БСП предлага хипермаркетите да не работят в почивните дни (обновена)

БСП предлага хипермаркетите да не работят в почивните дни (обновена)

© Надежда Чипева, Капитал



Да се насърчи търговията в малките магазини за храни като се забрани на големите търговски вериги да работят в събота и неделя, предлагат депутати от БСП. За това информира днес "Стандарт" като се позовава на зам.-председателя на парламентарната група на Коалиция за България Спас Панчев. 


Панчев, който е лидер на Земеделски съюз "Александър Стамболийски" и коалиционен партньор на БСП, обяснява идеята с желанието да се намери механизъм за равнопоставеност между българските производители и търговци и големите вериги. По думите му именно дейността на веригите е причината да фалират стотици малки и средни български фирми през последните години. 


Пред "Дневник" Панчев коментира, че това засега е само негова идея, която обсъждал с колегите си Захари Георгиев и Корнелия Нинова, но не било ясно дали ще остане в крайния вариант. С тях работели над законопроект , който да третира монополното положение на веригите и да регламентира отношенията производители - доставчици - търговска верига. Нинова и Георгиев не бяха открити за коментар, други икономисти от БСП обаче останаха изненадани от предложението на колегите си.




"И в този проект една от идеите беше в почивните дни супермаркетите в централната част на големите градове да не работят, за да дадат възможност на малките магазини да съществуват", каза Панчев, без да навлезе в детайли за периметъра на центъра на София например. По думите му ползвали "европейска практика като в Чехия, Австрия, Финландия" и този опит им бил споделен от евродепутати на БСП.


Панчев обаче не беше убедителен в аргументите си, че подобна стъпка ще подобри автоматично състоянието на кварталните магазинчета, нито в логиката защо се налага със закон да се определя работно време на частна фирма.


"На нас ни се иска да се регламентират отношенията производител - доставчик - търговска верига, не е правилно промоциите и рекламните акции да бъдат само за сметка на производителите, търговската верига да носи отговорност за непродадените количества стоки, търговската верига да има свои идеи и планиране за количествата на стоката, трябва да се носи солидарна отговорност", коментира още той.


"Започва да мирише на централизирана, не на пазарна икономика", коментира идеята изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев пред "Стандарт". 


В блога си лидерът на ДСБ Радан Кънев нарече мярката "безумна" и "популистка" и посочи, че тя няма да реши проблемите на пазара, производителите или потребителите, но ще доведе до тежки последици за заетостта, оборота и печалбата не само на големите магазини, но и на сектора като цяло, за удобството на потребителите и за производителите.


Според Кънев така се създава възможност за корупция, тъй като остава неясно кой орган ще преценява кое е "верига" и "хипермаркет", а кое - квартален магазин. "Интересът да подкупиш този орган и да работиш в неделя за разлика от конкуренцията си ще е огромен. И - честно казано - не знам дали точно това не е интимната мисъл на управляващите", заключава лидерът на ДСБ.


От "Глас народен" смятат, че това е пореден фитил за индикиране на обществена реакция, също така и че прилагането на практики от Франция в България е хубаво нещо, макар сравнителната реалност между двете страни да е несъвместима. "Предвиденият законопроект не е лоша идея, стига това да не е рекетиране на хипермакретите от страна на правителството. И след като господа "големи вериги магазини" си платят рекета, този проектозакон тихомълком да потъне в мрака", се посочва в позицията.


Малкият и средният бизнес у нас имат нужда от работеща икономика и политическа среда, която да гарантира равни условия за развитие на бизнеса.



Не съм сигурен колко сериозно трябва да се отнасяме към тази идея, но съм убеден, че дори в БСП има достатъчно разумни хора, които не биха позволили това да се случи, коментира пред "Дневник" Николай Вълканов от Института за пазарна икономика. Според него аргументите за това предложение са съвършено неоснователни. "Първоначалният шок от навлизането на големите търговски вериги премина и дребните търговци в голяма степен се ориентираха вече и станаха доста по-гъвкави и конкурнетоспособни. Ако се видят данните на НСИ, там се вижда, че има сериозен ръст на специализираните магазини и явно има пазар за дребната търговия", посочи икономистът. Според него в момента се радваме на много широки възможности да потребяваме както от гледна точка на продуктите, така и на обектите, в които ги купуваме - богат избор от магазини и голяма конкуренция в цената.


Негативното отношение към веригите не е много адекватно, защото точно блаогдарение на тяхната конкуренцията повишението на цените през последните години не беше толкова голямо, колкото щеше да е без тях, ако имахме само квартални бакалии, посочи Вълканов. Един подобен опит за ограничаване на конкуренцията ще удари най-много по тези, които не разполагат с големи доходи и ще трябва да правят компромиси с качеството на продуктите, посочи той.


Според Вълканов е мит, че веригите притискат производителите. По думите му тези от веригите, които са се опитвали фриволно да се отнасят към българските производители, са на път да ги загубят. В крайна сметка никой не задължава производителите да доставят на големите вериги. Много от тях направиха свои магазини – в секторите мляко и месо най-вече, дава пример Вълканов.


"Малките квартарли магазини станаха доста гъвкави и изобретателни. Има много, които се обединяват под обща марка или обединяват доставките си", допълва икономистът.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK