Сергей Игнатов: България е на последно място в ЕС по конкурентоспособност на висшето образование

Сергей Игнатов<br />

© Красимир Юскеселиев

Сергей Игнатов



Българската наука и висше образование се намират в една застинала среда, която се характеризира с патриархална зависимост на по-младите от по-възрастните. Тази зависимост се оказа голямата пречка по време на прехода българската наука и висше образование да станат поне малко конкурентноспособни в ЕС. България е на последно място по конкурентоспособност." Това каза министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов в предаването на Нова телевизия "Здравей, България".


Според министър Игнатов БАН е една много тежка академия с много институти, с много сложна йерархия в нея. Благодарение на това в България се поддържа една изкуствена номенклатура, смята той.


В БАН има големи учени, каза той, но системата е така структурирана, че не се получава резултат от техния труд. "Проблемът е, че академията е структурирана да обслужва една икономика, която вече не съществува", заяви министърът.


Министърът смята, че академичната власт трябва да бъде разделена от стопанската и финансовата, като това трябва да започне на ниво университети.

Коментари (169)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на PV
    *****
    Неутрално

    И докато в университетите се държат, изкукуригали, червени доценти и професорчета ще е така!!!
    Гост лектор съм в няколко университета и ми прави впечатление, че 90% от колегите НЕ РАЗБИРАТ какво точно преподават, да не говорим, че никога не са работили това, което препорадват.
    Големия проблем е, че този начин на преподаване се наследява и от постъпилите с връзки асистентЧЕТА...
    Много тъжна картинка... много!

  2. 2
    *****
    Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  3. 3 Профил на Питащ
    *****
    Неутрално

    А ти на кое място си ? Съветски възпитаник с червен произход, ректор на демократичното АОНСУ т.е. Нов български университет ?

    http://www.duma.bg/cgi-bin/e-cms/vis/vis.pl?s=001&amp;p=0002&n=4865&g=

    Вярно ли, че навремето не си могъл да станеш студент по редовния начин заради ниска оценка на приемния изпит, та таткото ти се е намесил и те е уредил ? И какви са нашите традиции в египтологията, а ?

  4. 4 Профил на Маркс
    *****
    Неутрално

    Е от такива като тебе науката не върви .....изкукуригал си ти мили ...това ви е проблема на Вас в научните среди...вечно се ядете да докажете кой от кого е преписал в докторантурата си...

  5. 5 Профил на Prepodavatel
    *****
    Неутрално

    Алексашка Менщиков, това къде е завършил няма значение.
    Министъра пак удари в десетката, както и в случая с БАН!

  6. 6 Профил на 15
    *****
    Гневно

    Висшето образование няма да е конкурентно докато не се направи ЛУСТРАЦИЯ!!!

  7. 7 Профил на Досиета
    *****
    Неутрално

    Да се отворят досиетата на преподавателите. Само в УНСС вече покрай разните проверки Комисията по досиетата установи ченгесарската принадлежност на няколко човека - Стати Статев, Румен Гечев, Иван Душанов, Кръстьо Петков.

  8. 8 Профил на Маркс
    *****
    Весело


    С огромно любопитство ще следя промените в организацията и развитието на българското образование през Вашето минстерстване...вероятно ще въведете допълнителни часове по "боксово право" това го няма в европейските университети...а ББ ще ти се изкефи

  9. 9 Профил на Кишавия
    *****
    Неутрално

    За 20 години демокрация научих едно нещо - ако една реформа не се направи през първата година, няма да се направи никога! Игнатов да запретва ръкави. Принципът е прост: ПАЗАР, ПАЗАР и само ПАЗАР! Всеки трябва да има достъп до образование, но от утре студентът става и данъкоплатец, а разсипията ще му бърка цял живот в джоба. За висшето образование трябва да се дава студентски заем, който студентът после да връща! Ха сега да видим, дали ще се записва в синекури специалности, колкото за да спи в студентски град на евтинията?!

  10. 10 Профил на a
    *****
    Неутрално

    нормално - на мен ми изкаха подкуп за заверка в ПУ

  11. 11 Профил на Prepodavatel
    *****
    Неутрално

    Имам дисциплини и в държавен университет (реномиран) и в частен. Мога да кажа, че в частния нечата са в пъти по-добре. Като организация, преподаване, отношение към студенти и още много неща. Мои колеги от СУ, при това от най-кадърните отидоха в Нов български. Заплатите и парите са по-добри. Този който плюе частните, а защитава държавните няма никаква представа от положението в момента.
    И за да не съм обвиняван, пак ще напомня, работя и в частен и в държавен университет.

  12. 12 Профил на Към горния
    *****
    Неутрално

    Що не кажеш какво е нивото на студентите в НБУ ? Колко от тях могат да си кажат трите имена без да се спъватв буквите ?

  13. 13 Профил на cos
    *****
    Неутрално

    Харесват ми позициите този министър. Дано ги осъществи.

  14. 14 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3313 Неутрално

    Разликите в преподаването, не толкова в материята, колкото в начина на комуникация между учащи и учители е видна от желанието на все повече млади хора да следват навън. И, както съвсем правилно каза министъра, нашата система формира не критично и творчески мислещи хора, а послушковци и обща работна ръка. Каква част от висшистите работят по направлението, в което са учили и за което са отделили години и средства?

  15. 15 Профил на berbenkov
    berbenkov
    Рейтинг: 1313 Разстроено

    По всичко сме на последно,
    само по смъртност и бедност -
    на място предно!!!

    www.berbenkov.hit.bg
  16. 16 Профил на ЗА НБУ
    *****
    Неутрално

    Това е най-големия цирк в България.Там един-друг си раздават звания. Там преподава "професор" Дайнов. И студенти стават там тия, които не са приети на други места. 90% са такива. Този университет е филиал на ДС. Все предани, но вече демокрясали кадри.

  17. 17 Профил на Алексашка Меншчиков
    *****
    Неутрално


    Preprdavatel Не Ви ли писна от имитации и от псевдо промени...напълно съм съгласен с Вас че местоположението на учебното заведение няма никокво значение по отношение на "образования" относно творческата му реализация...но политическата интерпретация ме вбесява. България не е място за експерименти на недорасли професионалисти...Управленето на системите няма никаква връзка с придобитото научно звание...а само с възможностите на човека т.в. мениджър.....Това че хер Флик е писал по въпросите на кризите..не значи ,че знае как да ги управлява......а да бълва глупости е приоритет на всеки българин

  18. 18 Профил на RI
    *****
    Неутрално

    В БГ ИМА ВИСШЕ??? Незнаех! .

    По някой хуманитарни предмети има едни училища дето "всеки ги завършва", но мислех че отдавна са им отнели статута да се наричат Висше.
    Те са повече вредни от колкото полезни.

    В БГ май всеки си мисли че е много умен и рядко има хора които да са скромни и работливи... а са тъй необходими...

  19. 19 Профил на Чикаго
    *****
    Неутрално

    Много верни констатации до сега от двамата министри. Дано продължат и с действия.

  20. 20 Профил на Пеев
    *****
    Гневно

    Това, което ви се случва - ТОВА ВИ СЕ ПОЛАГА , глупаци такива, след като гласувахте като малоумни за " герберите " !!! На " герберите " пространството между ушите е абсолютно празно , не го ли разбрахте ? Затова и : Предлагам 19 ноември да се обяви за ДЕН НА БЪЛГАРИЯ !!!. Тази територия , МНОГО УСПЕШНО беше определена като КЛОЗЕТ (тоалетна ) от един чешки художник и ще е полезно ДЕНЯТ на България да е ДЕНЯТ на клозетите ( тоалетните ) Защото най-малко при сегашното управление , България ще промени статута си на КЕНЕФ !!!

  21. 21 Профил на Алексашка Менщиков
    *****
    Неутрално

    Имам въпрос към всички Ви ....След като сте компетентни по всички проблеми на образователната система ....с която БАН нама почти нищо общо..Кой от Вас би предизвикал на научен диспут един от "феодалните старци"....и при поражение би написал в блога сам"Аз съм глупав празнословец"

  22. 22 Профил на Алексашка Менщиков
    *****
    Разстроено

    Наука и пари...Да бъдеш преподавател или не...трудна дилема...не всичко е пари Преподавателю.....извини ме за шаблоните...Имам усещането ,че си нормално мислещ човек...как ти се струва тоталното отричане на чуждото мнение...погледни гласувалите в блога няма коментар просто задраскване...Ама това че преподавателя получил голяма заплата а неговите ученици са пълни профани,май е без значение...той си е взел заплатата какво му пука от тук нататъка...че в БАН хора получават заплати всеки месец каво ти пука знае ли някой какви са приходите от научните разработки на "старците"...пак на кой му пука...жал ми е за младите хора на България......аз постигнах това което исках ...но тях както казваше дядо Радой пак ги лъжат и политизират за да могат лесно да ги манипулират и управляват....

  23. 23 Профил на TRILLIONER
    *****
    Любопитно

    АРЕ СТИГА БЕ, НАПРАВО НЕ МОГА ДА ПОВЯРВАМ????!!!!

  24. 24 Профил на Comandante Marques
    Comandante Marques
    Рейтинг: 1313 Любопитно

    само вижте колко завършили и от тях колко работят по специалността си - това показва и колко отговаря образованието на изискванията на пазара на труда.

    low riders team
  25. 25 Профил на bg
    *****
    Неутрално

    ...с моята преподавателка по икономика която беше на близо 70 години,едно си баба знае едно си бае,най-много да е сменила лекциите след промените.

  26. 26 Профил на Do AMi  BAN
    *****
    Неутрално

    Диспут? Това да не е времето на Сократ и Платон? Къде да ги предизвикам на диспут във "форума" ли? Това Рим ли е или 20 век..

    Кое е последното откритие с пазарна стойност в БАН, което може да се патентова и продаде и да помага на БАН с пари от патента? Сигурно е Канаконлита!

    Ако БАН не пройзвежда достатъчно пазарно значими изследвания който да подпомагат поне процент от бюджета... времето и явно е към края си!

  27. 27 Профил на Jordan
    *****
    Неутрално

    Аз би предизвикал.
    Ако в Икон.Институт на БАН има хора които аз дълбоко уважавам - като проф.Минасян, има и такива боклуци(бет.тикви) които живеят с разбиранията си от преди 40 год.
    Обаче понеже са повече определят и политиката на института.

    Да една голяма част трябжа да си отиде и да дойдат нови хора. Такива които публикуват статии по света и са канени за преподаватели и изследователи в развитите страни. А не да продаължават да заемат местата специалистите по "кооперативна икономика" и които публикуват само в Икон Мисъл статии които никой не чете. Опа идиоти кат мене ги четат и много се смеят на простотията на написалите ги.

  28. 28 Профил на Тиквеник
    *****
    Неутрално

    До коментар [#1] от "PV":

    Това е самата истина... Назначаваха видните комсомолци за асистенти, а дали стават е друг въпрос.

  29. 29 Профил на висшист
    *****
    Разстроено

    Висшето образование в България отдавна се е загубило в дебрите на търговско-релаксиращата реалност. Студентите стават почасови работници или просто плебеи, които в най-добрия случай ще имат спомени за висшето образование като за промеждутък от време в който не са си били по родните места. Висше образование в България може да изкара всеки който се е записал, дори и да е освидетелстван. Истината е в чужбина.

  30. 30 Профил на bat johnny
    bat johnny
    Рейтинг: 371 Неутрално

    Няма какво да си чешем езиците - че в България няма нито наука нито висше образование е ясно отдавна. Трябва си тотална реформа.
    Моите уважения за старите професори и учени (от които съм сигурен че има много кадърни хора), но време е да се пенсионирате и да отстъпите местата си. И не на племенците/внуците/спонсорите си, а на хората които наистина го заслужават.
    Докато това не стане ще няма да имаме нито интелигенция нито наука нито експертен персонал.

    Дюнери пробирам, ЕГН-та си набирам....
  31. 31 Профил на JPJ
    JPJ
    Рейтинг: 579 Неутрално

    феодалните старчета не са само в БАН, а и в университетите

  32. 32 Профил на Prepodavatel
    *****
    Неутрално

    Алексашка Менщиков, ако знаеш как ми е писнало от псевдопромени. Проблема с българското университетско образование е, че се е изродило в преподаване , да кажем нещо като техникум. Даже ми се струва, че в някои техникуми е по-добро нивото. Преподавателя може да преподава всичко. Натоварят го с определена дисциплина, прочита някой учебник и хоп - става специалист и преподава. Имам случай на колеги в технически дисциплини, които преподават за неща които не са виждали никога. Как да искаме да са добри студентите? Това, че някои наистина стават добри е въпреки нашите усилия да ги затъпим! Умни има и в НБУ и в СУ, вече не ги деля по този признак. Още повече, че държавните университети всъщност пак са си частни, но парите идват от държавата. Плаща се на бройка студент. По този начин се приема всичко, за да се усвои държавната субсидия и се инструктира да се късат по-малко студенти, за да не прекъснат и да се загубят парите.

  33. 33 Профил на Мишелов
    Мишелов
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Добре казано Читател.Преподаването в Бълагария е в 60% в случайте ОТВРАТИТЕЛНО!Казвам го,защото съм студент и мога добре да преценя какви хора седят срещу мен и каква цел са си поставили. Има и добри преподаватели, които влизат с ясната задача да научат студентите си, да им помогнат по някакъв начин,но за съжеление те са рядкост. Другата част влизат със самочувствието на богове,на някакви недостижими научни умове,демонстрират презрение,не уважават студентите си в избиване на някакви комплекси.Влизат,прочитат някаква лекция без грам комуникация с аудиторията,без да се интересуват разбрана ли е лекцията и излизат с чувството за добре свършена работа.Във висшето образование няма практическа насоченост!То трябва да се обвърже с бизнеса,да бъде подпогано от него,да се създадат места за стажове и практическа работа както в държавните структури,така и във фирмите!Със студентите и с младите хора трябва да се работи колкото се може по-индивидуално,да се дават възможности за развитие и прогрес...

  34. 34 Профил на Защо да учат? Защо да работят?
    *****
    Гневно

    Защо им е на младите да учат? Защо им е на младите да работят? Те са по-умни от нас, старите, защото се поучиха от нашия горчив опит! Колкото повече учиш и колкото по-добросъвестно работиш, толкова за по-голям глупак и будала те смятат и толкова повече ти се подиграват и ти се гаврят! И то точно тези, които би трябвало най-много да те ценят! Примери ако иска този провокатор под № 21, нека се огледа и да види кои управляваха последните три правителства - високообразования в западни университети републикански цар, нямащия нито ден трудов стаж СтаниГейчо, пожарникаря. Ами за липсата на законност, което е основното във всяка една цивилизована държава - Велчев ли, Филчев ли, или Татарчев ръководеха Прокуратурата без да са работили нито един ден като прокурори, или оня адвоката Григоров и сегашния Груев са начело на Съда без да са работили нито един ден като съдии. А за образованието какво ще говорим - след като скандално известни лица, за които никой вече не може да каже агенти на полицията ли са или са мутри като Алексей Петров, са доктори на науките и мастити преподаватели в престижни български университети, а разни Красьовци движат бизнеса с обществени поръчки, кадруват в съда и са фактори в развитието на икономическата наука във висши учебни заведения с традиции като Свищовската академия, то за всеки нормален млад човек вече е срамно да каже, че иска да учи или да работи. И това е резултат от научните разработки точно на "феодални старци", които си живяха паразитно точно като средновековни феодали и не позволиха да израсте нищо кадърно покрай тях - всичко кадърно беше унищожавано още в зародиш. Изглежда това беше повелята на истинските господари от Империята на Злото. За съжаление все още Те ни управляват. Затова и който от младите успее да се откачи, бърза да бяга на Запад - там да учи, там да работи, там да преживее Достойно Живота си. И правилно, защото тук хем се изгърбваш от бачкане да ги носиш на гърба си, хем ти се гаврят разни некадърни недоразумения - Цар, Гей, Гуце. Да им е.а м.йк.т. гнусна долна.

  35. 35 Профил на Защо да учат? Защо да работят?
    *****
    Гневно

    Защо им е на младите да учат? Защо им е на младите да работят? Те са по-умни от нас, старите, защото се поучиха от нашия горчив опит! Колкото повече учиш и колкото по-добросъвестно работиш, толкова за по-голям глупак и будала те смятат и толкова повече ти се подиграват и ти се гаврят! И то точно тези, които би трябвало най-много да те ценят! Примери ако иска този провокатор под № 21, нека се огледа и да види кои управляваха последните три правителства - високообразования в западни университети републикански цар, нямащия нито ден трудов стаж СтаниГейчо, пожарникаря. Ами за липсата на законност, което е основното във всяка една цивилизована държава - Велчев ли, Филчев ли, или Татарчев ръководеха Прокуратурата без да са работили нито един ден като прокурори, или оня адвоката Григоров и сегашния Груев са начело на Съда без да са работили нито един ден като съдии. А за образованието какво ще говорим - след като скандално известни лица, за които никой вече не може да каже агенти на полицията ли са или са мутри като Алексей Петров, са доктори на науките и мастити преподаватели в престижни български университети, а разни Красьовци движат бизнеса с обществени поръчки, кадруват в съда и са фактори в развитието на икономическата наука във висши учебни заведения с традиции като Свищовската академия, то за всеки нормален млад човек вече е срамно да каже, че иска да учи или да работи. И това е резултат от научните разработки точно на "феодални старци", които си живяха паразитно точно като средновековни феодали и не позволиха да израсте нищо кадърно покрай тях - всичко кадърно беше унищожавано още в зародиш. Изглежда това беше повелята на истинските господари от Империята на Злото. За съжаление все още Те ни управляват. Затова и който от младите успее да се откачи, бърза да бяга на Запад - там да учи, там да работи, там да преживее Достойно Живота си. И правилно, защото тук хем се изгърбваш от бачкане да ги носиш на гърба си, хем ти се гаврят разни некадърни недоразумения - Цар, Гей, Гуце. Да им е.а м.йк.т. гнусна долна.

  36. 36 Профил на Prepodavatel
    *****
    Неутрално

    Алексашка Менщиков, и още нещо. Никога, ама никога няма да можеш да предизвикаш някой от БАн на диспут. Аз не мога, защото след това ще ме разкатаят и трябва да емигрирам. Не свързан със ситемата на образованието не може, защото довода ще е, че не е дорасъл за диспут с тях. Аргументите им ще бъдат от рода на "Ние сме световни учени и знаем най-добре" или "Ти като се работил в световната банка и си публикувал няколко статийки не значи, че си специалист". С последното визирам изказвания на БАН-овци по адрес на С. Дянков.

  37. 37 Профил на Reveal
    *****
    Неутрално

    Така е. Младите гении са зависими от хора които са като отдавна утихнали вулкани и са в пълно невидение за скороста на промяната и необратимоста.

  38. 38 Профил на АЛИ АГА
    *****
    Неутрално

    Просто е: финансова ревизия, строго спазване целевата насоченост на средствата, академична автономия с истинския смисъл на думата - по отношение на научно-преподалавелската част при строго зададено отвън (Работодателя, финансиста) изискване за най-ниското допустимо ниво на качество. Гонене ``до дупка`` за спазване на последното, при несправяне - ВЪНр на улицата ! пенсиите вън - биологията е сериозна наукар стига шмекерство, обучение на научни кадри в Европа, поради пълна негодност на нашите унив-ти засега да дадат някакво качество. За БАН - същото !

  39. 39 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 559 Любопитно

    Интересно защо този египтолог не си гледа научната работа, а се пъне да става ректор и министър. И каква ли работаможе да върши един египтолог в България ? Не съм чувала в някой от музеите ни да има нещо от Египет или въобще да сме пращали там някаква научна експедиция ( а аз съм радена точно същата година в която е роден и министъра). Т.е. как ( с какви научни трудове) е станал доктор по египтология!?!... Дрън, дрън... Разсипаха СУ, с разни фитове се опитват да натикат в калта и техническите университети в София ( Бившите ВМЕИ, ВИСИ, ВХТИ, МГИ ) създавайки най-различни паралелни частни структури бълващи инженери ( с равнище на знанията като от техникум!?!, че и по-лошо). Реалната икономика иска високообразовани инженери, а не хора с диплома. Тези финтове само девалвират нашето образование . Омръзна ми чалгаджийския манталитет да се налага на образованието, било то начално, основно, средно или висше. Няма да се примирим с факта, че чалгаризацията е засегнала обществения ни живот защото обратното ще ни затрие като народ.
    И последно ( за по-младите) - новият ни министър да не се изявява като Индиана Джоунс, а да постъпва като него - да напусне мекото си столче и да тръгне към Долината на царете и да направи някакво наистина велико откритие в своята област. В противен случай и неговото научно минало и неговото научно бъдеще по нищо не се отличава от това на т.н. "феодални старци" в БАН.....

  40. 40 Профил на Знаещ
    *****
    Неутрално

    Младите може много да учат. Дори да отидат и на Запад и там да учат. Но има една подробност - нямат шанс да работят нещо свястно в България ако не са човек на Някой. Без връзки ще си кютат за 400-500 лв. заплатка и това е. И всеки ще ги разиграва. Тиь, които сега са на възлови позициии какво образование имат ? Все ченгета, доносници, деца на висши комунисти и др. подобни. Учете, ама търсете връзки. Иначе ще си останете лузъри.

  41. 41 Профил на hgu
    *****
    Неутрално

    мнооооу убава новина тупи вишисти.

  42. 42 Профил на И да Пееш Пеев № 20, и да не Пееш...
    *****
    Весело

    Кенефа е турски, ама лайната в него са руски. 20 години преход, а още дъвчем лайната на съветската наука. Затова и младите бягат, ама не към Москва. Към Москва гледат точно "Феодалните старци", защото точно от Москва продължават да ги крепят. Те затова и руснаците са цъфнали толкова и вързали, ама мисленето им като е феодално, то и тук крепостничеството ще процъфтява.

  43. 43 Профил на хаха
    *****
    Неутрално

    Докторската титла на Игнатов е от Русия. И е легализирана от ВАК. Като влезете в сайта напишете Сергей Игнатов и ще видите.

    http://phd-center.bvu-bg.eu/index.php?Cmd=searchzasht

  44. 44 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1384 Любопитно

    Проблемът е мнооого по-дълбок! И се корени в това каква е оценката на т.нар. "об6тество" към образованието и образованите хора!
    45+20 години доведоха до много изкривявания, до мисленето "учи за да не работи6" (демек интелектуалният труд не е "истинска" работа), до това че "героите" в ежедневието, медиите, моделите за "преуспяване" вкл*чват хора или без образование и с животински прякори, или определено нечистоплътни "интелектуалци".

    Андре6ков6тината (презрението към елитите) като че ли е закодирана в мисленето - примерно "акъл не ми давай, пари ми давай".
    Та поради това пренебрежение към образованите хора, това че честен интелектуален труд много рядко води до смислено (от интелектуална и МАТЕРИАЛНА гледна точка) съ6тетсвуване в БГ - това кара много хора или да презират образованието, или тайно да му завиждат. А тези които честно са извървяли пътя и научили това онова - ами много от тях търсят признание (истинско!) в Чужбина (не Россия, не Куба и С. Корея), което им позволява да водят и нормален живот.

    Така че ремонтът следва да започне много по из-основи! Тогава много не6та сами 6те се променят и дойдат на мястото. Едно време имахне кажи речи прилично гимназиално ниво на образование, в Университетите се напреджа6е с ученето по-скоро въпреки Системата. Сега как в - хабер си нямам.
    Но ако искаме да имаме Управлява6ти които имат визия далечна и речник по-развит от 1001 думи (и ядене на к*фтаци) - следва да има коренна промяна.

    Иначе износът на БГ към ЕС се очертава основно млади хора в 2 групи - такива каквито искат да получат качествено университетско образование и проститурки...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  45. 45 Профил на продукт
    *****
    Неутрално

    не е нормално от университет да излизат магистри без грам практика/трудов стаж. над 70% от програмите и студентите са точно такива.
    не е нормално в университетите да преподават хора, които не практикуват активно материята си. 60% са точно такива
    не е нормално в университетите да се преподава само теория, без грам практика. 90% от тях правят точно това

  46. 46 Профил на Наистина ценно!
    *****
    Гневно

    От коментар [#36] от "Prepodavatel":

    Никога, ама никога няма да можеш да предизвикаш някой от БАн на диспут.

    Аз не мога, защото след това ще ме разкатаят и трябва да емигрирам.

    Не свързан със ситемата на образованието не може, защото довода ще е, че не е дорасъл за диспут с тях.

    ____
    По-ясно до сега не беше казано! Това е феодалната система в БАН.

  47. 47 Профил на Капитал
    *****
    Неутрално

    Сергей Игнатов и роден на 6 август 1960 г. във Видин. Баща му е бил партиен деец, секретар на Окръжния комитет на БКП във Видинq ега е в ръководството на Българския антифашистки съюз. През 1985 г. Сергей Игнатов завършва египтология във факултета по ориенталистика на Санктпетербургския държавен университет (Русия) и става лектор в СУ. Пак в Санкт Петербург през 1994 г. защитава дисертация и получава докторска степен по египтология. От 1997 г. е доцент в Софийския университет, където основава специалността египтология. От 1994 г. преподава египтология в частния НБУ, чийто ректор е от 2002 до 2009 г. Защитил е дисертация и за научната степен "доктор на науките". Специализирал е в Оксфорд.

    http://www.capital.bg/show.php?storyid=816954

  48. 48 Профил на SWB
    *****
    Любопитно
  49. 49 Профил на а
    *****
    Весело

    добро попадение е Сергей Игнатов, браво браво!

  50. 50 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 559 Неутрално

    №45 на кой свят живееш - в нормалните страни образованието е качествено и т.н. "магистратура" и "докторантура" стават по определения ред и никой не се интересува от твоята т.н. "практика" защото си има определен стандарт, а тук стандарта го няма и докато недоучки с партийно минало решават политиката на страната ни по образованието ще имаме лошо образование. Имам роднина в Канада, завършила микробиология в СУ, която с пристигането си започна работа в научен институт, след това работив катедра по химия на Университета в Торонто и стана доктор на науките на 29години. Според тебе колко "практика" е имала !?!. Или погледни Нобелистите за тази година (по естествените науки) - колко години от живота им са изминали в изследвания ... Науката и технологиите се нуждаят от високообразовани млади хора за да се постигне пробив и за да имат достатъчно време пред себе си за да постигнат ефективен резултат ( в науката дори отрицателните резултати са важни). Колцина са тези в България? - малко са! Но те са малко и в останалите страни... Само, че там са национално богатство... откриват ги в училище, създават им специални програми, най- известните ВУЗ им предлагат стипендиите си ... А тук ... Абе не ми се приказва...

  51. 51 Профил на БАН
    *****
    Гневно

    "Проблемът е, че академията е структурирана да обслужва една икономика, която вече не съществува" - той го казва, че икономика няма, или още по точно, трябва институт по сервитьорство, хотелиерство и компанионски услуги, и това е достатъчно.

  52. 52 Профил на sw  (concerning  # 36)
    *****
    Неутрално

    "Ти като се работил в световната банка и си публикувал няколко статийки не значи, че си специалист".
    ----------------------------------------------------------------------
    Тop cites papers of S. Djankov (with more than 100 cites )
    among 70 publications (source ISI Web of Knowledge)

    1. Djankov S, Murrell P,
    Enterprise restructuring in transition: A
    quantitative survey,
    JOURNAL OF ECONOMIC LITERATURE Volume: 40 Issue: 3 Pages: 739-792 (2002)
    125 cites

    2. Claessens S, Djankov S, Fan JRH, Lang LHP,
    Disentangling the incentive and entrenchment effects of large shareholdings,
    JOURNAL OF FINANCE Volume: 57 Issue: 6 Pages: 2741 (2002),
    186 cites

    3. Claessens S, Djankov S, Lang LHP,
    The separation of ownership and control in East Asian Corporations,
    JOURNAL OF FINANCIAL ECONOMICS Volume: 58 Issue: 1-2 Pages: 81-112 (2000).
    291 cites

    4. Botero JC, Djankov S, La Porta R, Lopez-de-Silanes F, Shleifer A,
    The regulation of labor,
    QUARTERLY JOURNAL OF ECONOMICS Volume: 119 Issue: 4 Pages:
    1339-1382 (2004),
    101 cites

    5. Djankov S, La Porta R, Lopez-de-Silanes F, Shleifer A,
    Courts,
    UARTERLY JOURNAL OF ECONOMICS Volume: 118 Issue: 2 Pages: 453-517
    (2003),
    107 cites.

    6. Djankov S, La Porta R, Lopez-De-Silanes F, Shleifer A,
    The regulation of entry,
    QUARTERLY JOURNAL OF ECONOMICS Volume: 117 Issue: 1 Pages: 1-37
    (2002),
    219 cites
    ----------------------------------
    Почти съм сигурен, че няма друг български учен в областта на икономиката в такава голяма цитируемост!

    Извадката за Орешарски, например, дава:
    "No records for this name". Той, май, също беше преподавател по икономика?!



  53. 53 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    "Министърът смята, че академичната власт трябва да бъде разделена от стопанската и финансовата, като това трябва да започне на ниво университети."

    Като казване - добро. Да видим на практика как ще изгонят търговците от храма.

  54. 54 Профил на student
    *****
    Неутрално

    лустрация! искам да знам кои доктори, д. на нуките, доцунти, професори, н.с., чл.-кор, акад са ченгета. да им се отнемат научните степени и звания и тогава няма да име нужда от съкращения и риформи.

  55. 55 Профил на Blag
    Blag
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#44] от "B52":

    Абсолютно вярно.

    "Проблемът е, че академията е структурирана да обслужва една икономика, която вече не съществува".

    Не това е проблемът - академията не е обслужвала никога никаква икономика. Обслужвала е само интересите на работещите в нея. Чрез трупане на степени и звания, които водят автоматично до повишаване на заплатата. Днес аз гласувам за теб (за твоето звание, за твоята заплата), утре ти гласуваш за мен. Има, разбира се, и изключения. Но да се поддържа огромната паразитна структура на БАН само за няколко изключения, е просто тъпо.

    Не държавата създава науката, а частния бизнес, парите, конкуренцията, стремежът към печалба. Научните постижения на фирма като IBM например са повече и по-големи от научните постижения на всички държавни структури по света.

  56. 56 Профил на Селски
    *****
    Разстроено

    В УНСС лекции нямаме, а Вие искате да знаеме. Добре, че ме взеха на работа да ме научат на нещо. Фирмите все пак имат надежда, че като учиш там нещо знаеш и ти гледат автобиографията. Мързи ги професорите и доцентите да идват на лекции и ако има как да им се махнем от главата - най-добре.

  57. 57 Профил на Мечката
    *****
    Разстроено

    Положението с Университетите е тежко и друго не може да бъде - не може най-бедната страна в Европа да се пръкне с добри Университети. Ще добавя следващ пост, за да стане ясно защо ....

    Управлението на държавните Университети следва да се измени. Не може ректор да се избира от Общото Събрание - там се договарят "Ас на тебе глас - ти на мене пас!"
    ФАКТИ: Ректорът на Софийски Университет всяка година преразпределя над 5,000,000.00 лева от факултети имащи студенти към факултети нямащи студенти. Това е икономическо престъпление от типа на деянията на Вальо Топлото ... Субсидират се Физически фак. (2,400,000 лева, при почти пълна липса на студент), Химически фак. (1,300, 000 лева), Биологически фак., Богословски фак., Геолого-Географски фак. и други факултети.
    В замяна факултетите, които имат студенти, тънат в мизерия - заплатите са два пъти по-малко от тези в частните университети, бюрокрацията души всяки опит да се купи съвременна техника, фактическа няма пари за такава, компютрите и другата техника са недопустимо нисък клас или просто амортизирани, студентите са недоволно

    Университетът е социално осигурително дружество за бюрокрацията, а не учебно заведение .... подобно на БАН!

  58. 58 Профил на а
    *****
    Весело

    До коментар [#51] от "БАН":

    Резачка, резачка. Погледнете колко са им институтите, БЕЗУМИЕ!
    http://bg.wikipedia.org/wiki/Българска_академия_на_науките

  59. 59 Профил на #55
    *****
    Неутрално

    #55: "Научните постижения на фирма като IBM например са повече и по-големи от научните постижения на всички държавни структури по света"...
    ------------------------------------
    Голям залък лапни, голяма дума не казвай!

  60. 60 Профил на Мечката с обещаната извадка от статия
    *****
    Разстроено

    http://www.capital.bg/show.php?storyid=374198&sp=0#storystart

    Лидерът САЩ
    не изненадва никого в научните среди, където е прието да се смята, че ако си умен и амбициозен, отиваш в Америка. Все пак какво освен изтичането на мозъци поражда драстичната разлика между САЩ и останалия свят? На първо място това е традицията, обществената ангажираност и подкрепа. Да си учен в САЩ е престижно и добре платено за разлика от останалия свят. Държавните инвестиции в науката са огромни: САЩ отделят за нея повече пари от цяла Европа. За сравнение - научният бюджет на САЩ за 2007 г. е 137 млрд. долара, докато целият на ЕС за периода 2007 - 2013 г. (Седма рамкова програма) е 54 млрд. евро. Разбира се, европейските национални донори допълнително увеличават тази сума, но във всички случаи тя е много по-ниска от инвестираната отвъд океана.
    Филантропската подкрепа, която е почти непозната в останалия свят, също има огромно значение в САЩ. Там е прието богатите да даряват огромни суми за наука. Традицията датира от времето на благотворители като Джон Хопкинс (с чиито пари е основан едноименният университет), Андрю Карнеги (Carnegie-Mellon University) или Хауърд Хюз (Howard Hughes Medical Institute, HHMI), които раздават огромните си богатства още приживе. Всяка година частни лица, като например кметът на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, даряват стотици милиони долари на изследователите. Бюджетът на неправителствения HHMI за 2007 г. е над 16 млрд. долара. Учените допълнително са подкрепени от връзката между индустрията и университетите. Университетите непрестанно разработват технологии за корпорациите, които се превръщат в патенти. Не е чудно, че множество американски учени са милионери, а университетите - милиардери. В останалия свят като цяло изследователите са доста зле платени, макар също да са умни и квалифицирани.

  61. 61 Профил на Музар
    *****
    Неутрално

    Допълвам коментар [#58] от "а":

    В системата на БАН има много приложни звена - те могат да се самоиздържат. При тях наистина не само може, но и е задължително да се отчитат финансови резултати от научната им дейност.

    Парадоксът е, че защитниците на БАН говорят само за фундаментална наука. Парадокс е също, че в действителност фундаменталните изследвания са минимална част от дейността на БАН, погледнато дори само като структура. Още по-малко остават в действителност работещите по такива проблеми.

  62. 62 Профил на Лайненков
    *****
    Гневно

    Бербенков,кога за последно си ходил на психиатър бре?До кога ще ти четем кретенизмите и глупостите тук?Що не отидеш да се обесиш някъде?!

  63. 63 Профил на Мечката
    *****
    Весело

    До коментар [#59] от "#55 ":


    Абсолютно бъркаш колега!

    В изследователска лаборатория на ИБМ Джон Бекус създава първият алгоритмичен език в света - Фортран и Фортран 2, впоследствие тръгва да прави неуспешния Алгол-60, но създава метаезика на Бекус-Наур. За цялата си дейност Джон Бекус е удостоен с Тюрингова премия, но финансирането на проекта е на ИБМ.

    В края на 60-те години д-р Код в научно-изследователската лаборатория на ИБМ с Сан-Хосе (Силиконовата долина) разработва релационния модел за големи бази данни) - всепризната днес платформа за релационни бази данни.

    Всички персонални компютри днес произлизат от ИБМ ПиСи - първият успешен за бизнеса персонален компютър (преди това Комодоре, Синклер и др. предтечи се опитваха в това поле и пробиваха пъртината). Разбира се чест и слава за Ейпъл - втория колос.

  64. 64 Профил на БАН
    *****
    Гневно

    Форумци, мисля, че всички знаете, че образование, здравеопазване, сигурност, отбрана, наука и т.н. са отражение на държавата. Искам да ви напомня, че след реформата на отбраната, имаме около 30хил. човека армия, по-голямата част в чужбина, армията има няколко хеликоптера и самолета, стотина танка и др. техника, мислите ли, че тази армия ще ни опази, след реформата в здравеопазването мога само да споделя, че всеки месец внасям 20-30 лева, но от години не съм ходил на лекар, след реформата в средното образование, дъщеря ми казва, че има двама трима които не слушат и пречат на останалите, но никой не може да ги изгони. След тази реформа, ще има още около 1 милион млади хора, които ще напуснат България, след което наистина ще останат само пенсионери и цигани!!!
    АМИН!!!

  65. 65 Профил на Патил
    *****
    Весело

    Абсолютно вярно е, че българското висше образование е последно в Европа и вероятно изостава и спрямо висшето образование в половината Африка.
    Смешката е че с апломб ни го съобщава доскорошния ректор най-уродливото явление в българското висше образование - ДОХОДОНОСНАТА ИЗМАМА "Нов Български университет". Нещо повече, същия готви реформа целта на която е всички еднооки университети да заприличат на напълно сляпото НБУ.

  66. 66 Профил на med
    *****
    Неутрално

    Проблемите в образованието са мноого сериозни, надявам се да се подхожда с нужния професионализъм, когато се правят реформи. И държавните, и частните универститети не струват в БГ. Има начини да се вкарат нещата в крак - в държавните университети липсват сериозни практици, преподавателите са много зле, а в частните липсват качествени студенти, преподавателите са малко по-добре (някои).... Практическата част е адски зле - трябва да се спре с отбиването на номера и да се създава практическа работа и специализиране за всички студенти в реални условия. Връзката с бизнеса все още никаква я няма. Трябва да се създадат и качествени по-млади преподаватели, което май ще е най-трудно, да се спре с измислените титли и публикации за отбиване на номера и да се измисли нова система за възнаграждение. Корупцията е отделна тема - там има много работа....

  67. 67 Профил на # 47
    *****
    Неутрално

    Как е станал доцент без цитирания на научните му работи!?

  68. 68 Профил на Науковед
    *****
    Неутрално

    В БГ ИМ АШЕ наука и образование до 1989 година на световно ниво.Тогава 4 % от населението беше неграмотно,сега са 27%. А всички млади емигранти с висше образование ги приеха там, защото БЯХА тук и тогава добре обучени.Сегашното дередже на висшето,а и на средното образование е резултат от псевдореформатори и неграмотни лумпени,прости,но активни.

  69. 69 Профил на Музар
    *****
    Гневно

    До коментар [#64] от "БАН":

    Нещо омешваш нещата. Сигурност (вътрешна и външна) няма как да се постави на "пазарен принцип". Допълнително там има достатъчно скрита информация, която се използва срещу всяка намеса на гражданите в тяхната дейност. Знам, че спекулират със секретността, но все пак имат поне формални основания.

    Сферите на здравеопазване, образование и наука нямат такова оправдание. Сега говорим за наука и образование. Да не смесваме нещата.

    Няма да коментирам доколко научен е подходът ти, защото вече веднъж получих отговор, с много смешчовци, че не си от БАН.

    И все пак, ако ще намесваме сигурността, тя ще е трябва да осигури статут на "защитен свидетел" към учени, осмелилите се да изложат истинското положение в БАН.
    (вж. коментар [#36] от "Prepodavatel)

  70. 70 Профил на mi6osp
    mi6osp
    Рейтинг: 999 Неутрално

    Констатацията на новия министър е вярна. Но е премълчал една от главните причини за ниската конкурентноспособност -именно съществуването на университети като НВУ- чисто комерсиални заведения,чиято цел е не да дават образование, а да дават дипломи за висше образование срещу заплащане .

    Когато някой е глупав,то е за дълго!
  71. 71 Профил на Алексашка Менщиков
    *****
    Весело

    Преподавателю ..приятелю...Тава което те притеснява е национален белег...с него трябва да се борим с всичките си сили и възможности....страхът..унаследеният още от 14 век страх който ни прави прекалено предпазливи и дава възможност на Бай Ганя да ни третира по удобен за балканджийския му манталитет начин....Аз съм българин и мечтая България да е това което някога далеч назад е била...но не със силата на байонета ,а със силата на умните и полезни хора способни да творят и показват истинското лице на Българина. Определено си прав за последиците ...от евентуален диспут...затова залагам на практицизма ,който дава той и да получава...години наред се опитвам от книжарницата на БАН да си купя литеретура с тематична практическа насоченост ...но освен литографии на светци и за нищо непотребни писания и философски "андромеди" нищо полезно не съм си купил да не говоря че там стоят нипродадени писания още от 1989 год....А знаеш ли аз си критикувах изпълнителните директори и след три месеца се оказа "че те не могат "да работят с мениджър като мене" ...ям си шамарите но не прощавам и вървя напред вероятно с божията помощ...))

  72. 72 Профил на хахахаха
    *****
    Неутрално

    Връзката с бизнеса е налице бе - я вижте обявите, напр.
    - търси се жена с висше техническо образование в магазин за аврочасти
    - търси се секретарка с два езика и висше икономическо или юридическо образование

    юридическа фирма търси секретарка с представителна външност и юридическо образование

    абе с една дума ОБРАЗОВАНИЕТО Е МНОГО ЦЕННО в България и дава ГОЛЕМИ ПЕРСПЕКТИВИ

  73. 73 Профил на NK
    *****
    Неутрално

    На мен министъра ми допадна като идеи.

    Цялата образователна система работи в посока на създаване на "робски мозъци". Това нещо трябва да се промени още от детската градина, та чак до БАН.

    Трябва да започнем да изграждаме гражданско мислене и да забравим идеята за "наливане на знанията с фуния".

    Това да знеш нещо те прави точно никой, ако не можеш да го приложиш. Там ни куца много системата.

    Успех на министъра - стискам палци да се случат промените (по очаквания начин).

  74. 74 Профил на ymca
    *****
    Неутрално

    Министърът бил казал в Нова нещо и за ВАК, за понеделник, но това не се споменава по медиите. Затова ми е интересно да попитам, ако някой може да ме осветли. Какво ще стане с БАНските докторанти (май 1200), които към момента се обучават, при положение, че само университетите, ще могат да "произвеждат" доктори. Любопитно ми е и какво ще стане при липсата на номенклатура. А иначе 30.11. е близо.

  75. 75 Профил на Milen Ivanov
    Milen Ivanov
    Рейтинг: 632 Неутрално

    До коментар [#36] от "Prepodavatel":

    Малко силно казано. Мога да предизвикам всекиго и последствията ще са минимални, обаче ползата ще е нулева!

    Юхновски и Съботинов са глупаци, Биолчев също. И к'во?

    Гледайте новия сериал "Сюнет за Сергюн".
  76. 76 Профил на БАН
    *****
    Любопитно

    До Музар: логиката ти е доста елементарна, но все пак мисля, че ще съгласиш, че държавите със силна икономика, имат силна армия, добро образование и здравеопазване, съвременна наука, или и това не е научно?!

  77. 77 Профил на orakul
    *****
    Неутрално

    "Министърът смята, че академичната власт трябва да бъде разделена от стопанската и финансовата, като това трябва да започне на ниво университети."

    Опаа, стана конфликт със Симеончо, той казва че доцентите и лекарите трябва да ги управляват икономисти, които са учили ценообразуване.

    Иначе висшето образование в БГ е повече от зле, скоро в университетите ще останат само студентите и портиерите. Икономистите които са учили ценообразуване да кажат как се гледа семейство в софия с 500 лева заплата??

  78. 78 Профил на @@
    *****
    Неутрално

    До коментар [#77] от "orakul":

    Като се работи повече. Освен сричане на лекции, ще патентоваш научни открития и ще се издържаш от приходите от патента.

  79. 79 Профил на do ymca
    *****
    Весело

    Ако идиотиите, които наговори сутринта Игнатов се осъществят докторантите от БАН, за които си се загрижил, само могат да хвърлят калпаците от радост. По новата система със сигурност ще станат доктори, както и всеки, който може да чете и пише, а и част от тези, които не могат да четат и пишат. Човекът ратува за пълна НБУизация на науката и висшето образование.

  80. 80 Профил на orakul
    *****
    Неутрално

    До коментар [#65] от "Патил":

    Напълно си прав. Имам колеги негри и араби, завършили в техните страни, срамно е че са доста по напред с "матряла" от мен. А не бях от съвсем тъпите.

  81. 81 Профил на orakul
    *****
    Неутрално

    До коментар [#78] от "@@":

    Аз работя повече, и печеля повече. Но не в България. Нещата са свързани. Запитай се защо хората като отидат навън могат, а в БГ не мотат?? Явно е национална политика, "защо да си даваме данъците на тъпите учени и преподаватели"...

  82. 82 Профил на NK
    *****
    Неутрално

    До коментар [#74] от "ymca":

    Това, което разбрах аз е, че докторантството (званието) ще важи само в университета, където е защитено, т.е. не се прехвърля по право навсякъде в страната. Последното не пречело носителя на званието да бъде гост-лектор.

    ВАК ще бъде разформирован, като ще бъде създадена апелативна комисия към министерството, която ще се намесва в случай, че има оспорване на решенията на вузовете.

    Министъра изяви точно и ясно намерение не да гони хора от системата, а да я преструктурира в посока по-висока ефективност и по-близо до реалните нужди на обществото. Неефективните дейности няма да бъдат субсидирани, т.е. парите ще отиват там, където има полза. Предполагам, че ще има изключения за дейности, които са важни за националния интерес.

  83. 83 Профил на ГНевен
    *****
    Неутрално

    "Един луд може да подлуди 1000 нормални, но 1000 нормални не могат да укротят един луд". Ето от какъв принцип се води новоизпеченият министър И(г)натов. В духа на новия герберски ред, при който се сипят обвинения и заплахи във всички страни, без да има реални последици от това, той не може да остане по-назад. Скандалното обвинение на "малката пица" срещу феодалните старци, което е съвсем аналогично на обръщението на пъпчивия пубер в трамвая към възрастен пенсионер: "Аре разкарай се, пенсио !", породи порой от обвинения към всичко в България, което се занимава с наука, или има някакво отношение към нея към нея. Цялата тази режисирана акция поразително напомня процесите от 50-те години на ХХ век в СССР срещу лекарите (предимно евреи), обвинени в отровителство на партийните големци. Излиза, че в България, която е съсипана икономически и духовно през годините на безславния "преход" от "нискочели маймуни, завършили осми клас в спортното и внасящи китайски гащи и изнасящи бели робини" (взел съм този страшно точен цитат от мнението на форумец) науката и нейните представители представители и институции (университетите и БАН) са виновни за разрухата ! И, хайде, огън по тях, мамицата им на тези лежачи, та да разберат че лаББаво вече няма ! Всички те са продукт на сталинската образователна система, те са некадърни, те пречат (т.е. старите, де !) на младите да разгърнат способностите си. Затова мъдрият "министер" ще рформира всичко, що се отнася до науката и образованието, но по свой образец. Според неговите изказвания два са образците за университет в България - Нов Български т. нар. Университет и Американския университет в Благоевград (абе вие този град защо още не го преименувахте ?). Този същият гений, син на върло червен деятел (вж. мнение № 47 по-горе), какъв университет и къде е завършил - може би Йейл или Харвард ? Оказва се, че е натрупал този необхватен ум в Санкт Петербургския университет, в който, между другото, така наречената по руски "учьоба", си върви по сталинските методи. На всичко отгоре станал и доцент с тази заклеймявана от него самия подготовка ! Не искам да коментирам фоерверка от идеи, изказани от министъра, станал такъв, защото не можел да откаже на шефа си! И ако той с изказванията си внушава, че науката в България ще започне от него, резултатът от евентуалните му действия ще бъде нейното унищожение.

  84. 84 Профил на ymca
    *****
    Неутрално


    do ymca, не бъди толкова сигурен/а за кого съм се загрижил. Според зависи ще хвърлят калпаци! Може пък тези дето защитават от 20 години и коса да скубят. Във всеки случай мен не ме е еня за ВАК, а като как ако БАН няма право да обучава докторанти, ще се защитава в тъй нар. ПНЗ-та. Къде ще бъдат пренасочени настоящите докторанти и на какъв принцип ще стане това също е интересно. Та въпросът си е много любопитен и отговорите далеч не са толкова еднозначни.

  85. 85 Профил на az
    *****
    Неутрално

    каква лустрация? току виж сме останали без министър и министрество на народното образование

  86. 86 Профил на @@
    *****
    Неутрално

    До коментар [#81] от "orakul":

    Това беше в кръга на шегата. Колко човека в България могат да се похвалят, че печелят от патентни права? Вероятно са единици. И мойта заплата е мизерна, но с малки договорчета и услуги успявам да я удвоя.
    Сърбал съм попарата на не един и двама "бизнесмени" и съм наясно със ситуацията в България. Призиви, че спасението е в развойната дейност могат да дойдат от хора които не са наясно или са египтолози.

  87. 87 Профил на Форумец
    *****
    Неутрално

    Новият образователен министър ще види много зор с вещите в оцеляването и интригите, номенклатурчици в науката от татово време.

  88. 88 Профил на Морала първо
    *****
    Неутрално

    Истината е, че без ЛУСТРАЦИЯ НЕ БИВА ДА СЕ ЗАПОЧВА НИКАКВА РЕФОРМА в образованието.
    Всички бивши държави от съветския блок започнаха реформите си в образованието и науката от там.
    Първо лустрация. Щом един човек няма морал, щом основното му занимание в "науката и образованието" е било и е да доносничи и унищожава съдбите на хората, той не може да бъде учител и университетски преподавател и не е нито преподавател, нито учен, а просто доносник.
    Университетът учи не само на знания от областта на чистата наука. Универиситетът формира и морала на хората, а той е основата на всичко, което правят като професионалисти. Искаме ли нашите утрешни специалисти да са формирани от доносници, които маскират доносите и мизериите си с "научни" постижения""? Искаме ли нашите утрешни професионали да разглеждат хората по начина, по който ги разглеждат агентите и доносниците? Хубав човешки капитал ще си обучим, ако сме съгласни, че може.
    Ето защо г-н Игнатов - първо лустрацията, после всичко останало. Трябва да се започне тази тежка реформа на чисто. Иначе нищо няма да излезе и ще провалите модернизацията и истинското съживяване на образованието и науката, от които България се нуждае, за да я има сред модерните държави.

  89. 89 Профил на Доцент
    *****
    Неутрално

    Колегата е принципно прав, но конкурентността на българското висше образование стана ниска в резултат именно на перманентните деструктивни опити за "реформи" по време на прехода. Това че науката е "с патриархална зависимост на по-младите от по-възрастните" е принципно положение в целия свят. Човек се учи и развива във времето. Съвсем естествено е един учен с по-голям опит и приноси да създава школа от последователи, които до определено ниво на разитието им да бъдат в подчинена позиция спрямо своя учител. Иначе съм съгласен, че трябва да бъде сложен край на порочната социалистическа практика по-младият и зависим учен да пише задължително за свой съавтор своя шеф, независимо от това, дали и той има принос в неговата работа. Хората, които се занимават с наука са принудени да отдадат практически цялата си енергия и живот в един сизифонски труд, който обикновено остава незабелижим за широката публика, но който носи плодове за цялото общество. Затова трябва да се отнасяме с много по-голямо уважение към тези хора и да им създадем необходимите материални условия, ако искаме да ги задържим в България !

  90. 90 Профил на Музар
    *****
    Весело

    До коментар [#76] от "БАН":

    Напълно си прав - логиката ми е съвсем елементарна:

    когато се говори за едно нещо, да не се сменя предмета на спора.

    Наистина е елементарно правило.



    П.С. Добре, че призна по-рано, че не си от БАН. Всъщност не вярвам и на това, което каза че си.

  91. 91 Профил на # 86
    *****
    Неутрално

    #86 "Призиви, че спасението е в развойната дейност могат да дойдат от хора които не са наясно или са египтолози."
    ---------------------------------
    Точно така, но има още една група. Тези, които не могат да правят фундаментална наука, а иначе искат да ги наричат "учени" и да молучават титли. Тази група от "емпитични учени" е много голяма и десетилетия наред унищожава българската наука. Като правило, те са много активни и агресивни и по-успешно се внедряват в ръководството на институтите и даже в политиката.
    За съжаление, новият Председател на БАН е май от тази група и ако си паснат с Игнатов могат да направят голяма поразия.
    БАН може да заприлича на сбирщина от занаятчийски работилници.

  92. 92 Профил на !
    *****
    Неутрално

    На кое място в световните класации е НБУ? Оправил ли е този министър собствената си кочина, че тръгна да рине чуждите?

  93. 93 Профил на orakul
    *****
    Неутрално

    До коментар [#86] от "@@":

    Да, точно. Не можем да се борим и с УСА по иновации, с Китай по производство и с Германия по индустрия. Не бива обаче да изоставаме, понеже скоро във великата ни ИТ нация няма да има кой да напише една hello world програмка и ще станем съвсем за смях. Колкото до НБУизацията, най-трагично е да обърнат българското образование и наука на битак за дипломи. Моите уважения към частните уни-та но централен контрол трябва да има, знанията на хората не се измерват с това колко са платили на семестър.

  94. 94 Профил на @@
    *****
    Неутрално

    Дъвчем поредната ни подхвърлена дъвка.
    Всичко е свързано и като се скъса едно звено се къса веригата.
    Начално образование - средно образование - висше образование - наука - бизнес - ......
    Как без бизнес ще правиш приложни изследвания????
    Как без висше образование ще правиш наука???????
    Как без средно образование ще надстройваш?????
    ............................
    ..............................
    Поредното противопоставяне в случая БАН срещу ВУЗ или млади срещу стари.

  95. 95 Профил на @@
    *****
    Неутрално

    Дъвчем поредната ни подхвърлена дъвка.
    Всичко е свързано и като се скъса едно звено се къса веригата.
    Начално образование - средно образование - висше образование - наука - бизнес - ......
    Как без бизнес ще правиш приложни изследвания????
    Как без висше образование ще правиш наука???????
    Как без средно образование ще надстройваш?????
    ............................
    ..............................
    Поредното противопоставяне в случая БАН срещу ВУЗ или млади срещу стари.

  96. 96 Профил на @@
    *****
    Неутрално

    До коментар [#93] от "orakul ":

    Напълно съм съгласен, особено със САЩ, където бюджета отпуснат от държавата на един институт е съизмерим с държавния бюджет на България.

  97. 97 Профил на Красимир Кабакчиев, дфн
    Красимир Кабакчиев, дфн
    Рейтинг: 0 Неутрално

    ФЕОДАЛИТЕ СА КРИМИНАЛИ. Както е известно, в БАН липсват критерии за атестиране на учените - от самото създаване на Устава на БАН до този момент се погазва чл. 58.1 от Устава на БАН, който гласи: Дейността на учените в БАН се оценява периодично по критерии и методика, утвърдени от Общото събрание на академията, допълнени съобразно научната област от научния съвет на постоянното научно звено ..." Такива критерии и методика НЕ СЪЩЕСТВУВАТ в правното пространство! Това може лесно да се види и от страницата на БАН, озаглавена "Нормативни актове":
    http://www.bas.bg/cgi-bin/e-cms/vis/vis.pl?s=001&amp;amp;p=0078&g
    Отделно – в държавата няма и правилник по чл. 42, ал. 2 ЗНСНЗ за реда и атестирането на учените! ТОВА Е НЕВЕРОЯТНО ПО СВОЯТА ЕПОХАЛНОСТ БЕЗОБРАЗИЕ! ФЕОДАЛИТЕ СА КРИМИНАЛИ!

    Красимир Кабакчиев, дфн
  98. 98 Профил на Плувец
    Плувец
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#40] от "Знаещ":

    Не си много прав ама аре...

  99. 99 Профил на Щази
    *****
    Неутрално

    Без лустрация на ченгетата не може да се осъществи тази реформа.
    Имаме работа с организация вътре в организацията и то силна икономически, политически и стратегически.

  100. 100 Профил на цаки
    *****
    Весело

    До коментар [#79] от "do ymca":

    "пълна НБУизация на науката и висшето образование".
    Я малко анаграма.
    "Пълна НУБизация"

    Човека , като египтолог би трябвало да е наясно.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK