Фалшивите намаления са най-честите нарушения на онлайн търговците, обяви регулатор

Фалшивите намаления са най-честите нарушения на онлайн търговците, обяви регулатор

© Надежда Чипева, Капитал



Фалшивите намаления и неспазените уговорки за срока или цената на доставките са най-честите нарушения от страна на онлайн търговците, предупреждава Комисията за защита на потребителите (КЗП).


От ведомството дават пример с онлайн магазина за облекла megz.eu, който в редица случаи не е доставил поръчките в срок. За кратък период няколко клиента на търговеца са подали оплаквания в комисията, че покупките се бавят повече от месец, въпреки че в условията за доставка е посочен срок до пет работни дни. В жалбите си потребителите посочват, че са предпочели този сайт поради по-краткото време за получаване на покупките, и прилагат документи, удостоверяващи забавянето.


Електронният магазин www.printed-bags.net пък е заблуждавал клиентите, че при пазаруване на стойност над 100 лв. доставката е безплатна до всяка точка на страната. Жалба на потребител и последвалата я проверка на контролния орган установяват, че търговецът не спазва въведените от самия него условия, които несъмнено имат за цел да му дадат приоритет пред потенциалните клиенти спрямо конкуренцията, посочват от комисията.




В конкретния случай потребителят е купил артикули за 109.44 лв., но въпреки това е платил такса за куриерската услуга в размер на 24.23 лв., която фигурира и в товарителницата.


Друга забранена и санкционирана от комисията нелоялна практика е на онлайн търговеца "ОПТИМА МКБ" ЕООД (www.apteka-optima.com), който е подвеждал клиентите си с фалшиви отстъпки за козметика и хранителни добавки. Промоциите привличат потребителите и ги изкушават да правят по-големи покупки.


Това се случва и с дама, която поръчва три броя от един вид шампоан, тъй като забелязва, че е намален от 35.59 лв. на 21.30 лв. Ден след като получава писмено потвърждение от търговеца за доставка на избраните артикули на обща стойност 63.90 лв., е информирана по телефона, че поръчката ще струва 106.77 лв.


Изтъкнатата причина е, че складовата наличност на козметичния продукт е изчерпана и той може да бъде доставен на редовната му цена. В това поведение на търговеца експертите съзират користна цел потребителят да бъде спечелен с по-ниска цена и впоследствие убеден да потвърди поръчката при новите, макари по-неизгодни за него условия.


Повторни проверки установили, че търговците са отстранили нарушенията. Независимо от това на всеки от тях са наложени предвидените в закона санкции – от 1000 лв. до 30 хил. лв., които дружествата обжалват.


През 2016 г. комисията е забранила близо 300 подобни на тези и други нелоялни търговски практики в различни сфери на икономиката.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на OOPS
    OOPS
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Ами да глобят Алиекспрес и Ибей. Много подвеждаща информация и закъснения, особено в периода между нова годуна и тяхната нова година.

  2. 2 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Поне този път сте написали кои са фирмите.

    I had a dream, Joe
  3. 3 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1587 Неутрално

    Много ми е интересно, защо интернет търговците не могат да си седят на задника, ами постоянно мислят разни простотии. Които не докарват приходи, щото няма как да излъжеш незабелязано, както в реалните магазини, когато на някаква стока, уж погрешка, са сложили промоционален надпис, ама касата не го знае. Тука най-много някой нервиран клиент да се оплаче и да ти докара глоба. А преди няколко месеца си търсех гуми, това е масова практика за всички авточасти, електроуреди и въобще техника, някакви яки промоции, а еднакви цени. Най-евтините гуми от моята марка, които видях, бяха без промоция и с 6 лева по-евтини от друг сайт, където промоцията беше 70% (!), с 9 лева по-евтини от най-скъпите, които бяха с 40% отстъпка.

  4. 4 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    В интерес на истината, повечето нарушения, които са описани в статията са по-скоро от неподготвеност, дори некадърност, отколкото умишлено желание клиентът да бъде подведен.

    В случая обаче няма лошо, КЗП прави услуга на бранша дори да не го съзнава. Колкото повече проверки и гаранции за потребителите, толкова по-сигурни ще се чувстват те в онлайн пространството и толкова повече ще пазаруват онлайн.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  5. 5 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1613 Любопитно

    "От Независимия съюз на потребителите в България и Националната асоциация за защита на потребителите изпратиха отворено писмо до служебния премиер и президента, в което искат да бъдат отстранени от длъжност шефът и главният секретар на КЗП." - https://news.bg/bulgaria/potrebitelski-asotsiatsii-iskat-chistka-v-kzp.html
    А дали това има връзка с Националните обединени велики ложи на България?

  6. 6 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    Опитът ми в онлайн пазаруването показва, че много от търговцитъе са некоректни. На първо място е качеството на продукта, което определено не отговаря на това, което показват каталозите. Обещават ти едно, а получаваш друго. Едва след това се нареждат измамите в цените на стоките и на превоза. Абе с една дума стараят се да те прецакат по всякакъв начин.

  7. 7 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7142 Неутрално

    За подаване на фалшива информация доброто крайно решение е отнемане на търговски права и възможността за бизнес чрез мрежата

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  8. 8 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4746 Неутрално

    Некоректните фирми търгуващи онлайн "дърпат" постоянно реномето надолу на всички онлайн търговци.И аз имам разочарования.

  9. 9 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7142 Неутрално

    За подаване на фалшива информация крайното радикално решение е спиране на търговските права и възможността за извършване на бизнес чрез мрежата

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  10. 10 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Ако има посочени стара и нова цена, проблемът е никакъв. Ако срокът на промоцията не е изтекъл, продуктите могат да бъдат платени (или само капарирани) на ниската цена, а да бъдат получени със закъснение след изтичане на промоцията. При различия в цените, скенерът на касата "казва" правилната цена. Ако промоцията е изтекла, но етикетът за промоция все още си стои, добрият търговец: 1. продава на по-ниската цена: 2. договаря по-високата цена като осигурява малък подарък (консуматив, или съпътстващ продукт) за компенсация. Или връчва на клиента ваучер с отстъпка за следваща покупка. Добре е онлайн покупките да са за по-малки и познати неща, където цветът и формата и размерът не са чак толкова важни, защото несъответствията (между реално и на картинка) при големи и скъпи продукти могат да причинят доста главоболия...

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  11. 11 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#3] от "usero":

    Ами веднага ще ти обясня - повечето онлайн търговци не работят със собствени наличности. Т.е., шампоанът от примера горе, вероятно е бил наистина намален и търговецът така го е обявил. При конкретната продажба се е оказало, че доставчикът вече го предлага на нова цена, търговецът не я е актуализирал на сайта си и вече не може да го купи на старата.
    Оттук има два варианта - търговецът го купува на новата цена и го продава на загуба - това е честният вариант. Или търговеца се опитва да не поеме загуба и да го продаде на клиента по-скъпо. Това е по-нечестен вариант, и когато го правиш поне се чуй с клиента да го обсъдиш с него, щото иначе е тъпо.
    Но тези неща идват от дребнавост, неподготвеност, мързел, дори страх. Ще се оправят в бъдеще.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  12. 12 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#9] от "neut":

    Да, и смъртна присъда, а?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  13. 13 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    До коментар [#6] от "proza":

    "много от търговцитъе са некоректни. На първо място е качеството на продукта, което определено не отговаря на това, което показват каталозите"

    Аз бих казал- много от потребителите са незапознати с простото правило, че " всеки продукт може да бъде направен по-евтино, но удоволствието от него е по-краткотрайно".

    Така понякога цената обяснява разликите в качеството на еднакво изглеждащи продукти, но бива възприемана елементарно, като разлика в надценки.

    Разни тарикат-потребители ровят с часове в мрежата за да намерят нещо с лев по-евтино без да четат условията на сайтовете, без дори да проверят в сайта има ли адрес и телефон за връзка.
    Натискат "купувам" както в Ибей, само че са в копираното съдържание на "сайт с най-ниски цени" без гаранциите на Ибей, с един имейл за контакт и толкоз.
    Некоректните търговски практики в голяма степен се хранят от неинформираните потребители.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK