“Пиринско пиво" - голямата изненада на годината

Голямата изненада на пазара на бира в страната за тази година е благоевградската компания "Пиринско пиво". През последните четири години тя успя така да наложи своята продукция, че да разшири три-четири пъти пазарната си ниша и достигна четвърто място по продажби. Изненадата се подсилва и от това, че преди нея са само големите играчи - "Интербрю", "Брюинвест" и "Булбрю", които обединяват по няколко завода в по-голям капацитет от "Пиринско пиво".

През 1998 г. пивоварната е държала 3-4% от пазара, а в момента - 12%, с тенденция за увеличаване. При планирано нарастване на продукцията с около 10% за тази година спрямо 2001 г., на практика производството и реализацията се увеличиха с около 20 - 30%, обясни главният мениджър на дружеството Никола Митов. Аз на това му казвам неконтролируем растеж, допълни той. Затова може би и управленският екип на пивоварната винаги се намира на

ръба на максималното напрежение


Компанията следва едно златно правило - високо качество на разумна цена. Това е и в основата на успеха на "Пиринско пиво", категорични са от ръководството. Голямо внимание се обръща на рекламата. Засега тя не е подплатена с много големи парични ресурси, но все пак силно въздейства върху крайния консуматор, смята Митов. Пивоварната търси клиентите си сред младите хора. Мениджърите са убедени, че с една почти стандартна схема за рекламна дейност са постигнали чудеса. През зимата се рекламира бутилка с кожухче, а през лятото по билбордовете на "Пиринско пиво" акцентът е прохладата.

Повишеното търсене доведе и до увеличаване на потенциала, допълни Митов. Миналата година на цена от 3-4 млн. лева е въведена в експлоатация бутилираща линия с

капацитет 24 хил. бутилки на час

Това решило част от проблемите на бутилиращия цех, но довело до друг проблем - доколко пивоварната е в състояние да го захранва с необходимото количество пиво. Последното е свързано с включването на допълнителни поточни линии. В момента преглеждаме много оферти, които са ни предложени от водещите фирми, основно германски, белгийски и чешки, за закупуване на модерно оборудване, обясниха от компанията. Това е широкомащабна инвестиция, която няма да приключи за една година, обясни Митов.

От две години насам в завода работи нова инсталация за наливно пиво. В "Пиринско пиво" се използва т.нар. дълбочинна филтрация на бирата, в резултат на което пивото не се обработва допълнително и не преминава през термична обработка, докато другите пивоварни го пастьоризират, каза още Митов. Така в Благоевград процесът е малко по-къс. От обработката на малца до получаването на пивото са необходими 45 дни, обясни Катерина Георгиева, началник на отдел "Пивопроизводство" в предприятието.

На първия етап се предвижда инвестиция за 2.5 - 3 млн. евро, като на всеки следващ етап сумата би трябвало да намалява. По предварителни разчети до края на 2005 г. "Пиринско пиво" трябва да постигне максимума на капацитетните възможности на пивопроизводството. В момента годишният потенциал на дружеството е за около 55 млн. литра бира. Тази година ще достигнем 50 млн. литра, прогнозират експертите от благоевградската пивоварна.

Пазарът е много динамичен и непрекъснато има колебания. Много е трудно да се прогнозира развитието в този бранш. Въпреки динамиката прогнозите на ръководството на благоевградската пивоварна са, че през следващата година

продажбите й ще стигнат 54 - 55 млн. литра

като намеренията са през следващите години да достигнат реализация на 60 - 70 млн. литра годишно, което ще отговоря на бъдещия капацитет на компанията. В момента заводът работи на 100% от възможностите си. "Пиринско пиво" ползва само български ечемик, като средногодишно преработва около 10 хил. тона.

Благодарение на действащата от 2000 г. в завода програма за енергийна ефективност, себестойността на бутилка бира е намалена с 6.4%. Енергиен одит от 1998 г. показва, че 24% от общите разходи на "Пиринско пиво" се падат на енергийните носители. Сега те са снижени под 15% и това би трябвало да повиши конкурентоспособността на продукцията. Преди години са използвали месечно 500 - 520 тона мазут, а сега максималният разход е около 400 тона.

Проектът "Общинска програма за енергийна ефективност" се финансира от Американската агенция за международно развитие (USAID), като по нея се прилага механизмът Development Credit Authority (DCA). От програмата могат да се възползват общини, общински и частни дружества, в които участието на държавата е под 49%. Засега се разработват над 50 такива проекта. От тях най-напреднал е този на "Пиринско пиво". Това е първата компания, която чрез "Общинска програма за енергийна ефективност" получи заем от ОББ. Проектът е на стойност 813 хил. лв., като 70% от тях са кредит от ОББ, а 30% - собствени средства.

"Пиринско пиво" произвежда всички асортименти, като се започне от обикновените и се завърши със специалните бири. В момента се предлагат две специални бири - едната е "Специално пиринско пиво" в бутилка от 0.33 литра, а другата - "Златен елен", от 0.5 л. Обикновената бира се затваря и в метални кутии от 0.330 литра, като много скоро на пазара ще излезе и кутия от 0.5 литра. Отделно се продава и в бутилки от литър и половина. Ще търсим възможности за разнообразяване на разфасовките и асортимента, за да отговорим на потребителските очаквания, заявиха мениджърите на компанията. Не е задействан потенциалът на бирата с марка "Орбелус". Тя е произведена на базата на минерална вода с много висок радиоочистващ ефект, но в момента не се произвежда. Бирата е съвместна разработка между пивоварната и институтите по радиология и по пивопроизводство в София. Пивото се прави от минерална вода от извор близо до Благоевград, който е богат на флуор.

В момента "Пиринско пиво" е в стандартния ценови сегмент. Крайните цени са от 45 - 50 ст. за бутилка. Сезонът на "Пиринско пиво" е целогодишен, като обяснимо лятото е по-силно, допълни Митов. Съотношението на продажбите в пивоварната промишленост е 1:4 в полза на лятото. С разнообразяване на асортимента компанията се старае да не превръща зимата в мъртъв сезон, когато продават предимно тъмни бири.

През 1998 г., когато новият собственик влиза във владение, работата в дружеството е започнала със стотина човека с постоянни договори. Нямаше достатъчно специалисти, които да поемат управлението на цеховете и отделите, обясни Митов. Към днешна дата този въпрос е почти решен и има специалисти във всички възлови звена. Сега

в завода работят 270 - 280 души

със средна заплата 280 лв. Промишлени гиганти в Благоевградска област няма. Освен тютюневата фабрика "Благоевград БТ", "Пиринско пиво" е другото по-голямо предприятие, което осигурява работа на близо 300 души. Хората, които работят тук, са доволни от работата си, повечето от тях са стари специалисти, които са се откъснали от производствения процес за по няколко години. Интересно е да се чуе, че дори работниците в най-малките цехове на завода се интересуват от темата за акциза на бирата. Знаят, че това значително ще оскъпи продукцията им и може да свие стабилно разрастващият се пазарен дял на пивоварната. Стандартът на живот у нас не от най-добрите и увеличаването на акциза на бирата до 1.50 лв. за хектолитър до 2005 г. няма да е най-добрата мярка спрямо нас, смятат и от ръководството на компанията.

-- -- - -- - -

Пивоварната "Пиринско пиво" е основана през 1971 г. в Благоевград. През 1997 г. по линия на масовата приватизация неин мажоритарен собственик става холдинг "Златен лев". През последните две години са направени инвестиции главно в нова бутилираща и филтрираща техника в размер на над 5 млн. лв. С направените вложения капацитетът на завода достигна 50 млн. литра годишно.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK