Комисията за потребителите съветва възрастните хора да внимават с телекомите

Комисията за потребителите съветва възрастните хора да внимават с телекомите

© Георги Кожухаров



Комисията за защита на потребителите (КЗП) препоръчва на по-възрастните хора да не се предоверяват на устните разяснения на консултантите и да не се съгласяват да подписват документи в офисите на мобилните оператори, преди да се уверят с какво точно ще се ангажират, какви услуги ще получат и колко ще заплатят за тях.


Експертите ги съветват да прочитат внимателно и изцяло предложените им договори и общите условия към тях, а ако срещнат затруднения с разбирането на някои от клаузите, да се консултират с независим специалист или поне със свой близък, преди да положат подписа си.


Повод за това напомняне са поредните две окончателни решения на съда, които потвърждават произнасяния на комисията за забрана на насочени към хората от "третата възраст" нелоялни практики на доставчици на телекомуникационни услуги.




Едната от тях се изразява в следното. При посещение в офис на мобилния оператор за плащане на месечните задължения, възрастният потребител е атакуван от консултантите с устни обещания за намаляване на сметките или за увеличаване на безплатните минути за разговор. Клиентът е подведен да подпише, без да разбере, документи, с които удължава срока на към момента действащите си договори и се обвързва с нови за услуги, които не са му необходими. В резултат на това сметките и ангажиментите му към телекома се увеличават, а не намаляват.


Пример за това е случаят с 66-годишен гражданин, който е имал два договора с мобилен оператор и е плащал за тях общо 17.89 лв. месечни такси. Консултант в офиса на телекома му е обещал отстъпка от 10%, като умишлено не го е информирал, че за да я получи, е необходимо да подпише сертификат, който удължава срока на двата му настоящи договора с още две години и го обвързва с два нови договора. Поради това потребителят е останал с впечатлението, че след отстъпката ще плаща 16.10 лв. месечни такси за двата си стари договора. На практика обаче той ще дължи месечни такси по четири договора на обща стойност 31.30 лв. (вместо 34.78 лв.) след калкулираната отстъпка. Спестено е и важното условие, че при прекратяване на който и да било от четирите договора абонатът губи отстъпката.


Друг пример е със 72-годишен гражданин, който е бил подведен да подпише, без да обърне внимание, четири документа – нов договор за мобилни услуги, допълнително споразумение към действащия му към момента договор и две заявления за смяна на SIM карта, която да обедини двата му номера. Той е получил обещание от консултантите за повече безплатни минути.


Обстоятелството, че не е подписал своите екземпляри и не е ползвал новия номер, свидетелства за това, че не е прочел поднесените му документи и не е разбрал, че се е сдобил с още един договор. Следователно сделката е сключена набързо, без служителят да му предостави необходимата информация.


Втората нелоялна практика е свързана със сключването на договори за цифрова кабелна телевизия, като консултантите са посещавали възрастните хора в дома им и са злоупотребявали с тяхното влошено здравословно състояние или неспособност да четат. Потребителите не са били предварително запознати с условията за предоставянето на услугата – цена на абонамента, включени канали в ценовия пакет и пр.


В поднесените им за подпис договори са се съдържали само препратки към публикуваните на интернет страницата на доставчика общи условия, където тази информация е посочена. Освен това договорите са сключени толкова набързо, че не са попълнени имената на клиентите, датата на полагане на подписа и други важни реквизити.


Решенията на ВАС са от последните дни на април.


От комисията припомнят и че на интернет страницата си имат полезни съвети, сред които такива и конкретно за възрастните хора.

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 840 Неутрално

    Направо да ги затварят и това е.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2193 Весело

    Щом картела на неолибералнитре картели и монополи постоянно завличат с милиони грешни пари пенсионерите ,значи КЗК е превзета от тези с които би трябвало да се бори за да защитава данъкоплатците!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на Колаборационист
    Колаборационист
    Рейтинг: 926 Разстроено

    Те са толкова нахални по телефона, че докато не ги обидиш не спират да досаждат ...

    Всички ТРЯБВА неумолимо да наказваме невежеството на администрацията и духовенството !
  4. 4 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1502 Неутрално

    Хубаво предупреждават възрастните хора, но мобилните оператори кой ще санкционира затова, че се държат като мошеници? Защо винаги контрата трябва да е в клиента?

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  5. 5 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 898 Неутрално

    Както човек си плаща за правни услуги - адвокат за съда и бизнеса, така ще трябва да започе да си плаща и на технически консултанти.

    Евроатлантида
  6. 6 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1408 Любопитно

    олеле малеле, и за полезни съвети от рода на "ако срещнат затруднения с разбирането на някои от клаузите, да се консултират с независим специалист" тези взимат заплати? Аре закривай бе.

  7. 7 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 928 Неутрално

    От 2014 тази комисия се съди с трите хайдука за наказателните такси при прекъсване на договор. Само вуваком се съглсси да взима само тримесечма таксса вместо да иска плащане до края на договора. Какво става с другите двама?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  8. 8 Профил на Doichin Stefanov
    Doichin Stefanov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Тотално падение...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    значи тая комисия признава директно че се вършат измами и може единствено да предупреждава ?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1138 Неутрално

    Подобна мошеническа практика се поощрява от мениджмънта в телекомите. Достатъчно е да обещаят "бонуси" или наложат санкции при постигане на определени таргети - например Х договора за 2 години + 12321234 допълнителни пакета към тях.

  11. 11 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 898 Весело

    [quote#9:"дерибеев"]
    значи тая комисия признава директно че се вършат измами[/quote]

    за мен няма разлика в това на баба гицка да и сложат 4Г интернет на смартфоня с допълнителен пакет към фейцбук и бат'пешо майстер-а да ти смени задна полуоска на колата, маншони и втулка, като същите ти е сменил само преди 2 месеца...

    Евроатлантида
  12. 12 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2215 Неутрално

    Абе няма ли държава, да ги сложи на място тия и други мошенически оператори?! Да ги задължи да предоставят ЦЕЛИЯТ договор на клиента, да забрани т.н. "Общи условия", които ги крият и трябва да вдигнеш врява, че да ти ги дадат! И банките са същите! А за "Бързите кредити" да не говорим!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  13. 13 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Безсилие или нежалание на държавата
    да вкара тези изедници в правия път !!!

  14. 14 Профил на matematika
    matematika
    Рейтинг: 318 Неутрално

    "Препоръките" на КЗП са срам за нея. Комисията, да препоръча на телекомите да си преправят договорите и като всички нормални фирми "стоката"- договора в случая, да може да се върне в рамките на разумен срок, и да я няма точката в договора , че след като си приел "подаръка" -някоя джаджа, от която нямаш нужда да не можеш да го развалиш. Да я няма точката, че "подаръка"- за който си дал 0.50 лв след като си развалил договора да го плащаш по 50 лв. Регулатора да се вземе в ръце и да накара телекомите да съставят договора с клиента, по- кратък, така че наистина да може да се прочете, и
    разбере, а сега е 9 страници с различен шрифт и там където клиента се подписва задължително шрифта е по- дребен (примерно на Виваком мястото където е написано на коя дата се сключва договора).
    Препоръката на КЗП за мен е подигравка с възрастните хора и въобще с всички клиенти на българските телекоми.

  15. 15 Профил на topal
    topal
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Какво означава "Комисията за потребителите съветва възрастните хора да внимават с телекомите"? Такъв съвет може да дава адвокатската колегия, например. КЗП трябва да накаже телекомите и да ги накара да променят практиките си.

  16. 16 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1836 Любопитно

    Ми това е част от играта. Който иска да плаща в брой вместо през банкомата или разплащателна сметка, да се подготви и за подобни изненади на гишето дето плаща. Така де, тези офиси и служителите в тях са много по-скъпи от таксата на банков превод, и някак трябва да си изкарат парите...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  17. 17 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4005 Неутрално

    КЗП: пичове, спасявайте се сами!
    ние усвояваме заплати.

  18. 18 Профил на Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Росен съм аз а Путлер да спасява Русия
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    Просто е бе.
    ЗАДЪЛЖИТЕЛНО на бланката за продължаване на договори за пише с ГОЛЕМИ букви "НОВ ДОГОВОР".

    Задължете мобилните мошеници за ВСЕКИ договор или удължаване на стар да има такъв надпис най-отгоре. Иначе договорите да се считат за недействителни.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK