С формулата "постоянни клиенти" се запазват двойните цени в туризма

Българите ще продължат да ползват по-евтини нощувки и услуги по курортите в сравнение с чужденците, след като много хотелиери и ресторантьори намериха начин да им предложат по-ниски цени, без да нарушават закона, който забранява да се прави разлика за български и за чуждестранни клиенти. Новата формула са намаления за "постоянни клиенти", като под тази фраза се подразбират най-вече българите. Така специалните "промоции" обезсмислят влязлата в сила от 1 декември промяна в Закона за туризма, според която се изравняват цените за всички гости, както изисква европейското законодателство. Засега като "постоянни" се определят онези клиенти, които и предишния сезон са почивали на същото място.

От Агенцията по туризма не отговориха дали това е нарушение на закона, или е нормално поведение в условията на лоялна пазарна конкуренция. За нарушенията трябва да следи Комисията по търговия и защита на потребителите, откъдето също не дадоха еднозначен отговор дали отстъпките за постоянни клиенти са против текста в туристическия закон.

Досега на много места имаше два вида цени: едни за българи и други - в пъти по-високи, за чужденци. Това се правеше най-често от хотелите и ресторантите по морето и в планинските курорти, където и идват най-много чуждестранни гости. Според определението на Европейския съюз обаче това е дискриминация.


Ще изгубим много български туристи, които след изравняването на цените не могат да си позволят стандарта на европейците, обясняват хотелиери, собственици на квартири и ресторантьори. Ефект има и върху туристически обекти - в Националния исторически музей край София например входът за българи бе увеличен пет пъти - от 2 на 10 лева, колкото досега плащаха чужденците. В големите зимни курорти, където сега започва сезонът, цените на карти за ски съоръженията се удвоиха спрямо 2004 г.

Пред опасността от отлив на български туристи бяха изобретени нови методи за задържането им с отстъпки и намаления. В Банско и Пампорово компаниите увеличиха цените на еднодневните карти за лифта съответно от 25 на 50 лв. и от 30 на 48 лв. И в двата курорта обаче тази година има намаление за "постоянни клиенти" в рамките на 35%, което реално сваля цената на картата до около 30 лв. В Боровец цените още не са обявени.

Въпреки високите цени българите ще се возят за по-малко пари, обяви преди дни кметът на Банско Александър Краваров и посочи, че намалението за постоянните клиенти всъщност ще е за скиорите от България. Не очаквам новите цени да доведат до спад на българските туристи, каза още кметът.

Изпълнителният директор на "Пампорово" АД Николай Илиев, които са концесионери на съоръженията и пистите в едноименния курорт, посочи, че за постоянни клиенти се смятат всички, които миналата година са карали ски в Пампорово. По думите му всички скиори се записват в базата данни и при купуването на карта на следващата година, те ще ползват отстъпка. Илиев гарантира, че намалението ще важи и за чужденците, които миналата зима са почивали в Пампорово.

Понеже хотелите в курортите работят изключително с чуждите туроператори, за тях няма голямо значение дали ще обявяват отстъпки за българи, коментират представители от бранша. Партньорите на големите международни вериги пък отдавна са изравнили цените. Откакто сме в България, имаме едно и също за всички, обясниха от "Хилтън" в София. Малките семейни хотели и предлагащите квартири обаче прибягват до схемата "постоянни клиенти". Освен това в курортите българи могат да преспят по-евтино, ако направят резервацията си не на място, а през туристическа агенция, която пък има специален договор с хотелиери за отстъпки за целия сезон. Проблемът е, че трудно се намират свободни легла в последния момент.

Макар ресторантите да имат най-голяма изгода от това чужденците да плащат повече, там също се предлагат отстъпки за българи. В някои заведения в Боровец и Банско дори са поставени табелки "Намаление за българи - 30%". Обяснението е в това, че чужденците обикновено са платили в туристическия пакет да се хранят в ресторантите на хотелите, където са отседнали, и рядко влизат в друго заведение. Представители на бранша очакват по същия начин да постъпят и заведенията на морето в разгара на летния сезон.

Подобни отстъпки за постоянни клиенти предлагат и голяма част от хотелите и ресторантите в страната. Това се отнася най-вече за градските по-малки хотели, защото разчитат до голяма степен на българските туристи, които не идват с предварителни записвания или чрез агенция.

Изравнихме цените за българи и чужденци и леко ги увеличихме, обясни Георги Вълев, президент на "Поликомерс" и един от големите хотелиери във Великотърновско. По думите му е нормално колегите му да предлагат различни цени и отстъпки за постоянни клиенти, групи, за гости чрез агенция и т.н. На това мнение е и маркетинг мениджърът на хотел "Бест уестърн сити хотел" в столицата Чавдар Крачунов. "Хотелите могат да дават отстъпки на всякакви клиенти - на корпоративни, на големи групи, на гости за семинари и др. Това са нормални конкурентни условия", добави той. Фирмите нямат право да обявяват различни цени на рецепция, но нищо не може да ги спре да дават отстъпки и различни ценови условия на различните видове клиенти, обясни и председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK