Малкият и средният бизнес не знае какво договаря правителството с Евросъюза

Деветдесет и четири на сто от представителите на малкия и средния бизнес не са запознати с преговорите, които правителството води с Европейския съюз, и не са наясно с отговорностите, които трябва да поемат. Това показват предварителните резултати от проучване на Българската стопанска камара (БСК) за готовността на предприемачите да преустроят своята дейност, като се съобразят с изискванията на европейския пазар. Анкетата е проведена сред 336 малки и средни предприятия от цялата страна. Окончателните резултати ще бъдат обявени на 8 май.

Една четвърт от предприемачите одобряват членството в ЕС, защото смятат, че то ще им донесе по-лесен достъп до чуждите пазари, а според една пета присъединяването ще привлече повече инвестиции. Всеки десети се опасява от по-голямата конкуренция на компаниите от страните - членки на съюза, а 6.3 на сто - от по-големите изисквания към безопасността и защитата на потребителите.

Над 20 процента от участниците в анкетата очакват помощ от структурните фондове на ЕС, но в същото време повече от половината заявяват, че не са запознати с възможностите за финансиране чрез предприсъединителните програми. Най-непопулярна сред представителите на малкия и средния бизнес е програмата за подобряване на транспортната инфраструктура и околната среда ИСПА, за която не знаят нищо 74.7% от анкетираните. Приблизително поравно се разпределят информираните и неинформираните за програмата ФАР и за програмата за подобряване конкурентоспособността на селскостопанското производство САПАРД.


Само 12% от участниците в анкетата познават Европейската харта за малки и средни предприятия, а по-малко от 20% - националната стратегия за развитието им. Над 17 на сто от предприемачите заявяват, че не се интересуват от подобни документи, а според 27.8% те не помагат с нищо на бизнеса им.

Едва 58.4% от мениджърите ползват интернет, докато 19% изобщо нямат компютър, показва изследването на стопанската камара. Пет процента смятат услугата за ненужна в дейността на предприятието си, а 0.3 на сто нямат информация за възможностите на глобалната мрежа. Според 17.5% от анкетираните достъпът до интернет е все още скъп или ненадежден.

Данъкът върху добавената стойност затруднява най-голям брой от представителите на малките и средните предприятия. Според анкетата данъкът е проблем за 49.8% от бизнесмените, а срокът за възстановяването му - за други 37.8 на сто.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK