Без шестици на изпита по математика след 7-и клас

Без шестици на изпита по математика след 7-и клас

© Юлия Лазарова



Средният успех на кандидат-гимназистите от изпитите по математика и български език тази година е 4.16, което е с една стотна по-малко от 2008 г., съобщиха от министерството на образованието. От там отново обясниха, че няма да занижават критериите за оценяване, тъй като няма съществена разлика в резултатите от двете години.


Двойки на теста по български език имат само 49 ученици, но на изпита по математика те са 1159. Неизкаралите изпитите няма да могат да участват в класирането за гимназиите. Всички останали ще намерят място в училищата с прием след седми клас, тъй като местата за поредна година са повече от кандидатите. Пълните шестици на теста по български са пет, а по математика няма нито една. Тази година няма ученик, който е изкарал 100 точки по математика, но за сметка на това има няколко, които имат 98 точки, което означава, че не са отговорили на една задача за две точки, обясни експертът от образователното министерство Евгения Костадинова.


Над половината ученици имат много добри оценки на въпросите по български език и литература, а повече от 40 на сто от кандидатите са с бележка "добър". Двойките са 0.15%, тройките - 2.96 %, а шестиците - 6.39%. Най-масовата оценка на теста по математика е "добър". Този резултат са постигнали повече от половината, явили се на изпита ученици. Образователните експерти обясниха, че най-трудни за учениците от теста по математика са били задача 35, както и въпросите, свързани с проценти. Тревожен бил фактът, че само 65 на сто от децата са решили вярно задачите с дроби, които се учели в пети клас.


До края на деня резултатите от двата изпита ще бъдат публикувани в сайта http:// 7klas.mon.bg, а утре сутринта оценките ще бъдат разлепени в училищата-гнезда, в които учениците са подавали документите си за кандидатстване.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"

Коментар на министър Даниел Вълчев  - във видеорепортажа
Коментари (95)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ст
    *****
    Неутрално

    *Вчера и ръководителят на националния ни отбор по математика ст. н. с. Николай Николов потвърди пред “Стандарт”, че над 10 от въпросите в теста обхващат материал, който не се учи в общообразователното училище.
    “Тестът направо стимулира частната практика и корупцията, защото без тях изпитът трудно може да бъде взет от ученици, които не са участвали в олимпиади”, заяви Николов. Мнението му подкрепят главният редактор на списание “Математика” Руси Русев и ст. н. с. Петър Бойваленков, член на управата на Съюза на математиците в България.
    Задачи с номер 27, 30, 31, 42, 44, 47 са от материал, който не се учи в училище. Предполага се, че те трябва да проверяват логиката на децата, но никой ученик, който не е ходил на уроци, няма да се справи, казаха специалистите. Същото важи и за задача 47, която е публикувана в списание “Математика” и е предназначена за деца със специални интереси в тази сфера. Тя не може да бъде пресметната с помощта на материала, усвоен в клас.
    “Дори хора от математическата колегия трудно ще решат и задача 49″, разказа Николов. “Аз лично мога да я реша със средства, които преподавам на участниците в олимпиади. Но един седмокласник, който не ги е изучавал, просто няма откъде да подхване”, заяви той.
    Въпрос номер 13 от същия тест пък представлява частен случай на задача, която се е паднала на матурата тази година. “За зрелостници тя е разбираема, но няма място за кандидат-гимназисти”, бяха категорични математиците.
    Любопитен феномен е и въпрос 50 - последният в изпитния тест. В Русия той се е падал на математическа олимпиада и учениците са имали на разположение 3 часа, за да намерят верния отговор. В побългарен вариант родните тийнейджъри са разполагали точно с 3 минути, за да прочетат и решат

    Из сайта Къде да уча.

  2. 2 Профил на зограф
    зограф
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Стига да мъчим учениците с такива тестове - тази американска мода не дава възможност за максимална оценка на знанията на даден ученик.
    Освен знания, човек притежава интелект - как да го оцениш ?
    Зубрачите - знаем, не са най-успелите в живота и практиката, затова ставаха и стават чиновници.
    Трябва да има писмен и устен изпит.

  3. 3 Профил на Селски отличник
    *****
    Неутрално

    Много интересна позиция на големите специалисти!
    Да докарат от девет дерета вода, за да докажат, че изискванията за знанията по математика в България са над световните стандарти.

    Ако е така, ДОКАЖЕТЕ ГО С ПРИМЕРИ!
    Покажете изпитни материали от десетина утвърдени европейски училиша и тогава да видим.

    Никакви компромиси с изискванията към знанията по математика
    и родния/българския/ език. Това е основата на всичко друго!

  4. 4 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1429 Разстроено

    3
    Аслъ си селски отличник - пост 1 какво е според теб? Там няма нито един пример? Аман от писатели!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  5. 5 Профил на Ама , моля ви се...
    *****
    Неутрално

    до мнение №1 и в подкрепа на №3
    Който е прегледал задачите ще му стане ясно, че един 7-класник може да се справи и без частни уроци. Въпросът е да накараме децата да внимават в част, да си пишат домашните и да уважават учителите си! Това е, което се иска от нас като родители, а не от чувство за вина, че не разговаряме с тях и не им обръщаме достатъчно внимание, да им угаждаме обвинявайки министерството, тестовете и всеки друг, но не и себе си, за проваленият шанс за постъпване в елитна гимназия.

  6. 6 Профил на инж. Филип
    *****
    Неутрално

    Дрън, дрън та пляс. Голяма работа, че някоя друга задачка била по-трудна. Тя си е по-трудна за всички. И как ако ходиш на частни уроци даскала ти ще знае за този или онзи тип задачи, ако не е в колегията (на изброените от 1 - математици-мафиоти), които предлагат задачите. На всички е ясно, че математиците ги вее вятъра, а в университетите положението е трагично- злобни 100годишни госпожици.
    Математиците най ги сърби че системата отива към американските тестове, които се провеждат и проверяват на компютри и няма да могат да лапат парички за проверка на работите.
    С годините лека, полека тестът ще се стандартизира и няма да има толкова ахкане. А преди 7-ми клас къде са тези математически паралелки, че не се сещам нещо.

  7. 7 Профил на до скара
    *****
    Неутрално

    опитай се да решиш теста и ще видиш за какво става въпрос - дори изредените № на задачи са елементарни и не изискват кой знае какви познания - елементарна математика!

  8. 8 Профил на ауууу...
    *****
    Неутрално

    Много точно казано - частните учители искат да докажат, че без тях децата не могат да се справят! Само дето се оказва, че и без тях могат . Смятам, че варианта с тестовете дава много по-добра и вярна оценка за познанията до 7 клас и могат да ориентират и родителите за възможностите на децата им по-добре.

  9. 9 Профил на инж. Филип
    *****
    Неутрално

    Да не забравя за зограф (2). Математика не се учи със зубрене.

  10. 10 Профил на Симеон
    *****
    Гневно

    Аз съм кандидат-гимназист. Съгласен съм, че системата с тест е много по-добра, защото така се показват истинските възможности на учениците!!! Преди с няколкото задачи за 3 часа не са се показвали знания и е имало много хора с отлични оценки.
    НО в този тест задачите до 35 са с по 1 или 2 точки. Следователно те са по-лесни. Решиш ли обаче само тях ще получиш 55 точки от 100. Това значи, че оценката ти ще около 4,2 или 4,3, което не е достатъчно!!! Следователно останалите 15 задачи са решаващи, но тези задачи не са такива, които се учат в училище. Те се учат само в математическите гимназии и не може да се дават на ученици, които не учат там!!!
    И даже това не е най-големият проблем!!! В целия ТЕСТ има 9 задачи със свободен отговор. На изпита в последния момент ни връчиха едни бели книжки. В тях ни казаха ДА ПИШЕМ РЕШЕНИЯТА НА ЗАДАЧИТЕ СЪС СВОБОДЕН ОТГОВОР, което загубва страшно много време(около 30 мин. от 3 часа). Така бяхме принудени да налучкваме последните 5-10 задачи поради недостиг на време!!! Това са 15-30 точки или цяла една единица от оценката!!! После се оказа, че не било задължително да се пишат и било само за допълнителна проверка на задачата. ЩО ЗА ГЛУПОСТ Е ТОВА: ПЪРВО ТИ КАЗВАТ, ЧЕ НЯМА ДА ТИ ПРИЕМАТ ЗАДАЧИТЕ БЕЗ РЕШЕНИЯ, А ПОСЛЕ НЕ БИЛО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО. Да ама вече е късно и са провалили целогодишния ти труд в училище и по курсове заради безхаберието на някакви прости хорица. Ако бяха направили при всички така пак по-добре, но разбрах от приятели, че някои са ги задължили, а други не!!!
    ЩО ЗА ПРОСТОТИЯ Е ТОВА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  11. 11 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    3, 5, 7, 8
    Нито ме интересуват задачите, нито частните учители! Но на вас, клакьори от образователно министерство, не ви ли направи впечатление заглавието? Нито една шестица в страната! Е, теста ли е труден, децата ли са тъпи или преподаването не е у ред? Ако беше вашето (децата са тъпи) все щеше да има ПОНЕ една шестица! Но това е тест и няма как да я напишете!
    Един изпитен тест е успешно направен ако има равномерно разпределение на резултатите (дори кривата на Гаус е равномерна!), а не залитания в единия край - загубен е критерия вече!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  12. 12 Профил на праз
    *****
    Гневно

    Големите всезнайковци!!!!! Лесни били задачите дрън-дрън вземете ги решете и тогава говорете глупости!!!!!!!!

  13. 13 Профил на Stoiank
    *****
    Неутрално

    До всички велики математици в сайта. Това че виждате решението на някоя задача, значи Ви остават още 49 които трябва да решите. Имате 180 минути за 50 задачи плюс стрес и т.н.
    Задачите са толкова далече от всички пробни изпити и материала в учебника, че единствения извод е лобито на частните учители е много силно.
    В тест за време да дадеш 15-16 геометрични задачи, за решението на някой се изисква допълнителни построения е малко нелогично или целта е твочта школа да изтрепе пилците.
    И накрая, не преподавам частни уроци, изкарал съм 6.00 на приемен изпит по математика за МЕИ, имам дете и темата ме касае, затова който не е в час да не умува.
    А тези глупости за промяна на скалата са след дъжд качулка и касаят само този, който е между 2.00-3.00 за останалите е се тая или почти се тая.
    Жалко за децата, които се трудиха през годината.

  14. 14 Профил на math
    *****
    Неутрално

    абе хора, това не е матура, а конкурсен изпит!!! целта не е да се провери доколко учениците са усвоили материала от училище и да им даде някаква справедлива оценка, а да отсее....понеже има 3-4 гимназии, които учениците пишат на първо място...ако висчки т.нар. "елитни" гимназии бяха наистина елитни, нямаше да се налага да е такъв форматът на изпита...при сегашното положение явно трябва да има пресявка в горната част на скалата на оценките, именно заради течи няколко гимназии, за които всички се натискат...
    логично е, че няма пълно 6 (иначе има отлични оценки!!!)-нали шълно 6 означава да не се допусне нито 1 грешка от 40 зад., което е малко вероятно...коллкото повече зад., толкова по-малка вероятсност някой да не допусна нито една грешка, особено, когато са за време.
    и тези оценки не се включват в диплома, те имат значение само в съпоставка с общото разпределение на оценките...примерно по-добре да имаш 5 при сегашното рапределение, отколкото 5.60 ако 10% имат пълно 6...
    п.с. задачите ги реших (за време) , и настина не са чааак толкова трудни...нормално е да има гаднички, на вески конкурс е така...

  15. 15 Профил на инж. Филип
    *****
    Неутрално

    Аз не виждам какъв е проблема със задачите. Пак казвам задачите са еднакви за всички. Че Симеончо или на Стоянчо детето нямали 100 точки, а 96, каква е разликата щом никой няма 100, но има с 98. По български език има само 5 пълни шестици.
    Изпитването с тест избягва напълно човешкия фактор т.н. субективизъм, който е най-нагледен при устно изпитване. Аз не виждам нищо страшно при теста, стига да няма изтичане на информация. Аз съм 100% сигурен че има, щом преди 7г. ме караха да решавам и трите варианта за ВИАС, 10часа преди старта на изпита. В Шопето всички са толкова озверели за пари че няма начин да няма изтичане на информация.

  16. 16 Профил на WALL-E
    *****
    Неутрално

    Хора, къде могат да се видят тези задачи ?

  17. 17 Профил на МОН,
    *****
    Неутрално

    аз съм тъп и имам една тъпа молба. Бихте ли позволили на независими експерти да прегледат 10 процента от писмените работи - заедно с черновите, в които има или няма решения. Няма да се променят оценките на децата, експертите няма да взимат пари за проверката. После да направят статистиката и да начертаят кривата

    Мисля, че в това няма нищо нередно и е много интересно от изследователска гледна точка. С увереност оставам, че ще удовлетворите молбата ми))))))))))

  18. 18 Профил на street smart
    *****
    Неутрално

    докато едни решават а+б=с други си правят кинтара бате

  19. 19 Профил на информиран
    *****
    Неутрално

    Имам близък, който е преподавател по физика в Софийския университет Климент Охридски.По негови сведения , студентите по точнине науки физика, математика и химия намаляват драстично през последните години.Намалява и качеството на студентите.Повечето са посредствени , а в миналото е имало много силни студенти, които са попълвали преподавателския състав на университета или са постъпвали на работа в научни институт, както и в чужбина.Причината е първо, в демографския срив, второ, в това,че някои и то от добрите ученици, отиват да следват в западни университети, които след това не се завлъщат в България и трето, сега е много по-модерно да се следват измислени специалности, като мениджмънт, дипломация , публик релейшън,международна търговия и други подобни, където следването е лесно и имат перспектива за добре заплатена работа.Преподавателския състав на точните науки застарява, няма нови попълнения поне от 10-15 години, защото нито един млад човек няма да се съгласи на толкова ниско заплатена, а в същото време висококвалифицирана работа, каквато е преподавателската.Ако политиката на държавата остане такава, каквато беше до сега по отношение на обидно ниското заплащане на труда на учители и преподаватели във ВУЗ, след някой друга година цели катедри на точните науки ще изчезнат и нашите деца по тези специалности ще са принудени да следват в чужбина, както преди повече от 100 години.

  20. 20 Профил на S.B.
    S.B.
    Рейтинг: 0 Неутрално

    По професия съм математик ( пенсионер).Имам поглед върху материала,който се изучава 5-7 клас.Прегледах много внимателно теста и мога да кажа следното.В учебниците няма задачи подобни на 27,29,30,31 задачи.Задчите от "път" и "концентрация на разтвори" са формулирани по съвсем друг начин.Тези са достойни за някоя книжка "Забавна математика".Същото се отнася и за задачи с номера 34,36,41,42,44,47.Съгласна съм,че когато човек помисли добре и най-важно спокойно - могат да се решат.Но дали децата са имали тази възможност?Господа,това са 50 задачи!Времето е ограничено,а и все пак,това е изпит и децата малко или много са в стрес!Не става въпрос нито за частни уроци нито за преподаване в училище!Просто не е редно от 50 възможни задачи толкова много да са с повишена трудност!Това не е ОЛИМПИАДА,а изпит за завършен 7 клас.

    Sonya
  21. 21 Профил на баба ти
    *****
    Неутрално

    а бе да ви еба майката тъпа първо казвате едно а са друго дееба и недохранените задници поне като правите нещо го правете като хорана а не спете докато го правите! :@ просто нямам думи за вас толкова сте тъпи и ораничени че незнам как сте станали Министри и то на образованието :#

  22. 22 Профил на Чеки малко
    *****
    Неутрално

    Реших да видя аз що за задачки са тия трудните с номера 27, 30, 31, 42, 44, 47.

    Е, не разбирам за какво е целия шум? Елементарни задачи, изискващи основно умения за събиране, изваждане (и/или малко мислене). За задачка 47 се сетих за поне три различни начина за решаване ... Ако трябва да съм честен е много възможно да не мога да реша доста от "обикновените" задачи - най-малкото защото навремето геометрията никак не я обичах.

    Да се върнем на въпрос-а: точно тия задачи, за които се реве неистово са нормални (разбирай лесни) логически задачи, които не изискват никакви специални познания. Няма какво да бъде преподадено в час, за да може някой да се справи с тях - общо взето или можеш или не можеш да ги решиш. Навремето имаше една книжцица със стотици подобни (доста по-трудни) задачи - Занимателна Математика - там мисля, че в увода пишеше, че са необходими знания от 5 или 6 клас най-много за 95% от задачите. Та стига ревахте гнусни часпром-учителчета и вие, ученици, ами си си гледайте работата и задълженията (качествено преподаване в клас за първите и съответно сериозно учене и развиване на това под капачката горе за вторите) ...

  23. 23 Профил на Задачите
    *****
    Неутрално
  24. 24 Профил на инж. Филип
    *****
    Неутрално

    Абе вие в Германия ли живеете?
    В България не ни трябват математици, учени, инженери, учители и т.н.. На нас ни трябват сервитьори, евтини проститутки, продавачки, разносвачи, шофьори и т.н.

  25. 25 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1429 Весело

    Хо хооо, май всички компютри от образователно министерство са тук, а?
    Вчера колегите ви от Външно също оплюха българите в чужбина, че искали да гласуват.
    Аман от неразбрани чиновници!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  26. 26 Профил на мен
    *****
    Неутрално

    а бе путки кои са тапанари бе тва че вие незнаете кво да дадете не е наш проблем! и кой неможе да решава задачи бе умния :@ брат ми е 10 клас и те го учиха тва миналата година кво на нас ни го давате бе неграмотни пенсионери . Аре бегаите тва не е работа на тъпи хора аз незнам как са ви допуснали до министерството.Само да порасна ше ви съда бе мамави мръсна.

  27. 27 Профил на мразя вълчев
    *****
    Разстроено

    Абе умници мамини айде решете задачите ние сме отишли да градим мечти а някакъв министър ще ми се прави на умен и който мисли че може да реши задача за 3 минути да ме извинява ама няма такъв! съсипаха ни мечтите и надеждите да учим и да се образоваме, но то необразован народ по - лесно се лъже и манипулира! няма да стане дори да ни скъсат ние ще учим и ще се образоваме и за нещастие ще напуснем България, за да намерим равностойно място за живот в който децата на мистрите са равни с децата на бедните хора, който се борят за да ни образоват ! Но министрите имат пари и не знаят какво е да работат до късно вечер , за да има с какво да ни хранат! И ако си мислят, че ще ни разбият мечтите няма да стане! И ако си мислит екак мислат учениците аз съм ученичка 7 клас и мисля така!

  28. 28 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    14
    "при сегашното положение явно трябва да има пресявка в горната част на скалата на оценките, именно заради течи няколко гимназии, за които всички се натискат.."
    А тикво (друго не заслужаваш!) нали този натиск пак се мести някъде! Вместо да избираш от 50 работи, по твоя начин се сгъстява до 100! Колкото е по-разкрачена Гаусовата крива на разпределение на резултатите, толкова по-лесен е подбора! Но тогава няма да има място за далаверка или за това колко сме умни от министерството! Признайте си, че теста ви не струва!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  29. 29 Профил на на вълчев в недоклатения задник
    *****
    Неутрално

    на вълчев в белия дроб

  30. 30 Профил на Чеки малко
    *****
    Неутрално

    S.B.
    Неутрално 2014:44 01 юли, 2009

    Абе хората ти го казаха - това е конкурсен изпит, не е матура - за да се демонстрират знания. Целта на изпита е да се отсеят различните и можещите малко повече. Предполагам няма регламент да има поне 5 шестици например, нали? Децата с 4,5 ще си влизат където поискат, щом масово оценките ще са под 4. Или викаш мама и тати няма как да се похвалят колко частни уроци са платили и как детето им е изкарало 5.80 да речем?

    Още по мое време оценките се завишаваха изкуствено и имаше доста отличници, сега предполагам 5 не го броят за оценка повечето ученици, затова са някак си обидени на 4 да речем. и реално погледато наистина можещите деца не са повече от 5-10% от общия брой - не може от 26 човека 24 да са с успех над 5,50 при реално оценяване (освен ако децата не са подбирани специално). Та стига рев, сядайте си на задниците и учете

  31. 31 Профил на Чеки малко
    *****
    Неутрално

    Съгласен съм с едно - времето е малко - или задачите е трябвало да са по-малко или времето с час-два повече ...

  32. 32 Профил на ...
    *****
    Неутрално

    кво да уча бе ти чуваш ли се кво говориш незнам кои клас си ама за 7 тва е прекалено щото тва не го изучаваме в училище а тея дето не ходят на уроци те кво да кажат като вобще не са и чували за такива неща като некви села и некви рицари! тва са логически задачи а ние тва не сме го учили такаче аре моляви се траите си и не се обаждаите щото вече става тъпо кво ги защитавате ?

  33. 33 Профил на math
    *****
    Неутрално

    @14
    айде да не се обиждаме...да не говорим, че аз даже идея си нямам къде се намира МОН...
    а Гусовата крива, колкото и да е разкрачена, все пак не се разкрачва дотам, че да стане хоризотнална права..
    а ако беше прочел/а текста, щеше да видиш, че кривата е изместена в посока на отличните оценки, а не на двойките...
    "Двойките са 0.15%, тройките - 2.96 %, а шестиците - 6.39%."
    Това, че най-много са 4 (т.е. средната стойност) е именно нормално разпределение.

  34. 34 Профил на math
    *****
    Неутрално

    @14
    айде да не се обиждаме...да не говорим, че аз даже идея си нямам къде се намира МОН...
    а Гаусовата крива, колкото и да е разкрачена, все пак не се разкрачва дотам, че да стане хоризотнална права..
    а ако беше прочел/а текста, щеше да видиш, че кривата е изместена в посока на отличните оценки, а не на двойките...
    "Двойките са 0.15%, тройките - 2.96 %, а шестиците - 6.39%."
    Това, че най-много са 4 (т.е. средната стойност) е именно нормално разпределение.

  35. 35 Профил на Чеки малко
    *****
    Неутрално

    до 32

    Аз отдавна съм приключил с ученето по институциите - сега основно сам си уча за кеф . Понеже не си разбрал да се повторя - логическите задачи не се учат - може от любопитство да се сблъскаш с тях някъде, ама иначе няма какво да им учиш - четеш някакво условие, мислиш и отговаряш.

  36. 36 Профил на майка на седмокласник
    *****
    Гневно

    На всички, дето са отворили големи уста, колко лесни са били задачите ще кажа, седнете да ги решите за време.
    Учениците влязоха на изпит в 8,20ч, а самият изпит е започнал в 9,40ч - това е 1,20ч в чакане.
    На задача се пада средно по 3,5 минути - да четат ли, да решават ли, да пишат ли?
    Факт е, че в теста има неоправдано трудни логически задачи - допустимо е да има 1-2 логически, а не 7-8, на които докато стигнеш до края на условието, забравяш какво пише на първия ред (напр. 27, 30, 34, 36, 41, 42, 47). И това за 3,5 минути.
    И жалко за децата, които положиха много труд. Защото някои играха на тото с отговорите и ще изкарат тройките.
    Цяла година решавам задачи със сина си - на нито едно състезание, пробен изпит, за учебника и сборника да не говорим, не е даден подобен тест. И тия от министерството ми дават някакви сравнителни анализи, че средните оценки от изпитите били почти еднакви с миналогодишните. Дано това да е истина, а не намиране на оправдание за манията за величие на съставителите на теста. Иначе този среден резултат означава само едно - че тази година децата са по-умни, щом са се справили с тест в пъти по-труден от миналогодишния.

  37. 37 Профил на Мъка
    *****
    Неутрално

    До майката

    "Цяла година решавам задачи със сина си"

    Опааа ... Продължавайте да се чудите тогава защо резултатите са такива ...

  38. 38 Профил на Чисто и просто
    *****
    Гневно

    Родители-тъпанари-мангали, какво друго можете да родите. Ясно, искате не тест за интелигентност, а тест за тъпотия и наглост, за да може вашите отрочета да се проявят. В тоз мангалски народ виреят само тъпите, а процъфтяват тези, които са и нагли. А че българите са на първо място по сърдечна и мозъчна смъртност, по демографски срив, по бедност, крадливост (корупция) и всички останали отрицателни класации и за това ли са виновни учителите и МОН? Мангали сте, това е причината. И сте най-тъпите в Европа - факт, потвърден от сравнително научно изследване за интелигентността на народите в Европа. На вас все някой друг ви е виновен, никога самите вие, вината поемате само с мезета. Живеете на принципите: "след мен - потоп"; "да взема (крадна, излапам, изчукам) от живота днес всичко, което мога". Някой от този мангалски народ да е признал своята отговорност?

  39. 39 Профил на math
    *****
    Неутрално

    мен пък винаги са ми били много смешни тия майки, които висят над главите на децата си, юркат ги, висят с радио на двора по време на изпита и решават задачките паралено с децата си. още по=смешно е, когато същото го правят и на кандидат-студентските...даже някои се обаждат на съучници на детето да питат как се е справило , колко задачки е решило....

  40. 40 Профил на инж. Филип
    *****
    Неутрално

    Като за втора година, теста си го бива. Вярно че е по-трудничък от представите на хората. Но целта тук е да изкараш по-добре от другите, защото е конкурсен изпит. Задачите и времето са еднакви за всички. Един ден след може би 10-ина години тези тестове ще се правят на компютри, като самия тест ще определя колко по-трудна да е следващата задача. Такива тестове се използват в САЩ, примерите са SAT, GRE, GMAT, като въпросите не са трудни но са от вида 30 въпроса за 30-45 минути. Което освен възможността ти да решаваш задачи, проверява и скоростта на мозъка ти. Изпитването с тест е бъдещето, само че отнема доста време докато се направи и нагоди един такъв тест.
    Според вас къде е смисъла на частните уроци и на решаването на задачи с майка?

  41. 41 Профил на Мъка
    *****
    Неутрално

    Да и аз това намекнах на майката - що за родител трябва да си да стоиш и цяла година да решаваш задачи с детето си? Хайде ако има някакъв проблем разбирам - да го насочиш, упътиш как да походи към решаването да проблема - разбирам (стига да не е често).

    Почвам да си мисля, че цялата тази истерия се държи на неуспели и комплексирани родители, които налагат на децата усещането, че едва ли не ако не изкарат 6 или не влязат точно еди къде си идва края на света и живота ще пропадне ...

  42. 42 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1366 Весело

    vupreki che vuobshte ne udobriavam tva pravitestvo, izkazvaneto i testa sa mnogo dobri. zadachite sa leni i mnogo logichni i suobraziavaneto sus vreme i burzina e sushto chast ot testa. taka se izpitva navsiakude vzimal sus sat, gmat, i hiliada drugi testa vuv sushti format i problemi niama ako mislish i destvash burzo.

    RAZBERETE ezikovite gimnazii ne sa za vseki samo za nai umnite uchenizi, zatova mnogo dobri profesionalisti i uspeli hora izlizat ottam. kato kazvam uspeli ne v bulgairia a v sveta.

    Evala na roditelia che e otdelila vnimanie na deteto da reshavat zadachi galko che ne e stanalo ne moge sichki da sa nai dobri.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  43. 43 Профил на eвЗЕНи
    eвЗЕНи
    Рейтинг: 497 Разстроено

    Умирам като чуя, как сме най-великите в света по науките. И какви златни медали къде сме взели.
    Като някой, който навремето все по Олимпиади ходеше съм наясно, че не се дава 1 Златен медал само, а много такива.
    А с поколение, в което няма един човек да е решил 100% от задачите, не мисля че дори и това ни чака.
    Иначе родителите ми постоянно ми цитират БГ вестници тръбящи постиженията на наште ученици... Дано да има истински поводи занапред, ама тези резултати са тъжни...

  44. 44 Профил на въпрос
    *****
    Неутрално

    Интересува ме само едно. Възможно ли е да се повиши минималния бал от миналата година за прием в първите 5-6 софийски гимназии. Бих се радвал да чуя вашето мнение. Изпита беше определено по-тежък, но пък и голямо изтичане на информация имаше...

  45. 45 Профил на S.B.
    S.B.
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До "Чеки малко": Съгласна съм че това е конкурс,а не матура,но все пак училищата за които се кандидатства не са интернати за даровити деца в областта на математическите науки , а гимназии,за които не се изисква особено дарование,а много добро владеене на учебния материал.Виж ,за НПМГ изпитът трябва да изглежда по друг начин.Но това е друго нещо.Още повече това не е тест за интелегентност в който да има прекалено много "забавна математика".Това е тест в който трябва да проличи какво е нивото на кандидата по математика и по точно по материала, който той е ИЗУЧАВАЛ от 5 до 7 клас ,а именно : "Теория на числата","Аритметика","Елементарна алгебра","Елементарна геометрия" и ЗАБЕЛЕЖИ! само ЕЛЕМЕНТИ от математическата логика,която се свежда само до познаване на КОНЮНКЦИЯ,ДИСЮНКЦИЯ и ИНПЛИКАЦИЯ.Задачите бяха много ,като част от тях с доста повишена трудност за тези 3 часа.Та това е в общи линии скъпи ми "Чеки малко"!Този изпит показва до каква степен ученикът ще се справи с материала след 7 клас,защото ако не ти е известно ,"Чеки малко"математиката е верига !

    Sonya
  46. 46 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    Горките заблудени дечица, не ги научили на логически задачи в училище, после се чешат тъпоумно по главите като им се падне задача, в която не трябва да решават елементарно уравнение, а да вземат да си го съставят това уравнение първо. Новина за тях: в практиката проблемите не са от вида х+у=5...за да стигнат до тоя вид трябва първо да се разбере проблема, което на пръв прочит е точно това, което се изисква от споменатите "трудни" задачи. Горките мамини синчета, сложили им 2 реда текст вместо обикновена система от уравнения и окапали като круши )

    П.С. И не злоупотребявайте с тия 3 минути на задача, като погледнах първите няколко задачи те се решават за около 30 секунди максимум, това спестява време за работа с по-сложните задачи. Ако на първата задача си похарчил 3 минути да я решаваш, никой не ти е виновен че няма да те приемат никъде, защото си абсолютен гьон.

    Поздравления за министерството, точно със по-трудни задачи може да се направи по-финна пресявка на кандидатите.

  47. 47 Профил на А~Я
    *****
    Любопитно

    Зад. 47 - публикувана в сп. "Математика" за ученици със специални интереси в тази сфера:
    На дъската са записани естествените числа от 1 до 12 включително. Учениците в класа играят на следната игра: един ученик излиза на дъската, изтрива две от числата и на тяхно място записва сумата им, намалена с 1. След това излиза втори ученик и прави същото с числата на дъската. После излиза трети ученик и т.н. Играта продължава, докато на дъската остане едно число. Числото, което остава е:
    А) по-малко от 12
    Б) 12
    В) 67
    Г) по-голямо от 67
    Питам се какви ли "специфични" интереси трябва да има ученик, за да реши задачата и посочи верния отговор

  48. 48 Профил на До 1-ви
    *****
    Неутрално

    Първо - времето май наистина е било малко. Особено с условието непременно да има и решение върху допълнителните листа.

    Второ - въпросната задача №50, за която в първия пост тук се казва, че е давана на олимпиада, се решава точно за 1 минута!!!

    Дори ако не знаеш формулата за сума на редица, а събираш едно по едно цели 6 числа! И ако трябва разчертаването на развивката на кубчето. Тук няма математика - има само ама съвсем елементарно мислене и просто събиране.

    На втори тур я реших вече по по-лесен начин за около 15 секунди. Просто има един единствен възможен отговор.

    Схема (без чертеж)

    1. Сумата от 1 до 6 е 21.
    2. Едната двойка страни дава сума 21-13=8
    3. Следващата двойка противоположни страни дава сума 21-12=9
    4. Има общо 3 двойки противоположни страни.
    5. От общата сума вадим вече известните ни 8 и 9, т.е. 21-8-9=4
    6. Единствената възможност, при която срещу 1 ще стои число, допълващо го до 4 е 3.

    Дори не е необходимо да мислите от какви комбинации се получават 8 и 9. И развивка не е необходима.

  49. 49 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    Типичното при такива задачи, е че условието изглежда по-страшно от верния отговор. В случая просто хващаш и разиграваш един сценарий на "играта". За по-лесно хващаш по двойки числата 1-12, 2-11 и т.н. След като направиш манипулацията остават 6 пъти числото 12. Правиш пак същото и остава 3 пъти числото 23. 23+23=46-1=45. 45+23=68-1=67. Имаш легален сценарий на разиграване, който съвпада с един от отговорите, само един от отговорите е верен - БАМ, готов си за една минута и имаш 2 минути да погледаш симпатичната седмокласничка на съседния чин.

    Съвсем отделен въпрос е да се ДОКАЖЕ, че 67 е единствения възможен отговор, може би това е наистина въпрос за списание "Математика", но случая тук изобщо не е такъв. Тук имаме типична бабешка задача, в която мисленето е сведено до минимум.

  50. 50 Профил на А~Я
    *****
    Весело

    ( 1, 2),(3, 4),(5, 6),(7, 8),(9, 10),(11, 12)
    (2, 6), (10, 14), (18, 22)
    (7, 23), 39
    (29, 39)
    67
    В Е Р Е Н О Т Г О В О Р !!!

  51. 51 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    че даже и това не е особено трудно...общо операцията се извършва 12 пъти, общата сума на числата е 79...значи отговора е 67.

  52. 52 Профил на А~Я
    *****
    Любопитно

    Задача 13 -
    частен случай на задача дадена на матура:
    Годините на Димо и годините на баба му се записват с двуцифрени числа. Едното число е точен квадрат, а второто е просто число и се записва с цифрите на първото в обратен ред. На колко години е бабата на Димо?

    точен
    квадрат
    16 -------61 е просто число
    25 -------52 е съставно число
    36 -------63 е съставно число
    49 -------94 е съставно число
    64 -------46 е съставно число
    81 -------18 е съставно число
    ВЕРЕН ОТГОВОР ---61.
    Отново се питам дали задачата е достойна за матура (за зрелостен изпит) ?

  53. 53 Профил на А~Я
    *****
    Весело

    Пешо,
    да не подценяваме и принципа за нагледност.

  54. 54 Профил на Vener Mind
    *****
    Неутрално

    Приятели с решенията - мамичките вече напуснаха работните си места, а у дома явно са пред печките за вечерята. Вече няма кой да види вашите направо елементарни решения на "страховитите" задачи.

  55. 55 Профил на Чеки малко
    *****
    Неутрално

    Пешо,

    Правилно разсъждаваш, но само да вметна че сумата е 78, а операциите са 11 Другия вариант е "брут форсе" събиране и вадене както по-горе си предложил. Има още един специфичен начин за получаване на верния отговор А най-вероятно има още много начини да се "сметне" - това да го кажат математиците. Ама как да го обясня на хора като С.Б., че операциите събиране и изваждане не са толкова трудни и всъщност логическите задачи са май-лесните в целия тест Но според него трябва да си особено "даровит и надарен" за да можеш да ги решиш Е, не може всички да са "интелегентни" като него, да знаят думички като "диСюнкция" или "иНпликация"

  56. 56 Профил на майката
    *****
    Весело

    Я, тия дето нямате сезмокласници и изобщо още не сте отгледали поне по едно дете, да не ми се правите на много умни.
    Имам висше образование, но не можех да си позволя да плащам за курсове или частни учители. Та затова преподавам и решавам цяла година задачи и съм наясно с материала. И мога най-отговорно да заявя, че със знанията от училище повече от 3 нямаше да изкара.
    Всеки родител иска детето му да постигне повече от него и би направил всичко по силите си, за да му помогне с каквото може.
    И не ми се правете на много велики - решихте по една задача - има още 49. Ами тая 13 е за една точка. Я сега да видя как ще се справите с геометричните... А впрочем по на колко години сте - вие решавачите?
    И като чета как се изказвате за майките, явно не сте били обичани деца и още страдате от липсата на майчина любов, за което приемете моите съчувствия.

  57. 57 Профил на Vener Mind
    *****
    Неутрално

    Мамче, не знам какъв е сега материалът до 7 клас, но знания и материал не се покриват! Правиш типична логична грешка. То може и да си го има в материала, ама като няма кой да го научи...

    Показаните решения на трудните уж задачи опират до събиране, изваждане и тук-там умножение. Това е елементарна аритметика, която по мое време се учеше до 4-ти клас.

    Отделен въпрос е, че явно повечето учители не успяват да обяснят математиката като начин на мислене, а не като заучаване на формули. Както виждаш в тези задачи няма нищо трудно математически. По-важното е да се сетиш кое с кое да събереш/извадиш, отколкото самото смятане.

    При решаване на тестове има и нещо, което е вид стратегия - първо решаваш лесните задачи (според възможностите си). След това по етапен ред все по-трудните. Това също е нещо, което учителите трябва да научат децата.

    Преди няколко години помагах на детенце за тест по химия, пак 7 клас. Оказа се, че представите му са отчайващо бедни. Е, успях да му покажа как да открие верния отговор, без да знае със сигурност кой е той. Резултат - нито един сбъркан химически въпрос. Между временно успях и някои основни знания да му налея в главицата, а и на детенце му хареса подхода - извличане на максималното от наличното му знание. И да се ориентира кое е важното, същественото, което остава за дълго в паметта.

  58. 58 Профил на А~Я
    *****
    Весело

    До Мамчето, #56
    Задача 35-
    създала големи проблеми на много от кандидатите:

    Даден е четириъгълник АВСД със страни АВ=8 см, ВС=16 см, СД=4 см и АД=6 см. Намерете дължината на диагонала ВД в сантиметри, ако тя е цяло число.

    От триъгълник АВД: ВД<АВ+АД, т.е. ВД<14 (1)
    и ВД>АВ-АД, т.е. ВД>2 (2)
    От триъгълник ВСД: ВД<ВС+СД, т.е. ВД<20 (3)
    и ВД>ВС-СД т.е. ВД>12 (4)
    От (1) и (3) следва, че ВД<14
    От (2) и (4) следва, че ВД>12, т.е.
    12<ВД<14.
    Питам се кое ли е цялото число, по-голямо от 12 и по-малко от 14.
    Едва ли е числото 13!


  59. 59 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    майката, конкретната причина да се насоча към тия задачи е мнението на първия постнал, че едва ли не трябва да си олимпиец за да ги решиш. Видя се, че са доста елементарни, ако просто се приложи малко логика, без да те плашат руски олимпиади, зрелостни изпити и списание "Математика" - а логика не е нещо което се учи в държавни и частни уроци.

    Всъщност, на човек в твоето положение, който не може да си позволи уроци бих се молил да има колкото се може повече подобни логически задачи - там си проличава кое дете е будно и съобразително и дори и без да е ходило на уроци, може да вземе предимство над някое с по-малко възможности, но което е бъхтало квадратни уравнения до посиняване. Геометричните не искам да ги захващам, защото първо не са ми интересни, второ постоянно ме тегли към разни синусови и косинусови теореми, а това май в седми клас не се учи

    Съжалявам, ако твоето дете не е успяло да се пребори за добра оценка, но пък не мисля, че метода простичко да заместиш кой от предложените отговори ще пасне на условието се учи само и единствено в частните уроци и е само достоен за олимпийци.

    Между другото по времето, когато аз кандидаствах се решаваха 4 задачи, които са няколко нива отгоре на тези и ако пропуснеш един минус жална ти майка(в пряк и преносен смисъл). Мисля, че сегашната система е доста по-удачна и прощаваща подобни технически грешки, които не са от незнаене.

    Чеки малко, прав си.

  60. 60 Профил на Чеки малко
    *****
    Неутрално

    до майката

    Ами имаме и ние деца, малко по-малки от твоето явно - затова и се интересуваме от темата. Аз също не мисля да плащам за частни уроци - дори да мога, няма да го направя. Моята роля като родител (според мен, разбира се) е да науча детето си как да подходи към даден проблем, откъде да почерпи информация или вдъхновение, и въобще неща, които ще му много необходими в живота. Да седна с него да решавам задачи ми се вижда несериозно и ненормално - мога да му осигуря материали за учене, а ако е много необходимо и малко часове при учител, но само ако наистина има нужда от нещо подобно в усвояването на специфичен материал. Иначе моите ги уча как да учат, щото това май е по-важното от голяма част от нещата, които учат децата в началното образование сега. Ролята на родителя (пак според мен) е по-скоро мотивационна - да изясни на детето си колко е важно да отделя от свободното си време да се подготви и да се представи добре на изпита, как от него зависи целия му живот напред. И как ако не се представи добре, с това не свършва света и ще има още един шанс (преди завършване на средното и кандидатстването на висше).

  61. 61 Профил на S.B.
    S.B.
    Рейтинг: 0 Весело

    И тъй като всички се втурнаххте да решавате,нека и аз да реша една задача.Това е #35 и решението и посвещавам на "Чеки малко".Търси се диагонала ВД на четриъгълника АВСД със страни :
    АВ=8;ВС=16;ДС=4 и АД=6,ако дължината е цяло число.
    ДВ е страна в триъг.АВД,следователно ДВ<АВ+АД и ДВ>АВ-АД
    тогава ДВ<14 и ДВ>2
    ДВ е страна и в ВДС следователно ДВ<ДС+ВС и ДВ>ВС-ДС
    тогава ДВ<20 и ДВ>12
    общото решение на четрите неравенства е 12<ДВ<14 и условието дължината да е цяло число ни дава отговора ДВ=13
    Тази вечер тази задача беше обявена за най-трудна.

    Sonya
  62. 62 Профил на До Мамчето
    *****
    Гневно

    Какво от предложените от #50, #52 и #58 решения(по всяка вероятност придружени с обяснения) не се разбира?
    Пък така ни се отдава да хулим учителите и да ги обвиняваме в некомпетентност.

  63. 63 Профил на Math_fan
    *****
    Неутрално

    Николай Николов го е яд, че собствената му дъщеря се е насрала на теста и затова го оплюва. Иначе на Олимпиадите
    той дава най-гадните задачи и изобщо не му пука, че никой от учениците не може да ги реши. Не задача 50, а задачи 42,
    44 и 36 са давани на руски състезания. Само че и там са давани заедно с други задачи и то не в темите за 7 клас, а в тези
    за 5 и 6. Задача 47 списание "Математика" я е преписало от един от примерните тестове, които ги има на страницата на
    МОН. На задача 49 има поне 3 решения само с ученото от 7 клас. По-важното за нея е следното - ако човек си даде труд
    да направи перфектен чертеж, може да намери верния отговор измежду посочените само с измерване.

  64. 64 Профил на Vener Mind
    *****
    Неутрално

    Аз дори намирам, че с тестовете прекалено се улесняват учениците. Насочено е към прилагане на знания, но при тях се губи в голяма степен логиката - особено за математиката. Има начин човек да смята прекрасно и дори и сложни задачи да решава, но да не е в състояние да осмисли математическо доказателство. А красотата на математиката е точно там. Тя е просто система за мислене. Обратното също е възможно - чудесен теоретик, но да не знае наизуст таблицата за умножение.

    По повод казаното от Пешо - наистина за един сбъркан минус ти отиваше цялата задача на кино. Или задачи с точно построяване с пергел и линийка - ужас ми бяха. Все пак се отчиташе, ако решението "с букви" е правилно, но си сбъркал сметките.

    Имайте предвид, че за елитните университете по света подготовката и изпитите са жестоки. Най-грубо казано, черновата трябва да ти е в пъти по-добра, отколкото това, което ние приемаме за белова. Дори когато е вярно написаното!!!

  65. 65 Профил на нервно мам4е
    *****
    Неутрално

    Защо промениха отговора на 33 задача??? За да няма нито една шестица например. Надявам се министърът да може да построи успоредникът, който се получава при отговор Г). Или май подобно на държавата ни успоредникът ще има една голяма дупка. )

  66. 66 Профил на А~Я
    *****
    Весело

    До Мамчето, #56
    Справка за зад.35:
    Издателство "Архимед"
    Урок 93
    Неравенство на триъгълника.

  67. 67 Профил на Имагинерен успоредник
    *****
    Весело

    Нервното мамче този път има право.
    Най-голямо лице на успоредника се получава при страна 9 см и височина 7 см, или страна 7 см и височина 9 см. Но странно защо не ми се отдава да построя въпросните успоредници??? Явно моите учители са "пропуснали" тези варианти, защото причината едва ли е в моя ИНТЕЛЕКТ.

  68. 68 Профил на Реален успоредник
    *****
    Неутрално

    В твоя е, в твоя (или в липсата му, без да се обиждаш!). Ето:
    Страни: 9 и 12,6;
    Всисочини към тях: 7 и 5.

  69. 69 Профил на Vener Mind
    *****
    Неутрално

    Наистина е права. "Г" е невъзможен отговор. Не е възможно височината към по-дългата страна да е по-голяма от другата страна - теоремата на Питагор. Излиза, че съществува правоъгълен триъгълник с катет, по-дълъг от хипотенузата му.

    Интересно, каква ли е далаверата на министъра да няма нито една отлична оценка?!

  70. 70 Профил на Vener Mind
    *****
    Неутрално

    О, аз се подведох, че поне две са дължини на страни

  71. 71 Профил на Имагинерен успоредник
    *****
    Любопитно

    Миличък, реален успоредник!
    Зад. 33
    Всяка от отсечките а=5 дм, ь=7 дм и с=9 дм е страна или височина на даден успоредник. Възможно най-голямото лице на успоредника в квадратни дециметри е:
    А) 21
    Б) 35
    В) 45
    Г) 63. Би ли споделил как да се построи?

  72. 72 Профил на Учител
    *****
    Неутрално

    Прилагането на "метода простичко да заместиш кой от предложените отговори ще пасне на условието" или "просто хващаш и разиграваш един сценарий на "играта" не дава голяма възможност за разгръщане на математическо мислене и логика. Методът "ако човек си даде труд да направи перфектен чертеж, може да намери верния отговор измежду посочените само с измерване" също.
    Жалкото при тестовете е, че такива методи вършат работа и не дават представа кой от далите верен отговор ученик наистина мисли и решава задачата, а не прави проверка на отговорите. Когато пък и времето за решаване на задачите от теста е малко и по-голяма част от учениците просто ограждат някакъв отговор при последните задачи на лотария с надеждата да уцелят някой, че квесторите вече им дърпат листата, тогава за какъв конкурс говорим?
    Преподавам на прекрасни деца, които ходят по състезания и олимпиади и се представят добре; които решават публикуваните по сборници и сайтове тестове за кандидатстване след 7 клас за добро време и с по максимум 2-3 грешни отговора от избързване. На тези деца времето не им е стигнало. След изпита пред мен решиха задачите до една без грешка. Но на изпита са ограждали отговорите на последните задачи на тото, защото нямали време. И нямат отлични оценки.

    Какво оценява този тест?

  73. 73 Профил на Реален успоредник
    *****
    Неутрално

    До Имагинерния успоредник - построяваш две успоредни прави на разстояние една от друга 7см (предполагам знаеш как). Върху едната от тях нанасяш отсечка с дължина 9см (предполагам знаеш как). С център единия от краищата на нанесената отсечка и радиус 12,6см построяваш окръжност (предполагам знаеш как). Тази окръжност пресича втората от успоредните прави в две точки: вземаш едната от тях за трети връх на успоредника и без проблем получаваш четвъртия връх на желания успоредник. Voala!

  74. 74 Профил на Изпит
    *****
    Гневно

    Прав сте, Учителю!
    На фона на цялата неграмотна пасмина, има интелигентни и кадърни ученици(и не са задължително деца на икономическия "елит", които нямат възможност да покажат знанията си поради хаоса в организацията на изпитите. Няма значение дали е външно оценяване, матури или за кандидатстване. За съжаление!!!

  75. 75 Профил на тони
    *****
    Неутрално

    Така е господа родители.Цяла година им продават наркотици и накрая за пет дена стаяват ученици.Те са ушашавени като марски свинчета в консерва как да смятат.

  76. 76 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    Учител, посочените методи са си напълно легални и нормални. Ако е искал създателят на задачата може сравнително лесно да ги избегне, но тези тестове освен всичко друго и тестват бързина на мислене и съобразяване. В конкретния случай съм почти сигурен, че задачата със "играта" е замислена точно с такава цел - ученикът да съобрази, че не му трябва да разиграва различни сценарии, а и един ще му свърши работа. Колкото до построяването на коректния чертеж мисля, че е малко нереално, защото посочените стойности са близки и ще трябва чертежа да е в доста голям мащаб, че да се различат 83 от 85 градуса, и не съм убеден че метода ще е по-бърз отколкото нормално решаване на задачата...както и да е.

    Нормално е времето да не стига, защото, пак казвам, се тества и бързина на мислене - мога да те зария с хипотетични примери, защо в днешно време е изключително важно да решаваш проблеми бързо, а не да се моткаш, но не мисля че има нужда.

    Не знам дали съм станал ясен...просто за мен ако съм работодател предпочитам да избирам между кандидати със 0 шестици и 2000 двойки, отколкото между такива с 0 двойки и 2000 шестици. Предпочитам и да не му стигне времето на никой, отколкото всички кандидати да са готови на 20-ата минута.

    Не знам статистически до колко е сериозен проблема с налучкването като не ти стига времето...много тестове отнемат точки за грешен отговор, не знам този дали е така. Но поради факта, че няма нито една шестица, не мисля че статистически резултатите от налучкването са по-различни отколкото ако го нямаше

  77. 77 Профил на Имагинерен успоредник
    *****
    Разстроено

    Реален успоредник,
    дължините на отсечките са съответно 5 дм, 7 дм и 9 дм. Отсечка с дължина 12,6 дм в задача 33 от теста НЯМА!!! Бъди така добър и прочети условието в #71.

  78. 78 Профил на пешо
    *****
    Неутрално

    имагинерен, всеки успоредник има 2 страни и 2 височини. дадени са ни три отсечки, т.е. има една неизвестна, която в случая е втората страна от 12.6дм. Т.е., трите дадени отсечки са 2 височини и една страна, къде видя противоречие?

  79. 79 Профил на учител по БЕЛ
    *****
    Неутрално

    Уважаеми, народът хубаво го е казал:"Която мома не иска да я пощипват, да се не хваща на хорото!" Никъде не пише, че след 7 клас е задължително да се кандидатства. Бъдете честни и справедливи към онези учители, които работят съвестно и много отговорно. Проверете тетрадките на децата си - дали пък винаги са ходели с решени задачи...Поне ги разгърнете сега, след изпитите и ще се учудите, че вашият син (по-рядко се отнася за момичетата) не е писал в час, или пък има само половин задача...А колко от учениците не си учат уроците...Да не говорим за дисциплината в час...Уважаеми родители, нямате и представа за поведението на децата си в училище...А колко от вас са безсилни и не могат да се справят вече с децата си...

  80. 80 Профил на Имагинерен успоредник
    *****
    Разстроено

    С дълбоко прискърбие признавам, че се изложих!!!
    СЪЖАЛЯВАМ!

  81. 81 Профил на Хан Соло
    *****
    Весело

    Браво Вълчев, само така! Тези тъпунгери трябва да се научат да мислят, а не да зубрят! Колкото до задачките - някои от тях се въртят в сборниците по математика и в учебниците от миналия век!

  82. 82 Профил на Carmen69
    Carmen69
    Рейтинг: 225 Весело

    Ами няма нито една шестица, защото вероятно не е кандидатствало нито едно дете рожба на някой от управляващия "елит"

  83. 83 Профил на Carmen69
    Carmen69
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Този изпит след седми клас показва на какво примитивно ниво е вече българското образование. Самият факт, колко ученици отиват да кандидатстват за 5 - 6 гимназии, така наречените елитни, трябва да ви отвори очите колко голяма е пропастта между тях и обикновените училища.Как можаха управляващите за има няма 20 години, да съсипят изцяло изграденото и да принудят деца и родители да полудяват бавно.... Аз съм завършила през 1987 година и предполагам много от форумците ще потвърдят, че такава истерия нямаше... Кандидатстваше се разбира се в такива училища, но не беше фатално и да не те приемат. Защото образованието във всички училища беше на горе-долу едно ниво. А сега какво? Мизерни квартални училища - без никаква материална база, не говоря за атмосферата вътре в тях - трагедия!!!Учители на които вече не им пука изобщо дали децата ще научат нещо, ученици които оставени на собственото си самосъзнание естествено не искат да учат, не им е интересно и се чудят с какво да си разнообразяват часовете, родители които горките се скапват от работа и едва ли е тяхно задължение след работния ден да преподават наново уороците на децата си...Купища безобразно написани учебници, частни уроци и какво ли не! Аз самата имам две деца и всичко това е ежедневно пред очите ми. Не се учудвайте, че резултата от този бутафорен изпит е такъв - страх ме е да не се окажа права - но мисля, че още не сме достигнали дъното, за да се оттласнем нагоре......

  84. 84 Профил на georgi
    *****
    Неутрално

    Според мен има 12 по нестандартни задачки ама в никакъв случай много трудни - 27, 29, 30, 31, 33, 34, 36, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 49, 50. Останалите са абсолютно лесни и стандартни и се решават за не повече от 1 час и 10 мин. Т.е остават 1 час и 50 мин за 15 задачи. За останалите давам оценка (има хора по горе които са дали нужните лесни решения без много усилия):

    *) 27, 29, 39, 42 - съставят се уравнения и се решават да кажем че това са трудни задачки - оставяме ги за най накрая (10 мин всяка)
    *) 31, 33 - хубавото е че пътя към отговора е лесен (и еднозначен) (по 5 мин)
    *) 34 - лесно се вижда че може броя да е четно число, остава че не може да е нечетно като единствен отговор (30 сек)
    *) 36 - елементарна наредба по условието се прави (1 мин)
    *) 41 - елементарна логика на базата на отговорилия и питащия (1 мин)
    *) 43 - сметки с ъгли (5 мин)
    *) 44 - система (7 мин)
    *) 46 - медианата към хипотенузата е 1/2 от хипотенузата е осн което се ползва и ако средата на АБ е П се доказва че МНП е равностранен(2 мин)
    *) 47 - решена е по горе (1 мин)
    *) 50 - решена е по горе (1 мин)
    *) 49 - най-трудна по мое мнение , Николай Николов може да види че има много лесно решение - прекарва се височината през върха С - тя е и медиана и ъглополовяща, нека АД я пресича в Х, АХ = ВХ (на симетралата са), след туй само ъгли и се доказва че ВД = СД... (тука има и геом виждане и финес - да речем 11 мин)

    Извода е че един добре подготвен седмокласник който претендира че има знания трябва да се справи за 3 часа при максимална концентрация.

    Аз лично адмирирам теста - има добри задачки които провокират мисленето на децата , поздравления на съставилите теста, нека гледаме позитивно и да не плюем винаги за щяло и нещяло. На Николай Николов и националния отбор по математика успех в Германия на международната олимпиада - е все пак не всяка задачка се решава със синусова теорема или е функционално уравнение . На майките дето реват - първо търсете вината във вас и вашите деца а не в някой друг - причината е в некачествената подготовка на частните уроци - не е гаранция че като ходиш ще се научиш да мислиш...

  85. 85 Профил на georgi
    *****
    Неутрално

    опа лека грешка за 49 - доказва се че БД = БС ...

  86. 86 Профил на реалист
    *****
    Неутрално

    Доволен съм от оценките на детето ми.Истина е,че не съм дал и нитолев за частни уроци, защото повярвайте че не всеки може да дава пари за това/а явно и не бива като се виждат резултатите/.Много ми струваше-учехме заедно,обеснявах на обикновен език, безсънни нощи преди и след олимпиади и състезания,кураж и морална подкрепа, защото на децата им е трудно.Не визирам НЕПУКИСТИТЕ/дето с тото може да изкарат и повече/.Говоря за децата, които са се трудили неистово и много.Мили деца, каквото и да сте получили на изпита не се отчайвайте. Преодоляването на трудности ще ви направят по-силни,по-мъдри и по-отговорни.Въпреки всичко и всички вярвайте в себе си.А ние като родители ви обичаме и ще ви подкрепяме

  87. 87 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    Изпитът е бил еднакъв за всички, така, че онези, които протестират само показват колко са елементарни (и най-вероятно съвсем заслужено те или децата им са се изложили). Щом няма шестици, значи ще се влиза с по-ниски оценки. Важното е да влизат ОТНОСИТЕЛНО по-добре подготвените и това ще е възможно и с резултатите от този тест.

    Фактът, че няма шестици за мен говори, че

    (а) на тестът най-вероятно не е имало мошеничества (примерно някои хора да знят задачите предварително)

    (б) положението със знанията по математика хич не е розово.


    За (а) Мин. на Просветата заслужава поздравления. За (б) - няма какво да се сърдим на доктора, който поставя диагноза, която не ни харесва. По-добре да се замислим, какво следва да се промени. Тези, които настояват за масови шестици искат да си заровят главите в пясъка. Да, но ако пак се приложи уравниловката ние ще лъжим само себе си. Тези деца ще излязат в чужбина за следване със самочувствието на знаещи и ще се шокират, че всъщност са доста боси.

    И накрая за тези дето оплакват "блестящата" образователна система на социализма (напр. #83) : по онова време тестове не се правеха и, ако бяха направени не мисля, че резултатите биха били впечатляващо различни. И тогава имаше огромна разлика между учениците от елитните училища и обикновените такива макар, че и в едните и в другите имаше доста отличници. Просто оценkите в много случаи не отразяваха реални знания - бяха един вид като парите тогава - имаш ги, но само на хартия и не можеш с тях нищо да си купиш защото магазините са празни.

    Да се приема, че сме били на добро ниво само защото отборът по математика се бил класирал добре е все едно да се твърди, че всички българи сме били преди яки защото преди отборът по тежести чупеше рекорди, а сега вече не сме понеже националният отбор го няма никакъв. Това са нерепрезантативни извадки и да се базира човек на тях издава доста елементарно мислене.

    Едва с една усъвършенствана система на тестове ще могат да се правят сравнения между отделни години. Такива са възможни в САЩ понеже САТ и останалите изпити се подлагат на много внимателно статистическо калибриране. Това изисква много работа и в България все още не се прави.3атова сега сравненията между резултатите от отделните години не са издържани от статистическа гледна точка.

    Другото са резултатите на международните тестове ТИМС и ПИЗА - там, наистина, България отбелязва впечатляващ регрес (най-големият измежду всички страни) - и то в рамките на само няколко години. Но това едва ли е защото качеството на образование драстично е спаднало за 5-6 години. По-скоро причината е другаде. Мнозина забравят, че същевремено България е една от най-засегнатите страни в света от демографска криза. Тя има две проявления:

    (а) процентът на деца от малцинствата рязко нараства в последните 10-15 години, а те като цяло не се представят добре.

    (б) Вече са дошли годините, когато децата на напусналите България да следват в чужбина през ранните 90-те тръгват на училище. Те биха се представили доста добре на тези тестове, но не са в България.

    Това което го говорим от две десетилетия за изтичане на мозъци има съвсем реално демографско изгражение и се проявява и в резултати като този от настоящия изпит. Така, че - без да приемам работата на Министерството на Просветата за съвършенa - има много фактори, които не са под техния контрол.

    Промени в качеството на образованието могат да се видят само ако се постигне статистическа съпоставимост на резултатите от отделните години на деца от идентични социални групи - напр. от малцинствата или пък на тези с родители-висшисти.

  88. 88 Профил на обективната
    *****
    Неутрално

    Уважаеми гоерги№84 малко се надценяваш ми се струва. Това, че се ришил задачите е добре, но не съди за всички по себе си. Малко егоистично звучиш.Не може т.е. не е нормално всички да са като теб, защото знаеш ли, че има деца, които не знаят как да общуват с връстниците си, не знаят ,че топката е кръгла и че се рита, но винаги са се присмяли на съучениците си,ако не се справят с нещо в училище? Не мислиш ли, че и в това има нещо сбъркано? Успех!

  89. 89 Профил на майката
    *****
    Весело

    Към №86 - най-после един родител да ме подкрепи. Като чета, направо са ме разпънали на кръст за това, че съм помагала на сина да се справи с математиката.
    Браво на Вас, уважаеми господине, че сте подкрепяли детето си. Благодаря за хубавите думи, които отправяте към всички деца.
    Жалко е, че образованието и нивото на някои учители е такова, че се налага родителите да се превръщат в учители и да обясняват на достъпен език учебния материал.

  90. 90 Профил на реалист
    *****
    Неутрално

    до майката:Действително, че резултатите на децата са огледало и на учителите. Получава се понякога много интересно: когато се постигне успех на някакво състезание да речем, г-дата учители не могат да се нахвалят колко голям е приносът им/ и не се признава родителската подкрепа/,когато обаче стане обратното детето остава само виновно, казват му се думи, които се забиват дълбоко в душата му и уважението към учителя мигом се променя/правя този коментар с дебело подчертаване, че в никакъв случай не слагам под един знаменател всички учители/Споделям едно прочетено тези дни мнение на родители:Уча детето да уважа учителите, но някои самият аз не ги уважавам/особено тези,които оценяват децата по това какви са родителите/ .Уважеми учители,помнете, че децата не избират родителите си. Извинявам се ,ако съм обидил някой, който се е разпознал в коментара!

  91. 91 Профил на nqqq znachenie
    *****
    Гневно
  92. 92 Профил на Barbie
    *****
    Гневно

    Абе Вълчев ти си най-големия скапан министър на образованието и науката..просто нямам думи...Как можеш да дадеш такъв тест по математика?Ходи некъде се гръмни... :@ :@

  93. 93 Профил на Майка на невероятно дете
    *****
    Неутрално

    Много сме щастливи!!! В 91 НЕГ сме на първо класиране и първо желание! В крайна сметка на гадния тест по математика имаме 4.90... Дечица от Веди, съберете силички да се срещнете с можещите )) И УСПЕХ!!!!

  94. 94 Профил на друга майка
    *****
    Неутрално

    до майка на невероятно дете
    Боже, колко мъка (в случая луди) има по тоя свят, боже-да перефразирам Моканина. Искрено се моля моя син да не е в един клас с вашето дете, направо умирам от страх, защото ние сме от неможещите, но също влезли там (91 НЕГ) на първо класиране, но това ни беше чак 11-то по ред желание, ха-ха-ха.

  95. 95 Профил на Друг учител
    *****
    Неутрално

    Драги "Пешо" (76),
    наистина "в днешно време е изключително важно да решаваш проблеми бързо, а не да се моткаш", но е важно и все пак да ги решаваш проблемите, а не да налучкваш верните им отговори, защото дори и веднъж да налучкаш верния, следващият път, когато може да е много важно, може и да не успееш.
    И аз предпочитам "да избирам между кандидати със 0 шестици и 2000 двойки, отколкото между такива с 0 двойки и 2000 шестици.", но не предпочитам "да не му стигне времето на никой", защото това е гаранция, че не можеш да разбереш кой наистина може да реши последните задачи - те все пак са най-трудните и искат най-много мислене, а и дават най-много точки. А и решаването на математическа задача с математически методи не е "моткане".
    При този тест не се "отнемат точки за грешен отговор". И резултатите наистина са различни, ако го имаше.
    А че посочените методи са си напълно легални и нормални е вярно, но просто не са математически, а тестът се води по математика и би трябвало да оценява математическите способности на децата, а не другите им таланти.
    Иначе има много талантливи личности, които могат "с поглед да ти отворят вратата на апартамента" и те доста добре се оправят в живота, но това си е друга тема...
    Бързината на мислене и съобразяване не се изразява в налучкването, определено!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK