Емануил Стоянов: Ефектът от шофьорските колани в София не е голям

Спирката под НДК ще стане безопасна, когато започне да се спазва ограничението на скоростта, казва полк. Емануил Стоянов от столичния КАТ

Полк. Емануил Стоянов е началник на "Организация и безопасност на движението" в столичния КАТ. От 23 години работи в сектора. Завършил е "Пътно строителство" във ВИАС.


Преди година отделът на полк. Стоянов е дал задължително предписание на Столичната община да обезопаси спирката в тунела на НДК. Това не е направено, тъй като общината не намерила 2000 лв. Във вторник "Лада" се качи на тротоара, уби 44-годишната Сийка Костадинова и рани двама души.

Каква е причината за инцидентите в тунела на НДК?

- Първото произшествие, което стана миналата година, е заради несъобразена скорост. Колата е била с износени гуми. Когато вали, в тунела се нанася вода от минаващите автомобили. И понеже дълго време не е мито, прахът и калта донасят допълнително пързаляне на колата върху асфалта и намаляват сцеплението. Получава се хлъзгане и колата се качва на тротоара.

Спирките на Запад не се обезопасяват така, както правим ние, защото хората спазват скоростта, която е предвидена. В тунела под НДК е разрешена максимална скорост 40 км/ч.

Това ли е проблемът - че се кара с превишена скорост?

- Да, водачите не спазват ограничението.

На подходящо място ли е спирката?

- Спирката е определена с генералния план за организация на движението в столицата, защото има прекачване на пътниците от един вид транспорт на друг. Специалистите така са преценили. Предложихме на общината да постави еластична ограда. Тя изпълни това свое задължение, но не постави на спирката бетонни колчета. Те могат да намалят скоростта на колата, когато изхвърча от платното и последствията няма да бъдат примерно убит, а ранен пешеходец. Не можем да избегнем там да няма хора.

Общината се оправда, че няма утвърден бюджет и това беше така - бюджетът се утвърди миналата седмица. До края на тази седмица ще бъдат поставени и обезопасителните колчета.

Кой трябва да понесе отговорността за това, че една година те не са сложени?

- Въпроса го отправете към Столичната община. Наше задължение е да уведомим писмено общината, за да вземе мерки. Ние сме я уведомили.

Колчетата ще решат ли проблема?

- Донякъде. Ако се спазва ограничението на скоростта, ще се избегнат нежеланите последици.

Как ще накарате шофьорите да се съобразят с това ограничение?

- За жалост културата в движението на българските шофьори е много ниска. Поголовно не спазват Закона за движение по пътищата - минават на червено, карат с несъобразена скорост, карат с износени гуми. Затова в закона трябва да има заложени по-високи санкции, трябва да се направят някои промени, които строго да регламентират извършеното нарушение и съответно налаганата санкция. Не може в закона да пише ако. Щом минаваш на червено, трябва да получаваш наказание.

Как е в момента?

- В сегашния вариант е, "ако застрашиш безопасността на другите". Това е вратичка в закона.

Кои са най-рисковите места в София?

- Не са подлезите и тунелите. Булевард "Цариградско шосе" е най-аварийният в столицата. На местата, където са изградени подлези, в които общината е вложила милиони левове, стават най-много произшествия, и то с тежки последици. Един подлез струва грубо около 10 милиона лева. Виновни са пешеходците, защото пресичат отгоре. И което е учудващо - възрастта им е над 40 години.

Подлезите ли са опасни?

- На "Цариградско шосе" подлезите са много добре устроени - осветени, почистени, с магазини. Причината е нежеланието на пешеходците да минават през тях.

Все пак тунелът на НДК ще остане рисково място за чакащите на спирката. Каква гаранция има за живота им?

- Никъде няма гаранция. Колата е техническо средство, винаги може да има всякакви изненади. Няма кой да даде 100 процента гаранция, че там вече няма да има такова произшествие. Правим всичко възможно да намалим риска. Допълнително ще бъдат поставени знаци за ограничение от 40 км/ч. Ще сложим знак опасен завой. Съвместно с общината мислим да поставим на входа на тунела светещ знак 40 км/ч. Ще сложим и хоризонтална маркировка с боя.

Какви резултати дава акция "Колан"?

- Световната статистика доказа, че коланът намалява травмите при катастрофа. Но у нас ползването на колан не е популярно и не е налагано с години. Затова не можем да искаме в кратък срок да приучим водачите да използват колан.

В закона записано ли е, че е задължително да се слага колан?

- Да, записано е. Само служителите на МВР при изпълнение на служебните си задължения, бременни жени и таксиметровите шофьори могат да карат без колан.

Защо таксиметровите шофьори могат да карат без колан?

- Защото на тях им се налага да слизат често. Неудобството е, че не всички автомобили са снабдени със съвременните инерционни колани, които лесно се поставят и лесно се махат.

Не са ли таксиметровите шофьори тези, които най-често карат с превишена скорост?

- Ако тръгнем да гледаме процентно кой кара с превишена скорост, такситата се изравняват с останалите агресивни шофьори. И там културата куца, особено на маршрутните таксита, които си спират както си искат без мигачи. Не дай боже, да караш зад такъв.

Ефектът на коланите в София при големите задръствания и ниска скорост не е голям. Коланът е необходим при каране с висока скорост.

КАТ има ли участие в акцията на МВР срещу просяците, миячите на стъкла и търговците по оживените кръстовища?

- Да, участваме, но в това отношение законите са слаби. Голяма част от тези лица са малолетни. Закарваме ги до районното управление, за да им снемат показания, и ги освобождаваме. Според наредба на Столичната община пътното платно не може да се използва за търговска дейност. Някои търговци на вестници правят невъзможни неща - когато светне зелено на светофара, те тичат между лените и това е много опасно. Многократно са предупреждавани, съставяни са им актове.

Имате ли информация за катастрофата, която направи бившият президент Желю Желев? Той се удари в кола на фирма за чистота.

- Нямам информация за това. Тези коли са с жълти буркани, поставят знаци, движат се в крайната лента. Тогава са чистили "Цариградско шосе". Или нещо е отнело вниманието на водача, или не знам.

С какви пари ще бъде обезпечена безопасността на движението тази година?

- Чакаме да видим какъв ще е бюджетът на общината за организация и безопасност на движението. Миналата година парите бяха минимални, затова маркировката не беше на необходимото ниво. Парите се използват още за знаци, еластични огради, парапетни ограждения, светофарни уредби, кърпене на дупки. Но зам.-кметът Гечев каза по телевизията, че бюджетът за тази година е по-орязан от миналогодишния.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK