Обещанията за София. 1

В три последователни броя "Дневник" ще опише най-важните проблеми на София. Ще сравним какви обещания за тяхното решаване дадоха петимата кандидати за кмет с най-висок рейтинг според социологическите агенции - Стефан Софиянски, Надежда Михайлова, Стоян Александров, Васил Иванов-Лучано и Любен Дилов-син. Днес темата е паркиране, улици и градски транспорт. В сряда четете за общинската собственост, градоустройството и панелките, а в петък - за боклуците, кучетата и сигурността.

- - -

Проблемите на паркирането, задръстените и разбити улици, градският транспорт са основни акценти в предизборните програми на главните претенденти за кметския стол в София. По груби сметки за решаването им са необходими инвестиции от около един милиард лева. Кандидатите не дават отговор как ще ги осигурят. Числа в програмите им почти липсват.


Освен че трябва да привлича средства, бъдещият кмет ще трябва да покрива и кредитната задлъжнялост на общината. Главниците по заемите ще растат във времето и ще достигнат своя пик през 2006 г., когато столичани ще трябва да връщат 283 млн. лв. Това е със 100 милиона лева по-малко от тазгодишния бюджет на София. Кредитната задлъжнялост на общината е заради заема за метрото, градския транспорт и топлофикация.

Уличните дупки

мъчат шофьорите, а и пешеходците. Средно по седем сигнала дневно за дефекти по пътното платно подават служителите от "Пътна полиция" в общинската фирма "Пътища и съоръжения" по информация на КАТ. Заради дупките-убийци главният секретар на МВР Бойко Борисов дори лансиран почина до всяка дупка "полицай". Над 37 млн. лв. са потънали в закърпването на над един милион квадратни метра улични дупки от 1996 г. досега, сочи отчетът на кметството. Обяснението на общината е, че прибягва до "технологията на бедните" поради липса на средства. Така вместо улиците да придобият европейски вид те все повече заприличват на "кърпени гащи".

От основен ремонт се нуждае около 60 на сто от пътната настилка в София. По данни на КАТ улиците и булевардите в София са 24 млн. кв.м, а основен ремонт на 1 кв.м струва 100 лв. Тоест за да се ремонтират всички улици, ще са необходими 1.4 млрд. лв. Това означава, че за да реши цялостно проблема, бъдещият кмет трябва да инвестира по 360 млн. лв. всяка година, докато му изтече мандатът. Сумата е огромна и непостижима. Така че цялостното решаване на този проблем изглежда неосъществима мечта и който обещава, че София скоро ще осъмне без дупките, просто лъже.

За сравнение през тази година средствата за ремонт на уличните платна бяха около 10 млн. лв., което е по малко от 2% от разходите на общината. Най-успешният опит беше емитирането на облигационен заем от 100 млн. лв. през 1999 г. Средствата бяха изразходвани за 16 обекта. По-значимите от тях са реконструкцията на бул. "Христо Ботев" (10 млн. лв.), пробивът "Димитър Несторов" (35 млн. лв.), ремонтите на "Сливница" (11 млн. лв.), бул."Тодор Александров" (8.7 млн. лв.), ул. "Пиротска" (8 млн. лв.), пътен възел "Въртопо" (3 млн. лв.) и други. По тях няма дупки. С построяването на новите булеварди значително се облекчи движението в определени участъци. Освен чрез заем 100 милиона лева за строителство на нови улици може да се осигурят от данък общ доход, при условие че правителството остави пълния размер в общинската хазна. За 2003 г. управляващите взеха 100 млн. лв. от парите на софиянци за попълване на републиканския бюджет.

Съществено значение за града има и изграждането на

околовръстния път

Проблемът се усложнява, защото част от трасето е от републиканската пътна мрежа, а друга - от градската. Допълнителните трудности са отчуждаванията, както и незаконното строителство. Трасето, по което трябва да мине външният ринг на София, е около 60 км. От тях 15 км са построени. Строителството на 1 км струва около 5 млн. долара или за цялостното изграждане на околовръстното ще са необходими поне около 250 млн. долара. Според експерти строителството при всички случаи ще става на етапи. Финансирането може да се осигури или чрез външни донори или от държавата, която да отпуска по 5-10 млн. долара в продължение на години. Така, че и изграждането на околовръстният път зависи от добрата воля и съвместните усилия на правителство и община. Освен това не може да стане в рамките на един мандат, защото няма работни проекти за цялото шосе.

София спешно се нуждае и от нови места за

паркиране.

Досегашните опити на кметството да се справи с това изпитание претърпяха пълен провал. Една от причините беше силовото налагане на избрани кандидати по неясен критерий. Другата - невъзможността лобитата в общината да постигнат консенсус по въпроса. Така потърпевши бяха столичани.

В София има регистрирани 600 000 автомобила, а градът разполага само с 600 паркинга (в най-оптимистичния вариант - 20 000 места), предимно открити и на едно ниво, и синя зона с 4000 места за кратковременно паркиране. По голямата част от тях са собственост на две фирми - общинската "Паркинги и гаражи" и приватизираната от хора от бившата групировка ВИС "Паркиране и гаражи".

Разходка по платените паркинги в централната градска част показва, че те не се пълнят и хората предпочитат да паркират в малките улички. Причината е цената на услугата, която обикновено е 2 лв. на час. С лев по-евтино е паркирането в "синята зона". Въпреки това шофьорите рискуват и автомобилите им често стават жертва на "паяците", които работят на пълни обороти. Според шефа на транспортната комисия в Столичния общински съвет Георги Василев само 10% от автомобилите в "синята зона" плащат за паркирането си. Пак той твърди, че от общинската фирма изтичат незнайно къде между 8 и 10 млн. лв. годишно. А тези средства може да отиват за издръжка на организацията за движение, ремонт и строителство на улици и паркинги. Отделно се губят пари и от раздадените по неясен критерий около 3500 безплатни карти за паркиране в София.

Най-осъществима изглежда идеята за въвеждането на системата за

трафик контрола

за движението по пътищата. Сградата, където ще се намира централният диспечерски пункт на столицата беше открита през септември. Осигурено е и част от финансирането на проекта. В пункта на бул. "Тодор Александров" ще бъдат изградени отделните подсистеми, които ще следят цялостното движение по улиците на София, ще следи градския транспорт, метрото, ще контролира режима на светофарите и зелените вълни. Предимствата на системата са, че ще има бърза реакция при задръствания, аварии и катастрофи.

Градският транспорт

също се нуждае от спешна подмяна на возилата. За това беше договорен заем от 35 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие. С парите трябваше да бъдат купени около 100 нови автобуси и да се въведе нова система за таксуване на пътниците. Заради интересите на различните лобита в общината два от търговете пропаднаха. Бившият председател на общинския съвет Антоан Николов и шефът на транспортната комисия Георги Василев дори обвиниха банката за провала на конкурсите. Така се стигна само до подписването на договора за доставка на 50 съчленени автобуса с "Мерцедес Тюрк". Заради това, че не използва средствата, неустойката, която общината трябва да плати по заема, е 200 хиляди евро.

Безпроблемно засега текат процедурите за продължение на строителството на

метрото

От 2004 г. трябва да започне изграждането на трасето от Булбанк до националното радио. Средствата от 104 млн. долара са осигурени от Японската банка за международно сътрудничество. През септември общинската фирма "БКС - център" започна строителството на десета метростанция пред "Интерпред".

- - -

Стефан Софиянски:

пътна мрежа:

- пробивът "Данаил Николаев", който ще свърже Сточна и Централна гара; 30 млн. лв. срок 2005 г.

- широкорелсов трамвай до кв. "Овча купел"; 22 млн. лв.

- разширяване на ул. "Опълченска" до края на 2004 г.

- продължението на бул. "Константин Величков" до бул. "Скопие"; 10 млн. лв.

- нов булевард от "Симеоновско шосе" при Зоопарка до "Цар Борис Трети" при автогара "Овча купел"; 60 млн. евро

- пробивът от бул. "Пенчо Славейков" при "Пирогов" до "Сливница"

- околовръстният път - готов работен проект за 4.5 км, но има проблеми с отчуждаването

- система за трафик контрол, която ще следи движението по улиците - 10 млн. евро

- уличното осветление минава на автоматично управление

- алеи за велосипедисти

паркиране:

- цялостна система за паркирането

- разкриване на 4000 нови паркоместа до 3 години

- строителство на многоетажни паркинги

- въвеждане на зони за паркиране

градски транспорт:

- 100 нови автобуса

- нови трамваи и тролеи собствено производство

- нова система за таксуване

- продължението на метрото до "Младост"

- отдаване на линии на частни компании

- система за трафик контрол - 10 млн. евро

Надежда Михайлова:

пътна мрежа:

- строителство и ремонт на пътната мрежа по предварително одобрен план

- първо ремонт на по-малките улици

- тежките камиони ще се движат извън града

- цялостна реконструкция на пътната мрежа

- околовръстен път - правителството да изгради южната дъга, а общината вътрешните рингове и основните артерии

паркиране:

- платено паркиране в централните зони

- премахване на паяците, на нарушителите ще се поставят стикери

- новите сгради да се строят с гаражи

- програма за строеж на покрити паркинги

- автоматично плащане на таксите за открити паркинги

градски транспорт:

- вътрешни тролейбусни линии в комплексите

- отдаване на част от линиите на частни превозвачи

- засилване на конкуренцията при маршрутките

- нова система за таксуване според времето и разстоянието

- продължаване на метрото

Стоян Александров

пътна мрежа:

няма

паркиране:

- приемане на програма за изграждане на подземни и надземни паркинги

- задължително обезпечаване на паркоместа при новостроящи се сгради

градски транспорт:

- усъвършенствана не транспортната схема с основен приоритет масовият градски транспорт

- обновяване на транспортния парк

- въвеждане на автоматизирана система за управление на движението

- ще отнеме привилегии на депутатите да пътуват без пари в градския транспорт

- ще спре гратисът на държавните чиновници, ако ведомствата не им плащат картите

Васил Иванов-Лучано

пътна мрежа:

- уличните ремонти ги дава на концесия

- маркировка по улиците

- зелена вълна по светофарите

- алеи за велосипедисти

паркиране:

- прекратяване на черния пазар за пропуските в "синята зона"

градски транспорт:

- денонощен режим на движение на градския транспорт

- приватизация на линиите

- нови двигатели на автобусите и преминаването им на природен газ

- въвеждане на GPS система в маршрутките и автобусите

Любен Дилов-син

пътна мрежа:

- независим експертен мониторинг за извършване на ремонтите по уличната мрежа

- околовръстен път - специална общинска и гражданска комисия за решаване на всички конфликти, свързани с големите инфраструктурни проекти

- възстановяване на уличното осветление с енергоспестяващи инсталации

паркиране:

- изграждането на 7 големи паркинга за над 500 автомобила чрез търг

- "синя зона" - за краткотрайно платено паркиране, "бяла зона" - за собствениците на имоти

- служебно паркиране срещу абонамент

- места за паркиране на хора в неравностойно положение

- абонамент за живеещите в центъра

градски транспорт:

- реорганизация на движението

- екологични автобуси

- унифициране на спирките

- превръщането им в ООД, чиито доходи ще отиват в общината

- премахване на сергийната търговия около спирките

- санкции срещу длъжниците на градския транспорт

- - -

Източник: Използвани са предизборните програми на кандидатите, страниците им в интернет, публичните им изяви пред избиратели

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK