Българите остават сред най-нередовните платци в ЕС, сочи проучване

Българите остават сред най-нередовните платци в ЕС, сочи проучване

© Юлия Лазарова



Културата на плащане в европейските държави се подобрява – това показват данните от ежегодното проучване на "EOS груп" за 2015 г. "Навици за плащане в Европа".


Положителната тенденция е налице и в България, макар и все още страната да е в дъното на класацията по редовни плащания – средно 74% (70% през 2014 г.) от фактурите се плащат в договорените срокове при 78% за Европа (спрямо 75% година по-рано).


С 28% забавени и отписани плащания общо за 2015 г. (при 33% през 2014 г.) българските бизнес клиенти са по-недисциплинирани дори от тези в Гърция и Русия, където сме свидетели на сериозни икономически кризи, сочат данните. Гражданите от своя страна бавят или оставят неплатени общо 22% от фактурите си, докато през миналата година този дял е бил 26%.




Безработицата (32%) и временната липса на парични средства (29%) са основните причини за неплащане от страна на българите. Спрямо 2014 г. се увеличава процентът на просрочие поради разсеяност (от 12% на 19%) и наполовина намалява този за умишлено неплащане и измама (от 31% на 15%). Безработицата е топ причина за неплащане в цяла Европа (49%), като на второ място на изток се нарежда свръхзадлъжнялостта на гражданите (30%), а на запад – неплащането поради разсеяност (37%).


Основната причина за забавяне на плащанията от страна на бизнес клиенти остава временната липса на ликвидни средства (51%), докато на второ място са просрочените вземания от собствени клиенти (т.е. междуфирмената задлъжнялост). Ситуацията в Източна Европа, а и в Европа като цяло е сходна – като двата фактора са основни причини за забавяне на плащане от бизнес клиенти с тази разлика, че в България "просрочените вземания от собствени клиенти" е посочвана значително по-често (в 44% от случаите при 35% в Източна Европа и 32% средно за цяла Европа).


При бизнеса ситуацията се подобрява


Подобрението в целия регион на Източна Европа е по-забележимо при бизнес клиентите – забавените и отписани плащания при тях намаляват от 29% на 26%, докато при гражданите спадът е от 25% на 23%.


Данните за цяла Европа показват сходни тенденции – спад на забавените и отписани вземания при бизнес клиентите от 27% на 23% и от 22% на 20% съответно за гражданите.


Срокът за отсрочено плащане в България тази година не отбелязва промяна и остава 33 дни спрямо 36 дни средно за Източна Европа и 34 дни за цяла Европа. Сроковете на забава на фактурите след падеж от своя страна отбелязват подобрение – при средно 29 дни забава през 2014 г. през текущата година плащанията в България се бавят с 22 дни след падежа или отчитаме съкращаване на периода на просрочие за бизнес клиенти и граждани с една седмица.


Периодът на забава след падежа в Източна Европа и Европа е идентичен и също намалява – от 27 дни през 2014 г. до 21 дни през текущата.


Данните по сектори показват най-голямо подобрение в сферата на търговията – 23% просрочени и отписани вземания при 37% година по-рано, докато секторът на промишлеността единствен отчита влошаване – от 24% на 26% забавени и несъбрани вземания. Доставчиците на услуги отчитат спад от 30% до 28% по този показател. При периода на просрочие търговията отново е първенец със скъсяване с една трета на срока на забава – от 33 на 22 дни.


Какви проблеми създава на фирмите забавеното разплащане


Топ 5 на проблемите за бизнеса, причинени от забавени плащания, са липса на ликвидност (40%), намалени печалби (38%), по-високи разходи за лихви (23%), възпрепятстването за създаване на нови работни места (22%) и намаляването на инвестициите на компаниите (21%) – заплахите са по-често срещани у нас в сравнение със средните нива в Европа.


"Като цяло компаниите, които се справят по-добре със събирането на дълговете си, са тези, които управляват процеса и вземат превантивни мерки като предварително проучване на клиентите и на тяхната платежоспособност, изрядна документация по сделките. Като важен фактор отчитаме и навременното включване в процеса на външни специалисти по събиране на вземания. Българският бизнес е все по-активен и по този показател доближаваме Германия, която е първенец по финансова дисциплина", коментира Райна Миткова, управител на ЕОС България.


В същото време наполовина намаляват компаниите, които нямат стандартизиран процес по управление на вземания от своите бизнес клиенти - от 6% през 2014 г. на 3% през настоящата. "Считаме, че това е правилният подход, чрез който може да се ограничи междуфирмената задлъжнялост, която е сред основните причини за трупане на дългове в бизнес сегмента", допълва още Миткова.

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 970 Неутрално

    Говорите за "култира на плащане" А каква е "културата на бослужване" от монополи като топлофикации, ВиК дружества, ЕРП-та, ГСМ оператори? Само едно нещо е по-лошо от държания монопол-това е и ЧАСТНИЯ монопол!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  3. 3 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 970 Неутрално

    Анкета-колко от вас вярват, че топлофикациите представят КОРЕКТНИ сметки и не лъжат клиенитите си?
    + =те ни лъжат
    - = абе аз им вЕрвам
    След като говорим за "куптура на плащане", защо да не отворим дума и за "култура и качество на обслужване"?

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  4. 4 Профил на f31
    f31
    Рейтинг: 221 Неутрално

    "по-недисциплинирани дори от тези в Гърция"

    Гърция - 200 милиарда опрощение.
    България - 16 милиарда допълнителен дълг.
    Да живее демокрацията и НАТО !
    Благодарим ти Бойко Борисов.

  5. 5 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Демек сме най-бедни.

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  6. 6 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2556 Неутрално

    Цитат: "средно 74% (70% през 2014 г.) от фактурите се плащат в договорените срокове при 78% за Европа (спрямо 75% година по-рано)."

    Тук в прав текст е казано, че ние сме само с1 година изоставане от европейската златна среда. Ние - 74% тази година, ЕС - 75% миналата година. Де да беше така навсякъде...А с няколко елементарни законодателни изменения можем да достигнем наистина скандинавски стойности.

    Защо например няма централен кредитен регистър на всички просрочени задължения (републикански данъци, ток, парно, мобилни телефони, местни данъци, задължениия към фирмите за управление на етажната собственост) ? Един такъв регистър и поне още 10%, които се промъкват между капките след хладнокръвната сметка за липсата на последствия, ще увиснат.

    За трети път правителството на промяната е изрисувано. ПП+ИТН+ДБ +БСП. Първите две два шанса бяха проиграни от политическите тролове от ИТН.
  7. 7 Профил на dutch
    dutch
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Ми нема пари, бе батее

  8. 8 Профил на Стоил Стоилов
    Стоил Стоилов
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Манталитет, навици, празни джобове - все неща, които трудно ще се оправят у нас.

  9. 9 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2960 Неутрално

    Интересно от къде пари да плащат ?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  10. 10 Профил на tisho_one
    tisho_one
    Рейтинг: 214 Неутрално

    Може би заради най-нередовните заплати в Европейския съюз!

  11. 11 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 382 Неутрално

    Хайде пак да плюем по българите, те носят на плюене.Разни агенции и агенцийки, чужди и наши журналя се надпреварват да ни слагат в най-отрицателните класации на планетата. Ами как да си плащаме редовно, като нямаме "ликвидни" средства. Безработица, ниски пенсии и заплати, направо мизерия. А някой зае ли се да прекрати отеовната практика на дружествата да надписват огромни суми на клиентите си? Едва ли някъде има по-голям чадър над тези дружества, които грабят, крадат и фалшифицират. Досега трябваше поне да сринем сградата на Топлофикация София, ако реагирахме адекватно. Но не, ние си плащаме надписаните сметки, за да ни сложат накрая в най-негативната класация и да сриват и без това ниското ни самочуствие.

  12. 12 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 848 Неутрално

    До коментар [#3] от "ДСБ+Москов фармацевтична МАФИЯ! Реекспорт-300 млн":

    Така наречената Софийска топлофикация е една мафиотска институция за рекет на българите в столицата. Това да плащаш за тръби без да ползваш е пълна заблуда. В Испания плащаш каквото си изразходил не ти измислят цял списък с глупости. Но тук нали пазара е малък трябва да го скубем по всички възможни начини.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  13. 13 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2443 Весело

    Българските "бизнесмени" /86 % със средно и ПО-НИСКО образование/ сигурно дават заплати най-редовно и навреме в цяла Европа

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  15. 15 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 488 Неутрално

    "Основната причина за забавяне на плащанията от страна на бизнес клиенти остава временната липса на ликвидни средства (51%), докато на второ място са просрочените вземания от собствени клиенти (т.е. междуфирмената задлъжнялост)."

    - глупости, най-вече манталитетът на ченгеджийско-мутренските фирми е причината. Всеки, който се занимава с услуги, е бил завличан от български фирми (90% собственост на бивши и настоящи ченгета) и се е налагало да отпише вземането поради липсата на правни средства за събирането му или поради страх.
    Всеки български "бизнесмен" и/или наемател се чувства длъжен да те завлече с последната поръчка/наем, когато престане да има нужда от теб. Културни особености, един вид.

  16. 16 Профил на ivant88
    ivant88
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Да се направи проучване и за редовността при изплащане на заплатите. При българските бизнесмени е масова практика да се бавят заплати.

  17. 17 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1612 Неутрално

    Българинът по принцип е тарикат, не обича да плаща.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2428 Весело

    ''С 28% забавени и отписани плащания общо за 2015 г. (при 33% през 2014 г.) българските бизнес клиенти са по-недисциплинирани дори от тези в Гърция и Русия, където сме свидетели на сериозни икономически кризи, сочат данните.''

    Де го Дефендера....големия бизнесман дето твърдеше,че Гърците лошите платци ?

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на m_style
    m_style
    Рейтинг: 594 Неутрално

    [quote#6:"cinik"]Защо например няма централен кредитен регистър на всички просрочени задължения (републикански данъци, ток, парно, мобилни телефони, местни данъци, задължениия към фирмите за управление на етажната собственост) ?[/quote]

    Странно за човек с твоето мислене да сложи под общ знаменател публични и частни задължения!?
    Единственото общо между изброените от теб, е че наистина всички тези сметки се правят на тъмно /за платеца/ и особено субективно по отношение на данъците. Все едно развратен учител да учи учениците си на морал... Може, ама кой ще му вярва?

  20. 20 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 648 Неутрално

    "Спрямо 2014 г. се увеличава процентът на просрочие поради разсеяност (от 12% на 19%) "

    Разсеяни платци бе . Толкова са разсеяни , че плащат някои сметки и заплати по два пъти . В годината .





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK