се ползват най често за разговори........

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  2. 2 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 870 Неутрално

    Някой знае ли дали всички услуги достъпни за използване с ПИК могат да се използват и с електронен подпис? Защото имам бегъл спомен, че не е така. Тоест, че има услуги, които могат да се ползват с ПИК, но не и с електронен подпис, което е голяма тъпотия. Защото аз бих предпочел да използвам електронен подпис, той като с него бих очаквал да имам достъп до повече услуги. Та отново - някой разполага ли с конкретна информация? Мерси!

  3. 3 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Другото нововъведение е, че фирмите (ЕТ), които уж щяха да се заличават поради липса на дейност и пререгистрация, отново цъфнаха в системата. Да, вярно е, предупредиха, че окончателното заличаване ще стане чак 2017, но защо все пак тези фирми се водят на отчет, дори когато нямат задължения? Нали собствениците им не могат вече да извършват дейност? Да не се окаже после, че пак е трябвало да се отчитат, да подават декларации или нещо подобно?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK