Сделката за 7-те "Пилатус" е без конкурс и без офсет, но с много слухове

Договорът между Министерството на отбраната и швейцарската компания "Пилатус" за доставка на 7 самолета - шест тренировъчни и един транспортен, на стойност 52 млн. швейцарски франка (33. 38 млн. евро), е бил сключен без конкурс и без да се обвърже със задължително изискваната за такава сума офсетна програма. Той беше подписан миналия петък от министъра на отбраната Николай Свинаров и изпълнителния директор на "Пилатус" Оскар Швенк.

Сделката е осъществена по чл. 6 от Закона за обществените поръчки. Той гласи, че законът не се прилага за поръчки, свързани с отбраната и сигурността на страната, които са предмет на класифицирана информация, представляваща държавна тайна, или тяхното изпълнение трябва да е придружено със специални мерки за сигурност в съответствие с действащото законодателство.

Ведомството на Николай Свинаров е сключило контракта и в нарушение на приетата в началото на годината методика за оценка на критериите "Програма за офсет". В нея е записано, че "във всеки договор за доставка на материални средства за нуждите на въоръжените сили на стойност над 5 млн. лв. и доставчик чуждестранна фирма се включва раздел за изпълнение на програми за офсет от страна на доставчика". Офсетите са договори, при които чуждестранният продавач на стока или услуга се задължава да направи инвестиции в страната поръчител, да трансферира технологии, ноу-хау или да поеме ангажименти за купуване на местна продукция за определена сума от стойността на сделката, за която кандидатства.


Пред "Дневник" Оскар Швенк заяви, че подписаният в петък контракт не е обвързан с офсетна програма, в която да участват и български предприятия, но допусна, че такава можело да има при втори бъдещ договор между министерството и "Пилатус". На въпроса защо не е спазено изискването главният мениджър на Министерството на отбраната Август Мичев попита "някой знае ли какво е офсет" и посъветва тези въпроси да бъдат задавани към дирекция "Политика на въоръженията", която е изготвила методиката за офсетните програми.

Мичев не успя да даде и конкретен отговор с какви мотиви министерството е използвало чл. 6 от Закона за обществените поръчки, за да избегне обявяването на конкурс. Той каза само, че самолетите на компанията "Пилатус" отговаряли най-много на изискванията на българските военновъздушни сили. По думите му били са проучвани и около десет други компании, произвеждащи учебни самолети, без да уточнява кои.

Сделката предвижда до средата на декември да бъде доставен един многофункционален самолет РС-12, а до края на 2004 г. - 6 учебно-тренировъчни РС-9М. Машините ще бъдат купени с 60-те милиона лева за модернизация на армията, включени в проектобюджета за следващата година. Самолетът РС-12 струва около 3 млн. евро и ще се използва от министъра на отбраната Свинаров и шефа на Генералния щаб ген. Никола Колев. Според Август Мичев той може да бъде използван и за медицински цели, както и за транспорт на разстояние до 4000 км. Целта е да има самолет, който да обслужва българските контингенти в Ирак и Афганистан без междинно кацане. Учебните самолети щели да се използват за обучение на курсантите от военновъздушния факултет на Националния университет по отбрана. Досега за тези цели бяха използвани чешките L-29, на които обаче им изтече летателният ресурс и курсантите нямаше на практика на какво да се обучават.

Проведената на тъмно процедура и изненадващо бързо подписаният договор обаче станаха причина да тръгнат различни слухове около сключването на сделката. По неофициална информация шефът на служба "Сигурност - военна полиция и военно контраразузнаване" ген. Орлин Иванов до последно е отказвал да сложи подписа си под контракта. Според източници от министерството генералът казал, че някой някога ще отговаря за този договор. Притесненията на военното контраразузнаване били, че не са направени задължителните проучвания на компанията доставчик. Август Мичев обаче категорично отрече ген. Иванов да е изразявал несъгласие.

Според друг слух договорът е бил оскъпен с около 20 млн. швейцарски франка. Разговорите за покупка на самолетите се водят от 5 години. Според източници от министерство тогава цената на 6-те учебни машини била около 30 млн. франка.

Третата неофициална информация, която циркулира по коридорите на военното министерство, е, че сключването на сделката по чл. 6 от ЗОП е било договорено на високо правителствено равнище. На въпрос защо министерството не се е спряло отново на чешките производители на учебни самолети, за които вече има изградена база за поддръжка, Мичев обясни, че новите чешки модели L-39, са реактивни, а тези на "Пилатус" - турбовитлови. Според началника на ВВС ген. Димитър Георгиев РС-9М били четири пъти по-икономични от L-29.

Междувременно "Дневник" научи, че военното министерство възнамерява да приложи чл. 6 и за още две поръчки за близо 1 млрд.. лв. Става въпрос за ремонта и модернизацията на вертолетите Ми-24 и Ми-17 и подмяна на целия автомобилен парк на армията. Въпреки че досега не е обявена процедура по ЗОП, Свинаров заяви миналата седмица, че до 12 декември ще са ясни изпълнителите на проектите. Според източници от ведомството изборът ще стане без конкурс, за да се избегнат пречките, които министерството има с проекта за ремонта и модернизацията на МиГ-29. "Искате да дойдат руснаците от МИЛ и с вертолетите да стане същото, както и с изтребителите", бяха думите на експерт от екипа на министъра. Изявлението му е доста странно, като се има предвид, че сделката с руснаците беше сключена именно от този екип на министерството.

За модернизацията на вертолетите, която ще струва около 150 млн. долара, кандидатстват френско-германската EADS, британската BAE system, израелските Elbit system и IAI. Ако в евентуален конкурс се включи московският авиоремонтен завод МИЛ, който е производител на вертолетите, то везните могат да натежат в негова полза. Причината е, че производителят дава сертификат на крайния продукт, а без такъв документ ремонтът и модернизацията няма да са завършени.

За подмяната на автомобилния парк пък министерството смята да използва правителственото решение за старта на двата проекта. То дава мандат на министър Свинаров да търси стратегически партньори за тях, а с това и възможност да се използва вратичките на Закона за обществените поръчки и за автомобилите.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK