НК "Железопътна инфраструктура" трябва да кандидатства за лиценз за далекосъобщителен оператор пред Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), защото развитието на тази дейност ще подобри финансовото положение на дружеството. Това предлага председателят на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев.
Той обясни, че започват разговори с Министерството на транспорта и съобщенията по предложението. Телеком мрежата на железниците е дълга 4500 километра, но в нея има изграден оптичен кабел само от София до Гюешево. Предимството на тази мрежа е, че минава през центровете на градовете, което я прави привлекателна за инвеститорите. Неотдавна американската компания "Дженерал електрик" предлагаше да създаде смесено дружество с БДЖ за експлоатация на мрежата. Естонски инвеститор също заяви интерес.
Според телекомуникационни експерти инвеститорът за три години ще трябва да вложи 100 млн. долара, за да превърне мрежата от аналогова в цифрова. Няма проблем КРС да лицензира тази мрежа, ако НК "Железопътна инфраструктура" заяви интерес, коментираха от регулаторната комисия. Оттам поясниха, че ако дружеството реши да ползва честотен ресурс, както това поиска НЕК, КРС ще откаже, защото според Закона за далекосъобщенията се изискват търг или конкурс. До момента само "Булгаргаз" е получил лиценз за собствената си мрежа, по която пренася данни. Намеренията на ръководството на компанията бяха да се потърси оператор за нея.
БДЖ може да остане без лиценз за превозвач, прогнозира още Мирчев. Според него компанията дължи на инфраструктурното предприятие 50 млн. лв. Ако натрупването на задължения продължи още два месеца, "Железопътна инфраструктура" може да поиска несъстоятелност, обясни той. Сегашният лиценз на БДЖ изтича през юни 2004 г. Мирчев допусна възможността той да не бъде подновен. Друго предложение, което обсъждат депутатите от транспортната комисия, е субсидията от 70 млн. лв. за БДЖ през 2004 г. да се облага с ДДС.