Опит за съживяване на автоморгите

До 2007 г. над 120 хил. излезли от употреба стари автомобили трябва да бъдат преработени, а автоморгите да организират дейността си по начин, близък до системата за рециклиране на отпадъци в развитите държави. Тези разчети на екоминистерството са свързани с нова наредба, която фирми, общини и граждани ще изпълняват от началото на следващата година.

Бизнесът със стари автомобили няма как да излезе бързо на светло, ако екологичните правила не започнат да се прилагат строго, както това става в Европа. Доказателство за това е провалът на предишната наредба, по която от 2002 г. уж трябваше да се уреди извозването и рециклирането на старите коли. Вместо това развалините продължават да събират ръжда по улиците на големите градове, а извозването им на излезлите от употреба моторни средства се превръща в същинска битка между собственици и фирми.

Защо бизнесът не се разви


а собствениците предпочитат да дават автомобилите си за старо желязо на ромите с каруците вместо на легално работещите фирми. Главно поради пропуски в занодателството и липса на стимули. По закон, ако една кола не мине на годишен преглед две поредни години, се води извън движение, а компаниите по указание на общините трябва да я извозят до автоморгите за демонтаж. Съществува вариант колите да се извозват до моргите и от самите собственици. "За три години само един софиянец доброволно докара автомобила си при нас", обяснява Красимир Попов, шеф на "Екопрес", една от малкото легални фирми с лиценз за извозване и разкомплектовка на старите шасита.

Процесът с извозването на колите е блокиран главно заради задължителната екотакса от 80 лв., която от 2002 г. държавата започна да събира. Целта беше да се съберат средства, които впоследствие да се насочат за изграждане на модерни автодепа. Тези такси се налагат при всяко прехвърляне, продажба или бракуване на собствеността и според действащата наредба остават в сила до края на годината. Само през миналата година например от такси са събрани 19 млн. лв. Идеята беше с тях да се изградят два центъра за демонтаж.

За да избегнат екотаксата, хората започнаха да пласират колите си на циганите срещу стотина лева, след което ги обявяваха за откраднати в КАТ. В резултат черният бизнес със старо желязо процъфтя, а фирмите, които легално трябваше да да вършат тази дейност, фалираха.

В момента Министерството на околната среда и водите (МОСВ) е издало 120 лиценза на компании от цялата страна за извозване на колите. Много от тях обаче са прекратили дейността си, защото бизнесът се оказва неефективен и се водят само на книга в регистрите на ековедомството. Законно действащите автоморги с право да разкомплектоват се броят на пръсти, а извозените легално коли са няколко хиляди. В София през 2002 г. са издадени разрешения за разкомплектоване на четири дружества, но от тях действа само едно. Обработените коли са почти 2000, докато данните на КАТ сочат, че излезлите от употреба са десетки пъти повече. В България има над 3 млн. превозни средства. Над 36% са 20-годишни и едва 2.9% са нови.

Контролът е неефективен

По закон инспекциите по околна среда са контролните органи, които трябва да проверяват работата на автоморгите. Те обаче инспектират само законно регистририраните фирми, обясняват хора от бранша. В същото време под път и над път действат незаконни площадки за старо желязо, където се разглобяват не само старите, но и крадени коли. И понеже те не са регистрирани в съда или в МОСВ, нито общинските служители, нито полицията могат да наложат ефективен контрол върху тях.

С новата наредба, приета от правителството миналата седмица, тези проблеми ще отпаднат, категорични са от ековедомството. От 1 януари 2005 г. таксата от 80 лв. ще плащат само производителите и вносителите на моторни превозни средства, а собствениците на стари коли се освобождават от този налог. Така изтеглянето им се прехвърля към компаниите, които по-лесно биха могли да осигурят ресурси за вторичната им преработка. Според авторите на наредбата изкупуването ще се активизира, защото вносителите ще продават нови коли срещу стари с известна отстъпка. Подобна практика прилагаха някои японски компании преди години, като изкупуваха не само жигулита и москвичи, но и трабанти.

Според експерти хората сами ще започнат да извозват колите, за да не бъдат санкционирани. Ако колата е определена за вдигане, но остане на улицата, собственикът ще плаща между 100 и 500 лв. глоба, предвижда наредбата. Контролът отново ще се извършва от общините, както това се прави и сега. Според все още действащата наредба обозначаването на колите извън движение ставаше от специални общински комисии, които се събираха на два-три месеца. В много от столичните общини обаче тези комисии не са заседавали от години. Дори от следващата година собствениците на коли и общинарите да се организират по-добре, важно е да се завишат санкциите за неизпълнение на тези задължения, коментират хора от бранша.

Никой не изкупува старите части

Немаловажен проблем е и изкупуването на частите от разглобените шасита, както и изхвърлянето на отпадъците, които на този етап не могат да се преработват. Въпреки писаните наредби сега компаниите лесно пласират само металните части, всичко останало се изхвърля от моргите на общинските сметища. "Фирми като нашата на практика се оказват притежатели на боклуци, за чието извозване само плащаме. Единствената печалба идва от продажбата на скрап и резервни части", обяснява още шефът "Екопрес". Новата наредба предвижда до 2007 г. почти 80 на сто от старите коли да се преработват или рециклират. При сегашното състояние на вторичния пазар това е немислимо. Пазарът на части е блокиран, защото търсено на старите марки източноевропейски коли намалява, а същинският пазар за западни модели не е проходил. Масовата продажба на употребявани двигатели и стъкла ще стане едва след като се организира рециклирането и извозването на старите западни марки по новата наредба, обясняват експерти.

Липсва организация дори за преработката на стари гуми, тъй като тези мощности в страната са ограничени. Предприятието за управление на дейностите за опазване на околната среда (ПУДООС) към ековедомството субсидира известен брой фирми, които от отпадъци правят гранули за пътни настилки. Като стимул за това, че намалява замърсяването от отпадъци, за всеки тон преработени гуми преработвателят получава държавна субсидия от 100 лв. Капацитетът на тези предприятия обаче е малък и не може да поеме бракуваните гуми от всичките морги в страната. Затова повечето ги предават на общинските сметища като обикновен боклук, за което сметището прибира по 87 лв. за 4 кубика предадени отпадъци.

"Ако държавата организира повече предприятия за преработка на отпадъците, дейността ни няма да бъде губеща като сега", коментира Красимир Попов. Според експерти от екоминистерството новата наредба ще стимулира бизнеса да инвестира в екологични преработки. През 2003 г. ПУДООС e финансирал консорциума “Гуми Еко”, внедрил две технологични линии за преработка на стари автомобилни гуми с общ капацитет от 4 тона/час, съобщиха от екоминистерството. До 2008 г. се предвижда те да преработят 95 000 т стари гуми. През тази година е сключен договор със “Златна Панега” за събиране, транспортиране, съхранение и изгаряне с оползотворяване на енергията на стари автомобилни гуми. Годишно ще се преработват 4000 т. На фона да потребностите на страната тези проекти са много ограничени, смятат експерти.

Дерегистрацията може да премине към моргите

Дори дейността на автоморгите да започне да се организира от вносителите на автомобили, те ще имат нужда от посредниците, които имат опит в тази дейност. Процесът ще се улесни, ако автоморгите получат право да предават номерата на старите коли в КАТ. По Закона за движение по пътищата само притежателят на превозното средство може да ги върне при прекратяване на регистрацията. Преди да се разработи новата наредба, фирмите предложиха в тази част законът да бъде променен, за да могат автоморгите да връщат номерата. В противен случай този проблем ще пречи и след като новата наредба влезе в сила, обяснява шефът на "Екопрес". Според експерти от ековедомството новата наредба засилва контрола при разкомплектоване и процесът няма да се блокира, ако дерегистрацията законово не се промени.

- - - - - - -

Вносителите и производителите на коли трябва да организират събирането и преработката на автомобилите, внесени за периода преди и след 1980 г. по определен ред. Те трябва да изкупят тези количества в тонове и да ги преработят. Графикът е следният:

*До края на 2005 г. най-малко 75 на сто от теглото на стария автомобил трябва да се оползотвори и поне 70 на сто да се рециклира

*До края на 2006 г. поне 85 на сто от теглото подлежи на повторно използване, а 80 на сто задължително трябва да се преработи

*До края на декември 2011 г. най-малко 90 на сто от теглото се оползотворява, а 82 на сто се рециклира

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK