ЕИБ: Търг за "Тракия" е неизменно условие

Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) ще настоява пред българското правителство да бъде оттеглен избраният от него концесионер за магистрала "Тракия", тъй като това е станало против правилата на ЕС за подобни проекти да се организира търг. Това заяви в Белград вицепрезидентът на ЕИБ Волфганг Рот, цитиран в началото на седмицата от Би Ти Ви и в интервю във в."24 часа" във вторник. Същото становище - за необходим международен търг - изказаха и пред "Дневник" представители на институцията по време на годишната среща на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) в сръбската столица.

Рот, който е и зам.-председател на борда на директорите на ЕИБ, поясни, че от самото начало следи случая с магистралата и по думите му е абсолютно необходимо да има почтена конкуренция. В противен случай по българската магистрала ще трябва да се плащат 30-40% по-високи цени, допълва зам.-шефът на ЕИБ.

Банката отпусна в края на седмицата поредния транш от 15 милиона евро по изграждането на два участъка от "Тракия" (т.нар. Лот 1 и Лот 5, по които досега са усвоени общо около 52 млн. евро) - от Оризово до Стара Загора и от Карнобат до Бургас. Те са част от договорения през 2000 г. кредит от 100 млн. евро, превеждането на който ще продължи, докато няколко институции на ЕС не се произнесат дали договорът, предоставящ концесията на консорциума между частни португалски и български държавни фирми, не е неправомерен от гледна точка на европейските правила.


По този повод Огнян Минчев от българския клон на организацията "Прозрачност без граници" припомни, че ЕИБ не е обикновена търговска банка, а е институция на Евросъюза, подпомагаща развитието на държавите. Тя отпуска нисколихвени средства за инфраструктурни проекти там, където те са необходими, но не може да има ефективно стопанско изграждане с печалба, какъвто е случаят с България. "Българското правителство с тази концесия казва - ние ще вземем заем с четири пъти и половина по-голяма лихва и ще плащаме по стопански начин...", заяви Минчев пред Би Ти Ви.

По думите му ЕИБ ще се оттегли, тъй като, когато ЕС отпуска финанси за развитие, не се предвижда те да попаднат в частни ръце, т.е. да дойде концесионер и да започне да събира тол такса на участъците, изградени с европари.

От "Прозрачност без граници" раздухват "магистрална истерия", в която прибягват до институции като ЕИБ и ЕС, заяви по същото време пред БНР Йордан Мирчев, депутат от НДСВ и председател на парламентарната комисия по транспорта. Той намекна, че статията в авторитетния германски вестник "Франкфуртер алгемайне цайтунг", говореща за корупция около концесията, е писана в България. "Това са предизборни измислици и лъжи", каза Мирчев. Иван Иванов, депутат от ДСБ и зам.-председател на същата комисия, разясни, че концесията нарушава и договора за присъединяване към ЕС. По думите му в чл. 20 от него България е поела ангажимент да се придържа към графика за ново строителство и рехабилитация на пътната ни мрежа. "Там под номер 35, 36 и 37 са записани непостроените лотове 2, 3 и 4 от магистрала "Тракия". Изрично е записано в този договор, че това ще стане с финансовата помощ на общността", каза Иванов.

Съгласието на ЕИБ за задействането на концесията на "Тракия" е нужно заради отпуснатите дотук милиони евро заеми за построените отсечки. От ЕИБ обаче твърдят, че не могат да участват в този проект, тъй като не са участвали в избора на изпълнител. Банката може да си поиска обратно отпуснатите пари с предвидените по договор лихви и допълнителни плащания за милиони евро. Според Огнян Минчев при такъв развой лихвите вече ще са търговски, а не преференциални.

Министър Валентин Церовски заяви, че това не заплашва концесията, защото българската страна ще намери друг кредитор, който да поеме плащането на задълженията. Пред "Дарик радио" той уточни, че "банките, кредитиращи концесионера, са готови да дадат условия, равни или по-добри от тези на ЕИБ, като влязат в правата си, и да финансират магистрала "Тракия". Ако ЕИБ кажат, че се оттеглят от даден проект, това просто означава, че няма да вземем заем от тях, не виждам никаква финансова драма за държавата, коментира и финансовият министър Милен Велчев.

В интервюто си за "24 часа" обаче вицепрезидентът на ЕИБ отбелязва, че самият Велчев трябва да отговори защо инвестициите на банката в България са толкова скромни. "Ако не ни искат, защо да даваме пари на страна, която мисли, че т.нар. Маастрихтски критерий за съотношението на дълга е най-важният й въпрос?" С подчертана ирония Волфганг Рот допълва, че "очевидно в България ситуацията с инфраструктурата е супер, тя е най-хубавата в света и не се нуждае от пари". "Може би България наистина е богата държава, не зная. (...) Мислим, че за бъдещия растеж на България инфраструктурата е много важна, но разбираме от вашия финансов министър, че той не иска това", заключава Рот.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK