ВАС потвърди забраната на нелоялни оферти за кредити и стоки

Снимката е илюстративна

© Цветелина Ангелова, Капитал

Снимката е илюстративна



Върховният административен съд потвърди заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялни търговски практики, свързани с кампании за предоставяне на отстъпки, съобщиха от комисията.


"Подарък" от 10%


С промоционална оферта "Вземи 10% повече" "Ти Би Ай Банк" ЕАД е създавала погрешно впечатление у клиентите на търговска верига за техника, че при сключване на договор за кредит по тази програма ще могат да купят по-изгодно уред на изплащане.


Потребителите са заблуждавани, че получават подарък 10% от цената на стоката, а всъщност заплащат този "подарък" под формата на по-високи разходи по обслужването на промоционалния кредит.




Оказва се, че при покупка на една и съща стока за еднакъв период на изплащане дължимата от потребителя месечна вноска ще бъде съответно около 37 лв. без да се възползва от промоцията и 42 лв. в случай, че вземе ваучер за отстъпка от 10%.


Забранена промоция в "Техномаркет"


Друга забранена от комисията и потвърдена от съда нелоялна практика е свързана с подвеждаща информация за размера на отстъпката и периода на провеждана от "Техномаркет България" промоция.


Търговецът е обявил инициатива "Сливи за смет", по време на която клиентите му могат да купят с намаление телевизор на стойност над 500 лв., при условие че върнат стар електроуред. На сайта на веригата е обявена отстъпка в размер на 20%, докато в разпространените рекламни брошури е посочено, че тя е 10%.


На практика двадесетдневната кампания се е развила на три етапа, като по-голямата отстъпка е прилагана само през средния период в рамките на пет дни, а през останалите петнадесет дни са приспадани само 10% от цената на стоката.


Това обаче по никакъв начин предварително не става ясно за потребителите, които могат да се объркат от противоречивата информация от различните източници, както и да пропуснат възможността да се възползват от по-голямата отстъпка в по-изгодния период на промоцията.


Продуктите в промоция ги няма


Третата пресечена нелоялна практика е на "Доверие Брико" АД за липса на наличности на промоционални продукти от рекламни брошури. За едномесечна кампания търговската верига е разпространила 5000 брошури на територията на Варна за стоки с намаление от 30% до 70%, но доставените количества на някои от тях не са съответствали на обема на направената реклама.


Например, към момента на проверката на КЗП е липсвал шезлонг на редовна цена от 139 лв., който след отстъпка от 70% е струвал 41,70 лв. Справка в системата за продажби на единствения обект на веригата в града показва, че от него са закупени едва 32 броя от началото на промоцията.


За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 хил. лв. при първоначално нарушение и до 50 хил. лв. при повторно, припомнят от комисията. Тя може да обяви имената на нарушителите едва след като и съдът потвърди санкцията.


Какво да знаят потребителите


От комисията използват случая да припомнят своите съвети за какво да внимават потребителите, когато попаднат на оферти за промоции:

  • - Внимателно пресмятайте крайната цена, която ще заплатите след приспадането на анонсираните при промоции отстъпки.


    - При противоречива информация за условията на промоция уточнете кои са валидните.


    - Когато липсва желаната от вас промоционална стока, настоявайте търговецът да ви осигури подобна на нея на същата цена.


Препоръки към търговците:


- Всеки опит за заблуда на потребителя за по-изгодна покупка при провеждане на промоции представлява нелоялна търговска практика.


- Условията на промоцията трябва да бъдат ясни и да не си противоречат в различните източници на информация за кампанията.


- Количествата промоционални стоки трябва да съответстват на обема на направената реклама.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10088 Неутрално

    А сега и цените на еднопосочните полети на авиокомпаниите :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6274 Неутрално

    Контролът е необходим, но измамите няма да спрат - просто фирми и банки ще стават по-изобретателни

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  3. 3 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 1841 Весело

    Техномаркет. ШиШи. Шантава работа.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK