Камен Янкулов, OLX: Социалните мрежи изгубиха имиджа си на модели за поведение в е-бизнеса през 2017

Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX за България

© Юлия Лазарова

Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX за България



Камен Янкулов е изпълнителният директор на OLX и Shedd за България. Компанията е част от OLX Group – един от глобалните лидери в бизнеса с онлайн обяви. Разговаряме след представянето на данните на OLX за 2017 г. Платформата за онлайн покупки и продажби отчете ръст на продавачите и купувачите, както и на публикуваните обяви, като вече достига до половината интернет потребители в страната. Повече четете тук.


През 2014 г. "Продавалник" стана OLX, кои бяха най-големите предизвикателства за развитие на платформата през тези близо 4 години?


- Връщайки се 4 години назад, осъзнавам, че за нас в компанията ребрандингът на "Продавалник" беше изключителен проект и предизвикателство, но и страхотна възможност да минем на следващ етап от нашето развитие, а именно всички хоризонтални сайтове за обяви в глобалното семейство на Naspers да бъдем под бранда OLX. Помня добре момента, в който решихме, че ще направим тази промяна, и също така дискусиите, които имахме около нея. Това, в което вярвахме, е, че най-важното нещо е продуктът, който правим, да бъде успешен за нашите потребители. 4 години по-късно можем да се похвалим с 80% повече регистрирани потребители, продавачи и купувачи, които правят успешни сделки в OLX. Пенетрацията на пазара също е нараснала с почти 100%, като в момента достигаме до над 50% от интернет ползвателите в страната.




Предизвикателствата, през които преминахме, са много – изцяло пренаписване на платформата и миграция към централизиран продукт; двойно увеличение на екипа ни, за да срещнем нуждите на нашите потребители; тоталната промяна на потребителското поведение от десктоп към мобилни устройства и съответно целта ни да бъдем mobile first платформа; технологичното развитие в онлайн сектора, което ни позволи да внедрим системи, с които да успяваме да поддържаме в максимална степен качественото съдържание, към което се стремим ежедневно.


Как оценявате изминалата 2017 г. - има ли нови тенденции в онлайн търговията?


- Изминалата година беше изключително динамична не само за нас, но и за целия онлайн сектор. Личното ми мнение е, че това беше годината, в която социалните мрежи загубиха част от своя имидж на платформи, които всички останали в онлайн бизнеса следват и към чиито потребители се фокусираха на всяка цена. Глобалната кампания и дискусия около фалшивите новини мисля, че допринесоха в голяма степен за това. 2017-а беше и годината на Programmatic, като в западния свят това промени изцяло бизнеса на онлайн издателите. В България промяната вече е необратим процес, който, макар и по-бавно, вече се усеща сериозно. Тази тенденция обаче дава сериозно предимство на технологичните компании, както и на онлайн търговията да достигат до по-сегментирани аудитории и да управляват своите маркетинг активности по-ефективно и с дългосрочна визия.


Ако трябва да спомена едно нещо за онлайн търговията, то ще бъде по-осезаемата глобализация в онлайн продажбите. Потребителите стават все по-взискателни, все по-търсещи и все по-намиращи най-добрите и изгодни за тях решения. Вече няма значение дали нещо се продава в България или в Китай, защото потребителите имат достъп до него и могат да го поръчат само с един клик.


Как локалните компании могат да отговорят на това предизвикателство?


- Считам, че компаниите, които развиват локален бизнес, трябва трябва да инвестират още повече в технологии, допълнителни функционалности, ефективни решения, както и продуктово портфолио, за да отговорят на очакванията на потребителите. Това е и нашата стратегия - по-голямо разнообразие за потребителите, съчетано с допълнителни функционалности, които ще помогнат на продавачи и купувачи по-лесно да търгуват едни с други.


Има ли неразработени ниши и кои са те?


- Онлайн бизнесът е изключително динамичен и със сигурност има много ниши, като за повечето от тях вероятно дори и не подозираме, докато не се появи новият Uber, TripAdvisor или Facebook. Положителното при всички нас, които развиваме е-бизнес, е, че интернет пенетрацията е още много далеч от най-високите нива, като например Норвегия, където е 95% (в България по последни данни е малко под 60%), тоест потенциалът е голям в дългосрочен план.


Онлайн секторът, който според мен има огромен потенциал за развитие в България в следващите години, е хранителната индустрия. Вече има няколко много обещаващи проекта, но това, в което аз виждам потенциал, са потребителските нагласи и поведение в тази посока.


Какво можем да научим за българите като потребители от поведението им в OLX?


- Българският потребител според мен е силно подценен. Исторически на него му се е наложило да се справя с предизвикателства, които към днешна дата изглеждат немислими. До неотдавна достъпът до елементарни и основни продукти и услуги беше силно ограничен. Това е изградило българина като човек, който знае какво иска, планира кога го иска и е готов да плати за него според възможностите си.


Поведението на потребителите в OLX не се различава от това на средностатистическия българин, тъй като нашата платформа се ползва месечно от близо 1/3 от населението. Нашите наблюдения са, че българите търсят качествени стоки, които могат да ползват дълго време, и ако цената е разумна, те са готови да я платят. Също така българските потребители поради ограничените си възможности харчат парите си умно и не на всяка цена желаят да притежават последен модел автомобил, мобилен телефон или детска количка. Те знаят, че, купувайки малко употребявани стоки, ще могат да платят по-ниска цена, като това в същото време ще им даде възможност да планират по-скоро следващата желана от тях покупка.


OLX свързва основно потребители с потребители, но и бизнеса с потребителите - какъв е потенциалът за привличане на бизнеса?


- Има един закон в търговията и той гласи, че там, където са потребителите, там е и бизнесът - рано или късно. OLX не е изключение. Нашата мисия и цел като компания е да свързваме продавачи и купувачи за взаимно-изгодни сделки. Идеята зад създаването на платформата е потребителите да имат място, където да търгуват с използвани и малко употребявани, вече ненужни вещи. Ние вярваме, че успехът на OLX се гради именно от успешните сделки между частни потребители, и през годините никога не сме променяли този фокус при развитието на продукта. Разбира се, една немалка част от съдържанието при нас днес идва от бизнес потребители, които се възползват от популярността на платформата и огромния брой потенциални купувачи, които я посещават всеки ден. Осъзнаваме това и добавяме функционалности, които да им помогнат да бъдат успешни търговци при нас, но без това да променя фокуса на платформата към частните лица. А в края на деня потребителите са достатъчно информирани, за да вземат решение какъв продукт желаят да закупят и от кого.


Каква конкуренция е услугата на Facebook – Marketplace?


- Конкуренцията е неизбежна, когато има голям потенциал в определен тип бизнес. Приветстваме новите компании в нашия сектор, като считаме, че те биха намалили бариерите за това все повече и повече хора да участват в търговията между частни потребители, допринасяйки значително за разширяване на бизнеса с обяви. Макар да има място за много компании в този сектор, ние сме уверени в нашата глобална стратегия, която ни спечели първа позицията на много места по света. Към този момент присъстваме в над 40 държави, на 36 от тях сме водеща платформа за обяви, на 35 пазара сме в топ 3 по сваляния на мобилните приложения в нашия сегмент и в 22 от тях сме номер 1. Нашият успех се базира на опита, който предлагаме на нашите потребители, поддържайки високо ниво на доверие и ефективност в нашите в платформи, както и постоянно предлагане на нови и уникални услуги с висока стойност. През годините успяхме да изградим огромен опит, съчетаващ глобалните ресурси, до които имаме достъп, със знанията, които местните екипи имат на място.


Какво предстои пред компанията през 2018 г.?


- Технологичното развитие на света поставя компаниите пред голямо предизвикателство. От една страна, потребителите имат все по-големи очаквания, защото имат достъп до информация, която им дава увереност. От друга страна, технологиите се развиват толкова бързо, че компаниите не са готови да ги внедрят и използват пълноценно в кратки срокове. Днес онлайн потребителят има конкретни изисквания и очаквания към начина, по който да търси, намира, сортира и дори към дизайна на дадена платформа. Нашите цели и предизвикателства през годината ще бъдат насочени именно в тази посока.


А какви са очакванията ви за развитие на онлайн търговията в страната през тази година и в следващите 3 години?


- За всички е известно, че развитието на онлайн търговията в България е само в началото и това е необратим процес. За съжаление на пазара няма официални данни за обема на онлайн търговията. Всеки разполага с някакви данни, но в крайна сметка това са само предположения. Едно е сигурно, секторът расте с огромни темпове и ще продължи да го прави още дълго.


Добрата новина е, че развитието на сектора дава възможност за растеж и на много други свързани бизнеси, но и ги поставя пред сериозно предизвикателство, като например куриерските компании. Когато потребителят може да купи продукт буквално за секунди, неговите очаквания са и че той ще го получи в най-кратък срок. Българските куриерски компании са на световно ниво и имат достъп до информация, с която разполагат колегите ни на другите пазари. Пред тях обаче стои предизвикателство как да посрещнат и обслужат очаквания ръст на онлайн сектора, без това да повлияе на качеството на предлаганите от тях услуги.


Кои са тенденциите в онлайн търговията по света, които тепърва можем да очакваме в България?


- Определено, ако има нещо, което в нашия регион се различава значително от останалите, това са онлайн плащанията. България е страна, в която предпочитаният метод на плащане е кеш, и то не само при онлайн търговията. Тя обаче не е уникална, защото дори потребителите в големи пазари като Полша, Украйна, Румъния имат същите навици. Проучванията показват, че основна пречка за онлайн плащанията е сигурността, и онлайн търговците и финансовите институции имат за цел да променят тази нагласа. Процесът е бавен, но той ще позволи на онлайн търговците да растат дори с по-големи темпове от очакванията.


Важна стъпка в посока по-голяма сигурност е директивата на ЕС за съхранението, боравенето и опазването на лични данни (GDPR), която предстои да влезе в сила през май. Тя, от една страна, е предизвикателство за компаниите да посрещнат наложените от ЕС изисквания и стандарти, но, от друга, е огромна възможност за онлайн търговците да гарантират сигурност на своите клиенти, с което да разширят бизнеса си.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK