Сливен ще направи пробен референдум за ЕС през октомври

Пробен референдум за членството на България в Европейския съюз ще направят в Сливен през октомври. Идеята бе обявена в петък от кмета на града Йордан Лечков. Преди това през септември местната власт и неправителствени организации ще обединят усилия, за да разяснят на съгражданите си какво трябва да бъде направено до и след 2007 г., когато се очаква България да бъде приета в ЕС.

Около Димитровден всички в Сливен ще могат да дадат мнение «за» или «против» присъединяването. В подкрепа на инициативата в града отиде министърът по европейските въпроси Меглена Кунева с част от екипа за преговори. Кунева неведнъж е казвала, че ако се прави допитване, то трябва да е след добра рязяснителна кампания. Политическите сили все още не са постигнали единомислие за общонационален референдум за ЕС, макар че по принцип одобриха идеята. Парламентът не е приел и поправките в Закона за референдумите.

До 14 септември в деловодствата на кметството в Сливен и в областната управа гражданите могат да оставят въпросите, от които се интересуват. С помощта на местните медии темите ще бъдат обобщени и публикувани. Междувременно администрацията ще търси съмишленици за разяснителната кампания - от представители на медиите, бизнеса, неправителствени организации. Експерти по евроинтеграция от министерствата също ще участват като доброволци в пилотната кампания. Всеки, който е готов да жертва свободното си време и има достатъчно познания за Евросъюза, като изхожда от личния си опит е добре дошъл в кампанията, казва кмета на Сливен Йордан Лечков. Инициативата е на доброволчески принцип подчертаха от местната администрация.


Идеята на Сливен не е пионерска. Преди 15 години в Брюксел се появява «Екип Европа» - мрежа от около 550 лектори по европейски въпроси. Всички те са с различни професии и от 25-те страни в съюза - университетски преподаватели, консултанти, юристи, писатели, журналисти, но са готови по всяко време да се включат в семинари, конференции, обучения на теми, свързани с евроинтеграцията.

Мрежата е изградена и се координира от Главната дирекция «Преса и комуникации» в Европейската комисия. Самите членове на «Екип Европа» периодично преминават през обучения. Основната цел на мрежата е информацията за ЕС да стига до гражданите по най-достъпния начин.

По данни на ЕК за 2001 г. «Екип Европа» е участвал в около 7 хил. срещи, а от познанията на участниците са се възползвали над 450 хил. души. През 1989 г. се създава и организацията «Кеърфорс», своеобразна банка с експерти по селските райони. Към организацията се обръщат от малки общини, които искат например, да напишат проект за финансиране от еврофондовете или фермери, нуждаещи се от повече конкретна информация.

Доброволческият принцип на кампанията в Сливен обезкуражи представителите на неправителствени организации. «Като се плати, ще се обясни» - бе честа реакция на идеята на кметството. Идеята е много добра, но не виждам кой ще я осъществи, коментира Юрий Иванов, председател на «Обществен барометър». За организирането на дискусия трябват пари, дори и да не платиш на лектора, трябва да платиш наем на залата, за медии, а тукашните НПО-та няма как да си го позволят, казва Иванов.

Според Живко Георгиев от социологическата агенция «Галъп» в едномесечната кампания могат да се тестват послания, които да се използват при по-мащабна акция. Социолозите намират идеята за полезна, въпреки че пробното гласуване няма да е показателно за страната.

-----------

Йордан Лечков, кмет на Сливен: Трябва да сме готови за реалността

В: Как възникна идеята да направите допитване за членството в ЕС?

Все по-често хората казват, че не знаят какво ще се случи след 2007 г., когато влезем в ЕС. За това решихме да започнем този проект. Хората да зададат въпросите си при нас, а ние да потърсим експерти, които да дадат точните отговори. За мен е важно всички ние да участваме със свое мнение.

В: Какво най-често ви питат гражданите?

Виждам, че имат притеснения от това, което предстои, и прекалено големи очаквания за по-добро. С тези срещи и разговори ние трябва да ги подготвим за реалността. Да не са много големи очакванията и после да се получи разочарование. Ето например на мен ми нямаха доверие, преди да стана кмет. Тук имаме доста неправителствени организации, които имат богат опит в разискването на тези теми. И могат да го споделят.

----------

Юрий Иванов, председател на НПО «Обществен барометър»: Трябва да се плати, за да се обясни

В: Бихте ли се включили в разясняването на ангажиментите към ЕС?

Въпросът е по-скоро в организацията. Принципът е прост - има експерти по тази тема, има на кого да говорят, трябва някой да плати и да организира срещата. Трудно в Сливен могат да се намерят квалифицирани хора за кампанията на доброволен принцип. Едва ли някой без заплащане ще отиде до Котел например да споделя опита, който има. Защо досега не са го направили? То трябва някой да плати, някой да го организира.

В: Как тогава да се направи кампания?

По много прост начин - трябва да се плати, за да се обясни. Защо Институтът по европейска интеграция например не обучи хора от неправителствени организации в Сливен по евроинтеграционни теми и те срещу това обучение не се заемат с подобна кампания по места? Такава кампания не може да се направи от случайни хора.

В: Какви биха били резултатите от допитване в града?

Не мога да преценя. Няма евроскептицизъм по въпроса да влезем или не в ЕС. Всички си представят, че рогът на изобилието ще се излее след 2007 г. Тук хората си казват, щом заплатите в Европа са такива, и тук ще станат. Хората нямат образование, нямат предварителната подготовка за членството. Според мен биха казали «да» на членството в ЕС не защото знаят какво означава това, а защото искат да потвърдят собствените си надежди.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK