Кметовете - без глас за големите проекти

Готви се нова подялба на строителния контрол между ДНСК и общините

Правомощията на кметовете при издаването на разрешителни за големите инфраструктурни проекти като нови енергийни мощности, пътища и жп линии ще бъдат ограничени и строителството им ще започва само с решение на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Във ведомството се подготвят поредните промени в непрекъснато поправяния Закон за устройство на територията (ЗУТ). Те предвиждат строга подялба на строителния контрол между подчинената на регионалното министерство Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) и общините.


Сега министърът разрешава строителството на обекти, които са обявени за национални по закон и с решение на правителството. Държавата се е ангажирала да подпомогне инвеститорите в тях при изграждане на инфраструктурата, както и с по-бърза процедура за получаване на разрешителните.


Готвената промяна е свързана и с ново разпределение на правомощията между държавата и общините по отношение на строителния контрол. Националният надзорен орган - ДНСК, ще се занимава само с големите инфраструктурни проекти, а всички останали строежи (частни и обществени сгради) ще са под контрола на кметовете.




Законовите изменения ще бъдат внесени около Нова година, съобщи директорът на ДНСК Иван Симидчиев. "Искаме да въведем по-ефективни контролни механизми за борба с незаконното строителството. Експериментът в контрола, въведен през 2005 г., се оказа неуспешен - тогава направихме пълен дублаж на правата за контрол между общините и дирекцията", коментира неотдавна зам.-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев. Той обясни, че най-правилното е дирекцията да се занимава само с големите инфраструктурни проекти и производствени мощности, а за къщите, частните и обществените сгради контролът да се даде на общините и кметовете.


Експерти на дирекцията твърдят, че кметовете "творчески тълкуват" закона и често бездействат, бавят проектите, като отказват разрешителни на инвеститорите. Симидчиев посочи претенциите на общината в Кресна за съсобственост във водна централа. След като обектът на частния инвеститор бил изграден и дирекцията им издала разрешение за ползване, което на практика означава, че централата може да работи. Кметството обаче решило да прави референдум дали да има водна централа или не. Негови представители вчера не бяха открити за коментар.


Като подходяща илюстрация за възникналите проблеми може да послужи и спорът между италианската компания "Енел", инвеститор в рехабилитацията на ТЕЦ "Марица-изток 3", и кмета на община Гълъбово Николай Тонев, който не допуска компанията до депата за азбест и строителни отпадъци и отказва на три пъти да издаде разрешителни за изграждане на инсталация за мокрене на гипса. Тонев твърди, че има отклонения от проекта за изграждане на депо за азбеста, а проверка на ДНСК не откри нарушения.


Ако кметът отказва да допусне компанията до депото, се създава наистина реална опасност за здравето на населението, коментира Симидчиев. По думите му дирекцията не е установила незаконност на строителството и са направени измервания за изпълнението на проекта. Според шефа на ДНСК, който тази седмица ще провери на място ситуацията и ще се срещне с представители на институциите, екоминистерството трябва да се намеси спешно в конфликта. Симидчиев подчерта, че проблеми не съществуват с останалите проекти за изграждане на мощности в комплекса "Марица-изток".


Идеята за измененията в Закона за устройство на територията се подкрепя и от транспортното министерство. Юристите на ведомството смятат, че ограничаването на правата на кметовете за намеса в големите инфраструктурни проекти ще позволи по-лесната им реализация. Оттам припомниха проблема с отчуждаване на терените за втория Дунав мост и строителството и електрификацията на първата отсечка Крумово - Първомай от линията Пловдив - Свиленград.


В първия случай началото на строителството се забави, тъй като общината във Видин бе продала на частни лица и разделила терените, определени за отчуждаване заради моста, вместо да бъдат предложени на инвеститора, както е предвидено по закон. Кметът Иван Ценов обвини за случилото се поземлената комисия към земеделското министерство.Тогава транспортното министерство открито обяви, че общината е прескочила действащото законодателство. НК "Железопътна инфраструктура" пък се натъкна на бездействието на кметове по отчуждаването на терени за трасето на линията.


Не знам за подготвяните промени, но ако се готвят такива, трябва да бъдат обсъдени и с общините, коментира председателят на Националното сдружение на общините Красимир Мирев. Депутати, членове на парламентарната комисия по местно самоуправление, заявиха пред "Дневник", че не са информирани за подготвяните промени, и изразиха силно учудване, че законът отново ще се променя. Това е поредната поправка на този закон, която се подготвя от правителството на тъмно, възмути се депутатът Евгени Чачев от ДСБ. Той изрази опасения, че промяната може да забави условията на европейските фондове. Колегата му Костадин Паскалев също обясни, че не е информиран за предложението за промени. Той си спомни, че във връзка с изграждането на Околовръстното шосе възникнали проблеми между министерството и общината във връзка с отчуждаванията.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Общините , общините
    *****
    Неутрално

    Чудно как си представяте някой кмет да почне гонки за незаконно строителство - че те строежите не са на случайни хора на местно ниво. А и да не е луд да си рискува преизбирането ?

    Само проверки от хора , които не живеят в съответното селище е решение т.е контролът няма как да е на общините.

  2. 2 Профил на Общинарят
    *****
    Неутрално

    Тия, дето живеят в общините да духат супата.
    Министъра високо, София далеко, дреме му на министъра какво става в общината.
    Днес е министър, напълни си гушата и утре го няма.
    А ние?

  3. 3 Профил на Стратегически добре окрадено
    *****
    Неутрално

    Наяве
    кохезния фонд бе най-привлекателния
    Можеше да се прокара ново водоснабдяване, централно отопление или просто да се асфалтира някоя улица..всичко, дето прави разлика в живота на обикновения човек.
    Сега, нъцки
    Веднага да се информира Европа за наглостта им

  4. 4 Профил на Канадска ливада
    *****
    Неутрално

    Целта е да се запуши устата на туземците за да не бъркат в голямата каца. Уплашиха се от реакцията по проекта Странджата и реалната опасност бургазлии да излезнат на улицата по проекта Бургас Александрупулис

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  6. 6 Профил на Gorskia
    *****
    Неутрално

    Какво се наблюдава през последните години и РДНСК и общините не искат да контролират т.н. малки обекти. От начало целият контрол беше в РДНСК и той липсваше, сега го дублираха и дадоха същите функции на общините - наскоро отчетоха , че нито една община не се възползва от тях. Сега Симидчиев не иска да работи и иска контрола само върху националните обекти - така направо ще "се скъса от работа" под сянката.
    А има лесни решения - на такива като Симидчиев и тези от регионалното министерство им се показва вратата, като не искат да работят това което ги задължава закона, вместо да го променят я да си намерят нова работа, желаещи за техните места ще има.
    Второто решение е да делегират правото на контрол на 30 НПО и да им дадат половината от глобата или санкцията като възнаграждение, тогава няма да остане един нарушител ненаказан.

  7. 7 Профил на atanas
    *****
    Неутрално

    Време беше да им ограничат правата на местните феодали, че както започнаха да ги обстрелват, в скоро време няма да има кандидати за баницата.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  9. 9 Профил на nabludatel
    *****
    Неутрално

    Нови интереси- нови поправки в закона и пари по банкови сметки.

  10. 10 Профил на Врапчо
    *****
    Неутрално

    Освен всичко казано, общините на са компетентни по отношение на големите инфраструктурни проекти, което може би е и другата причина за неадекватните решения и не до там правилно целенасочени действия покровителстващи местни частни интереси, като последното може и да не създава проблеми въпреки всичко.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK