Средното образование е пред радикална промяна

Училищата с по-добри ученици ще получават повече пари. Тестове ще сменят контролните и изпитването пред дъската

Средното образование е на прага на радикална реформа и ако тя получи одобрението на министрите и депутатите, първите предложени стъпки - диференциране на учителските заплати и постепенно въвеждане на тестове вместо изпитване, ще бъдат предприети още през следващите месеци. Програмата на вицепремиера и министър на образованието Даниел Вълчев е 10-годишна и вече е дадена за съгласуване във ведомствата. Освен от правителството той ще поиска и парламентът да одобри промените, които предвиждат нови учебни планове, автономно управление на бюджетите от директорите и контрол на настоятелствата върху назначаването им.


Планът "Вълчев" е очакван с изключителен интерес в образователните среди, най-малкото защото началото на дълго отлаганата реформа беше обвързано с по-нататъшните корекции в учителските заплати. Стачката на преподавателите в края на миналата година приключи със споразумение за 4% увеличение от януари и още 6% от юли, но ако дотогава е въведена система за оценка на труда им. Другият не по-малко съществен проблем е непрекъснатият спад в качеството на основното образование, което се доказва от всички авторитетни международни изследвания.


В основата на стратегията е стремежът за пълна децентрализация на системата и прехвърляне на отговорността от министерството към местната власт и ръководствата на самите училища. Предвижда се директорите да бъдат назначавани с мандат, и то не от министерството и инспектората, а по преценка на местните общности, които ще излъчват училищни съвети с представители на общината, родителите и учителите. Решенията за това кои училища да бъдат закрити, какви да се откриват и с какви специалности трябва да се взимат също от общината. Вълчев предлага директорите сами да определят как ще изразходват бюджетите и тези учебни заведения, които се справят добре, да получават допълнителни средства. "Училищата, които се управляват икономически целесъобразно, трябва да получават допълнително финансиране и да осигуряват по-високи заплати на учителите", се казва в документа, а механизмът, по който това ще става, може би ще бъде обяснен при официалните дискусии по стратегията. Промените ще засегнат сериозно и регионалните инспекторати към МОН (които в момента провеждат конкурси за назначаване на учителите, дават становища за откриването на училища и др. и често са сочени като един от източниците на проблемите в системата), тъй като собствените им ръководители се сменят с всяка власт. Идеята е инспекторатите да се освободят от управленски правомощия и да останат като звена за методическа дейност и контрол.




Министерството вече обсъжда със сдружението на общините кои да бъдат първите 10 пилотни, където новата система да се изпробва още от есента. Ако тя проработи, според програмата ще бъде въведена навсякъде от учебната 2008-2009 г.  


Идеята за децентрализация не е нова и тя многократно е обсъждана с представителите на Националното сдружение на общините. Това е много положителна тенденция, към която обаче трябва да се върви постепенно, коментира зам.-кметът на София Йорданка Фандъкова, която отговаря за образованието, а преди това беше директор на Втора немска гимназия в столицата. Нейното мнение е, че преди всичко трябва да има добре обучени директори, които да управляват успешно бюджетите си. В тази връзка програмата предвижда създаването на национален институт за обучението на директорите.


Ако при обсъжданията не настъпят сериозни промени, още от есента тестовете ще започнат да заместват изпитванията и контролните както през сроковете, така и при завършването на всяка година. В свои изявления министър Вълчев коментира, че такова е предпочитанието на родителите и учениците, и това беше потвърдено от две социологически допитвания. Другият аргумент в полза на промяната е, че така оценките на децата ще са по-обективни. Според стратегията освен вътрешните тестове, които ще се провеждат и оценяват от учителите, след 4-и, 7-ми, 10-и и 12-и клас, ще се провеждат и национални тестове. Целта на това т.нар. външно оценяване е всички ученици да се изпитват по единни критерии, а резултатите да се използват за вход към следващото ниво на обучение.  


През последните години министерството многократно предлагаше да въведе тестове при кандидатстване в елитните гимназии, но всички опити приключиха с провал. Новата стратегия също предвижда в тези гимназии да се влиза с оценките от националния тест след 7-ми клас. В документа е посочено и че резултатите от тестовете след 12-и клас ще служат за влизане в университетите, но това вероятно ще стане възможно едва след като системата работи няколко години и натрупа "авторитет".


Напълно одобрявам въвеждането на тестовете след седми клас, но те не може изцяло да заменят матурата, смята директорът на столичната 32-ра гимназия Нели Киркова-Костова. По някои предмети може да има тест, но не и по всичките, каза тя и даде за пример литературата. Директорът на Испанската гимназия в София Драгомира Танчева пък обясни, че тестовете за завършване на всеки клас са добър метод да се види нивото на децата и на системата като цяло. Те обаче трябва да са стандартизирани, а да не се измислят от всяко училище. Не е възможно тестовете да изместят изцяло матурата, това ще става постепенно, коментира и Мария Донкова от фондация "Пайдея", която се занимава от години с проблемите на образованието. Засега не са представяни качествени тестове, добави тя.


Оценяването на учителите също ще е обвързано с резултатите от националните тестове, предвижда документът. В него са посочени общо 10 критерия, на база на които ще се определя учителската заплата - между тях оценка от учениците и родителите (чрез анкетни карти), извънкласни дейности, нови методи на преподаване и т.н. Тежестта на критериите предстои да се обсъжда със синдикатите.


Даниел Вълчев вече е обявявал намеренията (която са залегнали и в стратегията) за промяна на структурата на средното образование - основното да завършва след седми клас, когато част от децата вземат решението си как да продължат обучението. Гимназията ще се раздели на два етапа - до десети и до 12-и клас. Министърът предлага осми клас да е посветен на активно изучаване на езици, компютри или придобиване на други професионални умения.


Ако програмата бъде приета, през следващата година министерството ще поиска с 0.2% повече от БВП (брутния вътрешен продукт), или общо 4.36% от БВП за средното образование. В абсолютна стойност това е около 120 млн. лева. Стратегията не предвижда финансиране със заем от Световната банка, въпреки че тя наскоро излезе със свой критичен доклад за образованието и в момента преговаря с правителството по новата стратегия за партньорство. Тя включва четири области, сред които и образованието.


Програмата за реформи вероятно ще бъде обсъждана в Министерския съвет следващата седмица, след което ще се внесе в парламента.


Тази година ще започне изграждането на кариерни центрове в средните училища, съобщиха вчера представители на Американската агенция за международно сътрудничество, които са поканени от министерството да реализират проекта. Центровете трябва да съветват учениците какво да учат и как да се развиват професионално. Агенцията ще обучава първоначално около 30 обучители, а след това още 60 педагогически експерти, които ще предадат знанията си на останалите колеги.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bananashake
    *****

    prez 95 na izpita sled 7 klas imah ot 20 vaprosa 10 greshno formulirani. i tova e izpit, koito se gotvi cqla godina. kakvo ostava za test. prez 93, praveh testove-izpiti po istoriq - nazubrqsh otgovorite, abcd..i gotovo. amerikanskite izpiti sat, gre, gmat, toefl, se provejdat ot mnogo godini, i sistemata e izpipana i dokazana. ne mislq che slqpoto sledvane na ideqta za testove kato forma na izpitvane shte e ot polza. plus tova kakvo shte pravqt uchitelite bez chastnite uroci?

  2. 2 Профил на kalnik
    *****

    Тестовете могат да покажат широтата на познанията на ученика но не и дълбочината им. В съвременния свят не е толкова важно колко информация си "натъпкал в кофата", а как я използваш. За фактите си има Интернет. За обработката им трябва акъл. Според мен най-добрата форма на оценяване е писмен изпит на който учениците могат да позлват цялата литература на базата на която е ставало преподаването. Да видим тогава кой как използва предоставената му информация. В крайна сметка животът не е викторина.

  3. 3 Профил на trakAtrak
    *****

    Да видим сегашното ръководство на МОН дали ще се допита до обществото ПРЕДИ да представи нормативните документи за реформата за одобрение от МС и/или НС. Или както обикновено у нас нещата ще се публикуват когато са напълно готови, а участниците в съставянето им пък са готови със зъби и нокти да ги бранят. Един показателен факт доколко от МОН се интересуват от мненията ОТДОЛУ, е блокираният форум в сайта на министерството, най-вероятно заради няколко нелицеприятни реплики.

  4. 4 Профил на elmohicano
    *****

    Последиците от такава организация на финансите са, че училищата по селата, училищата с малцинства, училищата с лоша материална база към ден днешен, ще станат още по-бедни и по-лоши утре.

  5. 5 Профил на pavel_lazarov
    *****

    Любезно моля който разполага с описания в статията документ да ми го изпрати на pavel.lazarov@bgvelikden.org . Който има конструктижно предложение за подобряване на основното и средното образование да го пусне в << www.bgvelikden.org/PRAG-O >>. Имаме повече от 160 аргументирани граждански предложения, които пращаме редовно в МОН!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK