Годишните награди за туризъм – много амбиции и съмнителен ефект

Годишните награди за туризъм – много амбиции и съмнителен ефект

© Министерство на туризма



"Дневник" публикува текста от сайта "Северозапазена" с разрешение на редакцията:


Излишно противопоставяне, неясни критерии, съмнения за манипулация – от това се оплакаха представители на туристическия сектор по повод Годишните награди на Министерство на туризма. Те бяха раздадени на 19 декември 2016 г. след онлайн гласуване в шестнадесет различни категории. Официално обявената цел на наградите беше "да бъдат откроени и поощрени всички участници в туристическия сектор, които полагат усилия за неговото устойчиво развитие".


Почти невидими




В действителност доста категории, които развиват туризъм, привличат все повече гости и създават заетост, бяха пренебрегнати. Липсваха дори такива, които са включени в Закона за туризма и се развиват активно. Неясни останаха начините на подбор за отделни номинации, включително и тези за "художествени" категории, които са за журналистически материали. Последните са директно номинирани, без никакъв подбор и така редом до пътеписи-репортажи стоят новинарски текстове. Няма категория за пътеводители и други книги за туризъм, въпреки множеството нови заглавия, които се появяват всяка година и са сред най-добре продаваните на книжния пазар. Пренебрегнати са важни сектори като селски туризъм и алтернативните форми за активност в дивата природа.


При определяне на най-добрите в конкурса първоначално всеки можеше да подаде номинация в отделните категории, а номинирането за втората фаза ставаше след преценка по няколко критерия. Сред тях са ръст на посетители и приходи, сертификати, стандарти и добри практики, маркетинг, удовлетвореност на клиентите. На втори етап гласуването сред номинираните беше само онлайн с ограничението 1 IP адрес = 1 глас. Точно тук някои от участниците се оплакаха от възможни манипулации.


Проблемът с гласовете


В категория "Туристическа атракция/обект" почти до края на гласуването водеше "Двор на Кирилицата – Музей на българската азбука" в гр. Плиска. В последния момент те останаха на второ място, изпреварени от Късноантична и Средновековна крепост "Туида" – Сливен. Още след обявяването на наградените, от "Двора на Кирилицата" публично се оплакаха, че е възможно да са направени манипулации в онлайн гласуването. От Министерство на туризма (МТ) са проверявали всеки регистриран сигнал и твърдят, че манипулации не може да има, тъй като те са ограничени от бисквитките (cookies) и IP адресите, затова има и много неотчетени гласове. Специалисти по софтуер, които потърсихме, са на различно мнение – според тях подобен тип гласуване се манипулира лесно, но се доказва трудно. Представители на други обекти, които пожелаха анонимност, също се съмняват в манипулации – става въпрос за такива, които са били на водещи места два до три дни преди края на гласуването, но в последния момент са били изпреварени. Подозрение буди и друг факт – от МТ отказват да съобщят броят на гласувалите, известни са само процентите на подкрепящите дадена номинация. Единствената информация, която получихме, беше за "над 105 хиляди" подадени гласове във всички категории.


От "Двор на Кирилицата" и от още един район на Североизточна България се оплакаха от промени в сроковете за гласуване. От "Кирилицата" посочват, че първоначално е трябвало да се гласува до 0.00 часа на 18 декември, но впоследствие крайния срок е удължен с 24 часа. Точно в този период е имало доста размествания на челни позиции. Председател на туристическо сдружение от регион Северно Черноморие обясни, че първоначално са им казали за 1 месец време за гласуване, после са го съкратили на едва 1 седмица. Според него сложният въпросник с десетки критерии за участие е бил безсмислен, тъй като по-късно са се появили множество номинации, които видимо не са отговаряли на първоначалните изисквания.


От МТ отричат да са променяли крайния срок, а всяка информация е била публикувана на сайта им. Справка в съобщенията показва, че номинации са се приемали до 20 ноември. Начало на онлайн гласуването е обявено на 9 декември, с краен срок до 18 декември. Всъщност, в съобщението няма точен час и не е ясно дали става въпрос за последния час на 18 декември или "до" включва и целия ден.


Съперничество вместо сътрудничество

Годишните награди за туризъм – много амбиции и съмнителен ефект

© Министерство на туризма


Карен Алексинян, създател на комплекса "Двор на Кирилицата", смята, че подходът на наградите е опорочен и не бива МТ изкуствено да противопоставя отделни обекти, а трябва да работи за популяризиране на всички. "Най-правилно е да се каже "Има неизвестен обект, дай да му помогнем". Аз не искам да се карам с никого. Защо МТ ни прави на балъци?", коментира Алексинян зa Severozapazenabg.com и Dnevnik.bg. Според него не е правилно да се иска избор дали розата, киселото мляко или някоя крепост е символ на България. Той самият смята, че кирилицата би могла да бъде универсален и лесно разпознаваем символ, затова е решил да създаде тематичния комплекс край Плиска. Според Алексинян всички обекти са повод за гордост и МТ може да е имало добри намерения, но изпълнението не бива да е изкуствено противопоставяне.


"Има ръст в туризма, защото има хора като нас, които работят и искат нещо да направят", коментира още бизнесменът. От МТ казаха за Severozapazenabg.com и за Dnevnik.bg, че конкурсът "има изцяло положителен характер", чрез него искат да насърчат всички, ангажирани в сектора и всеки финалист да бъде допълнително популяризиран. Освен церемонията по награждаването и официалните съобщения, друг тип популяризиране няма да има, стана ясно от отговорите на МТ. Не е предвиден бюджет за допълнителни рекламни кампании и информационни материали. На теория отразяването от медии може да помогне за привличане на туристи към обектите. На практика – отразяването беше слабо, с малко акцент върху отделни обекти, така че целта си остава по-скоро пожелателна.


Като цяло представителите на туристическия сектор коментираха слабо разгласяване на условията за участие и малка популярност за наградите. Директор на туристически информационен център от регион "Родопи", помолил за анонимност, коментира, че конкурсът като замисъл е перфектен, но в изпълнението има много пропуски и му липсва добра реклама. Директор на регионален исторически музей също обясни, че не е имало почти никакво популяризиране, той е разбрал случайно за номинирането на обекти от общината си.


Някои от участниците, получили награди в отделните категории, вече се афишират като победители в този конкурс, други негодуват срещу неговата организация, а голяма част от операторите в туризма ни научиха за него, докато техни колеги и партньори ги агитираха да гласуват за някоя от номинациите. Всичко това показва цялостния ефект на "първия по рода си годишен конкурс", организиран от МТ и неясната му съдба при новото ръководство на ведомството.


Весела Николаева е главен редактор на Severozapazenabg.com
Гавраил Гавраилов е автор на няколко пътеводителя, сред които "Селата в България – посоки за туризъм и култура" и "Села и туризъм". Докторант по Социология в ПУ "Паисий Хилендарски".


Наградените по категории:


"Туристическа атракция/обект" – Късноантична и средновековна крепост "Туида" – Сливен, 23.21%
Заб.: Реставрирана с пари от програма "Регионално развитие" за над 5 млн. лв. Основен изпълнител е сдружение "Реставрация Туида 2012" с водещ партньор "Балканстрой" – Разлог заедно с "Рестстрой" – Пловдив. Изпълнението е забавено с месеци според Регистъра на обществените поръчки заради препроектиране.


Туристическо събитие – Фестивал на Розата, общ. Казанлък, 20.35%
Заб. Община Казанлък получи преди няколко месеца чисто нов Музей на розата, финансиран от държавния бюджет, неколкократно изтъквано като "личен ангажимент на правителството и премиера Бойко Борисов".


Духът на България – Национален фолклорен събор "Леденика", общ. Враца, 19.62%
Специализиран туризъм – Археологически резерват "Старинен Пловдив", 26.38%
Туристическа дестинация – "Корените на България – общ. Шумен, общ. Велики Преслав, общ. Каспичан" (подадена от Шумен), 27.4%


Иновация – "Мобилно приложение с Augmented Reality изживяване, издателство Travel books", 45.64%


Заб. Мобилното приложение е описано като разработено за бъдещите книги, които Travel Books тепърва ще издава през тази година. Travel Books се представя като "издателство на пътеводители и туристически издания за България. От сайта му е видно, че продава предимно пътеводители на други издателства, а единственото изцяло негово издание е "Фотопътеводител на крепости и антични градове в България". Фирма "Травъл буукс" е собственост на Мартин Пепов Стойков и Иво Василев Николов.


Художествени категории за материали:
Печатна медия – "Брюксел награждава замъка в Равадиново", 42.24%
Заб. Репортаж с новинарски текст, описващ предимствата на замъка до Равадиново, за който преди няколко месеца беше подаден сигнал за укриване на данъци. Освен това Български туристически съюз се забърка в малък скандал, след като платена за втора страница реклама се озова на корицата на изданието "Опознай България" със списък на 100-те национални туристически обекта. От съюза го обясниха с грешка и обещаха да изтеглят тиража.
Онлайн медия – "Мишкова нива – българският Стоунхендж", 36.27%
Заб. Репортажът е публикуван в не особено известният сайт tour.bg. Toй е с неясно финансиране и пълна липса на информация за собственика и адрес за контакти. Автор на текста и отговорен редактор на сайта е Десислава Маданска, работила в сайтове, свързани с Делян Пеевски – econ.bg, inews.bg. Веднага след последните й текстове в inews започва да пишев tour.bg.
Блог – "Как да растеш, но да не остаряваш (из тайните на една столица) на Стефан Колев, 25.65%; www.stefankolev.com
Радио – "Панагюрище – Панагюрско златно съкровище, крепостта Красен, маршрути, местността Панагюрски колонии", от предаване "Легенди за България" на Радио "Фокус", 41.43%
Телевизия – "България – наследство от траките" , телевизия "Туризъм", 54.03%
Община на 2016 г.:
Планински туризъм – Банско, 27.04%
Морски туризъм – Варна, 35.97%
Балнео и спа туризъм – Велинград, 56.83%
Културно-исторически туризъм – Русе, 41.74%

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2285 Весело

    Както каза агент Кардам- Туризма ни живна щото станаха атентати в Турция и Египет.Какви награди си раздавате,какво толкова сте направили!?

  2. 2 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 918 Неутрално

    Винаги има недоволни и мъркалници при тъкива "състезания"!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3971 Неутрално

    И на гн. Божидар Димитров една награда е нужна , за нови тенденции в алтернативния туризъм.
    До коментар [#2] от "boby1945":

    Bukalemun
  5. 5 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Още няколко, на които гроздето им е кисело.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  6. 6 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 918 Весело

    До коментар [#4] от "eti":

    Няма да пречи, идва му от ръка на човека! ама завистливците ще ги гепи дамлата.....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  7. 7 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 696 Неутрално

    ... както се казва(и знае) - пътят към Ад-а е осеян с добри намерения!
    И за никого не е изненада, че и това е станало „по нашенски“!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  8. 8 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 425 Любопитно

    И наградата за община Банско ли е за това, че полага усилия за устойчивото развитие на туристическия сектор?

  9. 9 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    От победителите съм гласувал само за "Травъл букс", а пътеводителят им за крепостите е много добър.

    Мома, връщай 12 и 12А!
  10. 10 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3356 Неутрално
  11. 11 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3639 Любопитно

    Хем "Златен Орфей", всички да са доволни, хем американски избори - може и да са хакнати?

    Еретик




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK