Учители: Да има предмет "езикова култура"

Учители: Да има предмет "езикова култура"

© Юлия Лазарова



Българският език и литературата да не се разделят като отделни учебни предмети, да има повече часове по тези предмети, учебниците да са на по-достъпен език - не толкова академичен, без чуждици, обемът на изучавания материал да е по-малък, да има повече практически занимания. Това бяха част от предложенията, около които се обединиха участници в дискусия за обучението по български език и литература. Според тях образователните стандарти трябва да се актуализират, учебната програма да се осъвремени и да се въведе предмет "езикова култура".


Организатор беше сайтът "Академика БГ", като участваха учители, директори на училища, преподаватели, представители на Регионалния инспекторат по образование - София. Никой от министерството на образованието не присъстваше.


Дискусията е първата проява от националната кампания "Бъди грамотен", чиято цел е да се засили интересът към българския език. През следващите месеци са предвидени състезания по грамотност.




"Изпитите за външно оценяване и матурите само прикриват проблема, отколкото да го регистрират. Тестовете са лесни и учениците нямат никаква мотивация да се подготвят за тях", заяви учителката от Националната природоматематическа гимназия Илияна Кръстева. Според нея в повечето случаи децата налучкват верните отговори. Резултатите от матурите - 2-3% двойки не са много, във Франция например те достигат до около 50%, заяви още Кръстева. Според нея скалата за оценяване е смехотворна, защото за тройка трябва да има между 20% и 22% верни отговори.


"Учебниците са пълни с теория, от която учениците не могат да извлекат никакви практически умения. Пълно е с академичен език, който осакатява материята", смята Катя Чаралазова от Института по български език.

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на магаренко
    *****
    Разстроено

    " Резултатите от матурите - 2-3 % двойки не са много, във Франция например те достигат до около 50 %, заяви още Кръстева. Според нея скалата за оценяване е "смехотворна", защото за тройка трябва да има между 20 % и 22% верни отговори.

    "Учебниците са пълни с теория, от която учениците не могат да извлекат никакви практически умения. Пълно е с академичен език, който осакатява материята" - Напълно верни и точни констатации, но кой ли ще ги чуе? Системата тласка директорите и учителите към уравниловка: Има ученик, има пари, няма/или повтаря, няма пари. После стахановски ще се отчетат мнооого високи резултати на книга, а в действителност - катастрофа!!! Нито възпитание, нито знания за 80% от завършващите...........

  2. 2 Профил на Piranka
    *****
    Неутрално

    Да се въведе предмет Българска граматика, като фундаментален още от началните класове, а после да говорим за български език и литература, защото иначе имаме само някакво папагалско наизустяване, а не изграждане на стил в изказа на мисълта !

  3. 3 Профил на магаренко
    *****
    Неутрално

    Да се премахнат специалностите мениджър, мениджмънт и т.н. за горен курс. Да се знае, че който завършва среднообразование е учил за квалифициран РАБОТНИК, не ръководител............

  4. 4 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    Защо ми се струва, че тук става дума за съсловни интереси: "да има повече часове по тези предмети, да се въведе предмет "езикова култура" - това бяха част от предложенията, около които се обединиха участници в дискусия за обучението по български език и литература"?

    А иначе съм съглсен, че по български език и литература "Учебниците са пълни с теория, от която учениците не могат да извлекат никакви практически умения. Пълно е с академичен език, който осакатява материята".

  5. 5 Профил на родител
    *****
    Неутрално

    Нещо не ми е ясно - нима в часовете по български език, не се работи и върху езиковата култура?

  6. 6 Профил на Приоритети
    *****
    Неутрално

    1. Български литературен национален език.
    2. Англоамерикански евро световен език.

    Цивилизационна култура, а не кАлтУра.

    Дискредитираните селяндури да си вземат несъществуващия "кредит на доверие" и да си го дъвчат в Азия...

  7. 7 Профил на ААА
    *****
    Неутрално

    Неграмотник, копирането предшества разбирането.

    Децата трябва да знаят Правилни Български Думи и Изрази,
    преди да разбират обяснения за граматични правила.

    Щом се преструваш на български педагог,
    първо си избери дружелюбно име на кирилица.

    И се образовай.

    Кретен...

    Piranka
    * 2

    Да се въведе предмет Българска граматика, като фундаментален още от началните класове, а после да говорим за български език и литература, защото иначе имаме само някакво папагалско наизустяване, а не изграждане на стил в изказа на мисълта !

  8. 8 Профил на Мишелов
    Мишелов
    Рейтинг: 229 Неутрално

    От децата днес не се изисква да мислят,a да зубрят:какво е написал някой критик за дадено произведение,как този критик интерпретира това произведение,а не как детето разбира написаното,какво вижда то в него.Често написаното от съответните критици е твърде сложно за дори и зрял човек,какво остава за дете?!Но преподавателите няма какво да направят,защото от университете изискват при кандидат-студенстките изпити децата да знаят наизуст критиците и затова учениците се натоварват неимоверно много.Друг е въпросът,че само една малка част от децата учат каквото и да било...

  9. 9 Профил на Eтнолог
    *****
    Неутрално

    Съгласен съм с идеята и нека в часовете по езикова култура да бъде широко изучаван,как е звучал българският език в цялото му многовековно развитие!Като се започне от най-ранните първобългарски текстове,запазени върху камък и археологически артефакти!Кирилометодиевсият ранносредновековен български език,цялостното му средновековно развитие нататък и развитието му през следващите епохи,чак до наше време!Само така децата ще добият истински богата и широка, лексикална култура и ще бъде силно стимулирано,изковаването,новообразуването на думи,обогатяването и развитието на сегашния български език с тях, на базата на отдавна съществуващото му огромно,многовековно езиково богатство!Смешно е, в сегашния ни литературен и всекидневен говорен език да ползваме множество ненужни турцизми,а да нямаме истински, български звукови понятия на тяхно място!?Ще бъде неимоверно интересно и поучително за децата ни да знаят и ползват различните начини на езиково,говорно изразяване на дедите ни през вековете!
    Да!Годишните матури трябва да бъдат усложнени,а учителите от средните училищни години на обучение, да получават годишни и то добри парични премии, на базата на броя приети възпитаници във висшите учебни заведения,от завършилите при тях пореден випуск ученици!Да се въведе нещо като годишна матура,съобразена с възможностите на малките деца и при началните класове в училищата!Комисиите за оценяване да са съставени от учители от други градове,за да няма шуробаджанащина при оценяването и началните учители да получават добри годишни премии за показани добри резултати от своеобразните "матури" за малките!

  10. 10 Профил на Умен даскал
    *****
    Неутрално

    И програмите, и учебниците са вторичен проблем.
    Най-важното е дисциплината. При сегашната анархия половината от учениците излизат от училище с психически разтройства. Какви резултати чакате от тях?

  11. 11 Профил на Красимир Кабакчиев, дфн
    Красимир Кабакчиев, дфн
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Нека да има езикова култура за децата!
    Но не такава, която да им се преподава от кръглите некадърници от така наречения Институт за български език при БАН - които са на равнището на сталинисткото езикознание от 50-те години на миналия векр или от техните асоциати - мнозинство в катедрата по българистика в СУ!
    Вижте статия от г-н Биков за подвизите като агент на ДС на днешния председател на така наречения научен съвет на така наречения Институт за български език при БАН Владко Мурдаров в "Гласове":
    http://glasove.com/article-3428.php
    Там ще и моята позиция по въпроса за Мурдаров и за този така наречен институт - който не е нищо друго, освен един развъдник на сталинизъм, комунизъм, некадърност, криминалност и откровена простащина!

    Красимир Кабакчиев, дфн
  12. 12 Профил на KD
    *****
    Неутрално

    Не само "езикова култура", ами и "култура"...

  13. 13 Профил на да, да-а
    *****
    Неутрално

    когато има култура в нея се включва и езиковата култура. Това, обаче, не може да се постигне с предлагания специален предмет. Необходимо е непрекъснато културно поведение и културно преподаване от всички.

  14. 14 Профил на sweet lily (feminist)
    sweet lily (feminist)
    Рейтинг: Неутрално

    Ами не виждам как ще се знае български език като БЕЛ върви заедно литература и български език. Не е въпросът, че часовете не стигат за литературата, а че на учителите изобщо не им се преподава български език в повечето случаи. Всеки преподавател по БЕЛ има предпочитания по единия предмет и го преподава преимуществено за сметка на другия - и това е нормално, езикознанието е съвсем различна наука от литературната наука. Езикознанието в най-теоретичната си част е изключително съставено от математически или близко до математически модели - не може да се очаква, че един и същи човек може да разбира или да харесва еднакво добре литературна фиция и математическо езикознание. Съответно тези, които преподават преимуществено български език за сметка на литературата са единици, а останалите преподават сюжети и не им пука кой как пише - ако изобщо и те могат да пишат добре. Със сигурност трябва да увеличат часовете и разделят предметите, и да назначат различни преподаватели - езиковеди и литературоведи (учители), и предметът "езикова култура" да се преподава от езиковеди, тоест тези които са специализирали това - противното ще е пълна пародия, точно както и досега е.

    true feminist :))))))
  15. 15 Профил на GalinaPJ
    *****
    Неутрално

    Защо е и това в училищата. Няма да има нужда от нещо подобно, ако се преразгледа плана за български език и литература. Дъщеря ми е в 12 клас и наскоро говорихме, че те са нямали български език от две години, защото на госпожата и в училище не достигали часовете по литература, а тя е необходима за матурата, и в часовете по български език те карат литература. Убедена съм, че тази практика е и в други училища. Е, питам ви аз вас, как децата да научат българския език и да са грамотни като не учат български.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK