Оправдана е всякаква политическа цена за строежа на магистрала "Тракия", смята Церовки

Оправдана е всякаква политическа цена за строежа на автомагистрала "Тракия", заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски.

Ако проектът за строежа бъде финализиран, българската страна ще реализира 80 процента от положителния финансов резултат, което, според прогнозните данни за договора, означава ползи за


българската страна от над 3.8 милиарда евро. Над 750 милиона евро ще са само данъците, без в тях да влиза сумата от ДДС от обороти за периода на концесията. Над 1000 ще са работните

места.

Министър Церовски уточни, че стойността на строежа на един километър от автомагистралата няма да надхвърли 2.7 милиона евро.

Фактически всички искания, които държавата постави на масата на двумесечните преговори, бяха приети от кандидат-концесионера. Решението той да подпише договора беше взето миналия вторник, остават само техническите неща по текстовете - сравнения в преводите, каза Церовски. По думите му договорът ще бъде подписан в началото на другата седмица.

В отговор на въпрос министърът каза, че проектът за автомагистралата може да стане, защото банките, които носят прекия риск от изпълнението му, никога няма да сключат договор, който според тях би бил рисков.

Това, че ще подпишем договора, не значи, че той автоматично ще започне да се изпълнява, каза министър Валентин Церовски. След това предстоят до три месеца много сериозни преговори между

концесионера и финансиращите банки, които трябва да завършат със сключването на т.нар. кредитно споразумение, или кредитен договор, към който ще бъде прикрепен и финансов модел, който и до момента не е уточнен, каза Церовски. Всички приказки за цифрите по проекта, които противниците му тиражират в медиите, са плод на техните фантазии, заяви министърът.

Участието на държавата в т.нар. гарантиране на трафика е другата спекулация във връзка с проекта - по тези разчети държавата ще участва през първите седем години с около 160 милиона евро и след 15-та година на концесията на България ще й бъдат възстановени над 345 милиона евро. Това означава, че държавата се явява като една съфинансираща банка и капитализира своето участие с пазарен лихвен процент, който е същият като на двете банки, финансиращи проекта, обясни министърът. Освен това договорът влиза под условие и ако по някакъв начин бъде доказано, че държавата подпомага проекта, този договор ще бъде невалиден пред евроинституциите, допълни той.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK