Паника обзе пазара на стари коли

Четири пъти повече автомобили са продадени само за последната седмица на най-големия автопазар на Балканите, който е в столичния квартал "Горубляне", разказаха търговци. "През уикенда бяха купени около 200 коли, нормално преди се продаваха едва 50", разказа Антон Илиев. "Всеки, който е събрал някаква сума, бърза да я вложи, преди парите му да се обезценят и да се окаже, че с тях не може да купи нищо", твърди негов колега.

Паниката на пазара за автомобили в София беше предизвикана от решението на Министерския съвет за почти двойно повишаване на начисленията при внос на стар автомобил. Влизането в сила на промяната е въпрос на дни. "Имаме индикации, че наредбата ще излезе в Държавен вестник още в петък. Ако никой не се срещне с нас дотогава, ще организираме масови протести. Вече сме внесли заявка за митинг пред Министерския съвет", каза Йордан Йорданов, координатор на Асоциацията на вносителите на стари автомобили. В нея членуват около 400 от общо 80 хил. търговци, по-голямата част от тях вчера трябваше да излязат с единно становище по решението на кабинета.

"Искаме диалог и сме готови на компромиси. Ако слабият долар е проблем, да обвържат данъците с еврото, ако искат да въведат екостандарти, да ограничат вноса на автомобили над 10 години. Това ще засегне 10% от вноса, но няма да ни убие - в момента има хора с по 100 предплатени коли, които чакат да бъдат вкарани в страната, но вносът им при тези условия ще докара собственика до фалит", твърди един от едрите търговци в Горубляне Антон Стоименов. "Решението на правителството в сегашния му вид ще предизвика обратния ефект и за държавата - внос на много стари коли, които да са на досегашните цени, или на 1-2-годишни автомобили, които да се продават на лизинг, но на половина по-евтино от новите", каза още Стоименов. Той беше категоричен, че пазарът в момента е в изчаквателна позиция и цените няма да бъдат пипнати, докато не излезе решението. Част от търговците обаче действително са качили цените с 200 до 500 лв., за да се презастраховат. Други използват "луфта", за да пласират застояла стока.

"Ако някой си мисли, че много сме забогатели, да дойде да пробва. Кола за 3000 лв. не може да ти докара повече от 500 лв. печалба. Даже да ти я подарят в чужбина, тя идва в България на 2000-2500 лв. Оттам нататък имаш разходи по поддръжка и привеждане в търговски вид", разказа Яни Кисьов, който е в бизнеса от половин година. Търговците в Горубляне бяха единодушни, че наредбата ще провокира нова вълна от "инвалиден внос". "На ден имаме по 100 обаждания от клиенти, които питат какви са условията, за да регистрират кола на инвалид", разказа собственик на голяма автокъща. По закон всеки с 91% инвалидност от първа или втора категория има право на безмитен внос на кола до 1800 кубика и 100 конски сили. В тези параметри попадат най-продаваните коли в момента.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK