Велчев наложи нови условия в преговорите за "Тракия"

Съдбата на концесията на магистрала "Тракия" става все по-неясна, след като за втори път беше отложено подписването на засекретения договор с избрания без търг или конкурс българо-португалски консорциум. Във вторник изтече законовият 30-дневен срок за приключване на сделката. С решение на подпис в понеделник вечерта обаче, преди премиерът Сакскобургготски да замине за Мароко, Министерският съвет удължи с нови две седмици преговорите с "Автомагистрала Тракия", в който влизат държавните "Автомагистрали" и "Техноекспортстрой" и португалските компании МСФ, "Лена" и "Сомаг".

По искане на финансовото министерство бяха поставени две нови условия. Според едното договорът за концесията ще влезе в сила само след получаването на безусловно становище от Евростат, че инвестициите се отразяват по баланса на концесионера и не се включват при измерване на дефицита на т.нар. консолидирано европейско правителство. Второто условие е да има писмено съгласие на Европейската инвестиционна банка изграждащите се отсечки Оризово - Стара Загора (38 км) и Карнобат - Бургас (32 км) да бъдат включени в концесията. Двете отсечки трябва да бъдат готови до края на годината.

Досега няма яснота и по предишното условие, че договорът, дори да е подписан, ще влезе в сила само при положително решение на Комисията за защита на конкуренцията, че предоставянето на концесията без търг или конкурс представлява допустима държавна помощ. Антимонополната комисия вече поиска допълнително проучване, преди да се произнесе. Според различни източници комисията вече е започнала консултации с Брюксел.


Официално от ведомството на Велчев отказаха да коментират предложенията си, но заявиха, че новите условия са в интерес на държавата. Неотдавна председателят на временната анкетна комисия за концесията Йордан Мирчев заяви, че продължават споровете по финансовия модел на договора. Източници от преговарящия екип посочиха като най-голям проблем задълженията, които държавата поема за покриване на рисковете на инвеститора от заложения по-нисък трафик. Идеята е тези средства ще бъдат взети от винетните такси. Освен това предвижданите тол-такси за ползването на магистралите създават проблем с евродиректива за автотранспорта, според която в една страна не може едновременно да се плащат и винетки, и тол-такси.

Посочената стойност на проекта е 717 млн. евро, но представители на опозицията заявиха, че тя е увеличена с нови 180 млн. евро от реконструкцията на готовите участъци. Министърът на регионалното развитие Валентин Церовски отрече твърденията, но същевременно не предостави пред депутатите от анкетната комисия конкретните параметри на договора. Той дори обяви, че нарочно го е засекретил, тъй като португалските компании можели да заведат искове заради огласяването на информация. Според юристи обаче Церовски не е имал законното право да постави гриф "за служебно ползване" на документите по концесионирането на автомагистралата, тъй като този гриф се слага само след публикуване на специален списък кои документи попадат в този раздел. Такъв списък няма нито МРРБ, нито друго министерство и затова те нямат право, каза пред радио "Нова Европа" Александър Кашъмов от Програма "Достъп до информация". По думите му специално за екологичния анализ за концесията в Закона за опазване на околната среда има изричен текст за достъпността.

Церовски също призна, че преговорите вървят трудно и дори допусна, че може и да няма договор. Той съобщи, че концесионерът иска увеличение на пътните такси с 15% през следващите години, което е неприемливо за българската страна. Засега таксите са от 2.5 евроцента на километър за леки коли. Не е е ясно колко ще плащат камионите, но от такси ще бъдат освободени тези над 12 тона.

Във вторник основните критици на концесионния договори от ДСБ заявиха, че новото удължаване на срока е доказателство за "безумието на правителството". Петте анализа за концесията на магистралата бяха засекретени незаконно от министъра на регионалното развитие и благоустройството, посочи депутатът Евгени Чачев. Юристи коментираха, че удължаването на срока е спорен момент в процедурата, тъй като но са минали повече от два месеца от решението на правителството да даде концесията на консорциума, и може да бъда атакувано от всяка компания, която има правен интерес. Като пример за такава беше посочена някоя от пътноподдържащите компании.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK