Евростат: Скъпият транспорт е основна пречка за онлайн продажбите между страните от ЕС

Евростат: Скъпият транспорт е основна пречка за онлайн продажбите между страните от ЕС

© Associated Press



През миналата година 16% от предприемачите в Европейския съюз, които имат най-малко 10 служители, са получавали поръчки през собствения уеб сайт или интернет приложение, показват данни на Евростат.


Европейската статистическа служба отчита, че делът на търговците, които реализират продажби по интернет, се е увеличил от 12% през 2010 г. до около 16 на сто през 2014 г. и оттогава остава относително непроменен. Почти всички компании (97%) са продавали онлайн на потребители от собствената им страна. По-малко от половината (44%) са продавали към други държави в ЕС, а 28 на сто – и към страни извън ЕС.


В България едва 9% от търговците продават през сайта си




Един от всеки четирима предприемачи в Ирландия, Швеция и Дания е продавал по интернет. Следват Холандия и Белгия, където 22 и 21 на сто от бизнеса търгува онлайн през собствен сайт.


В България 51% от предприемачите имат собствена интернет страница, но едва 9% имат възможност за продажби през нея. 95% от онлайн търговците са продавали към клиенти от страната, 35 на сто са сключвали сделки с клиенти от ЕС, а 19% - с такива извън ЕС. В дъното на класацията по онлайн продажби наред с България е и Полша с 9% онлайн продажби от компаниите с 10 и повече служители. Единствено Румъния е под този показател със 7%.


Най-много онлайн продажби към страни от ЕС реализират Кипър и Австрия, съответно 71 и 69%, следвани от Люксембург (61%), Латвия (57%) и Италия, Гърция и Малта с по 55%. На другия полюс са северните страни – Финландия (24%), Дания (30%) и Швеция (33%), както и Румъния (28%).


По отношение на онлайн продажбите за страни извън ЕС само в Кипър това правят повече от половината компании (62%). Следват Малта с 44 на сто, Ирландия (41%), Португалия (40%) и Гърция и Австрия с по 39%.


Транспортът е основната пречка за трансграничните онлайн продажби в ЕС


От получилите онлайн поръчки през миналата година компании, мнозинството (59%) посочват, че не са имали трудности при осъществяването на продажби в рамките на ЕС. 38% обаче посочват, че е имало възпрепятстващи обстоятелства. Те изтъкват основно икономически фактори като високите транспортни разходи за доставка или връщане на продукта (27%), технически бариери като незнание на чужди езици (13%) или адаптиране на етикетите на продукта (9%), както и правни затруднения като разрешаването на жалби и спорове (12%).

Повече данни вижте в разработената от OLX и "Дневник" интерактивна карта OLX география. Тя показва потребителската активност по области и най-търсените стоки за месеца, както и най-предлаганите от продавачите стоки и услуги. В мобилната версия за по-удобно ползване виждате най-търсените категории стоки по области.

Коментари (34)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2533 Любопитно

    Съгласен на 100%!
    Преди дни получих пратка от Германия по DHL, тежаща 8.5 кг!
    Платих за доставката цели осем Евро!!!
    В DHL (България) ми казаха, че ако реша да я изпратя от тук до Германия, трябва да платя над сто Евро!
    Къде е заровено кучето?

    ТРОЛЕТАРИИ ОТ ВСИЧКИ СТРАНИ! ОБЕДИНЯВАЙТЕ СЕ!
  2. 2 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    От миналата година словаците измислиха един закон, че всеки, който достави нещо директно на краен потребител автоматично става производител на опаковка/боклук и трябва или да има клон на фирмата си регистрирана в Словакия и да плаща месечни такси за охрана на околната среда или да сключи договор с местна фирма да го представлява (за около 30 евро месечно). Дори да изпратиш една доставка в пощенски плик и трябва регистрация. В Словакия е голяма разправия покрай този закон а много сайтове вече спряха доставките за там.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  3. 3 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3367 Неутрално

    субсидия за куриерите ли се очертава

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  4. 4 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2970 Весело

    Аз съм на мнение дека вместо да дават акъл, дрогарите от икономедиите трябва да дават пример с онлайн продажбите. Една порцеланова чаша с лика на олигарха моментално ще бъде разграбена и от прокуратурата, и от нпо-тата. Да не говорим за тишъртки с комиксите от галерията, а портретите на Дайнов и Бравопетя направо заспиват върху революционни байряци в цветовете на дъгата. Възможностите са безкрайни.

  5. 5 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    До коментар [#1] от "lone_wolf":

    Защото DHL Германия вече са Deutsche Post с цялата клонова мрежа на пощите им а не бутикова спедиторска фирма.

    Тук ти е евтино защото са аутсорсвали дейност към Български Пощи и със сигурност не си получил пратката на адрес а в пощата.

    Крайно време е БГ пощи са се ъпгрейднат от някоя читова компания, докато не са подарени на пореден олигарх.

  6. 6 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    Като с евтиняшките самолетни билети, дето направиха летищата като автогари от соца. С евтин транспорт от тирове вече няма съвсем да може да се диша. В Италия са завзели по две ленти от магистралите, Бренера прилича на площадка за тирове, Тирол се задъхва. Не знам защо хората не мислят за последствията. Транспортът с тирове трябва да не е евтин, за да се замислиш, преди да го поръчаш. А транспортът по релси да е евтин. И така фирмите да се насочат към него и да си изградят съответната логистика.

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    До коментар [#6] от "султана глаушева":

    И от релсите на каручки и до фирмите.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  8. 8 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2533 Неутрално

    До коментар [#5] от "One Hour":


    Тук ти е евтино защото са аутсорсвали дейност към Български Пощи и със сигурност не си получил пратката на адрес а в пощата.
    —цитат от коментар 5 на One Hour


    Е, не позна!
    Даже ми я доставиха до вилата !

    ТРОЛЕТАРИИ ОТ ВСИЧКИ СТРАНИ! ОБЕДИНЯВАЙТЕ СЕ!
  9. 9 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 353 Неутрално

    От 2006 година пазарувам предимно и само от Англия. Към 2010 когато излезнаха фирмите за транспорт по 2 лева на кг, стана рай !
    Не помня коя година беше, мисля 2009 - бях оставил над 1300 паунда за транспорт!

    Иначе от тук почти нищо не купувам, каквото мога- от англия !
    Цените са на някой неща на половина.

  10. 10 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 353 Неутрално

    Най тъпото нещо е да пазаруваш от Ибей ,Германия, поради това, че не е задължително да ползват ПейПал там. И се влиза в една спирала... :)

  11. 11 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 375 Неутрално

    Хехе, МЕЖДУ страните от ЕС. Конкретен пример от миналата седмица:

    Купувам си едни очила Bolle. Тук вносителят има магазин в "Студентски". Аз живея на плиска. Иска ми 5 лв. за доставка. Баш за едните очила няма да паля колата и да излизам по-рано от работа, че да успея да ги хвана в работно време. На инат си ги взех от Англия. Пристигнаха за 5 дни, излязоха ми 2 лв. по-евтино. Та поуката е, че ми писна от хора, дето "развиват бизнес", а ги мързи да гледат.

  12. 12 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Затова у нас разцъфтяха фирми от сорта на гъбко, габиели и всякакви подобни доставящи за 1-2€/кг от Германия и UK. Понеже ги ползвам често виждам как от малки гаражни фирми вече си построиха логистични халета, въведоха си софтуери и прочие ...
    За 7-10 дена си получаваш нещата от тези страни. Има подобни и за Италия ... предполагам и за другите по големи.
    Посоката обаче само от там - насам. Наобратно един пакет 2кг с EMS, DHL, speedy(DPD) ти струва между 50 и 200 лв!!! ... пълен абсурд. DHL от Германия до БГ в най лошия случай (непроселдим) е 12-15€ ... наобратно х5 ... е как ?!
    Трябва да се въведе законодателство което да принуди спедиторите да си синхронизират и обвържат системите както при мобилните оператори. Това в момента е някъв абсурд.

  13. 13 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    До коментар [#11] от "Стоян":

    Сериозна делавера. Ще може да пийнете една биричка за здравето на англичанина.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  14. 14 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1538 Неутрално

    Къде е заровено кучето?
    —цитат от коментар 1 на lone_wolf


    а де... примерно, да направиш нещо тук и да го пратиш на клиент в Австрия е в ПЪТИ по-скъпо, първо като производство и второ като доставка, отколкото ако го поръчаш за изработка в Германия и те от там го доставят на клиента ти в Австрия, отделно качеството... да не говорим, че примерно едни Спиди последно искаха за доставката 60 еврака за пакет около килограм и въртяха пратката повече от месец, а накрая я и върнаха обратно и отиде в кофата... понеже тука туземците сме едни изключителни професионалисти, а при онези на втория ден след поръчката нещата са при клиента ти и приключваш. Български пощи същата песня, през тях поне е малко по-евтино, но пак в пъти над средноевропейското.

    па ако вземем да сравняваме и цените в Европа и съответните в Щатите ептен весела излиза картинката:)

    Купувам си нещо от Полша, получавам го за 4.50; купувам си нещо от София, през два квартала, получавам го пак за толкова... да не говорим за варианта купувам си нещото от китайците, получавам го безплатно :)

  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10018 Неутрално

    Моделът е важен за активните търговци...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 353 Неутрално

    До коментар [#12] от "v_l":

    Има и натам ;) споко

  17. 17 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    До коментар [#1] от "lone_wolf":

    "Преди дни получих пратка от Германия по DHL, тежаща 8.5 кг!
    Платих за доставката цели осем Евро!!!
    Къде е заровено кучето?"

    Кучето е заровено че Амазон като як клиент е спазарил тънкана тарифа с DHL и смята по нея.
    Ако си редови матрял , за същото ше ти земат 22 евро
    https://www.dhl.de/en/privatkunden/preise/preise-international.html

  18. 18 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4038 Неутрално

    До коментар [#13] от "DDR":

    За сметка на това, ако му се прецакат очилата ще влезе в сериозен цирк с процедурата по замяна. Но е спестил два лева и енустановил,че тук го лъжат.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  19. 19 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 375 Неутрално

    До коментар [#11] от "Стоян":Сериозна делавера. Ще може да пийнете една биричка за здравето на англичанина.
    —цитат от коментар 13 на DDR


    Никаква далавера. Просто бой по канчето на българския "бизнесмен", докато не се научи, че поне докато върти мижави обороти, трябва да прави теманета и салтанати на всеки клиент.

  20. 20 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1538 Весело

    До коментар [#13] от "DDR":За сметка на това, ако му се прецакат очилата ще влезе в сериозен цирк с процедурата по замяна. Но е спестил два лева и енустановил,че тук го лъжат.
    —цитат от коментар 18 на Darth Plagueis


    не знам, ама ако на клиента не му пука за този вариант некой сериозно требе да се замисли защо... естествено, и през ум не ми минава да обинявам някой в милата ни батковина в прекомерно мислене :) от това капе косата, както знаем

  21. 21 Профил на ddemivor
    ddemivor
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Съгласен на 100%!Преди дни получих пратка от Германия по DHL, тежаща 8.5 кг!Платих за доставката цели осем Евро!!!В DHL (България) ми казаха, че ако реша да я изпратя от тук до Германия, трябва да платя над сто Евро!Къде е заровено кучето?
    —цитат от коментар 1 на lone_wolf


    Немските пощи се наричат DHL и пратките пристигат след 1-2 седмици, а DHL (България) е това, което в Германия е DHL Express и пратките пристигат на следващия ден, т.е. куриерска фирма, подобна на Fedex, UPS и др.

  22. 22 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    Транспортът е скъп, защото големи страни имат огромни транспорти лобита, особено Франция и Германия, които не позволяват конкуренция от Източна Европа. Иначе ЕС ще се наводни с полски, румънски, чешки, и други фирми, които ще осъществяват доставки на половин цена, заради по-ниските оперативни разходи. Франция няколко пъти приема мерки за протекция на собствените си транспортни фирми, в нарушеине на директиви на ЕС за свободната конкуренция, но санкции няма. Свободен пазар - баба ми

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  23. 23 Профил на hinchastewart
    hinchastewart
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#2] от "DDR":

    Ще съм благодарен, ако дадете малко повече инфо за този закон и къде може да се прочете за ограниченията, които реално налага за онлайн търговията от нерегистрирани в Словакия компании.

  24. 24 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2492 Неутрално

    И как така на китайците транспорта им излиза БЕЗПЛАТНО? Купил съм вече над стотина неща от Aliexpress, главно части електроника но и някои по-скъпи и по-обемисти, транспорта на ВСИЧКО е безплатно, т.е.включено в цената. Да не говоря, че например, че една външна батерия от малките от Китай я купих за $1. 20 а за абсолютно СЪЩИЯТ модел от Лидл ми искат 15.99лв!

    А тук за да ми доставят нещо от склад в София ми искат 4-5 лева и то до офис на доставчика. Това автоматично обезсмисля купуването на поне 50-60% от нещата защото транспорта излиза колкото самата стока. Май че някои искат да станат богати с продадени 2-3 лъжици на ден.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  25. 25 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    До коментар [#19] от "Стоян":

    А като почне яките обороти гърч и бой по канчето на клиента.
    Вашата логика ми обясни много защо България е на това положение а то е много просто се оказа—кланяй се пред силния и мачкай слабия. Да му се невиди и логиката....

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  26. 26 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    До коментар [#23] от "hinchastewart":

    Ето един линк.
    http://www.minzp.sk/oblasti/odpady-obaly/
    Това е на министерството. Ако имате интерес, напишете им въпрос.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  27. 27 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    До коментар [#24] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    Китай дотира транспорта, за да скапе конкуренцията. Това е плюса на централизираната държава.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  28. 28 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 1902 Неутрално

    До коментар [#23] от "hinchastewart":

    Там има следните два момента:
    1. Когато продавате директно на краен потребител (някой си купи нещо от ваш ел магазин и му го изпратите), тогава е що годе ясно—директно попадате под този закон.
    2. Когато продавате на фирма с регистрация в Словакия, тогава юочват едни тълкувания....Един счита, че словашката фирма като вносител да бере гайлето, друг, че зависи от това, кой е поръчал транспорта, трети според това към кой момент е платена стоката... Кашата е голяма и май ще го преработват закона. Най—добре е към словашкото посолство в София да питате или директно словашкото министерство.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  29. 29 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1375 Неутрално

    До коментар [#24] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    "И как така на китайците транспорта им излиза БЕЗПЛАТНО?"

    Мне, не е безплатен и не е на тънко щото са харабии. Китайската поща по линия на оонето е спазарила с другите пощи тарифи за жълти стотинки. Тоест получаващата поща субсидира китайския харч.
    http://www.vatfraud.org/blog/stop-subsidising-chinese-post-via-united-nations-universal-postal-union-upu-terminal-dues/

    В САЩ депутата Глазер се е заел да пребори тая неправда
    https://mailomg.com/2017/11/09/glazer-finally-sanity-over-postage-subsidies-to-foreign-shippers/

  30. 30 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    Не знам за ЕС как е, но наскоро търсих да си купя онлайн една книга от САЩ, която не се продава в България. Самата книга струваше 13 долара, а шипингът до България беше над 20 долара. Отказах се, естествено. Трябваше ми и една техника, която в сайта /Амазон или Ибей, не помня/ струваше 250 долара. Доставка до България в редица оферти не се предлагаше, а там, където имаше, струваше над 100 долара. Няма никаква сметка да се пазарува онлайн в американските сайтове от България. В повечето случаи цената излиза двойна.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  31. 31 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 600 Неутрално

    трябва да се преминава на водородни хибриди

  32. 32 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    УжасЧ Токущо проверих за едни витамини, които роднина в БГ иска. Тук в Costco na Kirkland са $19.04 за 500 хапчета. Отидох на Амазон - същите са $8.06 с транспорта ще ми излезнат $12 най-много но ще ми ги донесат в къщи.
    Проверих от Амазон Германия - цена €99.00 ТОВА Е 10 ПЪТИ ПО–СКЪПО !!!! Дори и не знам колко ще струва транспорта.
    Ние почти изключително пазаруваме от Амазон. Всеки ден пристигат пакети. Цените са смешни. Винаги използам безплатен или най-евтиния транспорт - за $2, $3. Доставят типично за 4, 5 дена. В 90% от случаите доставят един или дори 2 дни по-рано от обещаното.
    Гледам сега са започнали пресни храни и зеленчици да доставят по домовете. Ако купиш за повече от $50 на месец можеш да се абонираш за колкото си искаш доставки за $14.90 на месец. Това за възрастни хора, инвалиди, за който е много зает или дори просто за мързеливци работи чудесно. Не съм я ползвал тази услуга но ще я опитам. Те затова купиха наскоро Whole food за да имат разпръснати дистрибуторски центрове с хладилници.

    А сега да отговоря на глупавата кокошка по-нагоре, която съветва още да се дигнат цените на транспорта ....?! Каква е разликата един камион да обиколи и достави стоката по домовете с това други, много камиони да доставят стоката по магазините. Вътре в магазина някоя простакеса да си напича бъбреците с печка Лъч цял ден и след работа ти и сто други като тебе да отидете с колата или автобуса до магазина да си купите стоката и после пак с колата или автобуса да се върнете в къщи. Кое е по-икономично?
    Друг някакъв умник пък се радва как една доста проста държава като Словения била измислила начин да прецаква доставчиците от вън и да слага скрити търговски бариери.
    Ей, това Соца унищожи много хора!

    California Über Alles
  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK