Какво му трябва на човек

Съдът се нагърби да реши обидно ли е жената да бъде сравнявана с "нова кола и добра бира"

Софийският градски съд миналата седмица допусна исковете на пет жени от столицата срещу една от най-мощните компании у нас "Загорка" и Българската национална телевизия.

Мария Чомарова, Надежда Стойчева, Яна Хашлъкова, Мария Минкова и Веселка Георгиева искат обезщетение за морални вреди, причинени от рекламата на пивоварната, която гласи "Какво му трябва на човек - нова кола, мила жена и една добра бира". Всяка от тях претендира за 20 000 лева и води отделно дело. Решенията се очакват в началото на следващата година.


Какъвто и да е изходът от процесите, прецедент е, че съдът призна исковете за допустими и ще трябва да реши дали клипът е накърнил правата на дамите.

Първа дело заведе пловдивчанка, нейният процес обаче се бави повече от половин година заради спор между съдилищата. Пловдивският и Старозагорският окръжен съд затънаха в препирня кой е компетентен да гледа делото.

Пиенето на бира отдавна не е привилегия на мъжете. Насочвайки рекламите си към силната половина на човечеството, пивоварните губят клиентите си от нежния пол, убедени са голяма част от жените. Традиционен сюжет в клиповете е мъж, който пие изпотена бира задължително в мъжка компания. Досега никой не се беше сетил да възроптае срещу това. Няколко дами обаче се възмутиха, че в рекламата си "Загорка" извади жената от категорията "човек" и я постави редом с новата кола и добрата бира. Кои са те?

И петте жени са от асоциация "Анимус" и са практикуващи психолози. От няколко години тази организация се бори с насилието над жените и им помага да преживеят физически и психически травми. Това обяснява защо именно тези дами първи надигнаха глас срещу обидната реклама. Те провокираха няколко кампании в защита правата на жените и отвориха свой център за възстановяване на жени, юноши и деца, преживели насилие. Асоциацията финансира проектите си, като печели конкурси на европейски фондации и организации, а парите, които ще получат, ако спечелят делата си, дамите ще дарят на "Анимус".

"Рекламата ме засегна и обиди като жена, защото не се чувствам изключена от категорията на човешките същества, каквото беше посланието на рекламата", казва Мария Чомарова. Тя твърди, че опитът й в работа с жени, които се възстановяват след психична травма, показва, че най-трудно жертвата забравя обидата, че не е била възприета като равнопоставена на мъжете. Чомарова е доволна, че БНТ вече не излъчва оспорвания рекламен клип и го е заменила с нов, в който няма неравноправие.

Жените твърдят, че посланието на рекламата противоречи на конституцията и конвенцията за защита правата на човека, както и на Закона за радио и телевизия. Те ще трябва да убедят съда, че са обидени от рекламата. В текстовете на Наказателния кодекс обаче

няма определение за обида

Тя е разтълкувана от Върховния съд като акт, който накърнява чувството за самооценка на индивида. Това означава, че само фактът, че жените се чувстват засегнати, им дава право да настояват за обезщетение пред съда.

Според адвоката на асоциацията София Кашлакева показанията на хора, които познават петте жени преди и след излъчването на рекламата, ще обрисуват промяната в тях. Тя ще настоява и за психическа експертиза, която да установи вредите, които клипът е нанесъл на дамите.

"Ще докажем, че рекламата е подложила на стрес клиентките ми, накърнила е самочувствието им и е попречила на отношенията с близките им, колегите им и останалите индивиди", обясни Кашлакева. В иска си тя се позовава на текст от Закона за задълженията и договорите, според който възложителят ("Загорка") отговаря за вредите, които са причинени от него при изпълнението на дадена работа. "Затова ние искаме обезщетение от "Загорка", а не от рекламните агенции, които са изработили клипа", казва адвокатът. Тя обясни, че искът е насочен и към БНТ, защото засегнатите са гледали обидния клип на пивоварната по Канал 1.

От "Загорка" се въздържаха от коментар, защото делата били висящи. "Имаме становище, но ще го кажем пред съда", заяви Васил Кръстев, директор на мениджмънта на компанията. Факт е обаче, че след подаването на първия иск рекламният спот бе заменен с нов, в който "милата жена" се превърна в "приятна компания", а "новата кола" стана "уютен дом".

И bTV бе привлечена в спора

На делата на Надежда Стойчева и Мария Чомарова представителят на БНТ поиска конкурентът "Болкан нюз корпорейшън", който е собственик на най-голямата частна телевизия bTV, както и фирмите "Пиеро" и "Хатс - Спот Томпсон" ЕООД да встъпят в процеса. Така те ще трябва да разделят помежду си евентуалното обезщетение, което съдът може да определи. Според юристите на БНТ това е наложително, понеже телевизията на Мърдок също излъчи клипа, чиито автори са агенциите.

Законът за радиото и телевизията забранява разпространяването на реклама, която съдържа порнография или подтиква към насилие и незачитане на човешкото достойнство. През август НСРТ удари едно рамо на жените, като се произнесе, че рекламата вади жената от понятието човек и я поставя в един ред с вещното обкръжение на мъжа. Съветът реши, че това може да се тълкува като елемент на полова дискриминация, но отказа да глоби БНТ и bTV заради "типичната за рекламата игрова поетика и нееднозначност на посланието".

Не всички жени обаче се чувстват засегнати от игривия спот.

Аргументите на необидените

"Рекламата на "Загорка" не ме обижда, не съм толкова болезнено чувствителна, че да се засегна", казва Нина Петрова. Тя е на 30 години, работи в офис, има висше образование и пие бира.

Според нея не е фатално, че спотът "Какво му трябва на човек" е насочен към мъжете, а жената е сложена под общ знаменател с хубавата кола и добрата бира. "Нямам комплекси и не се мисля за по-низше създание от мъжа", разсъждава Нина. Тя приема рекламата като игра на думи. "Просто пивоварната е искала да вдигне продажбите си, а и най-често на опашка с бирени бутилки в торбата се редят мъжете. В контекста на бира и жени се сещам за гениалната сюжетна линия от "Оркестър без име" - любовната история между Павел Поппандов и Пепи, която непрекъснато беше пращана от деспотичния си мъж (Антон Радичев) за студена бира. Така заради бирата двамата бяха щастливи, а Радичев получаваше блудкава топла течност".

Делото срещу "Загорка" интригува Нина, защото й е любопитно дали съдебни процеси за полова дискриминация могат да завършат с победа за дамите.

Съдиите нямат опит с такива дела

Според председателя на Старозагорският окръжен съд Димчо Дандов магистратите не са подготвени за такъв вид дела - "Доказателство за това е, фактът, че не се разбрахме с Пловдивския окръжен съд кой да гледа първото дело". Първоначално искът бе подаден в Пловдив, но "Загорка" настоя процесът да се прехвърли в Стара Загора, тъй като там й е седалището. Дандов твърди, че делото трябва да се гледа от колегите му в Пловдив, защото когато става дума за обида от значение е местоживеенето на ищеца. Новият хит били делата на инвалиди, които искат обезщетение от държавни институции, тъй като сградите им не са пригодени за движението на инвалидни колички.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK