Затягането на режима за внос на стари автомобили се отлага

България все още не може да въведе технически ограничения за вноса на стари автомобили, тъй като липсва нормативна уредба, съобщиха от Министерството на околната среда и водите (МОСВ). Според европейските изисквания това трябваше да стане в началото на 2003 година.

Към края на 2001 година в страната са регистрирани близо 3.374 милиона моторни превозни средства, докато през 1990 година са били 2.3 милиона. По последни данни 23% от автомобилите у нас са на възраст между 15 и 20 години, повече от 36 на сто са над 20-годишни и едва 2.9% са нови - до 5 години. По тази причина по идея на екоминистъра Долорес Арсенова към Министерството на икономиката е била създадена работна група. Тя трябва да предложи план за действие за обновяване на автомобилния парк в България, който ще бъде одобрен от правителството. Предстои транспортното и икономическото министерство да предложат срокове за въвеждането на стандартите Евро 3 и Евро 4, които се отнасят до излъчването на вредни емисии от двигателите на колите. Работата на групата обаче е много мудна и със сигурност няма да се спазят сроковете за евростандартите, казаха от екоминистерството. Оттам дадоха пример с Румъния, където Евро 3 действа още от април.

Предлагаме да се създаде обща информационна система за отчетност на леките коли, тъй като сега тя се води по отделно от данъчните служби, митниците и КАТ, заяви началникът на отдел "Стратегия, евроинтеграция и международна дейност" в МОСВ Нона Караджова. Само през 2001 година у нас са били внесени 123 хиляди автомобила, от които само 13 000 са нови, но липсва информация каква част от тях се предлагат за продажба в автокъщите и какви са нормите на двигателите им, подчерта тя. Според нея митниците и КАТ трябва да разполагат със специална апаратура, с която да измерват и контролират вредните емисии, излъчвани от моторните превозни средства още на границата. Вариантите за обновяване на автомобилния парк са няколко - чрез изкупуване на старите коли за сметка на бюджета, чрез поставяне на катализатори и чрез монтирането на газови уредби, посочи началникът на отдел "Опазване на въздуха" в МОСВ Веселин Къндев.


В страната в момента има 160 автоморги, съобщи главният експерт в отдел "Управление на отпадъците" Стефан Стефанов. До края на годината собствениците им трябва да подадат документи за получаване на разрешително за третиране на отпадъците.

------------------

Няма да се стигне до затваряне на някои от 36-те топлоелектрически централи, заяви в края на седмицата министърът на околната среда Долорес Арсенова. Получихме индикации от Еврокомисията, че ще успеем да договорим по-дълъг преходен период, например 2015 година, за прилагане на директивите за опазване чистотата на въздуха, аргументира се тя. Около 5-6 милиарда евро са необходими, за да могат ТЕЦ-овете да отговорят на нормите на еврозаконодателството. В края на февруари 2003 г. ще бъдат готови финансовите планове за прилагането на тези директиви, каза Арсенова.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK