GPS система ще замени винетката

GPS система ще замени винетката

© Дневник



Тол-система чрез GPS постепенно ще замени сегашната форма за платено ползване на пътищата - винетката, съобщи в сряда Янко Янков, изпълнителен директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ). Новата система няма да се въвежда от държавата, а от частна фирма концесионер и първоначално ще важи за тежкотоварните камиони. Янков се надява това да стане още през следващата година, а до 2013 г. всички автомобили да минат на нея.


Пътната агенция е подготвила документите за промяната и ще ги внесе в Министерството на транспорта. Окончателното решение трябва да вземе правителството. Според Янков, ако всичко върви гладко и сроковете се спазват, преди парламентарните избори може да започне процедурата за избор на концесионер. Времето едва ли ще стигне тя да завърши до началото на юли, коментираха експерти. За тол-система се говори повече от две години.


От НАПИ отказаха подробности за концесионната схема с мотива, че решението се взима от Министерския съвет. Плановете са да се проведе една процедура за избор на концесионер за управление на услуга, казаха от Министерството на транспорта. Спряхме се на този вариант, защото държавата няма средства да въведе системата. По предварителни оценки тя ще струва около 500 - 600 млн. лв., допълниха от ведомството на Петър Мутафчиев. Оттам не се ангажираха с точен отговор под каква форма концесионерът ще си възвърне средствата - дали ще взима процент от събраните такси, или ще получава фиксирана сума годишно.




Капацитет да реализират тази система имат само големи чужди фирми в областта на електрониката като "Сименс", IBM и други, твърдят експерти. Практиката в други европейски страни е показала, че внедряването ще отнеме около половин година. Най-оптимистичният сценарий е изграждането да започне в началото на следващата година.


Предвижда се първоначално тол-системата да се въведе за 1500 км магистрали, първокласни и второкласни пътища, уточниха от транспортното министерство. Това са европейските коридори, които минават през България, и основните пътища, по които се движат тежкотоварни камиони, каза Янков. Тук се включват направленията Видин - Кулата, Калотина - Бургас, Русе - Лесово и други. Изборът да се започне с тях е, защото първо такса ще плащат само камионите с маса над 7.5 тона. До 2013 г., когато системата трябва да се въведе и за леките коли, ще се обхванат общо 5000 км. Общата дължина на пътната мрежа в България е 19 425 км, тепърва ще се решава дали тол-системата изцяло ще замени винетките, или те ще останат за участъците извън GPS мрежата.


За всеки клас пътища ще се плаща различна такса. Пътната агенция е предпочела варианта GPS пред КПП-та, защото отчита максимален брой фактори. Сред изброените от Янков са характеристика на превозното средство, увреждане на пътя, часова зона на ползване, интензивност на трафика, вредни емисии, дестинации, местонахождение, реален пробег на пътя, сигурност, безопасност. За собствениците на автомобили поставянето на такова устройство ще струва средно около 500 - 600 лв., твърдят специалисти.


В момента няма унифицирана тол-система за целия ЕС, плановете на Брюксел са това да стане факт от 2014 г. България преговаря с Румъния поне системите в двете държави да бъдат с еднакви параметри.


Според шефа на пътната агенция проектната документация за избор на концесионер е почти готова, но от транспортното министерство искат тя да се направи от консултантска фирма с опит в такива договори.


От транспортното министерство са искали документацията да е готова още преди година. Забавянето оттам обясниха със смяната на петима изпълнителни директори на пътния фонд за година. В работната група по въвеждането на тол-системата е имало представители на министерствата на транспорта, на финансите и на регионалното развитие, както и от пътната агенция. По проекта се работи във връзка с изискването за въвеждане на единна европейска тол-система, посочи Янков. По думите му сега се разбързали заради намалелите приходи в бюджета. С въвеждането на тол-таксата те могат да се увеличат два пъти, а защо не и три пъти, смята той. За миналата година приходите от винетки са 217 млн. лв., за първото тримесечие пътната агенция още нямала данни. Друг аргумент на Янков за тол-системата е, че винетката е социална и несправедлива, а с тол-таксата се плаща само за реално изминатия участък според габаритите на превозното средство.


Според пътни специалисти най-рано през следващата година може да се въведе системата. Ако искат да направят това нещо, трябва да променят Закона за пътищата, коментира председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев. Той уточни, че не е запознат с проекта, и допълни "обикновено преди избори много се говори".


Идеята


Идеята всъщност не е нова, а отпреди две години, каза Янков. На път е да се реализира обаче едва сега, два месеца преди изборите.


GPS тол системите в Европа


Технологията на таксуване на превозни средства чрез електронни системи има сравнително кратка история в Европа. Следенето на тежки и леки автомобили по пътищата изминава собствен дълъг път, докато достигне нужната рентабилност на проектите за прилагането им в големи мащаби.


Първата държава на континента, която инсталира механизмите на цялата си територия, е Германия, където в началото на 2005 г. беше въведено официално т.нар. "Тол колект" (Toll Collect). Фокусът на системата е върху товарните автомобили с тегло над 12 тона, като покрива движението им в рамките на федералната мрежа от магистрали, равняваща се на 12 хил. км. Първоначалният вариант на "Тол колект" включва сложно ценообразуване в зависимост от теглото, произхода и изминатия път от всяко товарно превозно средство.


С постепенното утвърждаване на системата, използваща GPS (Global Positioning System - Глобална система за позициониране), нейни разновидности се прилагат в редица европейски държави. Заради по-високата си ефективност този метод за таксуване на превозните средства е въведен и в рамките на отделни градове. Разрастването на пазара предоставя възможност на компании като Kapsch, Siemens, T-Systems, IBM, Fela и Ascom да разработват и предлагат разнообразни продукти в тази сфера.


Най-иновативните разработки към момента са дело на сдружение между германската "Сименс" и холандската Ен Екс Пи (NXP). Двете компании се обединиха през 2008 г. с цел да изградят т.нар. ATOP (Automotive Telematics On Board Unit Platform) - метод за таксуване чрез използване на съществуващите GPS или GSM мрежи, което значително намалява цената на подобни проекти.

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Скромен водач
    *****
    Неутрално

    То пътища няма- те пари мислят как да събират!
    Хайде първо онова, по което се движим поне да заприлича на път, пък тогава мислете за начина.
    Нали и сега плащаме данък- къде са ви пътищата?
    Безсрамници!!!

  2. 2 Профил на nqkoi si
    *****
    Неутрално

    Тези хора тотално се побъркаха,искат да вземат по какъв ли не начин парите на хората които и без това нямат много!
    Ама и те едни пътища едно чудо!
    Винетки,данъщи GPS .........!

  3. 3 Профил на Минаващ
    *****
    Неутрално

    След поставянето й всяка година ще се лицензира както касовите апарати, ауторизиран сервиз, договор за подръжка и.т.н. Явно кризата е малка щом EU се занимава с тези работи.

  4. 4 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1291 Гневно

    Aйде тупани, първо си оправете пътищата, па после мислете да плащаме! Навит съм да плащам РЕАЛНО изминати километри, но искам да ги измина по РЕАЛНИ пътища! Тея, освен за взимане, за друго не мислят. Тапири недни!

    Простотията ходи по хората! Затова обичам животните! Цъкам само "+" ... но не на всички :)
  5. 5 Профил на Бензинджия
    *****
    Неутрално

    Да не забравяме и че така ще може да се следи кой къде и по кое време е бил. И това от частна фирма!!! Край със свободата ... бай брадър дебне отвсякъде

  6. 6 Профил на Вар
    *****
    Неутрално

    Баф мааму , от всякъде ще ни следят...

    Абе какво стана с тая конституция, вече не е модерна май!

  7. 7 Профил на Е.С.
    *****
    Неутрално

    Значи в Е.С. се предвижда да се въведе 2014 а у нас още до година.Така всеки щал да си плаща реално самоче устроиството струвало 500 600 лева.Каква нещасна нация сме ,ние пътища нямаме и не искаме да имаме ама за далавера еша си нямат.

  8. 8 Профил на ГУМАТА
    *****
    Неутрално

    На гол корем - чифте пищови. Системата с GPS е с недостатъци. GPS е включен постоянно, а камионите не правят курсове постоянно- отиват до сервиз, до някоя друга работа и се отколоняват от пътя си. Винетката е за движение по нациоалната пътна мрежа. Това е повод за следене и нарушение на Конституцията.

  9. 9 Профил на гражданин
    *****
    Неутрално

    Тия не се умориха да мислят нови варианти за крадене!
    Преди година някой взе милионите за едни безсмислени табели - Винетки. Сега ще наемаме фирми дето да ни събират комисионните за GPS системи.

    Абе идиоти загубени, половината българи карат коли, които струват колкото GPS системата и годишната й подръжка.

    Само една шепа пръст ще ви оправи иначе и Космоса ще изядете в алчността си!

  10. 10 Профил на Щ.-854
    *****
    Неутрално

    Коя концесия до сега за пътната инфраструктура е донесла полза на държавата ?

    Можеби е време да има и концесия за митниците и НАП,
    желаещи ще се намерят.

  11. 11 Профил на Щ.-854
    *****
    Неутрално

    Коя концесия до сега за пътната инфраструктура е донесла полза на държавата ?

    Можеби е време да има и концесия за митниците и НАП,
    желаещи ще се намерят.

  12. 12 Профил на крадци
    *****
    Неутрално

    Те такова крадене не е имало отдавна.Не стига,че няма пътища,ами и където има ще плащаме всички първо по 5-600лева за устройство,с което да ни следят навсякъде,а после и да им плащаме че пътуваме.А данък за търкане на зъбите не искате ли мръсни комунета.Плащай винетки,плащай акциз на бензина,плащай данък автомобил,плащай и тол система-за какво още трябва да плащаме-че дишаме ли.Хубаво че си отивате и едва ли някой ще ви помни след три четири години.

  13. 13 Профил на tzappa
    tzappa
    Рейтинг: 8 Неутрално

    След като следенето в интернет не мина отново, сега ще ни следят с GPS!

  14. 14 Профил на aaa
    aaa
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Прекаленото разчитане на GPS не ми се струва много разумно. GPS представлява система от спътници притежавани и контролирани от американската армия. Те могат да прекратят некодираното излъчване на сигналите за даден район или да излъчват фалшиви сигнали. Това се прави в области, в които САЩ воюват (Ирак, Авганистан), или около области, които са важни за сигурността им (военни бази, ядрени централи). ЕС няма абсолютно никакъв контрол над тези спътници. Поради тази причнина ЕС планира да изгради своя собствена система, Galileo, http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_positioning_system . Преди това да стане използването на GPS не трябва да бъде безалтернативно.

    Дървен философ
  15. 15 Профил на GPS-2
    *****
    Неутрално

    В Австрия още нямат GPS система за таксуване, защото както да го гледаме пътищата им са доста по-зле от тези в БГ:
    http://pvis.asfinag.at/webcam.php?webcam_id=182

  16. 16 Профил на id
    id
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Нещастници, които творите тия toll-безумия,
    Вие сте жалки.
    Capitalism produces scarcity.
    Къде сте тръгнали?! Тази система умира.

  17. 17 Профил на p1
    *****
    Неутрално

    да го духат ффффси4ки политици.....ха ха ха





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK