В Киргизстан обвиняват България, че е копирала туристическото им лого

В Киргизстан обвиняват България, че е копирала туристическото им лого

© Дневник



България е копирала туристическия бранд на Киргизстан, харчейки за него 900 хил. евро. Това е заявил Максат Чакиев, изпълнителен директор на Международния делови съвет в Киргизстан, цитиран от "Вечерний Бишкек".


Той посочва, че брандът на Киргизстан (имайки предвид логото) е създаден през 2012 г., като неговата разработка е струвала 600 долара. Той допълва, че много туристически компании в страната вече са се съгласили да го използват в работата си за рекламиране на туризма в страната.


В средата на февруари в български медии за пръв път беше показано логото на Киргизстан и беше подчертана приликата му с новото туристическо лого на България, което е част от бранда за туристическата индустрия, който бе изработен със средства от ЕС. Поръчката на министерството на икономиката за него беше спечелена от "Обединение бранд България" срещу сумата от 1.6 млн. лв. с ДДС.




Българското лого и цялата бранд стратегия бяха представени през януари, а логото на Киргизстан – през септември миналата година. Още тогава създателите на българското лого подчертаха, че то е оригинална разработка на екипа, създал бранд стратегията на България като туристическа дестинация.


"Българското лого е изградено на основата на слънчев символ, който се появява в центъра на всеки от 12-те визуални знака, които съществуват в обща система. Логата са създадени на основата на цвете, с център слънцето, и заимстват формата на ритуален български хляб, съпътстващ всеки важен аспект от живота на българите", посочиха тогава създалите логото. Те подчертаха още, че в Киргизстан то не е част от цялостна бранд стратегия.


Според публикации в киргизстански медии обаче се предвижда и там изработването на цяла стратегия по инициатива на USAID и Международния делови съвет по развитието на туризма в Киргизстан, чийто директор е тъкмо Максат Чакиев.


"При този инцидент Киргизстан запази мълчание. Но трябва логото да се патентова, иначе ще стане като с епоса "Манас", който Китай патентова като свое културно наследство", коментира той. (Епоса "Манас" Киргизстан припознава като свой. През 1995 г. правителството на страната отбеляза 1000 г. юбилей на епоса – бел. ред.) Според Чакиев скандалът в България доказва, че родината му е съзряла да има свой туристически бранд. Заради многото критики, отправени към новото туристическо лого на България,


министерството на икономиката поръча на създателите му да се срещнат с всички организации, които имат отношение към него, и да го преработят за своя сметка. Това отложи и използването му, което се предвиждаше за пръв път да стане по време на започналата днес в Берлин международна туристическа борса.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK