Фирмите сами ще си търсят обезщетение от Гърция

Фирмите сами ще си търсят обезщетение от Гърция

© Reuters



Единственият шанс за българските компании да получат компенсации за щетите от гръцката фермерска блокада на границата е сами да заведат искове в съда - българския или гръцкия. Това стана ясно в края на миналата седмица. Подготвеното дело на държавата срещу Гърция в Европейския съд в Люксембург няма да доведе до обезщетения за нашата страна, дори да го спечелим, защото Атина ще плати санкциите в общоевропейския бюджет. Целта е, ако се стигне до прецедент, при други подобни случаи гръцкото правителство да не допуска блокиране на границите от протестиращи.


В петък браншови организации и компании декларираха, че за седмица протести на гръцките фермери са загубили 77.5 млн. лв. Ако искат загубите им да бъдат покрити, българските компании могат да заведат искове пред български и гръцки съдилища, заяви пред "Дневник" министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков.


"Ще видим какви допълнителни възможности имат отделните фирми за завеждане на искове и ще ги подкрепим. Отделно български и гръцки туроператори ще се обединят, за да заведат общи искове", каза Трайков. По думите му въпросът за обезщетенията ще бъде поставен от премиера Борисов на срещата му с германския канцлер Ангела Меркел в понеделник.




Превозвачите  нямат особени надежди, че ще получат компенсации, изхождайки от опита си от 20-дневните протести на гръцките фермери през миналата година. "Нека да свърши блокадата и ще предявим искове пред гръцки съдилища. Миналата година асоциацията заведе иск срещу организаторите на протеста, но съдът в Серес не го прие", коментира председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски. Според юристи, цитирани от в. "Капитал", при подобни случаи компаниите трябва да завеждат искове по гръцкия закон за отговорността на държавата за вреди, причинени от незаконни действия.


Председателят на Съюза на международните превозвачи Петко Ангелов обясни, че засега компаниите подават информация за загубите си в транспортното министерство. Едва след като блокадата приключи, ще обмислят евентуални искове, за които също ще трябва да съберат документи. По думите му транспортните компании губят по 150 хил. евро дневно.


"Ако тази блокада не се свали, ще търсим варианти за юридическа защита с искове пред български съд", коментира ситуацията изпълнителният директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгени Иванов пред "Дневник". Той подкрепи и иска на държавата в Люксембург с думите: "Не е важно кой на кого ще плати, а че ще има възмездие за нарушение на определени закони."


В петък говорител на Европейската комисия заяви, че Брюксел не може да вземе отношение по искането на България за компенсации от Гърция. Европейската комисия обаче вече е поискала от гръцките власти да осигурят свободното движение на стоки и ако до понеделник блокадата не бъде вдигната, тя ще привика представители на Гърция, с които да обсъди как да се прекратят фермерските протести.


Късно следобед в петък, след като премиерът Борисов влезе на гръцка територия при Кулата и разговаря с протестиращите фермери, те вдигнаха блокадата, но само за няколко часа. През уикенда режимът за преминаване през българско-гръцките пунктове беше доста по-спокоен в сравнение с първите дни на фермерските протести. В късния следобед в неделя обаче двата основни ГКПП-та - Кулата - Промахон и Илинден - Ексохи, отново бяха блокирани.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK