Камен Янкулов, OLX: Социалните мрежи изгубиха имиджа си на модели за поведение в е-бизнеса през 2017

Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX за България

© Юлия Лазарова

Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX за България



Камен Янкулов е изпълнителният директор на OLX и Shedd за България. Компанията е част от OLX Group – един от глобалните лидери в бизнеса с онлайн обяви. Разговаряме след представянето на данните на OLX за 2017 г. Платформата за онлайн покупки и продажби отчете ръст на продавачите и купувачите, както и на публикуваните обяви, като вече достига до половината интернет потребители в страната. Повече четете тук.


През 2014 г. "Продавалник" стана OLX, кои бяха най-големите предизвикателства за развитие на платформата през тези близо 4 години?


- Връщайки се 4 години назад, осъзнавам, че за нас в компанията ребрандингът на "Продавалник" беше изключителен проект и предизвикателство, но и страхотна възможност да минем на следващ етап от нашето развитие, а именно всички хоризонтални сайтове за обяви в глобалното семейство на Naspers да бъдем под бранда OLX. Помня добре момента, в който решихме, че ще направим тази промяна, и също така дискусиите, които имахме около нея. Това, в което вярвахме, е, че най-важното нещо е продуктът, който правим, да бъде успешен за нашите потребители. 4 години по-късно можем да се похвалим с 80% повече регистрирани потребители, продавачи и купувачи, които правят успешни сделки в OLX. Пенетрацията на пазара също е нараснала с почти 100%, като в момента достигаме до над 50% от интернет ползвателите в страната.




Предизвикателствата, през които преминахме, са много – изцяло пренаписване на платформата и миграция към централизиран продукт; двойно увеличение на екипа ни, за да срещнем нуждите на нашите потребители; тоталната промяна на потребителското поведение от десктоп към мобилни устройства и съответно целта ни да бъдем mobile first платформа; технологичното развитие в онлайн сектора, което ни позволи да внедрим системи, с които да успяваме да поддържаме в максимална степен качественото съдържание, към което се стремим ежедневно.


Как оценявате изминалата 2017 г. - има ли нови тенденции в онлайн търговията?


- Изминалата година беше изключително динамична не само за нас, но и за целия онлайн сектор. Личното ми мнение е, че това беше годината, в която социалните мрежи загубиха част от своя имидж на платформи, които всички останали в онлайн бизнеса следват и към чиито потребители се фокусираха на всяка цена. Глобалната кампания и дискусия около фалшивите новини мисля, че допринесоха в голяма степен за това. 2017-а беше и годината на Programmatic, като в западния свят това промени изцяло бизнеса на онлайн издателите. В България промяната вече е необратим процес, който, макар и по-бавно, вече се усеща сериозно. Тази тенденция обаче дава сериозно предимство на технологичните компании, както и на онлайн търговията да достигат до по-сегментирани аудитории и да управляват своите маркетинг активности по-ефективно и с дългосрочна визия.


Ако трябва да спомена едно нещо за онлайн търговията, то ще бъде по-осезаемата глобализация в онлайн продажбите. Потребителите стават все по-взискателни, все по-търсещи и все по-намиращи най-добрите и изгодни за тях решения. Вече няма значение дали нещо се продава в България или в Китай, защото потребителите имат достъп до него и могат да го поръчат само с един клик.


Как локалните компании могат да отговорят на това предизвикателство?


- Считам, че компаниите, които развиват локален бизнес, трябва трябва да инвестират още повече в технологии, допълнителни функционалности, ефективни решения, както и продуктово портфолио, за да отговорят на очакванията на потребителите. Това е и нашата стратегия - по-голямо разнообразие за потребителите, съчетано с допълнителни функционалности, които ще помогнат на продавачи и купувачи по-лесно да търгуват едни с други.


Има ли неразработени ниши и кои са те?


- Онлайн бизнесът е изключително динамичен и със сигурност има много ниши, като за повечето от тях вероятно дори и не подозираме, докато не се появи новият Uber, TripAdvisor или Facebook. Положителното при всички нас, които развиваме е-бизнес, е, че интернет пенетрацията е още много далеч от най-високите нива, като например Норвегия, където е 95% (в България по последни данни е малко под 60%), тоест потенциалът е голям в дългосрочен план.


Онлайн секторът, който според мен има огромен потенциал за развитие в България в следващите години, е хранителната индустрия. Вече има няколко много обещаващи проекта, но това, в което аз виждам потенциал, са потребителските нагласи и поведение в тази посока.


Какво можем да научим за българите като потребители от поведението им в OLX?


- Българският потребител според мен е силно подценен. Исторически на него му се е наложило да се справя с предизвикателства, които към днешна дата изглеждат немислими. До неотдавна достъпът до елементарни и основни продукти и услуги беше силно ограничен. Това е изградило българина като човек, който знае какво иска, планира кога го иска и е готов да плати за него според възможностите си.


Поведението на потребителите в OLX не се различава от това на средностатистическия българин, тъй като нашата платформа се ползва месечно от близо 1/3 от населението. Нашите наблюдения са, че българите търсят качествени стоки, които могат да ползват дълго време, и ако цената е разумна, те са готови да я платят. Също така българските потребители поради ограничените си възможности харчат парите си умно и не на всяка цена желаят да притежават последен модел автомобил, мобилен телефон или детска количка. Те знаят, че, купувайки малко употребявани стоки, ще могат да платят по-ниска цена, като това в същото време ще им даде възможност да планират по-скоро следващата желана от тях покупка.


OLX свързва основно потребители с потребители, но и бизнеса с потребителите - какъв е потенциалът за привличане на бизнеса?


- Има един закон в търговията и той гласи, че там, където са потребителите, там е и бизнесът - рано или късно. OLX не е изключение. Нашата мисия и цел като компания е да свързваме продавачи и купувачи за взаимно-изгодни сделки. Идеята зад създаването на платформата е потребителите да имат място, където да търгуват с използвани и малко употребявани, вече ненужни вещи. Ние вярваме, че успехът на OLX се гради именно от успешните сделки между частни потребители, и през годините никога не сме променяли този фокус при развитието на продукта. Разбира се, една немалка част от съдържанието при нас днес идва от бизнес потребители, които се възползват от популярността на платформата и огромния брой потенциални купувачи, които я посещават всеки ден. Осъзнаваме това и добавяме функционалности, които да им помогнат да бъдат успешни търговци при нас, но без това да променя фокуса на платформата към частните лица. А в края на деня потребителите са достатъчно информирани, за да вземат решение какъв продукт желаят да закупят и от кого.


Каква конкуренция е услугата на Facebook – Marketplace?


- Конкуренцията е неизбежна, когато има голям потенциал в определен тип бизнес. Приветстваме новите компании в нашия сектор, като считаме, че те биха намалили бариерите за това все повече и повече хора да участват в търговията между частни потребители, допринасяйки значително за разширяване на бизнеса с обяви. Макар да има място за много компании в този сектор, ние сме уверени в нашата глобална стратегия, която ни спечели първа позицията на много места по света. Към този момент присъстваме в над 40 държави, на 36 от тях сме водеща платформа за обяви, на 35 пазара сме в топ 3 по сваляния на мобилните приложения в нашия сегмент и в 22 от тях сме номер 1. Нашият успех се базира на опита, който предлагаме на нашите потребители, поддържайки високо ниво на доверие и ефективност в нашите в платформи, както и постоянно предлагане на нови и уникални услуги с висока стойност. През годините успяхме да изградим огромен опит, съчетаващ глобалните ресурси, до които имаме достъп, със знанията, които местните екипи имат на място.


Какво предстои пред компанията през 2018 г.?


- Технологичното развитие на света поставя компаниите пред голямо предизвикателство. От една страна, потребителите имат все по-големи очаквания, защото имат достъп до информация, която им дава увереност. От друга страна, технологиите се развиват толкова бързо, че компаниите не са готови да ги внедрят и използват пълноценно в кратки срокове. Днес онлайн потребителят има конкретни изисквания и очаквания към начина, по който да търси, намира, сортира и дори към дизайна на дадена платформа. Нашите цели и предизвикателства през годината ще бъдат насочени именно в тази посока.


А какви са очакванията ви за развитие на онлайн търговията в страната през тази година и в следващите 3 години?


- За всички е известно, че развитието на онлайн търговията в България е само в началото и това е необратим процес. За съжаление на пазара няма официални данни за обема на онлайн търговията. Всеки разполага с някакви данни, но в крайна сметка това са само предположения. Едно е сигурно, секторът расте с огромни темпове и ще продължи да го прави още дълго.


Добрата новина е, че развитието на сектора дава възможност за растеж и на много други свързани бизнеси, но и ги поставя пред сериозно предизвикателство, като например куриерските компании. Когато потребителят може да купи продукт буквално за секунди, неговите очаквания са и че той ще го получи в най-кратък срок. Българските куриерски компании са на световно ниво и имат достъп до информация, с която разполагат колегите ни на другите пазари. Пред тях обаче стои предизвикателство как да посрещнат и обслужат очаквания ръст на онлайн сектора, без това да повлияе на качеството на предлаганите от тях услуги.


Кои са тенденциите в онлайн търговията по света, които тепърва можем да очакваме в България?


- Определено, ако има нещо, което в нашия регион се различава значително от останалите, това са онлайн плащанията. България е страна, в която предпочитаният метод на плащане е кеш, и то не само при онлайн търговията. Тя обаче не е уникална, защото дори потребителите в големи пазари като Полша, Украйна, Румъния имат същите навици. Проучванията показват, че основна пречка за онлайн плащанията е сигурността, и онлайн търговците и финансовите институции имат за цел да променят тази нагласа. Процесът е бавен, но той ще позволи на онлайн търговците да растат дори с по-големи темпове от очакванията.


Важна стъпка в посока по-голяма сигурност е директивата на ЕС за съхранението, боравенето и опазването на лични данни (GDPR), която предстои да влезе в сила през май. Тя, от една страна, е предизвикателство за компаниите да посрещнат наложените от ЕС изисквания и стандарти, но, от друга, е огромна възможност за онлайн търговците да гарантират сигурност на своите клиенти, с което да разширят бизнеса си.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10360 Неутрално

    Продажби, продажби, още продажби :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на maddrum
    maddrum
    Рейтинг: 543 Неутрално

    OLX - кликни с левия бутон - 2,40. с десния ... 150 лв. Потребителски рейтинги - няма. Нормално е да ги е адски шубе от marketplaces!

  3. 3 Профил на tahion
    tahion
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Пичове, нищо не му разбирам на тоя!? Какви са тия пенетрации, дивотии и прочие? А, дневник - вие редактори нямате ли? Що не я преведете тая простотия на български?

  4. 4 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3858 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Находчива и успешна търговска марка "Палавник",
    но (целенасочено?) обезличена с нищо не говорещо
    еди какво си... :(

    Простотиите започват с и следват заглавие...
    Прав си, но не се бой. :)

    "Социалните мрежи изгубиха имиджа си на модели за поведение
    в е-бизнеса през 2017"

    Какви модели за поведение на бизнес могат да бъдат интернет соц мрежите
    при положение, че точно в тех цари вакханалия?

    Един бизнес би трябвало да е по-дисциплиниран и отговорен за присъствието си/поведение в интернет. Особено, ако брои себе си като е-бизнес.

    За съжаление през последните петнайсетина години царува мързел
    в управлението на държави, общини и частни бизнеси.

    Държавни и корпоративни сайтове за отговорно и точно съ-общаване липсват или са занемарени с предимство за безотговорно чуруликане и др. съмнителни звуци в т.нар. социални медии.

    ...

    Колкото до "penetrate", фонетично транслитерирано би следвало да е "пенИтрейт". А не е.

    Кривописът е само единият кусур :)

    Другият проблем е семантичен.
    Пенитрейшън значи проникване.

    Писано преведено е "пенетрация на пазара" и повече буди недоумение,
    отколкото нещо друго.

    Да се конкурираш с или превземаш конкуренция и да проникваш все по-дълбоко или широко вътре в пазар - това да.

    Но пазар да прониква някъде (в други пазари)...
    може и случва се, но изисква пояснение.

    До коментар [#3] от "tahion":

    Пичове, нищо не му разбирам на тоя!? Какви са тия пенетрации, дивотии и прочие?

    А, дневник - вие редактори нямате ли? Що не я преведете тая простотия на български?

  5. 5 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3858 Неутрално

    корекция

    Имах предвид марката "Продавалник".

  6. 6 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    Един безплатен съвет от мен - да разделят търговските обяви за нови стоки от тези на частните лица за употребявани такива.
    Сега е някакъв тюрлюгювеч в който се губи много време за да се пребори човек с хилядите обяви за нови китайски боклуци. За тях си има Алибаба..........

    Знанието е сила, информацията - власт
  7. 7 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 366 Неутрално

    Ще хглътнете водица скоро, българна не обича тарикатчета като вас....

  8. 8 Профил на bobinews
    bobinews
    Рейтинг: 292 Неутрално

    много приказки и нищо конкретно не каза..
    Удобен е сайтът и приложението, но толкова ли е трудно да добавят и оценки/коментари за продавачите? Много хора се въздържат от покупки точно поради тая причина.

  9. 9 Профил на vava
    vava
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Септичната яма ОЕЛЕКС говори за имидж...

  10. 10 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Пичове, нищо не му разбирам на тоя!? Какви са тия пенетрации, дивотии и прочие? А, дневник - вие редактори нямате ли? Що не я преведете тая простотия на български?
    —цитат от коментар 3 на tahion


    Ми бегай обратно у блиц, дето всичко си му разбираш. Какво тролиш тук? Или те пратиха да пишеш коментари на бройка а в тези, не-политически теми градите реалистично изглеждащ профил, а?

    Умен и красив жълтопаветник.
  11. 11 Профил на caterpillar
    caterpillar
    Рейтинг: 358 Неутрално

    Не казва , нищо за все новите и нови рестрикции /за пари естествено/ , които въвеждат една след друга , завоалирани под някакви слова 1. не можеш да обновиш неизтекла обява ако не кихнеш,, 2.спират обява ако вътре примерно си обявил че има и други размери. За да я пуснеш отделно трябва да платиш защото в категорията можеш само една....
    Абе преди много ми се обаждаха оттам , ама сега не е така.

  12. 12 Профил на tahion
    tahion
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#10] от "WALL-E":

    Хм, по тона ти съдя, че си леко изперкала. Или пушиш нещо много весело или спиш на течение. Къде видя тролове наоколо?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK