Какво да се прави, ако асансьорът не функционира нормално

Какво да се прави, ако асансьорът не функционира нормално

© Георги Кожухаров



След поредния случай на инцидент с асансьор в жилищна сграда публикуваме отговори на потребителски въпроси. Съветите са на експерти от Държавната комисия по технически и метрологичен надзор.


Ако човек има съмнение в изправността на асансьора в дадена сграда, към кого да се обърне - към фирмата за поддръжка или към домоуправителя?
Поддържащата фирма отговаря за изправността на асансьора и при съмнение за неизправност трябва да се свържете с нея. Лицата, които поддържат асансьора, поставят в кабината му табела с номера на телефона, на който можете да позвъните, в случай че забележите неизправност.


Ако те го уверят, че всичко е наред, а все пак има оплаквания или съмнения, каква е следващата стъпка?
Ако се съмнявате в техническата изправност на асансьора, можете да се обърнете към фирмата за технически надзор. Нейното име ще намерите на стикера с информацията за периодичните прегледи на асансьора. От тази фирма можете да поискате извършване на технически преглед за установяване годността на асансьора за безопасна експлоатация.




В случай, че се извърши ремонт, който се прецени за некачествен, как да постъпят живеещите в съответната сграда?
След всеки ремонт лицата, които са го извършили, отразяват резултатите в дневника на асансьора, като уведомяват незабавно и фирмата за технически надзор, пред която е регистриран асансьорът, предоставят й копия от чертежите, схемите, документите за качеството на заменените елементи и декларациите за съответствие на заменените предпазни устройства. В 15-дневен срок от получаването на документите фирмата за технически надзор проверява асансьора за установяване спазването на изискванията на наредбата. Асансьорът се пуска в експлоатация само след технически преглед, който е със заключение за технически изправен асансьор.


В кои случаи потребителите могат директно да се обръщат към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) и какъв е механизмът за това?
Потребителите могат да се обръщат към ДАМТН при констатирани нередности или съмнения за годността на асансьора за безопасна експлоатация, като подадат официално сигнал чрез деловодството на ДАМТН или на e-mail: damtn@damtn.government.bg


От кого може да се изиска спиране на потенциално опасен асансьор до изясняване на състоянието му?
Потенциално опасен асансьор може да се спре от поддържащата фирма чрез съдействието на ползвателите на асансьора, както и от служители на Главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" (ГД ИДТН) към ДАМТН.


Кой следи дали домоуправителите изпълняват предписанията на фирмите за поддръжка на съответния асансьор и ако това не се случва, какво може да направи живеещият в съответната сграда?
Ако има предписание, че асансьорът не отговаря на изискванията за безопасна експлоатация и трябва да му се извърши ремонт, задължение на ползвателите е да предприемат действия за отстраняване на неизправностите чрез поддържащата фирма. Ако предписанията не бъдат изпълнени и асансьорът не отговаря на изискванията за безопасна експлоатация, поддържащата фирма е задължена да спре асансьора от експлоатация.


Чия отговорност е да следи за нормативните промени, свързани с експлоатацията на асансьорите и да ги прилага?
Поддържащите фирми трябва да са запознати с всички нормативни промени и да уведомяват своевременно ползвателите, които трябва да предприемат действия да ги изпълняват.


Къде може да се провери дали фирмата, с която е сключен или ще се сключва договор за техническа поддръжка, има компетентността да го прави?
На сайта на ДАМТН има регистър на лицата, извършващи поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност, който е публичен, и всеки може да провери дали фирмата, с която е сключил или иска да сключи договор за поддръжка, притежава удостоверение за извършване на такава дейност.


Кой контролира способностите на тези фирми?
ГД ИДТН към ДАМТН проверява веднъж в годината лицата, вписани в регистъра и получили удостоверение за дейност - за спазване на обхвата на издадените им удостоверения, за условията, при които са ги получили, и за изпълнение на задълженията им по Закона за техническите изисквания към продуктите и Наредбата за безопасна експлоатация и технически надзор на асансьори.


След като изтече срокът на документа, с който се потвърждава техническата годност на асансьора, чие задължение е да изиска нова проверка - фирмата, която е издала вече този документ, на собствениците, на домоуправителя или др.?
Задължение на ползвателите е да подадат заявление за извършване на периодичен технически преглед до органа за технически надзор, пред който е регистриран асансьорът.


Ако в дадена сграда няма обслужваща постоянно фирма за поддръжка, кой има задължение и право да спре асансьора?
Задължение на ползвателите е да сключат писмен договор за поддръжката на асансьора с лице, вписано в регистъра на ДАМТН и притежаващо удостоверение за такава дейност. Ползвателят не трябва да допуска експлоатацията на асансьор, за който няма сключен такъв договор. При констатиране експлоатацията на асансьор без поддържаща фирма, ГД ИДТН спира асансьора със заповед на началника на регионалния отдел на ИДТН, на чиято територия е монтиран асансьорът.


Кой гарантира, че при извършен ремонт при липса на договор за поддръжка той е направен по правилата?


Никой не може да гарантира, че ремонтът е извършен при спазване на изискванията на наредбата, ако той е извършен от лице, което няма право да извършва такава дейност, или ако ремонтът е извършен от лице с удостоверение за такава дейност, но не са представени документи за извършения ремонт и не е извършен технически преглед от фирма за технически надзор.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    "Никой не може да гарантира, че ремонтът е извършен при спазване на изискванията на наредбата, ако той е извършен от лице, което няма право да извършва такава дейност, или, ако ремонтът е извършен от лице с удостоверение за такава дейност, но не са представени документи за извършения ремонт и не е извършен технически преглед от фирма за технически надзор."
    А ако лицето извършвало такава дейност има съответното удостоверение, представен е документ за извършен преглед и ремонт, НО ремонта не е извършен както трябва или изобщо не е извършен, тогава какво правим?
    Някак си, малко измиване на ръце ли се прокрадва като идея?

    Значи слизане и качване пеша.
    Много е полезно.
    А и цените на апартаментите и офисите на първите етажи ще се повишат.

    Panta rhei....
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3699 Неутрално

    много полезно четиво.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6696 Любопитно

    Я да видим, какво ще стане, не ''ако човек има съмнение в изправността на асансьора в дадена сграда'', ами след поредния случай на инцидент с асансьор в жилищна сграда - вчера!???
    Ще си прехвърлят жалби и документи по-добре от волейболисти и ще прескачат с лекота препятствията по трасето - бягане от отговорност...!!!!

    karabastun1@abv.bg
  4. 4 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 998 Неутрално

    Е как какво да се прави?
    Както и със всичко останало в България- оплачете се на арменския поп.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  5. 5 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    Стига с тия страхотии и ужасии.Инциденти с асансьор с пострадали стават веднъж два пъти на на години,че и по-рядко.Ставаха достатъчно рядко и преди,като нямаше никакъв контрол и подръжката беше както дойде,В асансьора са предвидени няколко системи за безопасност и са проектирани така ,че дори при неизправност да не пострадат хора.Още при първата демонстрация на пътнически асансьор е показано ,че при скъсване на въжето ,човека вътре няма да пострада.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK