
© Надежда Чипева
Със самолет, на топло място и за кратко - така според туроператори могат да се обобщят желанията за почивки и екскурзии на българите в почивните дни покрай Великден и през май.
Уморени от COVID пандемията, все повече хора искат да отидат на пътешествие, по възможност на места, където няма много ограничения, а за да си доставят това удоволствие, са готови да доплатят към пакетите и повишените цени на горивата.
Туристическите фирми отчитат чакания две години засилен интерес към пътувания, но все още не могат да се похвалят, че бизнесът се е върнал на нивата си от "последната нормална година" - 2019 г.
"Писна им от ограничения"
"Определено има тенденция към повишаване на интереса, но сме далече от 2019 г.", казва Димитър Балтов от "Руал травел". Отбелязва, че за последните три години това е първата пролет, в която наистина са започнали да работят. При това с намален персонал, тъй като туроператорите масово се разделиха с част от служителите си още при бума на коронавируса. Грубата му оценка - на базата на данните от компанията му - е, че записванията са около 50-60% от обема през 2019 г. Интересът на клиентите се е засилил 1-2 седмици преди началото на войната в Украйна и за толкова е замрял после. "След това отново започна лека-полека."
Яна Хитова от "Емералд травел" потвърждава, че през януари 2022 г. записванията почти са се върнали на нивата отпреди две години. "След това настъпи известен страх заради войната в Украйна, но определено на хората им липсва тази част от живота", обяснява тя. Оценката й е, че браншът е обнадежден и се очаква пътуванията да достигнат 60-70% от тези преди пандемията.
Пазарът е много динамичен, опитваме се да се адаптираме. Приятно е, че все пак има индикации за нормализиране на бизнеса
"Емералд травел"
Според Балтов не само премахването на ограничения, но и това, че все по-малко се говори за вируса, допринася за желанието за пътуване. Посочва като безсмислено и нелогично действащото изискване неваксинираните българи да се прибират след направен тест: "Излиза, че България се доверява на тестовете от чужбина, а освен това много се усложнява логистиката за туроператорите. Не е възможно всички програми така да бъдат направени, че да има време за тестове в последния ден преди отпътуване. В някои страни това дори не е възможно."
И двамата казват, че браншът като цяло е успял да се поразплати с клиентите за депозити или платени пътешествия, които пандемията е провалила, но до края на годината има още "да се чисти". Все още има хора, които предпочитат да си вземат парите, други ги прехвърлят към желани пътешествия сега.
Всички отиват в Турция, Тунис и Египет
"На мода в момента е всичко свързано с Турция, особено популярни са Кападокия и Ликия, а също и програмите за Егейска Турция", разказва Свидна Динева, управител на "Лоял травел". Допълва, че свободни места в чартърите за самолетните програми вече няма.
Обяснява си го основно с икономически причини, в които включва и отпадналите ограничения за влизане в южната съседка. Пести се както от тестове, така и от поевтинялата лира, което прави пътуването финансово изгодно и за посещение на обекти, и за пазаруване. Другата причина вижда в това, че туристите са харесали формата на пътуване с 3-4 нощувки, дори и в самолетните варианти. При тях за кратък период, т.е. за неголяма сума, могат да се видят много неща.
Впечатлението ѝ е, че голяма част от пътуващите са неваксинирани. В Турция обаче има стройна организация за бързи тестове в последния ден от пребиваването - правят се в хотелите и туристите си получават резултата от рецепцията.
Друга линия на интереса е към почивки в Египет и Тунис. Причината е, че българският пазар още не се е наситил на тези дестинации, а и те са на изгодни цени в момента. Мартина Найденова, маркетинг мениджър на "Абакас", посочва, че броят на чартърите за предстоящите празници е като този през 2019 г. Казва, че към 12 април са запълнени местата в поне 6 чартъра за Египет по Великден, но няма да се учуди, ако на офертите "в последната минута" се отзоват туристи като за още два чартъра. Картината напомня невиждания брой чартъри, които се отправиха към Занзибар през зимата на 2021 г.
Йордания и Тунис са другите горещи точки за българите в момента. На следващо място, но от по-късни дати се чакат много записвания за Сицилия и Турция, където по-късно става подходящо за море.
Найденова обяснява лаконично интереса с две неща: "топлото време и ниските цени", и допълва, че има оферти за качествен престой на ниска цена - в хотел 4 звезди в Тунис за 500 лв. "Лично съм го видяла и качеството на обслужването, цената и условията са такива, каквито не се намират в обичайните места за морска ваканция на българите в родината им, в Гърция или Турция", дава пример тя.
Със самолет и автобус, но по-често организирано
© Анелия Николова
Според Димитър Балтов "модата" в пътуванията зависи от сезона - през пролетта се ходи на екскурзии с посещение на културно-исторически обекти, а през зимата - на почивка на топло място. Отбелязва, че се търсят предимно самолетни екскурзии, които на мястото на дестинацията се превръщат в обиколни с автобус. Има голям интерес и към традиционните градски турове в европейските столици, които замряха в пандемията заради изискването за ваксинация.
Голяма част от клиентите, които преди предпочитаха автобусите, сега се ориентират към по-кратки пътувания, но със самолет
Почивка с включена "такса гориво"
© Юлия Лазарова
Тенденцията тази година е за по-високи цени на целия пакет - на билетите заради горивата, на хотелите, храната, казват туроператорите. Димитър Балтов дори отбелязва, че настаняването в големите градове на Европа е поскъпнало спрямо 2019 г. с 60-80%, "без никакво преувеличаване".
Заради цялостното поскъпване редица туроператори включват в офертите си "Такса гориво", която варира в съответствие с дестинацията и се добавя към избрания ваканционен пакет. "Наричаме ги горивни такси, защото така са ни направени договорите и разработен софтуерът, но те отразяват цялостното поскъпване", обяснява Балтов. Подчертава, че все още фирмите поемат част от това повишение за сметка на печалбата си, но очаква то да продължи. Припомня, че тази такса е нещо добре забравено старо от световната криза през 2008 г., когато пак имаше рязко покачване на цените на горивата. Според Свидна Динева тя не отказва никого от пътуване.
Мартина Найденова обяснява, че "Абакс" обявяват на сайта си актуален списък с дестинациите и горивните такси, които се определят на човек на пътуване и се оформят 21 дни преди полета - когато съответната авиокомпания си казва цените. Целта е пътуващите да знаят, че тези суми не са включени в пакета. По думите ѝ сумите варират, като към края на април най-ниската е 46 лв. на човек (до Тунис), а най-високата - 70 лв. (до Египет).
Капарото пак тръгва нагоре
След като пандемията "затвори" парите от платените екскурзии на хиляди хора, сега туроператорите искат като депозит много нисък процент от общата сума. Доскоро немалко от тях дори използваха този факт като реклама.
С активизирането на пазара ситуацията малко се е променила и капарото от 5% до 10 % от цената на пакета е по-скоро изключение. В масовия случай се предплащат 25-30% - в зависимост от сезона, дестинацията и колко време остава до пътуването, а останалите пари се дават до 20-25 дни преди датата на отпътуването. Свидна Динева уточнява, че при пътуванията със самолет се изисква доста по-голям ресурс и затова за тях депозитите обичайно са 35%.