Да се пазарува онлайн от проверени магазини, съветват от Комисията за потребителите

Игнат Арсенов

Игнат Арсенов



Да се пазарува онлайн от магазини, които са препоръчани от приятели или от които вече сме пазарували и имаме позитивен опит - това е един от съветите за по-сигурни покупки през интернет, които даде в интервю за БНР Игнат Арсенов от Комисията главен директор "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите (КЗП).


"Ако все пак открием добра оферта, която не искаме да изпуснем, но не познаваме магазина, нека да огледаме сайта: дали е професионално направен, добре ли са подредени елементите му. Никой сериозен търговец няма да поддържа неприветлив и пълен с правописни грешки електронен магазин", посочи той.


Арсенов препоръча, когато към сайта за пазаруване потребителите са препратени от социална мрежа или от т.нар. "изскачащи прозорци", да проверяват двойно, защото в повечето случаи не е ясно кой е търговецът. "Да видим има ли данни за лицето, което го стопанисва, от коя държава е, посочено ли е правото на отказ в 14-дневен срок. Ако търговецът е укрил тази много важна, базова информация, това е индикация, че той след това най-вероятно ще направи проблем и със самата поръчка", предупреди Арсенов. Той препоръча да се прочетат и отзиви през интернет търсачките, да са се види дали няма потребители, които са се "опарили" от дадения търговец.




Интересът към онлайн търговията продължава да нараства поради това, че за хората е по-лесно, по-удобно, могат да пазаруват извън работно време, нощем, когато пожелаят, отбеляза Арсенов.


"Както не влизаме в случайни магазини навън или в търговските центрове, а избираме изпитаните и добре подредените, така трябва да пазаруваме и онлайн", добави той.


Повечето големи платформи разполагат с допълнителна система за защита на потребителите с цел да ги стимулират да пазаруват и от търговци, които са от чужди или по-рискови държави. Клиентът обаче трябва предварително да се поинтересува за наличието на такива защити, тъй като става дума за практика на отделните платформи, а не за тяхно законово задължение, информира още Арсенов.


В рамките на Европейския съюз имаме право да поискаме да върнем в 14-дневен срок онлайн закупената стока, ако не ни харесва или е пристигнало нещо различно от поръчаното. Не е необходимо да даваме каквото и да било обяснение на търговеца, но разходите за куриера може да са за наша сметка. "Затова потребителите трябва да четат внимателно и общите условия на търговеца – кой поема разхода по връщането на стоката при упражняване правото на отказ", изтъкна Арсенов.


Той препоръча заявяването на желанието за отказ от покупката да става писмено – по пощата или чрез имейл, за да има доказателство. След това потребителят разполага с 14 дни да изпрати стоката обратно на търговеца, който пък на свой ред след това има същия срок да възстанови на клиента си заплатените за покупката суми.


Има случаи, в които стоката се оказва дефектна. Тогава потребителят има право на рекламация така, както при покупка от физически магазин, а търговецът е длъжен да извърши ремонт в едномесечен срок.


Игнат Арсенов обясни какъв е редът потребителите да потърсят правата си, когато възникне проблем с онлайн покупка. "В случай че стоката е дефектна, поръчката не бъде доставена или се забави връщането на парите след упражнено право на отказ от страна на клиента, той трябва да се свърже първо с търговеца. Ако няма адрес, а само една форма за обратна връзка, е много вероятно да сме попаднали на съмнителен сайт. Тогава възможностите за реакция са по-малко. Една от тях е през банката, която е издала съответната кредитна или дебитна карта, с която е платено, да се направи оспорване на плащането, като се твърди, че стоката не е доставена и да се иска връщане на парите", посочи експертът.


В случай че търговецът не отговаря или отказва съдействие, потребителите могат да се свържат с Комисията за защита на потребителите или с Европейския потребителски център, ако онлайн магазинът е базиран в страна от Европейския съюз.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Black Label
    Black Label
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Онлайн пазаруването става все по-модерно и все повече хора се възползват от него. Но наистина трябва да проверяват от кои магазини пазаруват, защото си носи и рискове.

  2. 2 Профил на BULEXIT
    BULEXIT
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    Плащайте само с наложен платеж. При получаване, имате право на 15-минутен преглед на доставената стока преди да платите.
    Възползвайте се да огледате добре поръчката без да обръщате внимание на киселата физиономия на куриера .
    И това не отнема последващото ви право на рекламация.

  3. 3 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2289 Неутрално

    До коментар [#2] от "BULEXIT":

    То тоя съвет не е много валиден от доста време.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  4. 4 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2562 Неутрално

    Напоследък предпочитам да търгувам най-вече през Интернет.
    Предимствата са много - много по-голям избор; неограничено време за сравнение и избор на най-подходящият продукт; по-ниска цена и доставка, без да излизаш от вкъщи.
    Магазините от които съм търгувал са коректни, макар да съм се подлъгвал да купувам некачествени стоки, но този риск съществува и в обикновените магазини.

  5. 5 Профил на gfz35619614
    gfz35619614
    Рейтинг: 342 Неутрално

    То, това важи и за традиционните магазини. Поредната комисия по нищоправене.

  6. 6 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2261 Неутрално

    Може ли списък с поверените магазини.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK