Само една десета от българските фирми продават продуктите си онлайн (графика)

Само една десета от българските фирми продават продуктите си онлайн (графика)

© Associated Press



Само 10.5% от предприятията в България са продавали своите продукти и услуги онлайн през 2016 г., показват данни от изследване на Националния статистически институт (НСИ) за информационното общество в предприятията през 2017 г.


Реализираният оборот от интернет търговия е едва 5.4% от общия оборот на предприятията. Относителният дял на тези, които осъществяват продажби онлайн, е 8.9% при едва 2.1% предприятия, използващи съобщения от автоматизиран обмен на данни.


По-голямата част от предприятията, които продават по интернет правят това чрез собствен уебсайт, интернет магазин или уебприложение ( 88.6%). Същевременно малко над половината от фирмите имат собствен сайт (50.8%). Най-често на сайтовете си компаниите предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (80.0%) и поставят препратка към профила си в социалните мрежи (34.2%). Само 26.2% предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги. Общо 26.9% от търгувалите онлайн използват платформи за електронна търговия като eBay, Amazon, Booking.com, eMAG.




Най- много интернет продажби са осъществени към клиенти от България (95.4%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на клиенти от други европейски държави (34.5%) или от други страни извън ЕС (19%).


Наблюдава се и ръст на относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн. През миналата година това са сторили 13% от тях, което е с 2.3 процентни пункта повече в сравнение с 2015 г.


Най-активни при използването на електронна търговия са големите предприятия - 22% от тях извършват покупки по интернет, а 18.5% продават стоки или услуги онлайн.


Данните на НСИ показват и малък дял на предприятията, които използват т.нар. "облачни" технологии за оптимизирането на бизнес процесите си – 8% през 2017 г. Основни потребители са големите предприятия с над 250 заети (28.6%).


Основните цели, за които предприятията използват облачните решения, са поддръжка на електронна поща (72.7%), съхранение на файлове (67.6%) и хостинг на база данни (57%).


Малко по-активни са компаниите при използването на социалните мрежи – 34.4% през тази година.


Предприятията използват социалните мрежи основно за подобряване на имиджа - своя или на пазарния продукт. 71.7 на сто от тях са използвали социалните мрежи за реклама и промоции, 61.2% - за получаване и отговаряне на мнения и въпроси от клиенти, а 36.7% - за сътрудничество с бизнес партньори или други организации. Най-малък е делът на предприятията, които включват своите клиенти в разработването или обновяването на стоките или услугите (17.3%).


Повече данни вижте в разработената от OLX и "Дневник" интерактивна карта OLX география. Тя показва потребителската активност по области и най-търсените стоки за месеца, както и най-предлаганите от продавачите стоки и услуги. В мобилната версия за по-удобно ползване виждате най-търсените категории стоки по области.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK