Инцидент с вертолет край Разлог взе четири жертви

Четирима души загинаха в четвъртък край Разлог при инцидент с военен вертолет Ми-17, който падна и се взриви при гасене на пожар на седем километра от града. Загиналите са майор Милко Пейковски (47) - командир на екипажа, капитан Николай Радулов (34) - втори пилот, и офицерският кандидат Бойко Панайотов (36) - борден техник, всички от авиобазата "Крумово", и подполк. Кирил Стаменов Чемишки, началник на група "Държавен противопожарен контрол" към РДВР - Благоевград. Трагедията станала в 9.15 ч. в местността Бетоловото. Причините за катастрофата се изясняват.

По предварителни данни вертолетът - един от двата, пригодени миналата година за гасене на горски пожари, е излетял от авиобаза "Крумово", след като е бил подаден сигнал за приближаваща се към Разлог огнена стихия. Пожарът започнал в сряда към 17.10 ч. в местността Църнако. Пламъците бързо обхванали първоначално ниската растителност, а по-късно боровите гори. Огънят се е разпространил на площ от 300 до 500 декара. Да гасят пристигнали 150 пожарникари, военни и лесничеи. По първоначална информация разбилият се Ми-17 е излетял със задача екипажът да огледа мястото на пожара.

След като от 50 метра височина вертолетът е излял вода върху огнената стихия, той внезапно се обърнал с витлата към земята и паднал. В резултат на удара са се взривили резервоарите с керосин, което е предизвикало моменталната смърт на четиримата. Разигралата се трагедия е била видяна от намиращи се наблизо горски работници. Един от тях е пострадал при взривяването на вертолета. Експерти от бойната авиация коментираха пред "Дневник", че най-вероятната причина за падането на машината е попадане на режим на т.нар. вихрово колело. Той се получава при ниска скорост - под 60 км/ч., при което витлата на Ми-17 засмукват въздуха под вертолета и го качват над машината. В резултат на това се получава въздушна яма под вертолета.


Няколко часа след случилото се на мястото на инцидента пристигнаха министърът на отбраната Николай Свинаров, министърът вътрешните работа Георги Петканов, началникът на ВВС ген. Димитър Георгиев, главният секретар на МВР ген. Бойко Борисов, началникът на НС "Пожарна и аварийна безопасност" ген. Кирил Войнов. Николай Свинаров, който отмени визитата си в Румъния, обясни, че вертолетът се е включил в гасенето на пожара по негова заповед, след като в сряда е била поискана помощ от агенция "Гражданска защита" чрез министъра без портфейл Филиз Хюсменова. Разбилият се вертолет е от най-новите, излязъл е от военно-технически преглед преди два месеца, уточни той. Георги Петканов също обясни, че случилото се е нещастен случай. Областната инспекция по труда започна в четвъртък проверка на мерките за безопасност и дали екипажът е минал медицински прегледи. Очаква се в петък специална комисия, която се ръководи от зам.-началник на Главния щаб на ВВС по подготовката на войските ген. Младен Казаков, да съобщи причините за инцидента. Толкова време е необходимо, за да бъде разчетена информацията от черната кутия на вертолета, която беше намерена часове след трагедията. Пожарникари, които са били на мястото на катастрофата, заявиха, че от взрива и високата температура при удара на машината в земята телата на загиналите са силно обгорели.

Предварителните данни сочат, че пожарът е бил причинен умишлено. Според жители на Разлог виновна е "дървената" мафия. Министър Петканов обяви, че трябва да се вземат допълнителни мерки срещу нея. В РПУ-Разлог е образувано полицейско дознание. Още не са пресметнати щетите на Национален парк "Пирин", нанесени от пожара, каза в четвъртък министърът на околната среда и водите Долорес Арсенова.

--------------

От 1960 г. до четвъртък загиналите пилоти на военни вертолети са 17 души, сочи статистиката. Катастрофата с Ми-17 е първата с военен вертолет от 1986 г. насам. Последният инцидент е станал на 31 октомври 1986 г. на летището в Крумово с вертолет Ми-8. Досега не е имало катастрофа с вертолет Ми-17. Българската армия разполага с 24 Ми-17 от 1985 г. До края на годината е предвидено да започнат ремонтът и модернизацията по стандартите на НАТО на 18 вертолета Ми-17 и 18 щурмови Ми-24. Проектът е за близо 100 млн. долара.

Разбилият се Ми-17 е един от двата вертолета, които през 2001 г. бяха приспособени за гасене на пожари. Това беше направено във военно-ремонтните заводи "Терем". За целта бяха отпуснати 2 млн. лв. Модификацията е създадена специално за пожари в отдалечени и труднодостъпни райони или гори, с устройство за пренасяне на вода с обем 2 куб. м и устройство за спускане на безпарашутен десант в горски райони за 20 пожарникари в режим на "висене" на хеликоптера на височина до 45 метра. За първи път тази технология беше показана по време на учение на военновъздушните сили на полигона "Шабла" през юни 2000 г. Повече от година обаче не се намираха пари да бъдат ремонтирани вертолетите и да се прикачи към тях новото устройство за гасене на пожари.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK