Пациенти са се оплакали 1000 пъти от лекари

Съюзът обещава по-стриктен контрол върху медиците

Конфликтите между лекари и пациенти вече ще се решават по-бързо.

© Надежда Чипева

Конфликтите между лекари и пациенти вече ще се решават по-бързо.



Повече от 1000 жалби на граждани са разгледали за година и половина регионалните етични комисии към Българския лекарски съюз (БЛС). Това съобщи за "Дневник" председателят на съюза д-р Андрей Кехайов. Наложени са различни санкции - глоби и порицания. Отнети са правата за практикуване на професията на 10 лекари.


Според д-р Кехайов повечето от проблемите, за които са сезирани, са предизвикани от лоша организация и слабости в нормативната уредба в здравеопазването. Той даде пример с нежеланието на лекарите в пловдивския квартал "Столипиново" да ваксинират децата до 18 години срещу хепатит А. Проблемът там е, че голяма част от живеещите в квартала нямат здравни осигуровки, което означава, че никой няма да плати на джипитата за извършената работа, ако те не го поставят публично, коментира Кехайов.


Според него при другия нашумял случай - отказа на доктор в Златни пясъци да прегледа 3-годишно германче, също има организационни пропуски. Всеки лекар е длъжен да окаже спешна помощ, но когато става въпрос за лечение, трябва да е ясно кой ще плати медицинските услуги, допълни Кехайов. Чужденците имат здравни застраховки, но се оказва, че парите им не винаги стигат до лекарите. Това е сериозен проблем, който съществува в курортите и който трябва да бъде уреден законодателно, заяви шефът на БЛС. По думите му туроператорските фирми са длъжни да осигурят медицинска помощ на гостите на хотелите. Отказът на колегите му означавал, че те нямат договор за обслужване на чужденците. Решението на проблема е от компетенцията на Министерството на здравеопазването, каза още Кехайов.




Българският лекарски съюз обмисля да въведе за първи път двуинстационно произнасяне по казуси на лекарската етика. Това означава да се дадат повече права на Централната етична комисия да реагира при обществено значими случаи на нарушаване на добрата медицинска практика и етичния кодекс. Досега по проблеми, свързани с взаимоотношенията между лекарите и пациентите или вътре в гилдията, се произнасяха само регионалните комисии по етика. Според д-р Кехайов по този начин може да се отговори на очакванията на обществото за по-бърза реакция от страна на организацията. Предложението за промените идва от местни организации на БЛС, подчерта Кехайов. Дали то ще бъде прието ще реши извънредният събор на съюза, който ще се проведе от 26 до 29 септември.


Етичните комисии на регионалните колегии и централната етична комисия работят според Кодекса за лекарска етика, който е приет на събор през 2001 г. Етичните норми са важен елемент за медицинската общност в целия свят, затова на конгреса сме поканили директора на секция "Медицинска етика" към Световната медицинска асоциация проф. Джон Уилямс, обясни д-р Кехайов. Той припомни, че след приемането на Закона за съсловните организации не са правени никакви поправки в устава на организацията и в Кодекса за лекарска етика. Считаме, че вече се налага да се направят някои промени, за да отговорим на изискванията на обществото, подчерта Кехайов.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK