Какво прави авиокомпания, която иска да стане Amazon на пътуванията

Във фоайето на "Райънер" в Дъблин.

© Татяна Димитрова

Във фоайето на "Райънер" в Дъблин.



Райънер" (Ryanair) трябва да стане като "Амазон" (Amazon) при пътуванията. Това обяви преди около година изпълнителният директор на най-големия европейски нискобюджетен превозвач от Ирландия - Майкъл О'Лиъри, цитиран от "Файненшъл таймс". Оттогава агресивно настъпващата на пазара компания явно усилено работи по въпроса.


Много в едно


Идеята е на сайта й пътниците да могат да си направят не само покупка на билет за пътуване с нея, а да се предлагат още резервации за ресторанти, за хотели (по модела на Airbnb), като има и насоки, характерни за тези, които дава Tripadvisor. Сред плановете е и това да се продават самолетни билети на други авиокомпании, по които "Райънер" не предлага полети, допълва с днешна дата Дейвид О'Брайън, главен търговски директор на компанията.




В кабинета му в централата на компанията в Дъблин на стената му се вижда огромен постер на танк, а близо до бюрото му надпис с мисълта на Маргарет Тачър, че "може да се наложи да водиш една и съща битка няколко пъти, за да я спечелиш".


Впрочем цялостното поведение на компанията, която от септември стъпи с 21 дестинации от София и на българския пазар, показва точно спазването на този принцип. Преди това тя предлагаше само полети от Пловдив.


Стъпването на превозвача на българския пазар с толкова много дестинации, както се и очакваше, принуди конкуренцията да реагира според възможностите си в опит да задържи клиентите си. Ръководството на "Райънер", което се отличава с прямота, лишена от всякаква излишна дипломатичност, обаче предупреди още веднага като се появи в София, че ако българското правителство избере концесионер за софийското летище само по критерия "дал най-много пари", едва ли ще се задържи задълго.

Дейвид О'Брайън, търговски директор на компанията

© Татяна Димитрова

Дейвид О'Брайън, търговски директор на компанията


Дейвид О'Брайън неколкократно е давал примери с лоши опити за концесия, при които се търси най-висока цена, а не компания, която така ще развие дадено летище, че ще привлече възможно най-много пътници. Прави го отново, след като излиза от среща с министъра на туризма на Ирландия, на когото е показал природни забележителности в Ирландия, до които туристите нямат лесен достъп заради липсата на полети до тях. А липсата на полети често се дължи на високите такси, които събират летищата от авиокомпаниите. Така превозвачът ще ореже с 3% полетите си в родината си от 2017 г. заради повишаването на летищните такси в страната със 17%.


Теория и практика на безплатните полети


Майкъл О'Лиъри е известен освен с това, че е възкресил компанията от пепелта, а и с факта, че е собственик на такси. Не като друг негов бизнес проект, а като единствено решение, с което да пребори доколкото е възможно ужасяващия трафик в Дъблин, където няма метро, но има специална лента за автобуси и таксита. Преценил, че си струва инвестицията във всичките такси и документи, за да управляваш такси, в името на това да стига бързо до работното си място.

Майкъл О'Лиъри е показал, че знае не само как се управлява авиокомпания, но и как да привлича вниманието на медиите.

© Albert Gea, Reuters

Майкъл О'Лиъри е показал, че знае не само как се управлява авиокомпания, но и как да привлича вниманието на медиите.


Това е и човекът, който неотдавна обяви, че очаква до десет години да се пътува безплатно с "Райънер", с което предизвика британският "Индипендънт" да излезе със закачливото заглавие
"...oh really, Mr O'Leary?". Това негово изказване в интерес на истината е направено пред летищни оператори и отново е в духа на основната кауза на авиокомпанията да се пребори с високите летищни такси.


"Отдавна смятам, че летищата са просто молове, и никога не съм разбирал защо ние (авиопревозвачите - бел. ред.) трябва да бъдем таксувани за това, че доставяме хора на тези молове", обяснява тезата си О'Лиъри.


Търговският му директор О'Брайън в отговор на въпрос на "Дневник", възкликва: "Че някои от местата в самолетите, които продаваме, вече са безплатни." Обяснява, че има предвид случаите, в които пътник си купува билет за 10 евро от летище във Великобритания, а британското правителство таксува превозвача с такса от 13 паунда за този пътник, това означава, че на практика този пътник пътува безплатно.


В същото време, както е известно и на всеки пътник на борда на нискобюджетна авиокомпания, за сметка на евтиния билет превозвачът се стреми да продаде колкото е възможно повече допълнителни услуги - избор на конкретно място срещу заплащане, на допълнителен багаж, на храна и напитки на борда, на парфюми и други предмети.


Тук идва мястото и на идеята за Amazon на пътуванията. По данни на самата компания сайтът й има около 50 млн. уникални посещения месечно, които идват директно, а не през гугъл или онлайн реклами. Това дава възможност да се развие платформа, която надхвърля покупката на едно конкретно пътуване, обяснява търговският директор.

Един от отделите на компанията.

© Татяна Димитрова

Един от отделите на компанията.


За следващата зима компанията ще разполага с още 40 нови самолета, сред които и "Боинг 737" от най-новото поколение - с 40% по-тих и с 18% по-нисък разход на гориво на пътник. В кои нейни бази (и дали сред тях е София) ще бъдат разположени предстои да се реши. Все още не е взето решение и дали ще има нови дестинации за туристите от българската столица. Ако се гледа статистиката, има логика да се пуснат нови дестинации - над 4400 процента ръст (който дава 10% от цялостния ръст на компанията) в пътуванията от София, но причината за това все пак е ниската база, от която се тръгва. Съответно тези данни не са добра основа за взимането на решение за момента.
Това, което вече е решено, е да се отвори база през следващата зима във Франкфурт на Майн, като има такава вече във Франкфурт Хан. Преди това от пролетта се отваря нова база в Неапол. Преди да е развила идеята си за това да превърне сайта си в цяла платформа за пътувания, компанията започва да предлага цели ваканционни пакети - самолетен билет плюс настаняване в хотели, което директно засяга бизнеса на туроператорите. За момента такива пакети се предлагат само на туристите, тръгващи от Великобритания, Ирландия и Германия, които са и най-големите им пазари. С тях ще е тестът дали има интерес към подобни услуги.

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4606 Неутрално

    Остава да пуснат и казина на борда и спец-обслужване от стюардесите...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  2. 2 Профил на komitata80
    komitata80
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Наистина навлезнаха много агресивно, и чувам само добри отзиви за тях от различни места. Ще ги пробвам лично за първи път през Януари, да видим...

  3. 3 Профил на zahariy
    zahariy
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Големи амбиции, но тотално грешна посока. Амазон, за разлика от Райънеър, знаят как да предразположат клиента и да му е приятно използването на услугата. Не може да се отрече, че Райънеър е голяма авиокомпания, но на цената на качеството, което е от ключово значение в авиацията, защото там право на грешки не може да има.

  4. 4 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4142 Неутрално

    Райънеър ми харесва защото прави нещо за да се развива, търси предлагане на нови продукти и услуги.

  5. 5 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 879 Неутрално

    Вече летях два пъти с тях и са съвсем прилична компания. С тези цени няма как да не си им фен, а си плащаш допълнителните услуги само по желание.

    generator
  6. 6 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 566 Неутрално

    Супер са Райънеър. И О'Лиъри е много голям пич. Спечели ме, след като от ТИМ-пардон-България Еър тръгнаха да ги съдят за "нелоялна конкуренция" през лятото и тоя образ два дена по късно кацна в София и обяви, че по тоя случай преместват навлизането на българския пазар от края на октомври както беше запланувано за началото на септември.

    За съжаление забелязвам, че от март ще редуцират някои полети, като например Кьолн - София. В началото имаше всекидневни полети, а от март 2017 ще са само 4 пъти в седмицата

    ...
  7. 7 Профил на Tata Mata
    Tata Mata
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Само който не се е возил при тях, може да каже, че са супер Райън.

  8. 8 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 410 Любопитно

    Тия със знамената над главите за какво се борят?

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  9. 9 Профил на shepprd
    shepprd
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Не са тръгнали да ги съдят, това са глупости. Реално Райън точно на подобни евтини Пиар каскади разчитат, за да им правят медиите безплатна реклама. И точно затова няма да прокопсат. Не може да говориш безумни глупости и да разчиташ че медиите ще те отразят безплатно. Това в един момент се изтърква. А и на клиентите им писва да ги правят на балами. Щяха да водят правостоящи, щяха да таксуват пътниците на килограм, всякакви подобни нелепици. След десет години щели да возят безплатно. Нелепици за баламите и храна за медиите. Поредната фирма, която се опитва да върже някой будала. И никой не се сеща че ниската цена значи ниско качество. Или просто не иска да го признае.

  10. 10 Профил на Tata Mata
    Tata Mata
    Рейтинг: 404 Неутрално

    До коментар [#9] от "bakkardi":

    Реално никой не се занимава с тях, освен Дневник. Може да имат някакви договорки. Нищо. Скоро хората като започнат да пътуват с тях, ще разберат за какво иде реч.

  11. 11 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 939 Неутрално

    Цените им са нереални, това е пирамида, която ще просъществува докато се надува балона на борсите, после чао, инвеститорите ще пият една студена вода.

    Но това е хубавото на капитализма, че докато гръмне балона, потребителите пътуват за без пари, вече няколко пъти пътувам с тея до Брюксел за под 100 евро общо в двете посоки, луда работа.

  12. 12 Профил на evelina_hristowa
    evelina_hristowa
    Рейтинг: 289 Любопитно

    До коментар [#5] от "conTXT":

    Допълнителните услуги само по желание? Ти пътувал ли си с тях, че смяташ, че е само по желание. На хартия е така, но на практика е съвсем различно. Достатъчно има в нета, за да се информираш що за стока са:

    https://www.facebook.com/i-hate-ryanair-48424501877/

    https://niskotarifni.wordpress.com/

    https://niskotarifni.wordpress.com/
  13. 13 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 879 Неутрално

    До коментар [#12] от "evelina_hristowa":

    Да, два пъти (ноември при това) и да, не съм платил нищо повече от цената на билета. Без резервация на място, без нищо.

    Елена, какви са тези линкове!? Първият описва ситуация, в която може да изпаднете с почти всяка компания (лично аз с Остриън - без храна за вечеря след отменен полет). Вторият е някакав хейт група от 6000. За толкова превозени клиенти 6000 е просто несериозно.

    generator
  14. 14 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 566 Неутрално

    [quote#7:"Tata Mata"]Само който не се е возил при тях, може да каже, че са супер Райън. [/quote]

    В изминалите 2 години съм патувал около 20 пъти с тях. Какво да хейта, след като плащам между 9.90 и 20 евро за услуга, която иначе би струвала около 150??? Аман от хейтъри.

    Най ми харесва, че нямат цигании с ръчния багаж като Витц и другите. Ръчния си е ръчен и това е - а не само малкия да е безплатен, а нормалния да е платен... И са супер точни и не се туткат като почти всички останали. Останалото за тая цена какво повече да искам?


    До коментар [#9] от "bakkardi":

    Още един разбирач. Не, не е поредната фирма, а е ФИРМАТА която изобрети лоукост бизнес модела, който останалите след това копираха. Дори и големите авиокомпании в това число. Не е много лесно да си иноватор в днешно време, когато има почти всичко за което можеш да се сетиш. Ти какво ново си измислил?

    ...
  15. 15 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2600 Неутрално

    Евтиняците във възход. И летищата заприличаха на автогари от соца.

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  16. 16 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2435 Разстроено

    По-зле от Райънеър е само селския автобус. Претъпкано, няма място за багаж, пълно е със селяндури, скандали, хаос, закъснения.
    За 100 евро повече пътуваш като нормален човек.

  17. 17 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 566 Любопитно

    [quote#16:"arcanum"]

    По-зле от Райънеър е само селския автобус. Претъпкано, няма място за багаж, пълно е със селяндури, скандали, хаос, закъснения.
    За 100 евро повече пътуваш като нормален човек. [/quote]

    Е кво са виновни Райънеър, че българите сме малък но за сметка на това изключително прост народ (по Радой Ралин).
    И какви закъснения да попитам само??? Райънеър е компанията с най-малко закъснения в света. Факт.
    Иначе като искаш да пътуваш кат човек, ми дай 3000 евро отгоре направо и си вземи прайвът джет, кво ше се циганим...

    Иначе по въпроса за Ганьо о терминалЪ, следното е доста .. описателно:
    https://goo.gl/f3cyfi

    ...
  18. 18 Профил на philologist
    philologist
    Рейтинг: 470 Неутрално

    [quote#7:"Tata Mata"]Само който не се е возил при тях, може да каже, че са супер Райън.[/quote]

    От личен опит мога да кажа, че категорично съм останал с по-добри впечатления от Райънеър в сравнение с други нискобюджетни компании, като Ийзиджет и особено Уизеър.

    Защо не е забранена, за престъпленията си срещу българския народ, регистрираната на 5.IX.1945г. комунистическа партия, преименувана на БСП на 3.IV.1990г.?!
  19. 19 Профил на frequentflyer
    frequentflyer
    Рейтинг: 406 Неутрално

    Миналата година Ryanair заработи €1.5 млрд чиста печалба, превози 119 млн пътници, допусна най-малко закъснения и достигна най-високата затовареност в бранша. Имат толкова кеш че могат да купят LH. Те имат най-високата ефективност сред всички останали. Много са взискателни към персонала си, но и добре им плащат. Първи въведоха програмата за кадет пилоти кото сами си плащат за да летят. Тази година успяха да сключат по-изгоден договор с летище FRA от този който има LH със същото летище което им е HUB. Без да са откривателите на LCC са много иновативни. Да, ръководството е много агресивно и даже арогантно. Тази година една от браншовите асоциация награди О'Лири с leadership award, но той ги игнорира както винаги и на приема им в Лондон през лятото се наложи награта да бъде връчена на картонена му кукла. Ryanair са role model за много други LCC включително WZZ.

  20. 20 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 485 Неутрално

    До коментар [#16] от "arcanum":

    Това е проблем на пътниците. Българите по неизвестна причина предизвикват невероятна мизерия откъдето минат. Още помня един полет на Уиз, в който по пътеката се влачеха рула тоалетна хартия от тоалетната и всякакви други боклуци, самата тоалетна беше задръстена с дамски превръзки и памперси, седалките бяха олепени с дъвки и т.н...

  21. 21 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2435 Неутрално

    До коментар [#17] от "blurred":

    Проблемът е ниската тарифа като цяло - тя привлича всевъзможни мизерници. Казвам, че повече няма да си го причиня.
    Сравнението са ми полети на БА, Бритиш, Луфтханза, Уизеър, Катар и Емирейтс. Там такава селяния и хаос не съм виждал. А имаше българи - просто прослойката е различна.

    До коментар [#20] от "vss77":
    Райън нямат място за багаж - факт. Уиз имат много повече. Да не говорим за обслужването. Някой ше каже: за тия пари толкова - е, именно. Затова никога повече Райън. Зле, по-зле, Райън.

  22. 22 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1243 Весело

    "над 4400 процента ръст " това не съществува в математическия мир.
    Може да кажете 44 пъти,440 пъти ама повече от 100% няма такова животно.

  23. 23 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1026 Весело

    [quote#22:"!D !"]"над 4400 процента ръст " това не съществува в математическия мир. [/quote]
    С риск да Ви разочаровам, но в математическия свят няма ограничения и има 4400% ръст
    В мир математики ограничений нет!

  24. 24 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1243 Весело

    До коментар [#23] от "vankata1":

    Не успяхте да ме разочаровате ,но успяхте да ме разсмеете.И все пак 4400% не дава вярната представа в истинския СВЯТ- нали??
    За ваше улеснение!
    http://www.geteasysolution.com/what-is-4400-percent-of-1

    Весели празници!

  25. 25 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1416 Весело

    До коментар [#22] от "!D !":

    Винаги съм уважавал хората, които знаят много и не се стесняват да споделят знанието си, затова прочетох мнението Ви с интерес.

    Имам следният проблем с него, обаче: какъв е годишният ръстът на печалбата на компания, в проценти, която миналата година е направила 1 млрд, а тази - 2.5 млрд?

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  26. 26 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1243 Весело

    До коментар [#25] от "Боби Колев":

    И аз уважам всички които искат да се развиват ,но някак не разбирам защо не търсят познанието по-стриктно, затова ще се цитирам от три поста преди вас..."Може да кажете 44 пъти" не е нужно да използвате проценти когато преминавате количеството в пъти. Процентите са за да се изразите в "количество" до един път от съществуващото.Всъщност процент идва след дробните числа .
    За какво се говори в 30/3 тридесет трети...
    (всеки с базови математически способности ще го опрости но в цели числа и дроб/за домашно- посочете кое от двете ще се изрази с процент/.
    Лекцията е безвъзмездна ,като част от коледната благотворителна кампания- с надслов :
    "Бъдете отговорни към наученото и коментарите си ...и...!!"
    Весела Коледа!!

  27. 27 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#26] от "!D !":

    Понеже очевидно имаме разлика в дефинициите на това какво е процент - специфично мен никога не са ме учили, че "Процентите са за да се изразите в количество до един път от съществуващото." - току-що отидох и питах Уебстър какво е процент.

    Уебстър е официалния тълковен речник в САЩ и ето какво каза той по въпроса:

    "in the hundred : of each hundred"

    Абсолютно нищо по въпроса кога трябва да се преминава от проценти в пъти и къде след или преди запетаята идват процентите.
    Ограниченията ги внасяте Вие отнякъде и би ми било интересно да науча откъде, в смисъл да Ви помоля да цитирате официален източник на дефинициите си.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  28. 28 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    [quote#27:"Боби Колев"]"in the hundred : of each hundred" [/quote]
    М да Вие се опитвате да оборите математическо понятие с лингвистичèн похват .Ето и още един отговор.

    So the answer is, there is such a thing as a percentage larger than
    100%, but not everything can have a percentage larger than 100%.

    - Doctor Rick, The Math Forum
    http://mathforum.org/dr.math/
    Изпращам го така- в суров вид, заради подсказката Ви от горния пост.

    Щастливи празници!

  29. 29 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#28] от "!D !":

    Абсолютно съм съгласен с цитираното твърдение и дори ще го преведа дословно: не всичко може да има процент по-голям от 100.

    Пояснявам: шансът едно събитие да се случи не може да е повече от 100%; едно тяло не може да съдържа повече от 100% от обема си; едно твърдение не може да е повече от 100% вярно и една жена не може да е повече от 100% бременна.

    Но виж, една печалба и една загуба определено могат да бъдат повече от 100%.

    Поздравете доктор Рик от мен, явно разбира и математиката и лингвистиката, защото съвсем коректно и ясно е формулирал математическа истина.

    Весели празници и на Вас!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  30. 30 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1243 Весело

    Радвам се на коректното четене ,и формулиране на края на дискусията -дано да е полезна и за други посетители на форума.
    Продължавам да твърдя ,че да се оказва промяната в пъти е по-обозримо от и няма необходимост да се обявява в процент.
    Д-р Рик е дал едно Соломоновото решение с което можем да се съгласим като възможност.


    [quote#29:"Боби Колев"]Поздравете доктор Рик от мен, явно разбира и математиката и лингвистиката, защото съвсем коректно и ясно е формулирал математическа истина. [/quote]
    а Вие предайте поздрави на онези хора, които биха могли да се радват на д-р Рик също като нас.

    Бъдете здрав!

  31. 31 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#30] от "!D !":

    Може да твърдите каквото си искате, но засега по никакъв начин не успявате не само да го докажете, но дори да го подкрепите - нито математически, нито лингвистично.

    Цитатите, които давате са си коректни, но нямат отношение към твърдението Ви.

    Думите на въпросният Рик не са никакво решение на казусът - Соломоново или не - а просто едно вярно твърдение.

    Освен ако не търсите отговор на математически проблем с философски похвати

    Не се заяждам, а конкретизирам.

    Можете да имате своите предпочитания за това как да се изразяват отношения и не искам да отнемам това Ви право, но пък и не искам да Ви давам правото да правите неправилни твърдения като това, с което започнахте:

    "над 4400 процента ръст " това не съществува в математическия мир. "

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK