Милиони потъват в дупките по улиците на София

От 1996 година досега Столичната община е похарчила 37 милиона лева за закърпване на над милион квадратни метра дупки по улиците. Това показват данните, предоставени на "Дневник" от кметството.

Прибягваме до кърпенето заради липса на средства за основен ремонт, каза заместник-кметът по строителството Иван Гечев, който твърди, че така излиза три пъти по-евтино на общината.

Ако кърпенето продължава много години, например 15-20, то излиза по-скъпо, отколкото ако на улиците се направи основен ремонт, обясни обаче деканът на транспортния факултет в Университета за архитектура строителство и геодезия професор Иван Трифонов.


Двадесет и седем лева струва запълването на един квадратен метър пътна настилка, докато за основен ремонт сумата е 100 лева, посочи Гечев. Гаранцията на "кръпката" е една година, за основен ремонт - десет години.

Разчетите показват, че изхарчените от кметството 37 милиона лева от 1996 година досега биха стигнали за основен ремонт на 370 хиляди квадратни метра пътна настилка, което по данни на КАТ е 15% от общата площ от 24 милиона квадратни метра на улиците и булевардите в София.

От основна рехабилитация (на горния слой) обаче се нуждаят почти всички столични улици с изключение на новите булеварди, които бяха построени през последните години, казаха от общината. Останалите пътни артерии са правени преди 20 години, а срокът им за експлоатация без ремонти е 15-годишен.

Според нормативите рехабилитация на пътя се прави само ако кръпките са над 7% на 15-километров участък. Това означава, че ако на една улица в добро състояние има огромна дупка, тя трябва да бъде закърпена.

Около 100 милиона лева са необходими за цялостното решаване на проблема с дупките в София, пресметна Иван Гечев. На толкова възлизаше и заемът, емитиран от кметството през 1999 година, когато парите отидоха за построяване на нови булеварди и основен ремонт на главните улици. По тях нямаме нито една дупка, отчете Гечев. Пари за основен ремонт на пътните настилки обаче няма и затова сме принудени да решаваме въпроса временно, твърди той. За тази година за ремонт на улиците в бюджета на София са предвидени шест милиона лева, което е 1.6% от разходите на общината и с три милиона лева по-малко от миналата година. От тях 4.5 милиона лева са за закърпване на трасетата на масовия градски транспорт и основните булеварди. Останалите 1.5 милиона лева ще отидат за районните кметства за оправяне на второстепенни улици. По програмата за 2003 година трябва да се изкърпят с асфалт 35 746 квадратни метра пътна настилка и 8114 квадратни метра с паваж. Общинското дружество "Пътища и съоръжения" вече е запълнило 21 на сто от "дупките убийци", отчете Гечев.

Фирмите, които са ангажирани с ремонтите на пътищата в София, се избират с конкурс по Закона за обществените поръчки. Един от определящите фактори е цената за изкърпването на един квадратен метър площ. Кандидатите, предложили нереално ниски цени, обаче нямат шанс, защото това означава, че ползват некачествени смески, казаха от общинската фирма "Софинвест", които упражняват инвеститорския контрол и могат да орежат заплащането на изпълнителите при некачествено извършена работа. "Софинвест" получава 1.5% от общата сума на ремонта, във фирмата работят 134 души, чиято средна заплата е 549 лева.

Обикновено търговете за поддържане на главните улици се печелят от общинското дружество "Пътища и съоръжения". Причината е, че е най-добре оборудвано с машини, съоръжения и квалифициран персонал, обясни Гечев. За миналата година "Пътища и съоръжения" отчита 578 хиляди лева печалба и приходи в размер на десет милиона лева. Наскоро приватизираните "Инжстрой" (по данни на информационната система "Апис" в нея участват общината и РМД) и "Пътни строежи" са останалите сериозни конкуренти на общинското дружество. Липсата на конкуренция в общината обясняват с факта, че нужната за мащабни ремонти техниката е много скъпа, а дейността е специфична.

Значително по-оспорвани са търговете за поддръжката на вътрешните улици, защото с подобна дейност се занимават около стотина фирми. През последните три години конкурсите най-често печелят фирмите "Димекс-91" ЕООД, "Гарнтстрой-92" ЕООД, "Елитстрой-96" ЕООД, "Бакс 99" АД, "Унимекс-С"ООД, "СК-13 холдинг" АД. В отделни райони има и еднолични търговци, спечелили конкурсите, като например в район Панчарево - ЕТ "РАДО-олрад", и в Нови Искър - ЕТ "Авал - Диа".

Освен текущите ремонти всяка година се правят и аварийни. Това става обикновено през зимните месеци. Тогава дупките само се тампонират. Това е временно решение на въпроса, докато климатичните условия позволят да се постави асфалт. Тампонираните дупки обикновено издържат по месец-два. Тази зима около 6000 дупки бяха запълнени аварийно, като за целта бяха отпуснати 600 хиляди лева. Списъкът е правен от общината съвместно с полицията и Столичната компания за градски транспорт.

Средно по седем сигнала за дефекти по пътното платно подават дневно служителите на "Пътна полиция" в общинската фирма "Пътища и съоръжения", съобщиха вчера от КАТ - София. Предпоставки за зачестилите напоследък по данни на КАТ транспортни произшествия са неизправностите на пътната настилка. Като стопанин на пътя Столичната община има задължението да се грижи за ремонта на пътната мрежа в града, посочват от "Пътна полиция". Оттам съобщиха, че за да се ограничат катастрофите заради дупките, вече има поставени постове на възловите кръстовища в София и на местата на ремонтните работи. Преди няколко дни главният секретар на МВР генерал Бойко Борисов заяви, че ще сложи полицай пред всяка дупка, за да спрат катастрофите.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK