Вендинг пазаруването набира скорост и у нас

Вендинг пазаруването набира скорост и у нас

© Красимир Юскеселиев



Вендинг пазаруването, макар и плахо, набира скорост и в България. С разрастването му, както и в повечето сектори у нас, се увеличава и делът на сивата икономика, коментира пред БТА Тодор Каназирев, председател на УС на Българската вендинг асоциация.


Вендинг машините са устройства, предназначени за продажба на дребно на стоки и / или услуги, които се активират чрез поставяне на монети, банкноти, символи, карти, други. Не може с точност да се каже колко вече са в страната автоматите за кафе, напитки, дребни закуски и фрешове, но те наближават 40 000. Броят на заетите в сектора е над 5000. Част от тях обаче предпочитат да заобиколят легализирането на бизнеса, избягвайки регистрацията в Агенцията по храните и дори не помислят за касов апарат. В България има хиляди незнайни герои, които имат по една - две машини, занимават се с тях в свободното си време, никой не ги знае кои са и какво правят, коментира Каназирев. Печалбите им не могат да се изчислят, но пък са чисти и постоянни, допълни той.


Първоначалната инвестиция за административни разходи покрай бизнеса достига до около триста лева, като регистрацията в Агенцията по храните е около 30 лева, отделно трябва да се предвидят и разходи за покупка и монтиране на касов апарат, за машината - според класа, са нужни между три и 15 хиляди лева. Без пикап няма да мине. Постоянните разходи са за зареждането на машината, поддръжката й и плащането на наема.




Най-масови у нас са автоматите за кафе


Най-масово у нас са навлезли автоматите за кафе, следвани от тези за дребни пакетирани закуски.
В момента има ограничение от поднормативен акт за разполагането на вендинг машини в училищата, напомни председателят на организацията. Същевременно обаче с навлизането на новите технологии на световния пазар от години вече са факт машини, които предлагат био закуски и салати. Те обаче все още са непознати за нашия пазар.


Процесът в България е в самото начало и засега две - три училища в страната вече имат "здравословни" вендинг машини, разказа пред БТА Ангел Иванов, вносител на този тип машини. Най-търсени са вендингите за плодове, пакетирани веган храни, здравословни напитки, които струват между 6 и 8 хиляди лева.


Според Иванов навлизането на такива машини в училищата е донякъде и въпрос на политика на училищата. Държава е решила отчасти въпроса със здравословното хранене с програмите за безплатни плодове за децата до 4 клас, въпросът е за по-големите деца, които също биха искали да си купят нещо свежо, но няма откъде, коментира Иванов.


Друг проблем пред навлизането на този бизнес
е сложността на търговете


Друг проблем пред навлизането на този бизнес в здравословните му параметри в училищата е сложността на търговете, които всеки директор на училище трябва да организира, за да допусне такъв тип наемател в сградата.


Затова от сдружението виждат като възможност Министерството на образование да организира годишни централизирани търгове по региони за собственици на вендинг машини, които предлагат здравословни закуски и фрешове.


По този начин ще се избегне, особено за децата до 4 клас, напускането на училището, пресичането на опасни улици, в търсене на близките квартални магазини, където се предлагат изкушаващи нездравословни закуски, ако училищните лавки не са се погрижили за такъв тип храна.


В Европа отдавна в училищата има множество машини за пакетирани храни, за фреш и за плодове, отбеляза Каназирев.

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Няма да избягаме от тези машини и нас ще бъде пълно с тях.

    Трябва само да им се измисли наименование. Това "вендинг машини" ме дразни. Може продаващи машини или нещо друго?

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  2. 2 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    В Савецкия съюз има вендинг машини за "вада из газами" още от 80-те. Всички пият газирана вода с една стъклена чаша. Кеф.

    The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 665 Неутрално

    До коментар [#2] от "EU defender":

    Между 17 и 19 часа чашите изчезваха и после отново се появяваха при автоматите.

    No Pain No Gain
  4. 4 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 911 Неутрално

    [quote#1:"Алф"]Това "вендинг машини" ме дразни. Може продаващи машини или нещо друго? [/quote]
    Тези за кафе масово ги наричат "автомат"
    До коментар [#1] от "Алф":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  5. 5 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#1] от "Алф":

    Елементарно е, просто се казва "автомат за ...."

    Но журналистите ни са далеч от висините на българския език. Статиите са пълни с какви ли не безмислени чуждици:

    джаджа - може да се пише просто "устройство".
    ап, апликация - приложение, а защо не "програма"
    билдинг - сграда
    ритейлър - търговец
    лайфстайл - начин на живот (този вид статиии изобилстват от парвенюшки "термини"
    ПиАр - защо не "връзки с обществеността", айде тук може да направим малък компромис
    сленг - жаргон (то и това е чуждица, ама някак си по-отдавнашна)
    шопинг - пазаруване
    реинбърсвам - връщам пари
    ....

    и всички тези чуждици, обикновено съжителстват със съчетания от уличния език като "незнайни герои".

    Изобщо, културата на писане е ниска, много ниска.

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3416 Неутрално

    До коментар [#5] от "irons":

    Съгласен съм "на 100% " с теб !
    Проверката е стриктна - строга
    --------------- е регулярна - редовна
    Натровили - отровили
    Забравена форма - никой не е вкъщи - нигого няма... - питаме ли "кого е вкъщи"?
    и т.н. - безброй
    Заслугата е основно на БАН! Институт по български език!!!!

  7. 7 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 838 Любопитно

    До коментар [#5] от "irons": В този смисъл ето една стара статия ,която съм си запазил защото ми направи впечатление:

    • Ето ви една идея за забавно и поучително упражнение - отидете при някой близък приятел (важно е да е близък, за да не се компрометирате сериозно) и му кажете с нормален тон: "Искаш ли да изпием по една пенлива течност тази вечер?" Гаранция, че в най-добрия случай той няма да ви разбере, в най-лошия ще помисли, че сте луди.

    Всъщност вие сте си наред, само използвате думи от езика на вестниците - клишета, които никой нормален човек не би изговорил сериозно на висок глас.

    Ако съществуваше българско-вестникарски речник, неговото последно издание щеше да е доста обемисто. През последните години творческият ентусиазъм на пишещите, а и на говорещите журналисти роди думи, от които Иван Богоров* сигурно се (с извинение за клишето) върти в гроба.

    Утрешното време в днешните медии винаги преобладава, или е предимно някакво си. Бирата бива редувана с леко зловещата пенлива течност или с малко по-поетичната кехлибарена течност. Като в машина на времето, която е зациклила в 1929 г., хлябът е насъщният", данъчните – бирници, а самите данъци са налози. Хайде сега кажете пак на глас "Ще отида до бирниците да си платя налозите". Тъпо е, нали? На Елин Пелин може и да му е било позволено, но обърнете внимание - това е било преди има-няма век. Оттогава (ха!) е изтекла много вода. Думите, както и всичко друго на този свят, имат срок на годност и употребата им, след като той е изтекъл, може и има неприятни последствия.

    Клишетата в днешния вестникарски език се раждат по няколко причини – заради криворазбрани стилистични изисквания, заради ограниченията на вестникарския дизайн и (най-често) от... ами... айде да я наречем небрежност. Последната причина всъщност има частична вина и за първите две, но за нуждите на настоящия текст по-долу ще използваме тази условна класификация.

    Клишета по стил

    Желанието на българските репортери и редактори да избягват повторенията е една от най-честите причини за появата на устойчиви клишета, които никой здравомислещ човек не би пропуснал през устата си. По кривата логика на печатните журналисти много по-хубаво е да напишеш нещо изкилиферчено, отколкото да използваш една и съща дума в две съседни изречения. Така нефтът става черното злато, а златото - ценният метал. В мрачните пред Виденови времена, когато се пишеше много за олиото (ту го няма, ту цената му поскъпва), упоритият му синоним беше мазната течност. Малко по-късно, в разгара на кризата се налагаше да се пише много за банки и журналистическият гений избягваше повторението с трезори. Когато вестниците се отвориха да пишат за компютри, те, горките, бяха опростени до умни машини, а поне няколко пъти са бивали наричани и сложните машини. Освен компютрите в света на вестниците машини са и бомбите. Те обаче са "адски машини". Ад е и пожарът. Той бива заменен с огнения ад или огнения кошмар.

    Споменатите по-горе "налози" и "бирници" всъщност са част от една голяма група в речника на вестникарските клишета – архаизмите. В отчаяното търсене на синоними журналистите често се протягат към отдавна изстинали думи. Миналата година например става лани - "Житото по-скъпо от лани" е съвсем истинско заглавие от тези дни. Желязното правило повторенията да се избягват на всяка цена превръща училището в школо. В прашния свят на архаичните синоними министрите не се подписват. Те слагат параф. Когато някой от тях сложи парафа си под неизгодна сделка, обектът й се харизва като в "Министър хариза земя на безценица". (Тук в скоби да обясня, че друго, макар и стилистично, но все пак клише, с което българските медии злоупотребяват, е алитерацията - една или няколко сходни съгласни се повтарят в близки думи, както в последното заглавие, или примерно в "Борисов бие баба на белот"

    Отделен и богат извор на думи, които живеят само в медиите, са прогнозите за времето. За тях практически се използват само клишета, комбинирани по различен начин. Сигурно ви е правило впечатление колко рядко прогнозите за времето са конкретни и категорични. Освен че времето почти винаги е преобладаващо, което не изключва то да е всякакво друго, дъждът много рядко вали на конкретни места. Всъщност той и не вали, а превалява, и то на отделни места. Когато е студено, има условия за заледявания, а в есенните сутрини в низините и котловините има условия за краткотрайни мъгли. (Между другото от клишета бъкат и други съобщения, като например тези за обстановката по пътищата, които през зимата, сещате се, са "проходими при зимни условия".)

    Клишета от място

    В исторически план вестниците всъщност са измислили думата клише. До не много отдавна печатната технология беше доста по-различна отсега. Журналистите пишеха текстовете си, а след това в печатницата, словослагателите ги набираха отново на гигантски машини, които правеха оловни отливки от всяка дума. След това те се нареждаха в дървени форми, от които се правеше релефен отпечатък и той отиваше на машината, за да се отпечата на хартия. Именно оловният отпечатък се нарича клише, а словослагателите, за да си спестят малко време и усилия, са имали готови отливки на най-често използваните думи – на клишетата.

    Днес технологията вече е съвсем различна, но за сметка на това оформлението на вестниците стана причина да се измислят огромно количество нови клишета. Може би си спомняте, навремето вестниците бяха много по-големи. С един брой на "Работническо дело" можеше съвсем спокойно да се облепят прозорците на тристаен панелен апартамент. Преходът заедно с банани и тоблерон ни донесе и таблоидния формат на вестниците. По-малкият размер намали широчината на колоните, докато истеричният ход на историята произвеждаше много новини. Така дописките във вестниците станаха повече, а мястото по-малко. Това наложи модерният български печат да използва по-различен речник, за да може да събира заглавията си на една колона. Получи се така, че най-добрата дума беше не най-подходящата като смисъл, а най-кратката. Иначе казано, вестниците направиха още един голям завой по пътя си към отдалечаването от нормалния език. Престъпниците например станаха апаши. Тази дума е малко по-особена, защото често по някакъв неведом начин отприщва журналистическото въображение и около нея се използват много поетични изрази. Апашите биват ловки, нагли, понякога и пишман-апаши; те върлуват, тарашат и опоскват. Хората не се възмущават, нито се ядосват на апашите. Не, на езика на вестниците те пропищяват от тях, като във "Виладжии пропищяха от нагли апаши" (Помните и за алитерацията, нали?). Когато полицията ги подгони, апашите се изплъзват, а когато ги хване, биват окошарени. След това, ако бъдат осъдени, отиват в зандан и се превръщат в пандизчии.

    Заради тесните вестникарски колони в света на вестниците хората много рядко умират. Те гинат. Понеже катастрофа е много дълга дума, те гинат на пътя или пък например "Трима гинат край Пловдив". Силното отразяване на хаоса по пътищата роди и словосъчетание, което е устойчиво клише и в електронните медии - Войната по пътя взе поредните си жертви.

    И понеже сме на апокалиптична вълна, не може да пропуснем болестите, които никога не разболяват. Вместо това те морят ("Летен грип мори децата", а много често и тръшкат ("Стомашен вирус тръшна 33 туристи".

    На вестникарски хората рядко разсъждават, или обсъждат нещо, а умуват за него.

    Ограниченото място роди и друг интересен медиен дефект. Много често заглавията във вестниците нямат подлог и вместо това някакви загадъчни субекти извършват често плашещи действия – "Умуват за нови налози" или "Вдигат данък здраве". В последния пример най-коректно би било да се напише "Правителството обмисля увеличаване на здравната вноска". Коректният начин обаче е близо три пъти по-дълъг и затова смисълът просто пада жертва на късите срокове за писане и малкото място.


    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  8. 8 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#1] от "Алф":

    машина зад щанда!

  9. 9 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#5] от "irons":

    До коментар [#7] от "navy":

    а пък ако зачекнем футболната тематика, нещата 'загрубяват' доста с 'коженото кълбо', 'телевизионните приемници', 'футболна класика'; като се говори за треньори винаги се редуват 'специалист' и 'селекционер' и така стигаме до може би върха на сладоледа - 'националната гарнитура'!...

  10. 10 Профил на black_recluse
    black_recluse
    Рейтинг: 560 Весело

    Набира скорост заради вагон-ресторанта на БДЖ.

  11. 11 Профил на pm
    pm
    Рейтинг: 399 Неутрално

    До коментар [#7] от "navy":

    Статията е много добра - ето и източника:
    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/obshtestvo/2009/09/25/789570_pechatni_greshki/

    "Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  12. 12 Профил на gogo63
    gogo63
    Рейтинг: 786 Неутрално

    чрез поставяне на монети, банкноти, символи, карти, други
    ----
    Автора - как точно си го представяте поставянето на "символи" във автомата?! BTW, за google translate "token" е "символ", а нормален преводач би го превел като "жетон".

  13. 13 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 437 Неутрално

    "Вендинг пазаруването набира скорост и у нас"

    Естествено, че ще се разраства! Не може баба Пена да стои на пълен работен ден и да прави оборот от 30 лева. Пък после да иска европейска заплата и социални придобивки.

    Долу евроатлантическите ценности!
  14. 14 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 437 Неутрално

    "Не може с точност да се каже колко вече са в страната автоматите за кафе, напитки, дребни закуски и фрешове, но те наближават 40 000. "

    Чакай, бе, нал щяхте да фалирате заради фискалните устройства?

    Долу евроатлантическите ценности!
  15. 15 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1685 Неутрално

    Всъщност, от две-три години изобщо не се разраства. Разходите се увеличиха много, на пазара е пълно с употребявани вендинг машини, които не връщат ресто, или нямат връзка с НАП и бизнесът се чуди как да се отърве от тях.

    Същевременно, всички добри места отдавна са заети.
    Вендинг бизнесът към момента е просто балон от типа на тоя с калифорнийските червеи. И за двете времето беше преди 10 години.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  16. 16 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1003 Любопитно

    Помня тези "джаджи" още от детството си...
    Бяха по гарите и конкурираха едни дебели лелки, които разнасяха огромни кошници, закачени на вратовете им и крещейки френетично : ...Тооопли закускииий...

    Форумът е в будна кома...
  17. 17 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 793 Неутрално

    До коментар [#9] от "Yomega":

    неизменното "огорчи вратаря..."

    בני אתה אני היום ילדתיך
  18. 18 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 437 Неутрално

    [quote#15:"Darth Plagueis"]на пазара е пълно с употребявани вендинг машини, които не връщат ресто, или нямат връзка с НАП и бизнесът се чуди как да се отърве от тях. [/quote]
    Продавай на макетата!

    Долу евроатлантическите ценности!
  19. 19 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 508 Неутрално

    Пък ако видите колко мръсни са кафе автоматите отвътре ще ги заобикаляте от пет метра.Тях и най-корумпираният чиновник ще го е срам да ги регистрира...

  20. 20 Профил на gan4ovets
    gan4ovets
    Рейтинг: 217 Гневно

    Сега вече съм сигурен, че тия тъпаци от вендинг асоциацията стоят зад наредбата за монтиране на фискални устройства на всички монетници. И какво, изкарахте ли ги на светло тия с по 2-3 машини, а тъпаци такива? Нищо не направиха освен оборот на фирмите, които продават фискални устройства. Създадоха проблеми на всички във вендинг бизнеса, а той не е сампо кафе машини педераси такива.

  21. 21 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Вендинг пазаруване е оксиморон. Като се опитвате да въведете някаква нова терминология, поне вижте какво означават отделните думи.

  22. 22 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    До коментар [#16] от "Ghost":
    Аз си спомням първите машини срещу народното събрание до БГА

  23. 23 Профил на С вечен бан. Евроатлантическата демокрация е лъжа
    С вечен бан. Евроатлантическата демокрация е лъжа
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Освен да отнемат работни места, тия машини за друго не стават. Напълно безполезни са (за обществото). Вместо заплати на продавачки, парите изтичат от държавата за вносни машини.
    Машини за производство - да, но това тука е излишно.

    Осквернявам паметници и пропагандирам евроатлантически ценности срещу заплащане.
  24. 24 Профил на nassaux
    nassaux
    Рейтинг: 510 Весело

    До коментар [#7] от "navy":

    Автора на статията е прав, но само до някъде. В други езици авторите, които имат богат речник, са тачени и далеч по-интересни за четене. Казвам други, защото в българския език не ми правят впечатление чак толкова - просто им се наслаждавам. Предполагам, статията е писана за вестникарчета специално, но те пък от доста време гонят евтини сензациики, та с жаргон или не качеството е "се тая"

  25. 25 Профил на Сова
    Сова
    Рейтинг: 437 Неутрално

    [quote#19:"aramissss"]Пък ако видите колко мръсни са кафе автоматите отвътре ще ги заобикаляте от пет метра.[/quote]
    Знам. Затова вземам само от поддържани.

    Долу евроатлантическите ценности!
  26. 26 Профил на ПАСТОРА
    ПАСТОРА
    Рейтинг: 838 Весело

    До коментар [#2] от "EU defender":

    "вада из газами"

    Ако беше научил поне малко руски, нямаше да ти личи злобата!

  27. 27 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    До коментар [#4] от "Мойше! Толкоз!!!":

    Вярно, "автомат за" звучи както трябва, но за общото понятие нямам добро име

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  28. 28 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    А изобщо за автоматите - навлизат и това ми хареса. Днес купих няколко дребни неща в магазин със самообслужване и вместо на касата платих в автомат. Прочете кода, прие банкнотата и върта ресто. Е, не съм у нас в момента, но на там отиват нещата. Да не говорим за продажба на билети, за овслужване на летищата и пр.

    Хората трябва да свикват и да сменят квалификациите си на време.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  29. 29 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    До коментар [#8] от "Yomega":

    Или щанд-машина

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  30. 30 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2301 Неутрално

    "Най-търсени са вендингите за плодове, пакетирани веган храни, здравословни напитки, които струват между 6 и 8 хиляди лева."

    Досега не съм срещал автомат за плодове.
    Веднаж попаднах на собственика на машината в офиса, докато я зареждаше... Нямате идея, колко хлебарки побира такъв шкаф! Да са живи и здрави веганите и учениците, разбира се!

    I Want To Believe
  31. 31 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1800 Любопитно

    [quote#15:"Darth Plagueis"]Вендинг бизнесът към момента е просто балон от типа на тоя с калифорнийските червеи. И за двете времето беше преди 10 години.[/quote]
    По този начин, както е в момента съм съгласен, обаче има и други начини за вендинг търговия, просто манталитета ни изисква първо някой друг да направи новото, че да не се минем случайно...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  32. 32 Профил на ivantankov
    ivantankov
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Авторът не познава добре процеса. В тези машини няма касов апарат в обикновения смисъл на думата - не се издават касови бележки.
    Има така наречения ФУВАС. Това е фискално устройство за вграждане в автомати на самообслужване. Много често то не издава касова бележка на хартия, но бди за отчитане на оборота и за начисляването на ДДС. Много фирми в България ги предлагат.
    https://kasovaparat.com/tremol-vkl-fuvas-1-96.html





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK