На път: Британско плаване по гръцки

На път: Британско плаване по гръцки

© Associated Press



Офертите на туристическите агенции за Великден отдавна са в ход с разнообразни идеи как по най-приятен начин да се употребят шестте почивни дни в началото на май. В последните години много българи избират да хванат пътя за Гърция, за да се насладят на слънце и море. Към тях принадлежат и любителите на яхти и ветроходни занимания. За да се вземе яхта под наем обаче, или трябва наемателят да има документ, че е в състояние да я управлява, или да наеме и капитан (скипър), което оскъпява ваканцията.


В същото време немалко българи имат международно признат документ, издаден след съответния курс от Изпълнителна агенция "Морска администрация". Националната му особеност е, че не е свързан с практически знания и в повечето случаи притежателите на свидетелството не могат да се справят с капитанския пост. По-амбициозните от тях намират начин да се обучават допълнително.


Такива оферти за предстоящата миниваканция предлагат гръцки фирми, които имат право да обучават и дават сертификати от името на Кралската яхтинг асоциация. Обучението е на няколко нива, като всяко трае по пет дни практически занимания и завършва с изпит. Ако е успешен, преминалият го получава международно признат сертификат за съответните умения, разказва Статис Софицис, собственик на фирма, която предлага това обучение в района на Кавала, дошъл и в София да си търси клиенти. И без да бъде питан, обяснява, че непрекъснато получава проверки от страна на кралската асоциация, при това те са стриктни, защото "британците не са като гърците".




За един курс могат да бъдат записани петима души, които след петдневното обучение минават изпит, но не при инструктора си, а при друг изпитващ, след осемчасови "тестове" на знанията им в морето. Курсовете се провеждат в акваторията на о. Тасос и о. Самотраки.


Обучението е в четири нива, които се избират според знанията към момента на съответния кандидат-скипър. В първото ниво се развиват умения да бъде член на екипажа, на който може да се разчита, учи се базисна навигация, аеродинамика и други. Второто ниво "повдига летвата", като се учи и повече навигация, планиране на маршрути и др. За трето и четвърто ниво се изисква кандидатите да имат определен брой часове опит в морето и брой мили, изминати като членове на екипаж, което трябва да се докаже документално.


Курсовете се организират на определени дати в периода април - септември, но без август. Цените им не са от най-приятните, но пристрастените по вятъра в морето показват склонност да ги вложат в обучението си – 650 евро на ниво.


Предимството на тези курсове освен близостта до България е и това, че за разлика от водите на Великобритания тези в региона на Средиземно море са спокойни и не подлагат на свръхголеми изпитания скипърите. В по-високите нива на обучение обаче се включват и умения за справяне в бурно море, нощем, при големи приливи и отливи и при др. подобни обстоятелства.


Управлението на яхта не е one man show, трябва да можеш и да даваш правилни задачи на екипажа, обяснява Софицис пред българска аудитория с интереси към яхтите. Самият той обаче смята, че по време на курса, освен да се придобият съответните умения, много важно е и хората да се забавляват. Как да не разпознаеш гръцкия поглед върху живота?!


Във Великобритания 3 млн. души се занимават под някаква форма с ветроходство, докато у нас те са едва 300-350, казват българи, изкушени от тези занимания не само аматьорски. За изкушените от подобен спорт без претенции за кой знае какви умения у нас условията са по морето и на язовир "Искър", където по данни на училището по ветроходство там през миналата година са правили ветроходни опити около 400 души. "Ветроходството не може да стане в България по-популярно от футбола или волейбола, но може да стане по-популярно, отколкото е в момента", казва Добрин Падалски, собственик на училището.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zheravna
    zheravna
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Добра рекламна статия. Колко ли е прибрал този ,които я е написал ич колко ли е дал на редактора??

  2. 2 Профил на d
    d
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Е, естествено, че е рекламна! Кво лошо има в това? Ти още в соц-а ли живееш?
    21 век, свободна икономика - helloooo!
    Има един банер отгоре "с подкрепата на...", ще ти извади очите.

  3. 3 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 849 Неутрално

    Готина статийка, може да се възползвам след 4-5 години

    „Товарете портокалите в бурета. Братя Карамазови”
  4. 4 Профил на geopolitic60
    geopolitic60
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Не знам защо превеждат капитан като скипър след като е шкипер. Много брак в превода господа журналисти. Ако работите за чужда компания както работят повечето български капитани и механици след тежки интервюта, медицински прегледи и купища положени изпити за нужните сертификати платени от собствения джоб може би тогава и вие бихте достигнали що годе някакво прилично ниво.

  5. 5 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 1360 Любопитно

    До коментар [#1] от "zheravna": Нешо по-тъп@ не успя ли да измислиш като коментар? Я пробвай пак!

    “Wine makes daily living easier, less hurried, with fewer tensions and more tolerance” B. Franklin
  6. 6 Профил на mojitoto
    mojitoto
    Рейтинг: 8 Весело

    Браво на Татяна Димитрова (автора). Аз съм изкарал курсовете и в България и към Кралската Яхтинг Асоциация в Портсмут. Нещата за курсовете са точно така, както казва този грък. Ако някой иска да се научи да бъде Скипер, може да се запише в едно от над 2200-те сертифицирани училища на асоциацията в целия свят. Другите, които искат да станат Шкипери, могат да си приготвят 4-500 лева и да си вземат картончето да се хвалят наляво-надясно.

  7. 7 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#6] от "mojitoto":

    Абе да ви.... и скиперте и шкиперите. Кой от рибарите има сертификат, а според мен няма нужда да спорим кои са истинските морски вълци!

  8. 8 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Не ми стана ясно за чий трябва да се набутваш с няколко хилки за курсове при положение че е по евтино да наемеш яхта с шкипер-всяка година па даже и по често.Това при положение че нямаш яхта и не си 6-7 месеца в морето.Ако имаш е ясно че ти трябва тапия,и тогава Кавала е правилното място.Обаче господина Софицис явно е объркал посоките.
    Хората в Бг ако е разбрал в момента нямат пари за парно и ток ,какви курсве какви яхт-клубове?Иначе верно почивка на яхта
    група 5-10 човека + шкипер си е най изгодно Адриатика,Бело-
    морие,Егея,Караиби и т.н.Тва е туризъм...еххх

  9. 9 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#7] от "mmarto":

    Пич,рибарите-ако става въпрос за тея с лодките нямат нужда от тапии понеже не се отделят повече от 2 -3 мили от брега.Така че ако гемият се катурне доплава "моряшката" до брега.Те си знаят морските възли и без курсове,от познания по навигаця няма нужда,даже и спасителни пояси нямат...

  10. 10 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#9] от "the_fat":

    А може и рибари, като японските които ловят китове или норвежки или ... има едни такива, сурови, корави, яко жилави, които като минат покрай теб и мирише на море.

  11. 11 Профил на iskrata78
    iskrata78
    Рейтинг: 225 Неутрално



    "Не ми стана ясно за чий трябва да се набутваш с няколко хилки за курсове при положение че е по евтино да наемеш яхта с шкипер-всяка година па даже и по често.Това при положение че нямаш яхта и не си 6-7 месеца в морето.Ако имаш е ясно че ти трябва тапия,и тогава Кавала е правилното място.Обаче господина Софицис явно е объркал посоките.
    Хората в Бг ако е разбрал в момента нямат пари за парно и ток ,какви курсве какви яхт-клубове?Иначе верно почивка на яхта
    група 5-10 човека + шкипер си е най изгодно Адриатика,Бело-
    морие,Егея,Караиби и т.н.Тва е туризъм...еххх"


    Колега, уважавам правото ти на мнение, но ако не знаеш да ти кажа, че около Порто Карас има не едно и две т.нар. български села! С бели къщи, високи огради и сини прозорци, и покриви.
    Трябва ли да допълвам, че 1/3 от яхтите, паркирани на яхт-кейовете са собственост на заможни българи.
    А не става дума за рибарски лодчици, а за съдове с
    дължина от 10 м. нагоре.
    Поздрави.

    iskrata78
  12. 12 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#8:"the_fat"]Не ми стана ясно за чий трябва да се набутваш с няколко хилки за курсове при положение че е по евтино да наемеш яхта с шкипер-всяка година па даже и по често.[/quote]
    Тръпката да я управляваш, ама няма как да ме разбереш )) Ние сме морска страна, но нямаме морска култура Курсовете ни са пълна боза и няма даже практически изпит, което си е безотговорно

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  13. 13 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#12] от "ь

    да де и аз това казвам..ако имаш яхта нямаш проблем с тапиите,въпроса е имаш яхта..

    До коментар [#11] от "iskrata78":
    колко бг-яхти има 100-200-1000....?


  14. 14 Профил на Ivan Ivanov
    Ivan Ivanov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Ха ха ...
    Чудничко поне 3000 Евро значи струва това което имам в главата си свързано с мореплаването според гръцкия капитан, а като добавим и факта че две лета помагах да се строи дванадесетметровата яхтичка на която после бях тоя дето вършеше всичко докато плавахме плюс познанията ми свързани с карането и поддръжката на по-леки ветроходни съдове. Ми то аз съм си едно съкровище по критериите на Кралската яхтинг асоциация ))))))

  15. 15 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    Трябва да се помага на гърците...

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  16. 16 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#7] от "mmarto":
    Всеки професионален рибар има септификат...

  17. 17 Профил на iskrata78
    iskrata78
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#13] от "the_fat":

    Поне 200 със сигурност. Аз познавам лично 10 човека.

    iskrata78
  18. 18 Профил на mmarto
    mmarto
    Рейтинг: 442 Весело

    До коментар [#16] от "dimko":

    Е сигурно, то 100% е задължително, ако не беше задължително нямаше да имат. Също така съм сигурен, че и Шумахер има шофьорска книжка. Вероятно се е явявал на курсове при някой, който не е и на половина добър шофьор като него.

  19. 19 Профил на madefor
    madefor
    Рейтинг: 8 Неутрално

    За щастие почивката на яхта придобива все повече популярност и за българските туристи. Има не един и два сайта, като http://www.sail.bg които предлагат катамарани и яхти под наем. Има и не малко школи за ветроходство, като тази на С. Караманлиев например. Дано не стихва интересът и хъсът на българина към моретата и свободата...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK